Hej några frågor!!!

1) Jag brukar inte trimma min hund, men på vintern brukar jag klippa min hunds tasshår. Om det blir för långt så brukar det fastna snö och skära upp trampdynorna.
2) Jag går inte på hundkurser, tränar min hund oftast själv. Då får man gå igenom saker i lugn och ro.
3) Hundläger?

Vad menar du för hundraser, alla hundar i allmänhet eller tex spetsar som du själv har ett foto på? Fin malamute du har! :-)
Vi har spetsar, draghundar av olika slag.
1. Vi trimmar inte heller hundarna, behövs inte. Men på våren och hösten (eller när de byter päls 2-3 ggr/år) så måste man borsta dem dagligen. Då hårar de hur mycket som helst.
2. Hundkurs har vi gått på 2 st med 2 av de ca 15 hundar vi haft under mitt liv. Den ena var åksjuk som valp och smet till skogs så fort vi kom fram till valpkursen. Den andra slängde sig ständigt på rygg när man försökte kalla in hunden, för att visa sig underlägsen. Hon var sån, även fast vi var jättesnälla mot henne. Så de andra hundägarna med "vanliga" brukshundar tyckte våra spetsar var underliga. hehehe… Brukshundskurser funkar inte riktigt på våra lite mindre domesticerade hundar. Man kan få dem att sitta och komma på inkallning, men så mycket mer vill vi inte lära dem.
3. jaktkurser med storviltshund (jämte mfl) kanske kunde vara bra. Spårning, eftersök? Draghundskurs? Inget jag behöver gå, men det verkar finnas intresse för det!
Vi har en Golden retriver.
1: Trimmar inte henne.
2: Gick en "grundkurs i vardagsfostran" när hon var valp, den var först tre gånger veckorna efter varandra och sedan varannan vecka till oktober ungefär. Den började innan Midsommar.
Går nu en fortsättningskurs som är en varannan vecka ungefär till midsommar.
Utöver det går vi de veckorna det inte är hundkurs på ett hundsläpp där hon får leka alldeles löst med andra hundar och på så sätt träna hundspråk.
3: Det mesta finns ju att hitta om man bara letar :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Hur ofta trimmar ni era hund? Definiera trimma… Vet att många tycker att man ska trimma en golden men inte jag. Men jag klipper under tassarna och det är allt.
Hur ofta går in på hundkurser? Inga för tillfället då det inte finns fler av intresse (förutom en och annan helgkurs).
Vad skulle man ha mer än hundkurser vad skulle ni uppskatta! Min klubb har lite olika engemang som jag tycker är trevligt t ex träningstävlingarna, Tisdagsträningarna, gillpub, KM, KM-pub och givetvis en julpub.
**MVH Cerrolyn