Vill inte bli rumsren!
Min tik har varit duktig och säga till när hon vill ut och inte gjort inne sedan hon var lilliten. Men nu är det som om att hon har slagit huvudet, hon pinkar och skiter inne var och varannan dag.
Än om vi har varit ute med henne och gått i 20-30 min så kan hon det första hon gör att pinka inne ändå.
Vad ska vi göra? Hon är snart 9 månader.
Kan ha med åldern att göra, att hon nu med åldern upplever världen på ett annat sätt än tidigare, mer uppmärksam om sin omgivning, saker och dofter och hormonförändringar i sig själv…. Det är ju kring nu som spökåldern bör träda in osv.
Jag kan tänka mig att hon blivit "rädd" för att göra ifrån sig utomhus och därför väntar tills hon är hemma på säker mark. Testa att bara ta ut henne till ett och samma ställe ett tag så hon känner sid trygg där och utvidga sedan området. Var säker på att hon gjort ifrån sig som hon ska - har hon det inte så kanske hon inte känt sig säker den sträckan.
Och självklart så är inte ett vet.besök helt fel det heller.

Okej, ja nu när du säger det så gör hon ifrån sig bättre då vi bara är kring området. Så tack för det! :) Tur de finns de med mer erfarenhet, så man kan söka hjälp och så att man kan bygga upp min egen :)

Det kan även vara så att det börjar närma sig första löpet för tiken och då kan de verkligen bli lite extra knäppa både med rumsrenheten och andra beteenden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Som 3 skriver så kan även vuxna tikar kan göra det inne fast de annars är helt rumsrena.