Sprucken analsäck - behandling??
Igår åkte jag in med min ena hund till vet. då han inte var ok. Vet. konstaterade då att han hade en förhudskatarr + en kraftig analsäcksinflammation + att de hade sprickit.
Han rengjorde samt sprutade på ngn medicin på dem (Streptocillin). Han rakade bort pälsen runtom samt gav honom antibiotika samt antiinfl./smärtstillande diretkt via spruta i nacken.
Ska fortsätta att behandla honom med Rimadyl samt Baytril + medlet i rumpan i 10 dagar.
På flera ställen på nätet när jag läser om det står det att de ska spolas också, ska de det eller är det inte alltid det görs?
Inflammationen var kraftig och vet. sa att det var sista minuten att vi kom in, hade vi väntat lite till hade de behövt operera honom.
Jag vet inte vad som är vanligast, men min hund har haft analsäcksinflammation en gång och då tömde och spolade veterinären. Googlade lite snabbt jag också och uppfattar det som att det inte räcker med att bara tömma om analsäckarna är inflammerade, utan att man spolar ur för att få den riktigt ren. Om det däremot är fyllda analsäckar och inte inflammerade, så räcker det oftast med att tömma.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar