Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4563 ggr
[Sandraaa]
0

Vad för ras kan passa mig?

Jag har idag en rottweiler/schäferblandrastik men skulle gärna vilja ha tips på vad för ras som kan passa här hemma.

**Vad jag har att erbjuda hunden:
- Tanken är att jag ska tävla i lydnad med den, men andra sporter kan även vara aktuella, jag har inte riktigt haft möjligheten att testa andra med min tik så jag vill gärna testa på det med den "nya" hunden.
- Vi bor i en tvåa på andra våningen.(men om två år kan de ju se annorlunda ut.)
- Motioneras dagligen, men vill helst ha en hund som inte klättrar på väggarna efter 1-2dagar utan aktivering.

**Mina "önskemål":
**- Storleken är inte det viktigaste men allt från cockerspaniel till schäferhöjden men jag vill helst ha en som inte väger så mycket, en smidig kroppsform.
- Långhårig/korthårig spelar inte heller så stor roll men helst inte en ras man behöver borsta dagligen och helst ingen "skägghund"  .
- Jag vill ha en hund som gärna jobbar med sin ägare ( finns dom som är lätta att motivera och dom som är svårare).

Skriv gärna om ni vet en ras som kan passa. Har själv kollat på schäfer och golden retriver, men som sagt det finns ju en hel drös som man kanske inte tänker på i första hand.**

Naiz
0

Bordercollie låter ju som en bra hund, funkar till både lydnad agillity eller vallning. Finns säkert fler :)

Vet dock inte hur dom är efter ett par dagar utan aktivering.

Själv har jag en Greyhound som helst ligger i soffan och bryr sej inte märkbart om han inte aktiveras på flera dagar. Dock är det ingen bra lydnadshund, vilket jag tycker är skönt ^^

lilldiezel
0

Lapphund tycker jag passar in på beskrivningen! Finsk, svensk eller lapsk, alla lika fina och arbetsvilliga!
Annars kanske Springer Spaniel, Sheltie, Kelpie eller kanske Pudel?

Glamgirl
0

Jag tycker själv inte att man skall ha vallras (tex kelpie, borderC, aussie) om man inte vill jobba med sin hund varje dag. Visst finns det dom som klarar av att inte aktiveras vissa dagar o är man riktigt duktig på passivitet kan det fungera. Men jag tycker helt enkelt inte att man gör så.
Jag har själv schäfer och tycker att det är vad du beskriver! :) Men schäferaveln är svår och det gäller att du hittar en bra uppfödare och friska föräldrar i en parning!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Ankilika
0

Jag kan ju säga att JAG inte tycker att schäfer låter rätt för dig. Bruksschäfrar brukar oftast klättra på väggarna bara efter en dags utebliven aktivering. Sen är det självklart individuellt som alltid. Men, av den erfarenhet jag har är inte schäfer rätt! Däremot kan jag inte säga så mycket för utställningstypen, men jag föredrar att ta det säkra före det osäkra. Schäfern i allmänhet är en väldigt aktiv ras!

twinkime
0

labradorer  kan aven vara passande, Det ar trevliga hundar och tycker om att arbeta. Och det klarar av en dag utan aktivering ( beroende fran hund till hund). Ofta sammarbetsvilliga och glada och har latt for sig att lkara sig nya saker.  En trogen van =)

#3  Tror att du har helt ratt att man ej skall  ha en vallhund om man inte vill jobba med den.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Glamgirl
0

Ingen har sagt något om att skaffa bruksschäfer. Vi har haft uställningsschäfrar, bruksschäfrar och schäfrar som helt enkelt bara är sällskap. Bruksschäfrar är skarpa och aktiva och är inte en ras man bör ha om man vill ha en hund som är bra på att ta det lugnt. Men våra två sällskapsschäfrar har inga problem med det alls. Trots att de tävlas i höga klasser.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

[chouwa]
0

Jag håller också med om att vallraser låter uteslutet(!)
Familjens schäfer var en riktig cooling. Han jobbade ju på industriområde och var både aktiv och skarp men var överlycklig när det var semester och han fick spendera dagarna i soffan! ;-)

Labbe tycker jag var ett bra förslag! Även golden är en bra tanke!

Ankilika
0

Jag har då aldrig hört talas om sällskapsschäfer. För MIG är en schäfer (oavsett bruks eller utställning) en ras som Ska aktiveras. Och självklart är bruksschäfern skarpare och aktivare, är ju just därför schäfern delats upp i två "grupper". Jag vill bara göra henne medveten om att trots att man kanske köper en utställningsschäfer så betyder inte det att man får en soffpotatis. Men det är klart att man Kan få det också. Kollar man linjerna så kan man ju få en hyffsad uppfattning om hur valparna kommer bli.

Emel
0

Jag tycker att cocker spaniel låter som en bra ras =D

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[chouwa]
0

#8: Å andra sidan kan du köpa i princip vilken ras som helst som du räknar med att den skall vara soffpotatis och så får du motsatsen. Det finns aldrig några garantier.
Det finns flera som avlar på schäfrar som skall vara till sällskap och lite "mildare" träning/utställning. Jag tycker inte att Det är hur man skall avla på en schäfer men det är ju ganska orelevant i denna tråden. Det finns fortfarande många schäfrar som fungerar bra till ett aktivt hem men som inte klättrar på väggarna av en dags vila.

Ankilika
0

#10 Ja, jag har inte sagt heller att ALLA schäfrar är likadana. Så vi verkar ju vara på samma nivå

twinkime
0

Finns aven en Springer spaniel, de ar trevliga hundar med bra temprament,sociala,lekfulla och tycker det ar roligt att trana ofta ganska matglada dock hehe =)

[Sandraaa]
0

Mitt mål är ju att se till att hunden får motioneras och använda huvudet varje dag, men eftersom jag kommer ha barn när nästa hund kommer så kan man ju inte räkna med att man har samma tid som idag. Min hund är som sagt en blandis av bruksraser men har inget emot att ta det lugnt ibland.

Jag är uppvuxen med schäfer och har en del renrasiga schäfrar runt mig så vet vad dom kräver, det är ju en ras jag är väldigt fäst vid, men jag vill fråga om råd för att få upp ögonen för fler raser.

Naiz
0

Jag har dålig erfarenhet av labrador.. Eller snarare dom erfarenheter jag har är att det är en riktigt dryg hund som är glad i ALLT och aldirg ligger stilla.

Men jag kan ju ha träffat heelt fel hundar, det vet jag inte :)

Enligt mej behöver man inte arbeta mer med en vallhund än en brukshund. Så länge hunden i fråga har en uppgift i livet blir det bra.

Och ja, det finns alltid undantag :)

Katti
0

De flesta brukshundar är vallhundar i botten! Schäfer, briard, kelpie, aussie, cattle dog med flera.

Men de som är/har varit vallhundar till helt nyligen ska ha mycket aktivitet. Då tänker jag främst på BC, kelpie och aussie, men även de andra raserna ovan. Det är så oerhört onödigt att köpa en hund med mycker energi för att sedan tillbringa livet med att försöka dämpa den istället för att aktivera den. Hundar är anpassningsbara varelser, så det går säkert med tiden. Men kommer hunden att vara lycklig?

twinkime
0

#15  otroligt bra beskrivning tycker jag