Tålamod vid viktnedgång
Jag äger en 3,5 årig shetland sheepdog som heter Ronja. Jag har otroligt svårt för överviktiga hundar och att göda en hund är det mest egoistiska en människa kan göra.
Tillsammans med Ronja så är vi ute på klubben minst 2ggr i veckan och kör intensiva pass i både agility och lydnad. Vi ger oss även ut i spårskogen och promenaderna ligger på minst 3h/dag. Trots detta har jag en hund som skulle behöva gå ner till under 6kg. I dagsläget väger hon 6,7 men har varit uppe som mest på 7kg.
Problemet har hela tiden varit att jag aldrig fått bekräftelse över hennes övervikt, har pratat med flertalet veterinärer och hundkunniga som sagt att hon har varit lagom. Och det kanske hon är - för ett liv som sällskapshund. Men Ronja är en aktiv tävlingshund och det är definitivt inte hälsosamt att då ha dessa extra hg.
Hon har en midja och man känner revbenen under magen, dock inte på sidan eller vid skulderbladen där det är som värst.
Anledningen till hennes övervikt är pga ett foderbyte till orijen för lite mera än ett år sedan. Det var ett mycket kraftigare foder än hon fick innan vilket gjorde att hon sköt iväg i vikt pga att vi gav efter foderangivelsen, vilket jag har förstått nu att man INTE ska göra.
Vi började ge henne robur's lightfoder vilket hon vägrade att äta - vilket är det mest ironiska över hennes övervikt, Ronja är otroligt kräsen.
Bytte tillbaka till orijen och började inse att hon är väl den där hunden som alltid kommer se ut sådär, oavsett.
För 5 månader sedan gick vi över till standart som är inprincip samma foder som orijen.
Träffade sedan en kompis till mig som också "lider" över överviktig sheltie trots hög aktivitetsnivå. Hon hade bytt till RC's lightfoder och märkt resultat direkt. Jag bestämde mig därmed för att ge lightfodrerna en extra chans.
Hon har nu ätit drygt 4kg och det hände ganska mycket i början, hon gick ner till 6,4kg, däremot har hon gått upp nu igen - men ska löpa vilken dag som helst vilket kan påverka?
Nu söker jag hjälp från er, det finns inget värre för mig och jag är så otroligt mån om hennes hälsa. Vilka tips har ni? Veterinären har sagt att det ska ta tid att banta en hund, men hur lång tid tar det egentligen?
Jag har ju en till hund hemma på 9år, han har aldrig haft minsta problem med vikten och dem äter samma mat. Hur kan det bli såhär?

det gäller att hitta rätt foder mängd till sin hund.. du kunde nog ha gått kvar på orijen men minskat nån halv deciliter per dag. och sett hur mycket hon har gått ner på de3.. och om du inte är nöjd minska lite till.. De får ju inte gå ner för fort i vik heller. Lycka till

Om hon verkar ha lätt att lägga på sig och svårt att gå ner i vikt kanske sköldkörteln kan ha något med det att göra? Sedan har ju olika individer olika lätt att lägga på sig. Om veterinärer och andra tycker att hon har ett bra hull så kanske hon har det? Hon kanske bara är av grövre modell så att säga och har hon mycket muskler eftersom ni är aktiva kanske det påverkar vikten lite?
Vet många som vittnar om att de har svårt att få ner sina hundar i vikt så dte verkar som att det tar ett tag, och det är naturligt att det tar tid. Det verkar ju som om din hunds vikt går åt rätt håll. Avvakta och se, testa minska fodret lite ytterliggare. Är hon fortfarande hungrig kanske du kan lägga i något annat som utfyllnad. Om hon får i sig mer energi än hon förbrukar så är det oundvikligt att vikten kommer att minska.
Hoppas att vikten kommer att minska med tiden på nya fodret
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Nummer 1 måste bli att bestämma dig för om du vill se framgångarna i vikt eller i cm eller i "form/massa"/"fett/muskler".
Min unghund var ju en överviktig skit när han kom och först tänkte jag "vi måste få ned honom iaf ett kg till att börja med". Sen tittade jag på labben som är så himla mycket snyggare och smalare i kroppen TROTS att han väger hela 8 kg mer!
Skillnaden? Tollarens vikt är fett, labbens vikt är muskler. Muskler väger mer än fett och därför blir det sååå fel när man fokuserar på vikt.
Istället har jag börjat fokusera på hur formen ser ut. Idag väger tollaren lika mycket som när han kom men har fått en helt annan form och byggt fina muskler och mår mycket bättre!
Nummer 2 - ta reda på om det är fett eller muskler som är "i vägen". Har hon bara muskler behöver du nog inte oroa dig för att några extra hg skulle dra ned på agilityframgångarna. Nog för att det är vikt men har man muskler bär man upp musklernas vikt bättre än omusklade hundar bär upp sitt fetts vikt.
Nummer 3 - anpassa träningen, kanske behöver du ändra tempo? Få henne att gå istället för att trava. Det tar ju på andra ställen och kan göra det sista ev. fettet till muskler.
Nummer 4 - fundera på om du behöver lägga om fys-träningen. Kanske saknas en smidighet snarare än muskler?(eller rättare sagt, om musklerna är "fel"-tränade…) En löpare tränas ju annorlunda än en tyngdlyftare.
Tänk också på att du kan få en viktuppgång på vågen - men det behöver inte vara negativt bara för att siffrorna på vågen ökar! Hade jag tittat på labbens siffror hade han haft säkert 6-7kg för mycket vikt men genom en snabb titt på honom syns det att det bara är muskler och alltså ingen som helst fara ;)
Tack för alla svar, ska skriva en längre reflektion om de senare men just nu vill jag bara tillägga:
vår andra hund är 3kg tyngre Trots att han är en lancashire heeler dvs: hälften så stor. men har en helt annan uppbyggnad och mer muskler. Man SER att han har rätt form sas.
När hon åt orijen fick hon 1dl/dag, gick inte att minska mer och därav byte av foder så att hon skulle kunna få samma mängd foder men anpassat efter hennes
behov.
Även om hon har mycket päls och muskler så är det ett faktum att hon behöver minska fettet och kanske inte konkret gå ner i vikt - för precis som
ni säger så väger ju muskler mera än fett.
Vet inte om situationen blev lite tydligare nu…?
#3 du har rätt i det mesta du säger och är medveten om många av dina punkter. Som jag skrev ovan så vet jag att det inte ska vara 100% fokus på just vikten, valde förmodligen det ordet för att vara konkret i att det är fettet som ska minskas - att hon är överviktig.
Jag ha hellre en hund som man lätt känner revbenen på (utan att överdriva, hälsosamma "känna-revbenen" och inte mager!). Men i dagsläget behöver man "anstränga" sig för att känna dem - med de finns där, så hon är inte fet. Agility är en krävande sport och därav skulle det vara så mycket hälsosammare att omvandla det lilla fettet hon har för mycket till muskler. Därav mitt inlägg och min fråga - hur ska jag göra?
Kommer fortsätta med RC's lightfoder en stund till, hon både äter och verkar må bra av det. När hon har ändrat kroppsform kommer hon få äta samma foder som vår andra hund - som hon varken går upp eller ner av.
Smidighetsträning tsset, hur skulle det vara? Blev nyfiken och det lät även vettigt. Hur ändrade du kroppsformen på tollaren? För det är det Ronja ska göra - ända kroppsform, sedan hur siffrorna ändras på vågen spelar inte så stor roll, men jag har träffat många shelties och hundar i mitt liv, den dag Ronja är hälsosamt byggd kommer jag se det, oavsett siffran på vågen. Men tills dess måste jag jobba för en förändring!
#5 Okej, det framgick inte så tydligt om du var medveten om det faktiskt var fett eller muskler "i vägen för benen" så därav de punkterna.
Med tollaren har jag gått mycket. Inga tokrejs, inget joggande utan fokuserat på att han ska gå/skritta, både sakta och lite snabbare, uppför och nedför. Har ju inte så många alternativ än men snart ska vi gå över till att också simma och gå i lite vatten.
Lågintensivt heter det kanske förrestsen? I vilket fall så använder ju kropppen olika energikällor och det kan vara dessa som kroppen inte använder nu. Hon kanske plockar upp mer av den källan än din andra hund och det blir tydligare på henne. Det är ju en sak att vara jätteaktiv i korta stunder och en helt annan att vara aktiv i längre. Hon jobbar alltså bort ena energikällan nu men inte den andra lika väl iom "fel" träning.
Kan tänka mig att hon inte går så mycket i dagsläget? Blir ju lätt så, vi går men hundarna faller lätt in i traven för att det underlättar hos dem.
Tollaren fick springa rejält i sitt förra hem och drog en hel del plus lightfoder, men trots det en övervikt. Nu har han normal mat men bättre kropp!
Skulle alltså rekommendera ett par GÅ-rundor om dagen en tid framöver för att se om det är en annan energikälla som är problemet. Går ju lätt att få in i vanliga promenaden.
Precis som du säger så går hon otroligt sällan, i och med att hon är en liten hund också så är det nästintill 100% trav. Tack så mycket för tipset, det är absolut värt ett försök!
Ledsen om det inte gick fram helt och hållet, men du skrev ner väldigt bra punkter vilket gjorde att det blev väldigt tydligt för mig. Det handlar förmodligen inte om att hon behöver mer mortion utan förhoppningsvis bara ändrad motion!