Aktivering för stressad hund...
Tycker det är så svårt att hitta en bra balans i aktiveringen av min vovve. Han är en väldigt lättstressad bordercollie som är ca 1 år. Vi har haft honom ca 2 månader.
Till en början var han väldigt lugn och ganska undergiven (han har antagligen blivit illa behandlad tidigare i livet) men på senare tid har han börjat stressa upp sig nåt vansinnigt för allt möjligt, och dessutom börjat markera när han får tillsägelser, dock bara när han är uppe i varv. Första månaden vi hade honom gick han jättefint i koppel och hade mycket bra kontakt med mig. Nu funkar detta ibland men oftast inte alls…Huvudet går fram och tillbaka, han är spänd, svansen högt, han drar och ska hålla koll på allt annat än mig. I början var han väldigt lugn när endast jag och min sambo var hemma men inte när det kom någon och hälsade på (har skrivit ett inlägg om detta tidigare) Nu har han börjar stimma runt här hemma även när det inte är någon mer än vi här. Detta stimmande börjar oftast på kvällstid och kan pågå i ett par timmar eller tills vi går och lägger oss…Han flämtar kraftigt, vandrar omkring, hoppar upp på oss och ska nafsa och busa. Han kan inte alls komma till ro…När vi har lagt oss lägger han sig också och sover hela natten!
Jag vill inget hellre än att han ska få ett lugnt och harmoniskt liv med aktiviteter som passar honom. Tänkte att jag ska skriva ner hur våra dagar ser ut och vill gärna höra era synpunkter på om ni tror att vi gör för mycket, för lite eller helt enkel fel saker med honom. Jag tar tacksamt emot alla tips!
En helt vanlig dag går vi på fem promenader, varav fyra på ca 20-30 minuter och en som är längre. På den längre promenaden brukar vi göra någon aktivitet tex. bada, åka ut i skogen och han får springa fritt, lek med andra hundar, sökövningar etc. 2-3 dagar i veckan följer han med när vi hälsar på någon, då får han oftast springa fritt i deras trädgård (vi har själva ingen trädgård). Dock är det svårt att vara inomhus hos någon annan, eftersom han stressar upp sig och bara vill hem/ut igen. Vi har provat att spärra av så att han bara får vara i det rummet vi är i och det fungerar ganska bra (men kan vara svårt att komma hem till folk och möblera om det första man gör
)
Han är ensam hemma max 2 timmar i sträck, några gånger i veckan. Tror att han sover mestadel av tiden och verkar inget stressad när vi kommer hem, snarare tvärtom. Någon/några dagar i veckan är en hundvakt här hemma och någon gång ibland är han hos min sambos mormor. Där funkar det inte så bra…han vilar sig knappt alls under en hel dag när han är där
Funderar ibland på om han skulle må bättre av att vara ensam hemma än att vara där…men jag vet inte. Inomhus leker vi inga hetsiga lekar utan övar en liten stund om dagen på vanliga kommandon som "sitt", "ligg", "tass" osv (han kunde inget när han kom till oss) Ibland gör vi några sökövningar inomhus.
Det blev visst ett långt inlägg, men kom gärna med tips på hur vi kan hantera dessa situationer! Vill så gärna göra rätt från början…
Tror inte att det är mängden som är problemet utan snarare vad ni gör. Han behöver helt klart mer utmanande aktiviteter, förslagsvis svårare sök, spår, och annat problemlösande. Att slänga ut en favoritleksak i skogen är en bra grej, så har han något att söka efter. Till en början när han ser på för att han ska lära sig vad han ska göra, men snart kan ni lägga ut 10 föremål när han inte är med och sedan låta honom leta. går att variera med terräng, vind, väderförhållanden, gömma under buskar eller på stenar osv. För att det ska gå smidigt behöver ni lära honom apporteringsbiten också, så att det blir roligt och inte bara bråk om att han ska komma till er med sakerna. Mer utmaning alltså!
Lägg därtill lite mer fysisk aktivitet. Något som är bra och tröttande såhär på sommaren är simning.
Men viktigast av allt är att lägga in mer vila också. En bra grej att göra är att smeka hunden till sömns. Kelandet framkallar ett ämne, som jag självklart inte minns namnet på, men som är lugnande för hunden. Få hunden att somna 3 gånger om dagen och han kommer snart ha lättare för sig att slappna av. Underhåll genom att någon gång om dagen ha en ren mysstund, gärna på nya platser så han lär sig att slappna av även där.
Allt handlar om en god balans. Ha också i tankarna att han är unghund nu, kan vara inne i spökåldern, han ha könsmognad på gång osv. osv. Se till att bli mer intressant för honom, det vinner ni massor på. Lek!
Och jag tror att om det handlar om två timmar han får vara ensam i stöten så är det bättre om han är hemma ensam. Är det det han mår bäst av så varför inte?
I kort - utöka inte aktivitetsmängden men gör det svårare. Lägg mer krut på vikten av vila, ha mysstunder där målet är att han ska somna.
Han är ca ett år, ni har haft honom i två månader och han har blivit illa behandlad tidigare. Det kan vara så att det tar betydligt längre tid än två månader innan han "landar" hos er. Jag skulle föreslå att ni snarare minskar på aktiviteter ett tag. Träna mer passivitet, som tsset säger, lägg mer krut på vikten av vila.
Han följer med till människor där han springer fritt, har hundvakt hemma flera gånger i veckan, samt är ibland hos sambons mormor. Det blir många människor, vilket åxå kan vara stressande.
Lugn och ro med er är nog vad han behöver mer av. Han har ju varit hos er så kort tid än.

#1 Tack, bra tips! Vi har börjat med att han får söka efter leksaker i skogen och det har han gillat. Han kommer alltid tillbaka med saken så det är inga som helst problem. I början kunde han inte alls somna i famnen på mig utan ville bara busa…men allteftersom jag lärt honom att sluta nafsa börjar han tycka det är mysigt att bara ligga och gosa. Han har till och med somnat några gånger =)
Däremot har vi helt slutat med att kasta pinnar och liknande eftersom det gjorde honom mer sressad än något annat.
#3 Bra! Fortsätt på det spåret, mys mer och se till att han somnar. När ni kan göra det ett par gånger om dagen (kommer ju bli lättare med tiden då han känner igen situationen) kommer han ha mer lugn i sig.
Gör söket svårare, gå ut där det blåser mycket så han måste komma rätt i vind. Göm under massa gräs osv. Bara att utmana :)Så ska det nog bli ordning snart.

#2 Det är helt sant som du skriver! Jag intalar mig själv dagligen att allt kommer bli bra med tiden…Men ibland är det bara så svårt att veta om hans stress beror på understimulering eller överstimulering. Men sannolikt är nog att det blir för många intryck för honom. Får försöka intala mig själv att han kanske ibland mår bättre av att inte göra så mycket vissa dagar…

Hur var han hos tidigare familj? Varför omplacerade de honom? Är han vet.besiktigad innan köp? Hur aktiverades han innan han kom till Er?
Han har troligen "landat" i att ha fått ett nytt hem. Antingen känner han sig så trygg i sitt nya hem nu att han kan släppa loss alla känslor som han har. Eller om han varit väldigt stressad hos tidigare ägare så kan han under de 2 första månaderna hos Er ha "skärpt till sig" och varit lite dämpad då han hamnade i en ny miljö. När han känner sig mer hemma och börjat förstå rutinerna så kan han mycket väl återkomma till sitt tidigare beteende.
Jag skulle bara koncentrera mig på två saker så här i början. Lägga in mer tankearbete för honom. Gärna spår där han måste koncentrera sig och gå lungt och nogrannt. Antingen blodspår eller personspår. Sökövningar, fast i svår terräng där han inte får upp någon fart utan måste jobba långsamt. Balansövningar där han får koncentrera sig på att kontrollera kroppen och veta var och hur tassarna ska flyttas.
Passivitetsträning, där han får lära sig att koppla av. Till att börja med endast inomhus och gärna på ett ställe där han gillar att ligga. Smek lugnande på antingen huvdet eller bringa. Se till att ingenting i omgivningen stör utan helst kanske när Ni ska kolla 9 filmen och ändå varva ner.
Vad äter han för foder? Innehåller det majs skulle jag plocka bort det direkt och byta sort. Ge med fördel en banan om dagen för att det innehåller tryptofan som ombildas i kroppen till seratonin som verkar lugnande. Ha gärna kalkon som godis, då detta också är väldigt rikt på tryptofan. Allt finns det pumpafrön att bla i maten för samma ändamål.
Om Du inte gått någon förändrinf till det bättre efter 3 v skulle jag rekkomdera att Ni uppsöker veterinär för grundlig genomgång.

#6 Han är från Irland och vi har adopterat honom genom "hundar utan hem". Därför vet ingen hur han varit tidigare eller vad han varit med om. Det kan mycket väl vara så att han börjar känna sig hemma nu och därför släpper loss alla känslor…Han är veterinärbesiktigad med en anmärkning på frambenen (ömmande carpus), vilket veterinären trodde berodde på träningsvärk. Första veckorna vi hade honom var han aningen stel efter vila, detta har försvunnit helt så antagligen var det träningsvärk. Men vi ska självklart kolla upp detta igen om några månader. Vad gäller fodret så får han doggy och som godisbelöning får han leversnittar. Visste inte att banan är bra för hundar, detta ska vi testa, likaså kalkon! Tack!
Jag har två adopterade hundar, en från portugal som jag har haft i snart ett halvår, och en från spanien som jag haft i en dryg månad. Jag har nyligt börjat aktivera min tjej från portugal med lite agility :) samt lydnad. Det fungerar jättebra. Killen från spanien har fullt upp med nya klimatet, alla nya lukter, allt annat nytt. Hon är ca 3 år och han är ca 1 år.
Lycka till!!

#8 Vad roligt! Har det gått bra för dig med hundarna? Tog det lång tid för din tjej att anpassa sig?
Idag har Lion och jag tagit en rejäl promenad i ösregnet. Det var inte en människa ute mer än jag. Helt enkelt perfekt att passa på att träna lite eftersom det är svårt när det är massa andra folk och hundar ute som stressar upp honom. Han fick söka efter godis i en stubbe, hoppa över stockar och lite annat roligt. När han kom hem var han helt slut och sov i flera timmar (med undantag för att följa efter mig emellanåt, vallhund som han är!
) Ska verkligen tänka på att lägga in lite mer "arbete" för honom.
Tack för alla tips!
#9 Det har gått fantastiskt bra med hundarna :) Det känns som att jag har haft världens största tur, fast det säger nästan alla som adopterat :)
Det kändes med Kelly som att hon acklimatiserade sig väldigt snabbt, men såhär i backspegeln kan jag se att det nog är nu först hon landat ordentligt. Jag har tagit det väldigt lugnt och låtit det ta tid allting. ALLT är ju nytt, och det är klart att det är en stor omställning för dem. Hon kom den 3dje februari, då var det 30 grader kallt här. Bara en sån sak. Nu är hon trygg och lugn, och går alldeles utmärkt att ha lös. Hon lyssnar och lär sig otroligt snabbt.
Spanjoren Paddy, som jag bara haft en dryg månad har fullt upp ännu med allt nytt. Då man inte vet riktigt vad de har i bagaget så tror jag att det är väldigt viktigt att låta det ta tid, att inte ha för bråttom, att låta allt sjunka in så de blir trygga. För honom är koppelträning en utmaning och omställning som är stor nog för tillfället, behövs inte så mycket mer för hans hjärna just nu. Ta en promenad på okända marker är en annan stor utmaning.
Vet man om din hund bott i familj eller?

#10 Va skönt att det gått så bra! Roligt att höra lite hur andra som adopterat haft/har det. Överlag har det gått väldigt bra för oss också. Jag får ofta höra att jag har en väldigt lydig hund, det är ju jätteroligt såklart! Det är som sagt bara stressen som är problemet. Det enda vi vet om honom är att han bodde på ett hundcenter på Irland, gick omkring på betonggolv med massor av andra hundar. Gissa om hans trampdynor var förstörda när han kom
Sen bodde han i Sverige i ett jourhem i en månad. Där bodde han också i hundgård. Mer än så vet vi inte….och det kanske är lika bra det egentligen!
#11 Men en bc är det A och O att träna rätt saker mentalt :) De tycker (som jag har uppfattat det) att nästan allt är kul, men du som förare måste styra aktiviteterna till lämpliga sådana. Du har fått tips på bra aktiviteter ovan, men skulle vilja tipsa om en till: Treibball (vallning med bollar). Det är en aktivitet som kan passa när han har landat mer. Men det går kortfattat ut på att du ska stå på en punkt, och han ska sedan valla bollarna i mål med hjälp av dina (muntliga) instruktioner.
BC´s har ofta väldigt lätt för att gå upp i stress, och därför finns det uppfödare som rekommenderar sina valpköpare att först och främst passivitet hela första året (tillsammans med normalt hundvett). All annan aktivering kommer sen.
Nu ser jag det lite lättare för att göra så med en valp, än med en vuxen hund. Där handlar det mycket om hur stort behovet av mental aktivering är. Men jag skulle lägga väldigt mycket fokus på passivitetsträning. En hund som har svårt för att koppla av, blir otroligt trött av den typen av träning.
En annan sak som kan hjälpa, är att ha ett speciellt halsband eller liknande när det är jobb som gäller. Att tydligt göra en gräns mellan arbete och ledighet. Passivitetsträning är inget arbete, men alla aktiviteter ute där han ska göra saker och ting (lydnad, uppletande, spår…) är. En fd. bekants föräldrars bc-korsning hjälpte det väldigt mycket på. Då slutade han efter ett tag att konstant leta arbetsuppgifter, och kunde då lättare ta det lugnt mellan träningspassen. Men för att det ska ge önskat resultat, måste hunden få tillräckligt med mental stimulans under de träningspass man har samt att ni är 100% konsekventa med jobbsignalen.
Lycka till :)
Medarbetare på jack russel terrier
Ett till tips jag kom ihåg såhär är att göra ER betydelse lika med VILA också. Det slog mig när du nämnde att han går upp i varv även när ni är hemma nu. Kanske har ni gjort lite för mycket med honom? Så han bara kopplar er som en källa till "fullt ös".
Se till att göra mycket lugna saker med honom också, mys och vila ihop osv. :)

#12 Har läst lite om treibball och tycker det verkar roligt! Kanske får bli det lite senare. Jättebra tips att använda något som signalerar arbete, har tänkt på det tidigare men det föll bort lika fort….Tack för påminelsen! 
#13 Kan nog vara så att vi gjort för mycket! Tror jag har blivit lite för bombaderad med tyckande och tänkande om vad en bordercollie behöver när det gäller motion och stimulans. Ibland blir det att man själv glömmer av passiviteten och hur viktig den är. De som tycker och tänker har oftast ingen erfarenhet av rasen så jag ska slå dövörat till nästa gång! 
#14 Jo men visst behöver arbetande hundar mer att göra, men är man inte lugn med hunden ibland blir man ju mer en "lektant" och hunden drag igång sin förväntan på arbete direkt den ser en. Svårt, men det går! :)

Igår hade vi ytterligare en jobbig kväll. Lion var "hyper" hela kvällen! Han hoppade upp på oss i soffan, nafsade och levde rövare (oftast är det mig han är på mest), sprang runt här hemma och flämtade och gnällde. Att säga till honom i dessa lägen förvärrar oftast beteendet, han blir bara ännu mer uppjagad och "på" då! Likaså är det svårt att försöka få honom att slappna av genom att klappa och smeka honom eftersom han hela tiden är efter händerna och nafsar då. Jag förstår om detta kan låta som helt vanligt "sugen-på-bus-beteende", men för mig är det uppenbart att han är stressad. Det hela slutade med att jag efter några timmar gick och la mig (jag som hade längtat efter snabba cash och Joel Kinnaman
) Och vad gjorde han; gick och la sig bredvid mig och sov som en liten gris resten av kvällen och natten! Med andra ord är det tydligt att han påverkas av min energi!
Jag har fått jättebra tips på hur jag förebygger stressen och kommer att använda många av dom, men hur gör för att underlätta för honom när han blir sån här?
Vissa hundar kan må bra av att tvingas att ta det lugnt. Det finns en övning som kallas för "ryggsäcken".
Du sätter dig på golvet, med benen brett isär. Locka hunden nära dig (mellan benen) och gosa lite med honom. Sen tar du sätter ena handen på hans bog och den andra handen i "knävecken" (på bakbenen) och pressar händerna mot varandra. Med andra ord ska du få honom att sitta utan att använda några kommandon.
När du har fått ner honom kan du prata lugnande med honom och klappa på honom. Han får lov att sitta eller ligga (och själv ändra ställning för det) men han får inte lov att resa sig upp. Gör han det, bara att sätta tillbaka honom igen som ovan.
Du kan även lägga kommando på passiviteten. När han tar det lugnt, antingen själv eller med hjälp, börjar du asociera ett specifikt ord med sinnesstämningen, och det ordet kan du senare använda (när det sitter i ryggmärgen) för att ge honom vägledning till alternativa beteenden till att stressat springa runt.

#17 Har testat denna metod ganska många gånger och problemet är att han hela tiden nafsar, sparkar och håller på. Det tar flera, flera timmar innan han blir lugn om han ens blir det. Oftast håller han igång ända tills vi går och lägger oss. Jag håller på att lära honom att inte använda tänderna mot oss men det var svårare än jag trodde. Det funkar oftast bra när han är i skapligt lugnt tillstånd men som sagt inte när han är stressad. "Metoden" jag använder nu är att sluta klappa när han börjar nafsa för att sedan börja igen när han slutat. Går det överstyr med nafsandet går jag helt enkelt ifrån honom och gör nånting helt annat. Kanske finns det bättre alternativ? Att säga till honom funkar inte alls eftersom han blir ännu mer triggad då. Jag håller även på att lära in ordet "lugn" för att kunna använda det senare.
#18 Jag har gjort samma sak på min daghund (jämhund/husky) som kan vara väldigt på. Hon nafsar gärna på händerna och hoppar på folk. Hon är iof inte stressad på samma sätt som din hund. Mest ouppfostrad. Men hon får uppmärksamhet när hon beter sig som jag vill, och den försvinner när hon inte gör det. Men lite träning gav det bra resultat.
En annan hund (som tillhörde mina kompisar) som jag hade här hemma en vecka hade noll passivitetsträning. Han var så stressad att han började jaga sin svans och andra sådana där (i min värld) överslagshandlingar.
Där använde jag klicker och massor av godis. Han hade sin säng och jag började med klicka när han stod i närheten av sängen/tittade på den. Sen lockade jag honom att gå närmare sängen genom att stoppa godis i den. Efter ett taf höjde insatsen till att minst en tass måste vara på sängen. Sen fortsatte vi på det viset. Till slut gick han själv och lade sig i sängen och tyckte att det var skönt.
Han kunde inte slappna av alls (ligga) om han inte fick ligga på mig. Så jag ställde sängen så att han kunde vara i närheten, men aldrig ligga i sängen och på mig samtidigt. Gjorde ingenting om han lade sig på mig, men han fick bara breöm i sängen. Sen flyttade jag med den mellan datorn och TV (som var där vi mest höll till).
Jag hade honom här en vecka, och ägarna märkte en enorm skillnad när han kom hem. De brukade säga till honom att gå och lägga sig när han varvade upp för mycket. Tidigare hade han pipit och gnällt 30-60 min i sträck. Nu gick han och lade sig (på kommando) och somnade nästan omgående som en stock. Men då var han inklickad från början.
Alla sätt är bra utom de dåliga ;)

#19 Det låter precis som min hund det, kastar sig på oss, jagar svans, biter och gnager i mattor (ngt han aldrig gör annars), väldigt mycket överslagshandlingar med andra ord. Kanske inte är så dumt att klicka in "lugnet". Har nog tänkt att det kan förvärra och göra att han blir ännu mer uppe i varv, men absolut värt att testa om det har funkat bra för dig! Han har ingen bestämd plats som är hans eftersom han inte gillar sin säng (är nog för varmt), men han har fått en egen plats i soffan där han ligger ibland, annars mest på golvet. Övade du in kommandot "gå och lägg dig" med klicker också eller kunde han det sedan tidigare? Låter nästan för bra för att vara sant om detta skulle funka, vi börjar redan ikväll!!! Spännande och tack för tipset! 
Jag har arbetat med bc och de har ett enormt aktiveringsbehov för att bli lugna harmoniska hundar.
Och då menar jag inte att de behöver ut och gå, de behöver arbeta,både fysiskt och mentalt. Jag tycker de låter som eran hund behöver mer aktivering OCH att få lära sig varva ned.
Som sagt en bc behöver både fysisk och mental stimulation flera timmar om dagen. Jag har till och med sett aktivt vallande bc som trots det hade understimulerade betenden.
Personligen skulle jag aldrig skaffa en bc som inte vallar, alt tränar med flera timmar om dagen, just för att de har ett så enormt aktiverings behov för att bli lugna och kunna varva ned.
Zabina, har du pratat med föreningen och bett dem om hjälp?
#20 Han kunde det kommandot sedan innan. Här använde jag det inte alls, eftersom vi övade på att han själv skulle hitta lugnet och kunna gå och lägga sig.
När han gjorde sådana där överslagshandlingar, omdirigerade jag det till en aktiveringsleksak som inte gick att klara av om man var uppstressad. Tex en aktiveringsboll kan man kasta runt i hela köket och det ramlar ändå ur godis. Klappen (Kerstin Malm) går inte att göra så med. Där var han tvungen att aktivt putta på den med nosen. Som du ser på bilden på sidan, gör formen att den inte kan rulla av sig själv. Det ända hål in/ut är det som du ser på bilden, men klossen är ihålig. Med andra ord petar man godiset i sidled, och sedan måste hunden vända runt och trixa lite innan de kommer mer mot mitten och kan trilla ut. Med frakt kostar den ca. 120-130:-
Du har även en kongliknande tuggsak som (enligt företaget själva) är oförstörbar. Om den är det eller inte kan jag inte svara på, men helt klart väldigt tålig! http://i178.photobucket.com/albums/w267/Ahemait_album/Aktivering/Aktiveringsleksaker/DSC00204.jpg
Den har jag köpt på citypet i Farsta för 55:- Det som är bra med den, är att den går att stoppa som en kong. I hundens värld nr 4 sid. 33 finns en bra guide till hur man stoppar en kong. Tidningen är gratis och kan laddas ner från deras hemsida :)

#21 Detta är jag såklart medveten om, jag inte inte typen som skaffar en hund utan att läsa på, dessutom har jag erfarenhet av rasen sedan tidigare. Som det ser ut nu blir han aktiverad (läs promenader som innehåller träning och olika typer av övningar) ca 3 timmar om dagen, något som jag tycker är ganska rimligt. Däremot har vi varit sämre på att sätta honom i riktigt arbete något som vi naturligtvis ska bli bättre på. Vi är fortfarande i lära-känna-stadiet och provar oss fram till vad för arbete som kan passa, men som det känns nu är han med på det mesta! Kan hålla med dig om att en vallhund bör få valla, därför har jag tagit kontakt med brukshundsklubben för att få kontakt med instruktörer i vallning. Däremot kan jag känna precis som en del andra redan har skrivit, att det viktigaste för honom nu antagligen är att få komma till ro med oss och sitt ganska nya hem.
#22 Nej det har jag inte. Har försökt ringa några gånger men dom har varit väldigt svåra att få tag på…
Jag har hört många som skaffar bc som inte förstår dera behov, och tycker de motionerar de tillräckligt när de går en långpromenad om dagen, där för blir jag alltid lite skeptisk när folk skriver att de har bc.
Men om han får många promenader med mycket stimulans och att ni har tagit kontakt med en brukshundsklubb är ju jättebra!
Kanske kan ni träna agility med honom? De är ju fartigt och lite tänk, och dessutom roligt. Bara ett tips.
Mycket kontaktövningar skulle jag rekommendera så att han blir trygg med er. Och de "avslappnade" övningarna folk har tipsat om innan.
Ni kan ju försöka se de dagarna har är uppi varv hemma och de dagarna han är avslappnad om ni ser något mönster i vad ni har gjort och inte gjort under dagen/senaste dagarna.
Själv har jag en blandras som inte behöver så mycket motion och aktivering, men om de har gått ett par dagar och hon inte har kunnat busa av sig ordentligt märker man sedan de tydligt under promenaderna att hon blir mycket mer dragig och inte vill lyssna.
#19 Känner att jag vill förtydliga lite det jag skrev innan. Efter ett tag kunde han gå och lägga sig i sängen, om jag satt bredvid. Men reste jag på mig, for han upp på en gång igen. Den stora skillnaden var att han låg lugnt och stilla i sin korg och var nöjd med det. Han hade hittar en lugn och fast punkt i sin vardag. Med mer träning (lånade honom av kompisen en vecka) hade vi kommit ännu längre. Men jag är supernöjd med framstegen han gjorde på den korta tiden.
För att locka honom till att gå till korgen, stoppade jag i början en godisbit i den här han såg det. När han hade börjat fatta poängen med sängen, kasta jag bara ned godis ibland, och då alltid när han inte såg. Just för att locka honom att gå dit på måfå, och ge mig fler möjligheter att belöna.
Vissa hundar blir mer uppstissade av klickern och andra tar det mer med ro. Men du kan alltid prova det jag gjorde, men använda tex ett lugnt och mjukt röstberöm istället för att klicka och ge godis.
Ett tips till är att prova att försöka ge lugnande signaler när han är på väg upp i varv (innan han har nått toppen). Kan kanske hjälpa till att dämpa honom om man hinner på det i tid.

#23 #26 Tusen tack för alla tips, ska verkligen använda dom!
#25 Jag kan inte annat än å hålla med! Har hört och läst riktiga skräckexempel på människor som skaffat bordercollie för att de tror att de är så "lätta" hundar. Jag själv skulle säga precis tvärtom. Lättlärda är dom ju, men för den skull inte speciellt "lätta" om man inte gör rätt och låter dem få utlopp för all sin energi. I augusti ska vi börja unghundskurs och efter det får vi se. Antingen spår, lydnad eller agility. Tycker allt verkar roligt men huvudsaken är ju att Lion tycker det är kul! Med tanke på att han hade lite problem med lederna i början så får vi nog vänta med agility tills vi vet att han är helt okej. Har försökt hitta ett mönster när det gäller hans stress med det är väldigt svårt. Ibland kan det räcka med att vi mött en hund ute på promenaden, eller att någon varit hemma hos oss en liten stund. Minsta lilla kan räcka…Vi bor i en riktigt sommarstad så det är väldigt mycket folk, hundar, barn osv ute hela dagarna. Därför är det svårt att minska på stressmomenten som blir på promenaderna. Vi längtar alla till hösten och vintern, då är det helt "dött" här! 

Börjar starkt fundera på om det är löptikar i området! Kanske att det kan vara en anledning till att han håller på som han gör? Det har ju som sagt blivit värre nu dom senaste veckorna, och här går det massor av hundar på sommaren. Lion har nosen i backen väldigt mycket mer, kissar mer, drar mer i kopplet och gnäller och lever här hemma så fort vi kommer in från en promenad, springer mycket till ytterdörren. Vad tror ni? Detta är min första hanhund, har bara haft tikar innan så jag har inte så mycket erfarenhet av detta. Han är förvisso kastrerad men jag anar att det inte alltid gör saken så mycket bättre…
Det låter som våran hanhund familjen hade en, en whippet, de är kända för att bli knäppa vid löptikar.
Han blev jättestressad, stod vid dörren och gnydde hela tiden! Ute sprang han runt som en yrhöna och skulle lukta över allt.
#28 Hur påverkad han blir beror delvis på hur sent han blev kastrerad och hur länge sedan det är. Det tar upp till 6 månader (har jag för mig) innan alla hormoner och sådant har gått ur kroppen.
Sen är det självklart upp till individen också.

#30 Okej, det är ca 3-4 månader sen han kastrerades.

#26 Vill bara berätta att jag testat ditt tips med klickern! Tränar just nu på att Lion ska ligga på sin filt i soffan. Problemet har varit att vi aldrig fått vara ifred när vi sitter i soffan och tittar på tv, han är hela tiden framme och ska gosa/nafsa och hålla på….allt för att han egentligen är övertrött men inte kommmer till ro. Idag har det gått jättebra att träna…det tog inte lång tid innan han fattade att om han låg på sin filt kom klick och godis! Efter bara en kvart somnade han på filten
Sen följde han givetivis efter när jag reste mig och gick nånstans men det stör mig inte så mycket…Så, tack igen för bra tips! Nu ska jag har klicker och godis redo inför filmkvällen!
Grattis till framgångarna!!! Håll oss uppdaterade! :)
#32 GRATTIS 

Fördelen med att ha en filt, är att du kan plocka med den när ni åker bort också.

Tack så mycket!
Har kört lite träning nu i em också när min sambo och jag satt i soffan…Då var han helt klart "jobbigare". Allt funkar ofta mycket bättre när jag är själv/han är själv med Lion. En fundering jag har bara….Nu har ju Lion fattat att när han ligger på filten kommer belöning. Men varje gång jag lutar mig tillbaka på min plats igen är han uppe och kommer och slickar i ansiktet och nafsar lite…Jag väntar ut honom och han går ganska snabbt tillbaka till sin plats = belöning igen. Så håller vi på…Ibland känns det nästan som att han fattar att om han går upp och tillbaka till filten kommer en belöning till…Eller är det jag som tänker att min hund är klokare än han är?
Känns mer som att han ser det som ett "jobb" att gå till filten, gå upp, gå till filten osv… Eller är det bara att hålla på så här nu tills han förstår att han ska vara kvar där? Det kan ju liksom bli 50 godisar under en kväll 
Kom ihåg att ge väldigt små godisar. Typ en frolic delat i 32 i storlek. Klart han kan ha fattat hur han ska få belöning. Vänta längre med att belöna, kan det va nåt?
Du skulle kunna alternera mellan två belöningar. En supergod när han snabbt lägger sig, och ligger kvar. Sen när han reser sig och går tillbaka igen, klicka igen, men då använda tex någon form av torrfoder i stället. Kattmat är bra. Små små bitar :)
Då lönar det sig fortfarande att lägga sig på filten, men det lönar sig mer om han inte springer upp med jämna mellanrum.
Med andra ord supergod belöning när han lägger sig när du har satt dig i soffan, och när han ligger kvar. Tråkigare belöning när han reser sig upp och går och lägger sig igen bara för att.
Istället för att vänta ut honom när han kommer så kanske du måste visa med kroppen att du inte gillar när han gör det.

#36 Jag har testat att vänta lite längre…tror att det kan funka.
#37 Smart! Har precis torkat blodpudding i ugnen, det verkar vara en höjdare så det får han när han e riktigt duktig.
Det jag kan känna är att han kanske inte kommer koppla filten med "vila" utan snarare "jobb". Men jag vet inte…Jag ska testa att börja belöna honom när han stannar kvar en stund, kanske att han slappnar av där tillslut då. Han har helt klart redan fattat att resten av soffan tillhör oss!
Tanken är att du belönar honom när han lägger sig ner självmant, och även när han sedan ligger kvar. Då är det blodpudding som gäller.
Reser han sig upp, vänta ut honom tills han går och lägger sig igen, och ge torrfoderbiten.
När han ligger kvar, ge honom blodpudding igen.
Det går åt enorma mängder godis i början. Vill du "fuska" lite kan du prova att ge honom ett ben att sysselsätta sig med på filten.
Hotdogs brukar jag använda här hemma. Ganska lätt att knäcka loss en eller två korvar ur ett fryst paket, håller sig bra i frysen, luktar mycket och lätta att dela.
Efter hand som du märker att det går bra och han ligger kvar, höjer du kraven. Då kanske det blir torrfoder för att enbart ligga där, och blodpudding när han är mer avslappnad. Du ser själv hur du kan höva kraven så att det passar er.
Men träna så som du gör i iaf 1-2 veckor framåt. Han ska inte bara fatta poängen, utan även få in det mer i ryggmärgen.

Du kan ju fortsätta klicka och ge godis på filten, om han stannar kvar. Då blir det inte bara att gå och lägga sig som belönas, utan även att ligga kvar, kanske bara 5 sekunder i början.
Sen utökar du så att det krävs längre och längre stunder han ligger för att få klick och belöning.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nu ska jag köra stenhårt ett par veckor! Ladda med tålamod och godis är vad som gäller
Dessvärre har jag märkt att han blir lite kass i magen av märgben, köttbullar och lite annat. Så det får bli leversnittar som jag vet funkar! Han brukar trots allt göra ganska mycket för en sån också, han blir glad bara av att göra rätt!

När man klickar är det bra att växla, så att du kanske har några tråkiga matbitar, leversnittar och några extra goda. Vert hunden vad det blir varje gång är det inte lika skoj!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
För den ena av mina hundar (från spanien) fungerar lugnande strykningar bäst som belöning. Det kan man åxå tänka på, det BEHÖVER inte vara nåt ätbart jämt.

Idag hände något jag hoppats vi skulle slippa….Vi har hos veterinären pga att Lion blir "galen" efter han gjort behov nr 2. Han biter sig vid svansroten och håller på med mycket överslaghandlingar. Jag tyckte det var lika bra att kolla upp det och tänkte att det kunde höra ihop med hans allmänna stress. Att ha ont nånstans är ju om något en stressfaktor.
Veterinären kom in i rummet, var väldigt lugn och betedde sig enligt mig mycket bra emot Lion. När vet. skulle hälsa på honom högg han vet. i handen, två gånger!! Resten av undersökningen var katastrof. Lion var helt galen, kastade sig och skrek….Det var ingen fysiskt fel på honom, däremot fick han diagnosen "mentalt ostabil" och ett recept på clomicalm skrevs ut. Diagnosen fick han såklart inte bara pga beteendet han uppvisade där utan vet. menade att vår berättelse om han övriga beteende också tydde på detta. Nu undrar jag, är det någon som har erfarenhet av denna medecin?
#45 Nu bör du maila föreningen så att de får veta.
Jag tycker de låter som en hund som har ont… Vad gjordes det för undersökningar?
Röntgen, ultraljud?
eller bara klämde och kände veterinären?
Jag håller med. Jag skulle ta honom till en veterinär som är BRA på smärta, och sätta på honom munkorg för att göra en ordentlig undersökning möjlig.

#46 Ska göra det!
#47 Vet. bara kände på honom…Ja, det skulle nog behövas en "riktig" undersökning.
Att bara "känna igenom" en hund som kastar sig och skriker och sen säga att de inte är något fysiskt fel på hunden borde ju inte kallas sig veterinär!
Ursäkta att jag blir upprörd, men jag förstår inte hur man kan utsluta att en hund inte har ont om den uppför sig så!
Jag skulle ta hunden till en annan veterinär och få ett annat utlåtande och stå på dig. Jag vet själv hur det kan vara att gå till veterinären, när de låter så självsäkra (och ibland till och med nedlåtande). Men stå på dig att få en riktig undersökning.

#50 Ska absolut göra det! Just i den stunden när vi var där kändes allt så hopplöst…och jag tänkte att jag gör vad som helst för att han ska må bra! Man litar ju på en vet. och när han tyckte att medicin var en första lösning så kände det okej. Så fort vi kommer hem från vår lilla semester ska jag boka en tid för en ordentlig utredning! Men tror jag börjar med medicinen ändå…
#51 jag vet precis hur du känner. Har varit hos veterinären och då bara sväljer man vad de säger med hull och hår och de är bara helt blankt i huvudet på frågot, men sen kommer man hem och tänker efter, så inser man att man hade ju tusen av frågor och håller inte alls med vad veterinären sa!
Mitt tips är att tänk igenom själv hela situationen, hur dinhund beter dig, leta själv vad du kan tänka dig det är på nätet, fråga andra. Och vad man kan göra för undersökningar, så då har lite kött på benen när du kommer till veterinären. Annars är de så lätt att bli överkörd.
Jag ser att en veterinär är bra på röntgen/ultra ljud och se förändringar i skelett och liknande. Hittar ni inget där, gå vidare till en hundfysioterapeut och få en grundlig muskulär genomgång.

Nu jäklar (ursäkta språket) blir jag vansinnig! Det har ju gått några dagar sen vi var hos veterinären så nu kan jag se mer klart på situationen. Vet. måste ju vara precis knäpp! Hur kan man ta lite på en hund och sen säga att han är mentalt ostabil, helt utan att veta om något fysiskt fel faktiskt finns. Istället skriver han ut antidepressiv medicin och säger att han inte träffat någon hund som honom på mycket länge! Han sa till och med att man inte behöver känna ångest inför att låta en sån hund somna in innan han gör det av ålderdom
Det konstiga är att när vi för några månader sen gjorde en veterinärbesiktning talde den vet. (en annan) extra tydligt om vilken trevlig och behaglig hund vi hade! Hon tyckte att vi skulle göra en röntgen av framlederna någon gång under hösten om hans stelhet kvarstod, vilket den inte gör, men vi tar det säkra före det osäkra och gör en sådan under hösten.
Självklart var inte Lions beteende speciellt bra hos vet. vi var hos denna gången och det tänker jag inte försvara…Och hans övriga stress är naturligtvis inte bra, men ärligt talat vet jag inte hur många hundar jag träffar ute på våra promenader som är bra mycket värre! Det känns inte som att han är ett omöjligt fall precis…
Gud vad skönt, nu fick jag ur mig detta också! Medicinen ska jag inte proppa i honom i första taget, utan vänta ett litet tag för att se om han lugnar sig med hjälp av oss och våra metoder. Faktum är att han låg och sov hos oss i soffan två hela filmer igår, inget bitande, inget stimmande
Så himla knäpp är han nog inte ändå 
#54 Bra att du fick ur dig lite ilska :)
Skönt att se att han gjort framsteg, KUL!!! :)
Hur har det gått?

#56 Det går framåt. Vi ska göra en röntgen snart…det mesta har funkat bra nu så det har blivit att vi dragit ut på det. Men för nån vecka sedan märkte vi att Lion hade lite ont i sina leder igen, efter ett långt buspass med sina hundkompisar. Så nu ska vi ta tag i det! Annars har han blivit mycket lugnare, främst inomhus! Det är jätteskönt!
Tänkte mest på veterinären som sa att han var instabil? Men vad skönt att det går framåt!
#57 Vad är det ni ska röntga? Har vet/kiropraktor kollat ryggen på honom?

#58 Ja den veterinären kommer få sig en omgång hårda ord om det visar sig att min hund har ont nånstans…Att han skulle vara instabil är nog inget jag håller med om. Han har blivit så otroligt mycket lugnare. Vi har börjat på unghundskurs där alla tycker att Lion är otroligt trevlig och vänlig. Enda gången han visar missnöje är vid fasthållning, främst vid fasthållning av tassarna, men det är något vi jobbar mycket med och det går bara bättre och bättre.
#59 På första veterinärbesiktingen kollade vet. igenom honom och kunde inte känna några fel på hans rygg, men vi har inte röntgat den. Det hon upptäckte var ömmande carpus. Så vi har tänkt göra en AD/HD.
Jag kan ju tillägga att det är väldigt sällan som Lion stimmar och håller låda hemma nu för tiden! Jag tror vi har hittat vilken typ av stimulans och motion han behöver för att må bra och så länge han får det är han en trött liten kille inomhus som mest vill ligga och vila för sig själv…Väldigt skönt för både honom och oss!!! Sen är det fortfarande många situationer där han går upp i stress, men med träning och tydligt ledarskap så tror jag vi kommer få ordning på det också!