Hur tränar jag förbudsord?
Jag försöker lära min hund vad ordet nej betyder. Övningen jag använder har jag lärt mig på valpkursen. Det går till så att jag triggar hunden med en godis och när hunden försöker ta den säger jag nej, föser bort hunden med handen och belönar med godare godis.
Problemet är att den här övningen fungerar att upprepa 1-2 gånger, sedan har min valp lärt sig hur han ska göra för att få godisen utan att för den skull ha lärt sig ordet "nej".
Någon som har tips på andra övningar för att träna in förbudsord?

Då Velvet var valp så lärde jag in det genom att öva de gånger hon gjorde något som hon inte fick, tex bita på något hon inte fick ha eller gå dit hon inte fick gå.
Detta tränade jag då genom att ta bort henne från det område hon inte fick vara på eller ta bort den sak hon inte fick bita på, samtidigt som jag sa Nej.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag skulle inte använda mig av den övningen du fått tips om, locka hunden för att skälla på den blir fel i mina ögon liksom att godis skulle va fel…
Jag har använt mig av samma som Anne, både på valpar o vuxna hundar. Viktigt är att du använder samma ord hela tiden. Om du tex bestämmer dig för nej, då ska du inte säga neje eller vrida o vända på de på annat sätt utan hela tiden samma ord i samma tonläge.

På valpkursen gjorde vi så att vi gick förbi en skål med korv och om hunden var på väg att ta den skulle vi säga nej och berömma och belöna massor om hunden vände sig och tog kontakt med oss istället. Men vi försökte inte trigga igång hunden att göra fel. Käns som om man riskerar att förlora det förstroende som valpen byggt upp på en.
En tanke, vad vill du att förbudordet ska betyda för er? Jag själv vill att det betyder att hunden genast ska avbryta och ta kontakt med mig, inte bara att hunden får en tillsägelse.
Här är ett sätt att lära in ordet nej på http://www.youtube.com/watch?v=tLARWynGM9E
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=58 Punkt 2 och 3 handlar om att träna gränser, vet inte om det var exakt det du menade, men kanske lite användbart :)
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
En tanke till dig - ska du verkligen vara besviken för att din hund förstår övningen? Om du säger Nej två gånger och han lär sig hur han ska göra för att få godisbiten (= alltså förmodligen att inte hugga efter den eller försöka ta den), som jag antar att du vill, ska du då vara glad för att han fattar eller ledsen för att du inte kan säga Nej fler gånger än två?
Hade jag använt förbudsord hade jag varit jätteglad om det räckte med en eller max två gånger! Det är väl vad du vill ha, eller?
Fundera också över vad du lär din hund med denna övning - triggar du igång hunden för att sedan säga nej när han försöker göra som du vill kan du få problem senare när du vill att han t.ex. ska följa din godishand om du tränar så, eller att han slutar ta initiativ till att göra saker för att få det du har för att du belönat för hårt att Inte göra något(om han nu får det han vill ha genom att inte göra något).

Tack för jättebra tips! #3: Ja det är min tanke också med förbudsordet. Att hunden blir passiv i det den håller på med.
#5:SJälvklart är jag inte besviken över att min hund lär sig snabbt. Men i just den här övningen har han lärt sig att inte ta godisbiten, vilket inte betyder att han har förstått innebörden i ordet nej i andra sammanhang. Hoppas du förstår vad jag menar är skillnaden.

På våran valpkurs gjorde vi så att vi gick förbi ett fat med godis. När hunden visade intresse för godiset/gick fram mot fatet skulle vi bestämmt säga nej. Lyssnade hunden och tog kontakt med oss, massor av beröm. Sprang den fram och försökte ta endå så skulle vi vara snabba fram och ta och nypa till i nackskinnet och säga nej ännu mer bestämmt. försöka locka bort hunden och då massor av beröm igen. Vi skulle tänka att på det där fatet så låg det något jättegiftigt och hunden fick absolut inte få tag i något.
Vi gjorde dessutom så att våran instruktör gick runt med fatet. Hunden skulle sitta ner. Först sa man nej, och när hunden var duktig och inte tog något, vart det ett varsegod och massor av beröm.
Jag håller Ville i halsbandet, rullar i väg tennisbollen samtidigt som jag säger "Nej". Så fort han lugnat sig och inte bryr sig om bollen säger jag "varsågod" och släpper honom.
Jag har även lagt godis/boll osv på ett lock och passerat förbi med honom i koppel. När han visat det intresse har jag sagt nej och så fort han söker kontakt med mig i stället så belönar jag.
Sen kör jag utan koppel och ökar svårigheten med andra saker osv.
#6 För att ett kommando ska utlösa ett beteende på olika platser och i ollika situationer måste det även tränas i olika situationer. Om hunden bara får lära sig "sitt" i köket finns det t.ex. en risk att hunden bara förstår "sitt" i köket - den har nämligen plockat upp även placeringen i köket som en del av kommandot/signalen.
Till exempel - i skolan räcker vi gärna upp handen när vi vill säga något. Hur stor är chansen att vi gör det när vi vill prata med någon vi möter i porten? Förmodligen kommer vi göra något annat i stället, räcker upp handen gör man ju bara i skolan(och kanske bara i klassrummet).
Alltså är det inte konstigt att han inte förstår innebörden - "nej" har ju bara tränats i en typ av situation! Och då pratar jag om Träna, Lära in. Att du sagt nej gör ju uppenbarligen inte att han kan det… ;)

#9 Exakt! Just därför efterlyser jag andra sätt att träna in förbudsordet.
#10 Och den frågan bör ju redan vara besvarad. Ju fler tillfällen desto bättre, träna det alltså förslagsvis i alla situationer du vill kunna använda det. Var dock noga med att ha samma utseende på beteendet för att göra det tydligt för hunden.
Och av den anledningen föredrar jag att lära hunden vad den ska göra i situationen, snarare än att tjata "nej" för hundra olika beteenden. Ett "nej" när hunden är på bordet betyder ju "hopp ned", ett "nej" när hunden jagar kanin betyder "sluta jaga", ett "nej" när hunden skäller betyder "tyst"… svårlärt och otydligt och inte lärande, direkt effektivt eller snabbt resultatgivande.

#7 & 8: Jättebra, tack för tipsen!