Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4134 ggr
Rafflan
0

Tid för hund och häst?

Jag har hund och häst, men har turen att bo hemma så när jag far till stallet är hunden hemma med familjen, men ni som har hund + häst hur gör ni för att hunden inte ska vara ensam för mycket?

Tex
jobbar 8.oo-12.oo (hunden ensam)
lunch 12.oo-13.oo (hemma med hunden)
jobbar 13.oo-17.oo (hunden ensam)
hemma 17.oo-18.oo (hemma med hunden)
hästen 18.oo-20.oo (ridning och skötsel)
hemma 20.oo-8.oo (hemma med hunden, sova)

Och rider man som jag gör då 3-4 gånger/vecka blir ju hunden ganska mycket ensam.
Och även om hunden är med i stallet så kan den ju oftast inte var med när man rider

(jag tex kan aldrig ha med min hund när jag rider, och ganska kallt för honom att då sitta fast/inlåst i en box den timmen jag är ute och rider på hösten/vintern + att han inte trivs att sitta fast eller va i box)

CelsiusT
0

Va lite tid du lägger i stallet? 2 timmar? Det lägger jag i stallet varje dag utan ridning, rider jag så blir det minst 3-4 timmar i stallet.

Jättesvårt att veta hur du skulle kunna få till mer tid med hunden. Du har inte någon som den kan vara hos på dagarna? Man måste nästan prova sig fram och se hur det fungerar… är du bara i stallet 3-4 ggr/vecka? Eller rider du bara 3-4ggr/vecka?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

#1 för mig är det mellan 2-4 timmar/gång.

30 min rykt, 1 timmes ridning och 30 min rykt om det bara är en kortis ;)

Och det är inte mig det handlar om, min hudn är med mamma när jag rider, men undra hur folk igentligen hinner.

Rafflan
0

#1 för mig är det mellan 2-4 timmar/gång i stallet.
30 min rykt, 1 timmes ridning och 30 min rykt om det bara är en kortis ;)

Och det är inte mig det handlar om, min hund är med mamma när jag rider, men undra hur folk igentligen hinner då dem har jobb, hund och häst.

Jag rider 3-4 gånger/vecka, dem andra dagarna kollar hästägaren/stall ägaren till hästarna, skulle det va nåt ringer dem ;)
Men skulle jag kollat till dem själv är det ju bara att åka ditt, å då kan hunden vara med, min häst går på lösdrift ;)

Tangotime
0

Jag har alltid haft med mig hundarna till stallet. När jag rider på banan är dom lösa och håller sig så jag ser dom. Och rider jag i skogen har jag haft med mig en av dom. Dom andra har suttit i en box eller i hundgård beroende på väder. Har det varit kallt har dom täcke på sig och ligger på ett häst täcke i spånet. Ingen av dom har verkat frysa (pudel).

Sen är det väl så att man måste prioritera. Tycker man att hunden är ensam för mycket får man rida mindre eller minska på något annat. Det gäller ju att anpassa sig efter situatinen. Ex om hunden har varit ensam mer än vanligt en dag så rider man inte, utan tar med hunden och bara sköter om hästen. Så att hunden slipper vara ensam ännu mer den dagen osv.

Peppe
0

Jag tar med mig hunden till stallet, är jag ensam i ridhuset så är han med där inne när jag rider, annars får han sitta i boxen under tiden eller om någon annan som också har sin hund med sig har koll på honom medan hundarna leker.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rafflan
0

men om ni har hunden i box eller liknanade är den ju fortfarande ensam när ni rider?

Peppe
0

#6 i en timme? Obestämd det är ju ingenting… =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rafflan
0

#6 nej men med tanke på att hunden är ensam ganska mycket om man jobbar som jag skrev i #0 så kanske man får ta dem långa ridpassen på helgen då man har dagen att vara med hunden å dryga 1 timmes ridning på vardagarna ;)

bell
0

Har ingen aning om du rider ut eller på bana, men om du rider ut får väl helt enkelt lära hund o häst att bli ridna/motionerade tillsammans Glad  Jag kan rida mina hästar med en hund i koppel, dok brukar det bara vara skritt och trav turer då. Vid galopp så kan man släppa hunden och har den som "fot". Och kopplar upp den igen när galoppen är avslutad, hunden kan lära sig att sätta upp tassarna på din fot så slipper du sitta av vid kopplingen. (detta förutsätter i och för sig att du inte har en alltför liten hund…)  

Om man vill så är det inte så svårt och så får man umgås med båda sina vänner samtidigt :)

Men vill man inte så går det inte.

Rafflan
0

#9 mina 2 gillar inte varandra, hunden är lite rädd för hästen och vill absolut inte gå nära dem, dock kan han vara löst på gården runt hästarna för då håller han själv avstånd + att hästen är lite oförsiktig mot hundar och inte gillar dem allt för mycket.

Väldigt dålig kombination ;)

Så allt beror ju på hur hästen och hunden är som individer ;)

bell
0

#10 Och mattes/husses inställning till det hela…

Noa-Nisse
0

#11 fast jag förstår #10. min hund familjehund t.ex. är ganka försiktig och han går inte heller nära en häst. har man han lös så håller han själv avståndet som rafflans hund också gör. man kan liksom inte tvinga honom att vara nära hästen när man ser hur obehagligt han tycker det är om hästen bara "steppar" till lite. och speciellt inte i koppel heller :/ tyvärr. har man en mindre orädd hund så varför inte!? :D så jovisst till viss del är det väl mattes/husses inställning men självaindividen på hunden OCH hästen har stor betydelse också

Medarbetare på Hundar.ifokus

Rafflan
0

#11 vi ha provat jag red shettis å min kompis gick med hunden i koppel, han vägrade ändå gå nära å när vi trava var han ca 5 meter bakom och vägrade komma ifatt oss :P

Å då har han vart med å jobbat i stallet med hästarna sen han var 5 månader ;)

bell
0

#12 Nej tvång skapar bara flera problem. Dok är jag relativt övertygad att det går om man bara vill…. Det gäller som i all djurträning att hitta rätt väg för just de individerna.

Med en god lydnad på hunden så behöver du inget koppel.

bell
0

#13 ok. Själv fick jag sitta på hästen med en massa korv i handen för att locka med honom :) hi hi men tillslut gick det, hoppa upp på min fot lärde han sig dok inte. Jag var så nöjd ändå med att bara kunna skritta o trava med dom.

Katti
0

Rent krasst kan väl tycka att heltidsjobb, hund/ar och häst/ar är för mycket för de flesta att klara av om det inte är så att man har backup från annat håll eller att hunden är med i stallet. Och då menar jag inte kopplad/instängd större delen av tiden. I mitt liv har jag prioriterat bort häst, i alla fall för tillfället. Det känns som det räcker med tre hundar, katter, en väldig massa kaniner och tre barn!

Bell, om hunden går bredvid hästen så måste den ju gå "hov" Flört.

CelsiusT
0

#2 aha.. i andra tråden skrev du att du ville ha tips så därför jag skrev så..

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

#17 ja inte tips till just mig, men i allmänhet, för folk som har jobb, hund och häst, tips hur man kan få det att funka och hur folk gör för att det ska funka för dem osv ;)

[nataschaj]
0

kan inte din mamma elr nån i familjen stimulera din hund på dagarna? eller skaffa hund vakt på efter middagen om du inte får tid över te hunden.

Funkar de inte, sälj hunden eller hästen oavsett hur svårt det är. har man inte tid åt den andre å bara åt den ena, e de väl ingen mening med å ha kvar båda?. För djurets bästa.

Annars får du lära din hund å häst att funka ihop så den kan få hänga med på turer och de.

Rafflan
0

#19 min mamma har hunden när jag är i stallet, men fortfarande handlar det inte om mig utan om hur folk som har jobb, hund och häst gör.

kaka1234567
0

Kan du ite ta med hunnder va med dig i stallet ??

kan du inte ha ett huntäcke på honnom . Och ha han lös när du ridigt klart eller fungerar de inte ??

Eller fastbunden så att han ser dig ??De kanske han kan trivas med bätttre ??

kan du inte ta med honnom när du rider??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Rafflan
0

#21 frågan gäller folk som jobbar, har hund och häst och hur dem gör för att hinna med eller tips för att man ska hinna med, gäller inte mig då min mamma har min hund när jag rider.

Men för att vara på dina frågor ändå:

Han kan vara i stallet ja, men trots täcke skackar han när han ligger still i stallet och det är kallt, och då har han täcke att ligga på och täcke på sig.

Hunden kan inte gå med när jag rider då han inte gillar hästen, och hästen är lite oförsiktig med hundar.

Och även om han är lös när jag gör i ordning hästen och bara inlåst när jag rider är han ändå ensam ganska mycket då jag rider 1-2 timmar.

kaka1234567
0

jaha ja jag har haft hund gick bort i år men orkar nog inte svara på hur jag löste de så de är mycket stor smärta =(

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Busangardens
0

Jag har turen i att ha en sambo som enbart jobbar natt och tar hand om hunden när jag är i stallet eller dyligt.

Tips till dig är väll annars att ta med hunden till stallet de dagar du inte skall rida eller om du kan ha med hunden även när du rider, finns ju de hundar som springer bredvid/efter hästen vid ridning.

monsterblom
0

jag har med mig mina hundar. hästen och hundarna fick helt enkelt finna sig i att vara med ut samtidigt. ska vi korsa vägen får de därimot stanna i stallet och sova i en box under den timmen och gå en promenad efteråt.

Zebben
0

Har ju fördelen att jobba med hundar å mina får då vad de behöver under arbetstid. Både vad gäller motion och sällskap. 

Men just nu är jag mammaledig och då följer både barnen och hunden med till stallet. Hunden är alltid med när vi rider/borstar  osv.

Men känner man att man inte kan ta med hunden till stallet av olika anledningar så tycker jag man tyvärr får välja intresse. Ska man ha hund eller häst? Hittar man ingen hundvakt under tiden man är i stallet alt. det inte går att lösa…så får man nog ta och välja. Båda djuren kräver väldigt mycket tid, även om det många gånger kan gå hand i hand med dessa så är det inte alltid så beroende på hund alt. regler i stallet om hundförbud osv .

marinelady
0

Min hund har varit med mig i stallet och på ridturer, tränade in fot med långlina brevid hästen ( i början vid tömkörning, promenader och senare från ryggen), det största problemet min hade var att låta bli stallkatter och förstå att hova är hårda och hundar mjuka… vi löste detta med ett kedjegrimskaft i ändan av ledlinan i början (till att mota mot hunden när den kommer för nära OBS inte slå!, helt försvarbart i min värld om man ska välja mellan trampad hund eller bortmotad hund).

Numera går hon lös med mig när vi rider och fot (lös) längs vägarna :)

Du får bättra på allmänlydnaden så kan du ha me d hunden ut, min hund går tex. fortfarande in i badrum, till veterinär och bredvid cykel trots att hon en gång i tiden upplevde alla dessa saker obehagliga och hemska.. så du får helt enkelt träna :)