Viftar inte på svansen "till" mig
Jag har en 7 månaders valp som är otroligt snäll och alltid glad. Han gillar allt och alla, men det finns en sak som jag har funderat på.
När han ser andra hundar eller träffar andra männsikor så viftar han ALLTID på svansen…konstant. Även när vi åker hem till familjen så viftar han på svansen hela tiden.
Till mig viftar han endast på svansen när jag kommer hem och han har varit ensam, det är enda gången. Detta gör mig fundersam. Annars så vill han alltid vara i närheten av mig och vi leker mycket, han är alltså väldigt tillgiven. Man blir ju fundersam när han inte ens viftar på svansen när man leker, jag ser ju att han tycker det är kul…men ändå.
Kan detta ha något att göra med att jag bor ensam med honom och att jag är hans enda flockledare? att han liksom inte behöver "fjäska" för mig? För vi har verkligen den bästa relationen och många har sagt att vi verkligen passar ihop.
Svansviftande behöver inte alltid ha en positiv betydelse, svansens hållning/läge och det övriga kroppsspråket har lika stor betydelse.
Somliga viftar mer på svansen på nya platser av stressen, den nya förvirrande miljön som måste tas in samtidigt åt alla håll…
Nya människor/hundar kan hunden vifta på svansen åt för att skicka lugnande signaler, för att undvika bråk och säga "jag är snäll". Kan också kombineras med aggressiva toner, som sagt, svansen är inte avgörande även om man kan läsa ut lite ur den…
Somliga viftar ju på svansen hela tiden, men de har också en skillnad i att faktiskt vifta på svansen och att den bara "råkar" röra sig hela tiden. Det är också dessa som klarar av att omedvetet vifta på svansen trots att de är mitt uppe i något - andra hundar lägger vikten på att göra vad de ska så att säga…
Svansviftande behöver inte handla om fjäskande, att han viftar när du kommer hem är ju förmodligen av ren glädje och med andra Kan det vara för att "undvika bråk", för att säga att han är vänlig.
Att han sen inte viftar på svansen behöver inte vara negativt - min ena viftar inte på svansen under själva dragkampen men så fort någon av oss släpper så går den. Och ser han i övrigt glad ut och Vill leka så behöver du inte oroa dig alls.
Vad skönt atta höra! Ja, för man ser ju på honom att han är glad i ansiket som han ler liksom.
Tack för svaret!

Min hund vifftar inte häller på svansen när vi väl leker. Men jag tror att hon koncentrerar sej på att leka och hinna bita mej innan jag biter henne typ. ;)