Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2151 ggr
TacoBelle
0

Hur fixar ni hundvakt?

Det är ytterst sällan jag behöver ha hundvakt, eller ens måste lämna min hund ensam mer än någon timme ibland. Men nu har jag ett litet problem.

Julafton. Vi firar julafton i ett hem där hunden inte är välkommen. Inte alls, dvs hunden får inte ens vara i hallen. Och hur sjutton gör man då på julafton? Eller andra högtider? Alla är ju upptagna med sitt de dagarna. Ingen kan passa hund. Speciellt inte när man dessutom har en så stor ras som jag har.

Så jag är lite nyfiken på hur ni gör när ni behöver hundvakt. Har ni något tips till vad jag kan göra?

Agilis
0

Vi hör med släkt och vänner, funderar inte det och hunden är förbjuden att följa med så stannar vi hemma. Vi funderar på att åka hem till familjen över jul, men vi har ingen kattvakt (hunden är välkommen), så det blir nog så att vi stannar hemma.

Det finns väl annars pensionat eller liknande som inte har semester  om man har tur?

Zabina
0

Vid några enstaka tillfällen har vi lämnat våra hundar på pensionat, bla. någon nyårsafton, och om jag inte minns fel så var det ganska många hundar där just vi dessa tillfällen. Så jag kan nog tänka mig att de flest pensionat, i alla fall stora, har öppet vid sådana högtider.

[Forest]
0

Har en granne som ställer upp om det går. Annars är det syskon som kan ställa upp, man gör lite gentjänster genom åren bla har jag vart mycket barnvakt o hundvakt :) så jag har en del att ta igen om det skulle krisa. Men vi planerar efter hundarna här både semester och annat :)

Nikkis
1

Beror på… Om jag ska själv iväg eller ej. Ska jag själv iväg så har jag min pojkvän som jag bor ihop med. I annat fall så hör jag med vänner/familj som Kan hund.

Annars så anpassar jag livet ganska så mkt till mina hundar, vilket är en prioritering när man bestämt sig för att ha hund(djur).
Jag kan egentligen gott lämna mina hundar i några timmar utan problem vid vissa tillfällen som kräver längre stunder. Med förutsättning att de är nöjda och tillfreds gällande allt innan jag/vi åker.

Är inte mina hundar välkomna någonstans så väljer jag om jag öht ska åka eller inte. Åker jag så är jag borta sålänge jag vet att det är OK gentemot mina hundar, i annat fall stannar jag kvar hemma.

Vi brukar fira jul hos mina föräldrar och min mamma har en hel del hundar hemma, så jag tar Ytterst sällan med mig mina dit öht, under Jul - aldrig!

Men då vet också alla vad som gäller, att jag inte kan stanna i all evighet. =)
Sen bor jag förvisso knappa 20 min ifrån mina föräldrar med bil, så jag vinner en del tid på det.

Ketang
0

Lite knivig situation det där. Men kan man inte lämna hunden ensam några timmar och inte ta med den så får man vara hemma. Jag har byggt upp ett litet nätverk runt mig gällande hunvakter osv för att det ska finnas någon när det krisar. Det borde alla ha tycker jag för en vacker dag står man där och måste lämna hunden och då är det bra att ha några man bara kan ringa och fråga. ALLA kan behöva hundvakt någongång. Hade en vild diskussion med en tjej som precis skaffat hund (valp). Hon var hemma hela dagarna och skulle aldrig behöva lämna hunden så hon behövde varken ensamhetsträna eller fixa hundvakt hävdade hon bestämt. 2veckor senare låg hon på sjukhus… Hur hon löste dom dagarna med valpen vet jag tyvärr inte. Men hon fick sig garanterat en tankeställare.

[Forest]
0

5 man får väl lämmna hunden själv i timmar är det inte rek 6 tim? Jag håller max 4 tim då är det max, är alltid nån hemma här men OM man är på kalas har vi redan planerat in kl .. åker vi hem :)  Men bra att man har ett nätverk uppbyggt för det kan krisa ibland :) Här har grannen våran nycket o vi hennes om det skulle krisa för någon av oss ställer vi upp för varandra :)

Eveline
0

Hundpensionat har vi haft våran ena hund på ett par grr, men han gillar det inte. Han är van vid att ligga inne i soffan.

Om vi ska vara iväg en längre stund, typ över en dag eller så, så har vi en STOR hundgård på tomten med en isolerad hundkoja med element i. :)

Sirocco
0

Alla åker ju inte heller iväg utan jag ska stanna hemma och passa en liten krabat i 3 veckor! :D

Kramar / Julia (=

TacoBelle
0

Jo självklart får man som djurägare prioritera sina djur och ibland hoppa över saker pga djuren. Det gör jag med. Jag har valt att ha mina djur och det har jag alltid i åtanke innan jag åker någonstans. Hund-/katt-/rått-/fisk-/snigelvakt först om det behövs. Går det inte att ordna så får man stå över. Så enkelt är det.

Jag har även folk som ställer upp när jag behöver hundvakt. Men det är ju lite speciellt med just julafton och andra stora högtider. Vore kanske praktiskt om man som hundägare lärde känna några hundälskande muslimer. De firar ju inte julafton. Flört

Det är också så att jag är ensamstående med min dotter. Vi firar jul hos min mamma med mina syskon och syskonbarn. Att stanna hemma bara vi två är inget alternativ. Pensionat har jag funderat på. Men min hund är en väldigt känslig individ och han skulle inte må bra av att lämnas bort till någon okänd person. Jag skulle dessutom inte kunna ha trevligt på julfirandet om jag skulle gå och vara orolig över hur Nemo har det.

Jag får helt enkelt fråga runt lite mer bland de jag känner. Ingen här kanske som vet någon som kan? Vi bor i Skåne utanför Landskrona.

Vi firar vår julafton från morgon till kväll, men vi bor inte så långt från där vi är (ca 30 minuter med bil). Under dagen är det mest matlagning och mingel så i värsta fall får det kanske lösas så att jag åker hem till Nemo under dagen. Min dotter kan vara kvar hos släkten och Nemo får vara ensam hemma några timmar på morgonen och några timmar på kvällen. Lite mer ensamtid än vad han är van vid. Men med några goda tuggben och något nytt mjukisdjur att slakta går det nog bra.