Bygga upp relationen till sin hund
Hur bygger ni upp en bra och stabil relation till er hund? En kompis till mig känner att hon och hennes hund inte riktigt "klickar" jämt, så hon frågade mig om tips på hur man bygger upp det. Har ni några tips?
Vad har erfarenhet är att alla går inte ihop med alla.
Gäller människor till hundar också..
Jag har hundar jag känner inte stämmer in i kemin.
Men klart det finns saker man kan göra..
Mitt bästa tips är att kampa.. Leka och vara ute och gå mycket.
Jag tror det ger mer än att ligga i soffan med sin hund.
Ut och gör saker.. Ha roligt! 
Håller med Hilo, lek, hitta på saker, erbjud hunden att göra roliga saker: sök, spår, lära hunden trix, umgås med hunden :)
Sätt upp en målbild i huvudet hur du vill att förhållandet ska se ut, tänk sen: Hur ska jag göra för att det ska bli så? Vill man att hunden ska söka kontakt - lär den att det är positivt att söka kontakt. Vill man att hunden ska gå nära - lär hunden att det är positivt att gå nära. mm mm.
Bästa sättet är väl att faktiskt göra saker tillsammans och jobba för att hunden ska tycka att man är störtkul och mest värd, hela tiden och överallt.
En relation måste ju byggas från två håll, från vårt håll är det oftast lätt då vi tycker om våra odågor (oftast eller mer sällan, men vi är iaf motiverade när vi går in för relationsbyggandet) men hunden har hela världen att välja på och därför krävs det många gånger att man gör det värt för hunden att hänga med en. För det är ju inget våra hundar vet eller kan gissa sig till - vad är det som säger att matte är bättre än alla hundar på träningen om matte aldrig visat sig "värd" där? Eller, om hundarna omkring alltid gett mer att ägna sig åt än att ägna sig åt matte.
Det är dessutom bäst att vara något positivt för sin hund - ju mer negativ man är, som i att tillföra och/eller kopplas samman med obehag av någon form, desto mer avståndstagande kommer hunden bli och desto mer kommer vårat värde att sjunka eller faktiskt gå över till att vara negativt.
Som ett extra tips så är en Plan alltid att föredra! Nog för att man kan få mycket på köpet genom att bygga upp en bra relation, t.ex. en hund som inte vill dra i kopplet då den vill gå nära matte, men vissa saker behöver man jobba tydligare med ändå. Hur god matte man än är kan hunden ha rädslor som drar upp den i "rädda sitt eget skinn"-läge och i det läget är det inte något annat som gäller. Där tjänar inte relationsbyggandet något till i steg 1, men underlättar så klart följande steg när rädslan minskats. Eller i inlärningen där det fortfarande krävs att man är en duktig tränare för att komma nånstans, med tydliga kriterier. Eller om det alltid är vissa situationer man känner att relationen svajar i, kan man kartlägga kan man också lättare veta vilket mål man jobbar mot och jobba i situationen också.

Mina bästa tips för att få hundägaren att bygga upp en stabil och varaktig relation med sin hund, är göra så mycket saker som möjligt med hunden. Och det ska vara saker som både ägaren och hunden tycker om.
Av egen erfarenhet så ökas både ägarens intresse och lust att göra saker med sin hund om ägaren söker sig till andra hundägare.
Har hon inte någon brukshundsklubb i närheten? Hon kan gå med i klubben, träna lite agility, gå en kurs. Många klubbar har öppet hus någon kväll i veckan där man kan träffa andra med hund, fika och få tips från tränare mm.
Att gå en kurs med sin hund är viktigt och värdefullt på flera sätt. Hunden får ju träning men det stärker även relationen till ägaren. Att arbeta med hunden, bli ett team, bygga upp en tillit till varandra osv.
Annars är det bra och kul att byta miljö och göra olika saker med hunden. Åk till stranden, skogen, en åker på landet där de kan springa lösa, in till stan och kika i skyltfönster osv. På nya ställen där hunden kanske känner sig lite osäker, men om ägaren då finns där och visar att det inte är någon fara så stärker det banden.
(PS. Jag rekomenderar inte att leka kamplekar!)

Man kan börja med att visa hunden att man är en resurs, att man är bra på något. In´bland kan det vara små saker, som att hjälpa till att klia när den kliar sig, att hålla ett ben när den tuggar ed. Sen gäller det att vara påhittig ute, hitta skatter som man delar med sig av, hitta spår att visa den, lek massor och ta roliga initiativ.
Sen tror jag at många hundar inte tillåts att ta egna initiativ, samt att de får styra väldigt lite över sina egna liv. Jag hör till dem som tror att man får en bättre relation om hunden får utdelning av lekinviter, samt att de mår bra av att få ha en huvudroll ibland (ex spår, då de leder oss, för vi kan inte nosa lika bra).
Satsa på at göra saker tillsammans. Låt hunden sova i samma rum, vara med när man äter, gå på promenader tillsammans, träna tillsammans. Gör så att den känner att den hör till, inte blir utstängd från det viktigaste.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter