Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4613 ggr
Noa-Nisse
0

förbannad på föräldrarna

åh jag kan bli så irriterad på mina föräldrar!

varför kan de inte bara gå med på/tycka om att jag ska skaffa hund! de ser bara de negativa sakerna medans tycker det är bagateller! dom har aldrig varit stödjande i några djurval jag gjort :(

jag försöker förklara att skaffar man sig hund så lär man sig prioritera! och vill man så kan man. jag är intresserad av hundar till 110%!!!
jag vill att de ska vara lika glada som jag över att skaffa hund! pappa bara fnyser och säger "stackars hund" :@

var bara tvngen att skriva av mig! gaah och har ni några tips och idéer vad man kan göra för att de ska mjukna lite ;)

Medarbetare på Hundar.ifokus

AnneN
0

Då jag skaffade Velvet för ca 4 år sedan så var mina föräldrar väldigt negativa till det då hon är blandras och dessutom de raser det är i henne. Bodde dock i egen lägenhet så jag struntade totalt i deras åsikt och senare då de lärt känna hunden så har de lärt sig att tycka om henne.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ReturTanten
0

En hund är en individ som MÄRKS. Du kan inte skaffa en hund utan att de som inte vill ha hund störs av det.

För att skoja till det lite: Tänk dej att dina föräldrar bestämt sig för att de vill skaffa en 56-årig farbror med skägg som ska bo hemma hos er, ligga i soffan, låna badrummet på morgnarna. Han kommer håra ner handfatet, prata i telefonen med dina kompisar och försöka sno din mat. Dessutom händer det att dina föräldrar inte hinner aktivera honom så ibland måste de be dej passa honom.

Vill man absolut inte ha ett djur eller en människa i sitt hem så känns det rätt förjävligt när nån försöker övertala eller manipulera en.

Kanske kommer du på att det är skitmysigt att ha en av dina lärare som inneboende och kanske kommer dina föräldrar på att de vill ha en hund i hemmet.

Det är ett stort ansvar att ha hund och när du flyttar hemifrån är det ditt eget val om du vill axla det eller ej. Vill du visa att du redan nu är mogen för det kan du kanske låna en hund att träna och promenera regelbundet? Efter ett halvår märker de nog att du menar allvar.

[Hilo]
0

Bor du hemma tycker jag gott du kan vänta med att skaffa hund.
Oharmoni i flocken är inget att sträva efter och det låter som att det är bäddat för det om man läser vad dina föräldrar tycker.

Bor du i egen lägenhet så säger jag bara . Skit i dem!

Ixectrona
0

Tycker man att man blir bunden av en hund (jag antar att det är åtminstonde lite det det handlar om), så har man aldrig haft att göra med papegojor. Du kan ju säga det, tur att du inte vill skaffa dig aror eller något istället. Flört

Katti
0

Vad har de för argument för att inte vilja ha hund då? Kanske ligger det något i det de säger? Kanske skulle hunden få vara för mycket ensam och kanske vet du inte riktigt i vilken riktning livet kommer att föra dig i framtiden? Eller vad det nu kan handla om.

Försök att ha en dialog med dem och försök framför allt att inte bli arg när du blir ledsen för att de säger emot dig (det är vanligt, jag blir det själv på min mamma fast jag är gott och väl vuxen!). Det är svårt, men det hjälper dig helt klart att få fram din åsikt!

ingann
0

Jag läste lite på din press och stämmer det som står där så förstår jag dina föräldrar.

Du jobbar, umgås med kompisar, festar och tränar utöver de djur ni redan verkar ha…  Det blir inte så mycket tid över för en hund då så föräldrarna tänker nog på att det är de som kommer få ta det mesta ansvaret och skötseln av hunden om du skaffar en.

När du flyttar hemifrån och ev skaffar en hund så kommer du få prioritera bort det mesta av din fritid då du jobbar på dagarna. Än är du så ung så att redan nu välja bort vänner, fester och träning är ganska dumt. Lev livet några år och skaffa ansvaret senare istället är mitt råd:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Noa-Nisse
0

#2 förlåt men jag tyckte det var så jäkla kul det du skrev :P hahahahah

glömde visst skriv att jag bor inte hemma hos mina föräldrar men jag är väldigt nära dem. jag gör ju som jag vill och det vet dom också, men jag vill så innerligt gärna att de ska gilla det.

det som de inte tycker om är att det är en stor hund jag ska skaffa… själv tycker jag det är ett korkat argumemt?!

de verkar inte tro att jag kommer köra hem på rasten på jobbet och rasta hunden. vilket jag vet att jag kommer göra. jag menar herregud jag är en sån person som verkligen tänkter efter RIKTIGT nog om djurval. jag vet ju att man inte skaffar hund bara för sitt eget nöje. man måste ju också respektera hundens behov o.s.v.

mina föräldrar har ju vår familjehund hemma hos dem. en dvärg/mellan Pudel. de vill väl hellre att jag skaffar något mindre. men jag vill inte ha en liten hund och inte en trimmras för jag vet att jag är otålig med att borsta och kamma varje dag. de verkar tro att mindre hund=mindre jobb=mindre jobbigt. men jag ser inte ett hundägande som jobbigt! det är väl det som är skillnaden.

vi kommer så HIMMLA bra överrens om allt annat och jag älskar mina föräldrar över allt annat! de är verkligen bäst, men när det kommer till hundar och hundval så är vi helt enkelt verkligen inte överrens. mest pappa somm inte tycker om det.

#6 borde kanske uppdatera min status ;P den stämmer inte längre.

Maja2
0

Jag är förälder :) till två tjejer, 19 och 21 år gamla. Ett tips på hur dina föräldra ska mjukna?

Visa att du är mogen uppgiften! Ta hand om familjens hund. Sköt om den som om den vore din egen. Åk hem på rasterna och gå ut med den, aktivera den, välj den före dina andra intressen ibland, visa att du VERKLIGEN vill ha hund. DÅ mjuknar de kanske :)

elektra1
0

ja då är det ju inga problem. Jag menar om du inte bor hemma.

Men vad är det som gör att de inte tror du klarar uppgiften? Föräldrar brukar ju ofta känna en väl och de kan ha rätt i vissa fall.  Har du skött om hunden mycket du hade när du bodde hemma? Visat att du klarar det? Eller är det där skon klämmer?

Noa-Nisse
0

#8 saken är den att jag har tagit hand om honom i 10 år. jag har gått hem på raster t.o.m. när jag gick i skolan för att gå ut med honom. kammat/borstat och trimmat vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Jag har gått på lydnaskurser och har gått på agility sen han var 3 år upp tills han nu är 10 men nu är han pensionerad.

de vet att jag KAN ta han om en hund och de  vet att jag kan mycket om hundar. men det är väl just det att nu kommer jag ha hela ansvaret själv nu när jag bor själv. plus att det då är en stor hund, som de verkar tycka är jobbigt :S

de vet om att jag kommer skaffa hund för det har jag sagt. så de kan ju inte påverka mig. skulle bara vilja att de vore mer positiva helt enkelt och inte så motsträviga.

elektra1
0

#10  ok.  De vänjer sig nog :-)  bara de får lära känna hunden.

Noa-Nisse
0

som pappa sa "du skaffar en stor hund bara för att visa att du kan"

blir lite sårad av det… jag har alltid velat ha en stor hund. inte en liten. mamma vet om det och försökte säga det till pappa också, men han är helt emot det:S

Rafflan
0

Vad vill du ha för ras då?

Noa-Nisse
0

jag ska ha en dogue de bordeaux. kommer köpa valp till nästa sommar. står eventuellt uppbokad/på lista på en kennel.

också gillar det inte utseendet på den hundrasen. men det är ju JAG som ska tycka om den inte mina föräldrar.

Rafflan
0

#14 ja då förstår jag din pappas kommentar, det är en ganska stor och svår hundras.

Regerade då hans kommentar lätt lite som dem mot folk som skaffar kamphundar bara för att vara coola liksom ;)

Men ja bara du vet vad du ger dig in på, det är en stor och stark ras som vid fel hantering kan bli agressiv.

Och samtidigt är kanske dina föräldrar oroliga då du aldrig sköt familjens hund helt ensam länge så dem kanske inte tror du förstår hur mycket det igentligen är och hur begränsad man blir, + att torka kiss i kanske 1 år om man har en svår valp, sönder bitna sker, dyrt osv. Din ras lär iaf bli ganska dyr i mat om man ska ha mat av bra kvalite ;)

Men det blir nog bra, du har 1 år på dig att kolla upp exakt allt med sjukdomar, försäkring, prata med uppfödaren om mat sort + hur mycket dem äter osv :)

Noa-Nisse
0

#14 jag förstår inte alls min pappas kommentar…

jag skulle aldrig skaffa en hund för att "vara cool" jag känner att den hundrasen passar mig och därför väljer jag den. jag känner att jag inte vill ha en trimmras t.e.x. för isåfall skulle jag kunna skaffa en storpudel för den är ju inte liten. om du förstår hur jag menar.

dessutom så har jag passat mina kompisars hundar mååånga gånger och en av gångerna i över 2 månader, helt själv. unghund dessutom. har stor erfarenhet av krävande hundar.

jag vet ALLT vad det innebär, har läst nästan allt om just den rasen. pratat med kenneln, pratat med ägare av rasen o.s.v. jag vet vad jag ger mig in på.

det är mest storleken på hunden som stör pappa, men antar att han kommer gilla den sen när den väl kommer hem till mig. det får ta den tid det vill… vill bara att han ska gilla det från början.

äsch det är svårt att förklara :P

Rafflan
0

#16 kan du förklara varför just den rasen passar dig?

Provat förklara det för din pappa också?

Jag tycker personligen inte dem är stora, men det som får mig att tänka är att den är en vakthund (skällig om man bor i tex lägeneht/radhus), aktiv, och kan bli agressiv vid fel hantering.

Dock borde ju storlek inte vara hinder om man bara bor så man har plats för en stor hund ;)

ingann
0

#7 ahh.. ja, då bestämmer du ju själv:)

/Ingalill

[Hilo]
0

#15 Stor ja.. svår..? Nej, knappast..

Det är en lätt hund i förhållande till storleken enligt många… Glad
Även på deras rassida står det något om det har jag för mig..

TS -Tycker DDB verkar helhärliga, och så är det en snygg ras, vilket är ett plus. Du bor ju själv.. Skaffa hunden, visa att du vet vad du håller på med och så kommer de nog mjukna.
Har en polare som skaffade en amstaff och hennes mamma skrek rätt ut, vägrade prata med henne m.m.
När de fick träffa hunden och såg hur den blivit i vänninans händer ändrade hon snabbt åsikt om både ras och sin dotter..
De kommer säkert mjukna, bara gå din egen väg och bevisa för dig själv att du kan, så kommer du bevisa det för dem också..
Själv mycket intresserad av DDB..

Elcyion
0

Du kan inte se om det finns några vettiga DDB i din närhet, som du kan träffa tillsammans med dina föräldrar?

Medarbetare på jack russel terrier

Eveline
0

Föräldrar kan vara dölarviga ibland. Vet man med sig att man klarar av en sådan hund, har lång erfarenhet av hundar, så ser jag inga problem.

Min teori om en del föräldrar är att de kanske har svårt att inse att deras barn har blivit vuxna och kan ta eget ansvar. Men man blir mer ansvarstagande som vuxen, (undantag bekräftar regeln).

Men man ska ju tänka på att hunden kommer att leva 10 kanske 15 år. Jag har precis köpt en valp och hur negativa föräldrar än är så smälter de när de får se valpen. =)

Men man ska alltid tänka sig om några gånger, det har jag gjort.

Lite tankar från min sida bara :)

ReturTanten
0

Det är inte alltid enkelt här i livet. Lite saker att fundera över:

Är du beroende av dina föräldrars hjälp och stöd? Är du ok med att de kanske ALDRIG accepterar din hund?

Jag var 30+ när jag skaffade mitt livs första hund och min familj var mycket skeptiska. Farsan gillar bara katter - helst på håll, mamma är hundrädd. Syrran var iofs positivt inställd men väldigt orolig för sina barns skull.

Mina föräldrar betedde sig som om hunden var ett smutsigt djur och ville att han skulle stanna i hallen när jag var på besök. Skulle jag behöva hundvakt vet jag att det inte är nån idé att fråga dem.

Min hund vaktar mot inkräktare och har nafsat mot okända personer, så syrran har förbjudit barnen att träffa hunden över huvud taget. Trots att han visat att han är otroligt lojal, kärleksfull och tålmodig mot sin flock och han älskar barnen.

När familjen samlas får hunden inte vara med och det gör ont för i mina ögon är han en familjemedlem som andra.

Jag är inte ensam om att ha det såhär, har vänner med liknande problem. Visst kan man hoppas att föräldrar och vänner mjuknar men det är inte alltid fallet!

Hundar med ett speciellt utseende kan få konstiga reaktioner av förbipasserande. Många ägare blir upprörda å sin hunds vägnar för att folk blir rädda eller säger "vad ful den är". Andras reaktioner och kommentarer kan vara sårande, vare sig de kommer från ens närmaste eller fullständiga främlingar. Man kan inte komma ifrån att det alltid kommer finnas folk med fördomar!

Å andra sidan kan hundar föra så mycket gott med sig, det är klart att man inte enbart ska se till det negativa! Men man bör rannsaka sig själv och fråga sig  hur mycket man orkar med (även ekonomiskt).

När problemen hopar sig kan det kännas jävligt ensamt, särskilt om man är rädd att få höra "vad var det jag sa"!

Noa-Nisse
0

#19 håller med dig. ddb är ju beskriven som en perfekt och underbar lägenhetshund. gör inte mycket väsen av sig. en tyst ras. sen finns det ju såklart undantag som alltid annars.

#17 jag tycker nog ändå de är ganska stora, speciellt när rasstandarn säger att hanen ska väga minst 50 kg…

ja jag har träffat en ägare till ddb en vettig sådan :)

jag är inte beroende av mina föräldrar att de ska passa den. skulle jag skaffa hund och redan innan jag skaffat den leta rätt på passning så bådar det nog inte bra. enligt mig. är inte heller beroende ekonomiskt av någon. jag klarar min ekonomiska situation bra, vet inte varför vi kom in på det :P men hade min plånbok inte tillåtit en stor hund=stor matkostnad så hade jag inte skaffat stor hund.

[Hilo]
0

#23 Ja, undantag är regel inom det mesta.. Men det gäller att se generellt, och sen handlar det om uppfostran.. Glad

Workingdog
0

#17 Skäller? Agressiva?? Nej!! Jag har en DDB och visst kan hon vakta, om det knackar någon på dörren kan hon skälla men det gör alla våra hundar.Och vi bor i en lägenhet Aggresiv? Nej verkligen inte, har träffat många och alla är helt underbara, våran egen också. Aktiv är hon nog inte.. Hon ligger hällre i soffan än att göra något, visst kan det vara kul om man har en boll eller godis, men inte krävande av träning på det sättet.:D

#23 haha om en hane ska väga minst 50 kg så är våran tik stor isåfall xD fast nää, hon väger 50,5 kg och är ändå ganska liten xD

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Noa-Nisse
0

#25 ja precis, det är så jag uppfattar rasen.

ååh längtar till nästa sommmar innerligt mycket!

Maja2
0

Var in på din profil och såg att du ju är vuxen :)

Det är ju inte hundra säkert att dina föräldrar mjuknar överhuvudtaget, men är du 110 procent hundintresserad så blir det säkert bra att köpa hund ändå :)

Lycka till !!!

Taxelina
0

#14 Hoppas du har pengar på sidan av som du kan lägga undan för en dogg är svindyr i drift.

En bekant har "klippkort" hos veterinären och  lägger ca 20 000 kr om året i bara medicin för att hålla honom vid liv. Valpen fick avlivas 8 månader gammal då bogarna redan var slut. Och även andra unghundar har fått gått samma väg. Finns ingen ras som jag sett med så många sjukdomarGråter

Och så länge det finns köpare, så finns det tyvärr uppfödare. Tragiskt då jag anser att denna avel är rena djurplågeriet. Avla fram valpar som bara får leva ett år !

Veterinärerna bara skakar på huvudet. Kolla hur det ser ut i rasklubben? Vet inte om den har startats upp igen. För ett par år sedan lades den på is på grund av stora problem. Men tror faktiskt att dom till slut bestämde sej för att arbeta med RAS= Rasspecifik avels strategi. Måste väl om det överhuvud taget ska finnas någon individ kvar.

Noa-Nisse
0

#28 OM det skulle tråkigt nog bli likadant för mig så kommer jag inte lägga ner en massa pengar på att "hålla hunden vid liv" när jag vet att den inte komer överleva p.g.a. smärta!? då kommer jag avliva direkt… finns ingen mening med att dryga ut på smärta.

dessutom, så finns det många friska hundar av rasen också. om ingen köper valpar kommer inte rasen utvecklas heller. tänk så många raser som skulle försvinna om man lät bli att köpa p.g.a. att de har dåliga höfter? nästintill alla storväxta raser. sen om man går över till små hundar. t.e.x. cavalier, de har ju problem med den där hjärnsjukdommen (minnsinte vad den hette) och hjärtfel, skulle ingen köpa den finns det ingen chans att "repa" rasen.

men jag förstår hur du menar! jag är sååå inne på att avla på friska hundar och få friska avkommor. alltså, inte medvtet avla på en dogue de bordeaux som har D höfter t.ex. bara för att den är snygg utställningsmässigt. isåfall får man ändra rasstandarn. vilket jag tycker man borde göra på nästan alla raser…

lite hur jag tänker :P

ingann
0

#29Varför nämner alla alltid SM (syringomyelia) ihop med cavalierer för?

Det är en sjukdom som beror på att skallen är för liten för hjärnan och finns hos mer eller mindre alla raser med kupolformad skalle.

Kända fall finns även i raserna king charles spaniel, griffon bruxellois, yorkshireterrier, malteser, Chihuahua, dvärgtax, mellan- och dvärgpudel, bichon frise, mops, shih-tzu, pomeranian, staffordshire bullterrier, bostonterrier, fransk bulldog, pekingese och pinscher, men ingen av dessa nämns aldrig i samband med SM.

/Ingalill

Workingdog
0

#28 visserligen så finns det sjuka hundar, men nästan alla raser har någon form av sjukdom/dåliga höfter osv.. Visserligen är medelåldern på en DDB 6-8 år, men många stora raser lever kortare än små raser. Våran tjej är 3 år nu, Vi hade kanske tänkt ta någon kull på henne, men hon har c höfter, vilket inte är så farligt om man parar med en fri, men hon har pålagringar på armbågarna också och därav sket vi i dom planerna ;) Men jag vet också en som fick avlivas av typ knäproblem. Men om man avlar på friska hundar så blir det ju bättre än om man avlar på sjuka hundar :)

#30 hmm, vet inte. Jag tror att det är för att när det har varit program om det osv.. så är det oftast typ Cavalier som har nämts typ och tror(?) att det är dom som är mest drabbade?

/Mvh Jennifer

ReturTanten
0

Googlade och fann detta: "Syringomyelia (SM) är en ärftlig sjukdom som drabbar storleksmässigt små raser"

Det låter inte som en pinscher. Säker på att du inte menar dvärgpinscher?  Jag har aldrig hört att SM skulle drabba pinscher!

I engelska texter om SM nämns miniature pinscher.

Noa-Nisse
0

#30 men är dem inte hårdare drabbade än dem andra du nämde. iallafall så som jag ser det, så har jag mött tre cavalierhundar som haft en mild grad av det och en som haft en kraftig grad av det så de var tvungna att avliva den. aldrig mött någon annan hund med SM… men det betyder ju självklart inte att det inte förekommer.

men visst man kan ju nämna andra raser med rasbundna sjukdommar. jag menar bara att köper ingen hundar av rasen så kan den helt omöjligt utvecklas alls!!! så jag tror inte på när folk säger till en "ååh köp inte en sån hund, de är så drabbade av sjukdommar" må tro att de är. men då får man leta noga efter friska hundar för ALLA hundar innom rasen kan ju omöjligt vara sjuka dödsdjuka…

ingann
0

#32 alla raser med kupolformat huvud kan drabbas.. Jag vet inte vad vanlig pinscher har för skallform så det kan jag inte uttala mig om…

#31 när det visas något om en specifik sjukdom så tas oftast ett objekt som exempel och sen tror folk att det enbart gäller det.. när det gäller höftledsfel så är det nästan bara rottisar som nämns trots att många raser är utsatta för det..

Sen att flest fall upptäckts hos cavalieren beror på att den rasen testas mer än andra utsatta raser…

För handen på hjärtat.. Inte går väl någon och betalar dyra tester för SM om de har en hund som tex kliar sig mycket på örat eller har smärta i nacken som är några av symptomen på SM?

/Ingalill

Ixectrona
0

Det heter syringomyeli på svenska. Flört
Men jag förstår inte riktigt kopplingen till kupolformade huvuden - Cavalieren ska ju ha ett så flatformat huvud som möjligt, och det är ju det att skallen är för liten för hjärnan. Kusinen Charlie (KCS) däremot, har ett kupolformat huvud. Men det verkar som om de också har sjukdomen (jag har dock ingen källa på det, har bara hört det nämnas).

Borde det inte vara att ju plattare huvud, desto större risk för att hjärnan inte har tillräckligt med plats? Obestämd

ReturTanten
0

# 34 Är det inte dumt att uttala sig om raser man inte kan uttala sig om? Tycker nog att en källa hade varit på sin plats, nån kan ju få för sig att du vet vad du talar om.

Noa-Nisse
0

#35, jag har alltid tänkt så också! men då tänker jag på t.ex. boxern? lider den också av sm?

Taxelina
0

#31 Problemet är ju att det avelsbasen är så pass liten att det knappast går att få tag på en felfri dogg.

Visst finns det sjukdomar i alla raser, men i den här är det extremt många i en och samma ras.

ingann
0

#36 visst kan du få källor till det jag skriver.. Jag skriver faktiskt inga fakta jag inte har källhänvisning till Flört

blogg.aftonbladet.se/dognews/2010/06/syringomyelia

Längst ner där har du en lista med källor som artikelbloggen är sammanställd från… Det står bara pinscher i artikeln och därför skrev jag bara pinscher…

/Ingalill

ReturTanten
0

39# Då kan jag upplysa dej om att en BLOGG inte kan räknas som en tillförlitlig källa!

Du kan inte kopiera en text rakt av och förvänta dej att det som står där är sant! Hur vet du att bloggaren gjort ett korrekt förarbete? Har du ens läst källhänvisningarna? Vet du vad de handlar om?

Flertalet handlar om SM hos cavalier king charles spaniel.

I en av källorna nämns andra raser som drabbats:

" To date the condition has been also reported in King Charles spaniels, Brussels griffons, Yorkshire terriers, Maltese terriers, Chihuahuas, Miniature dachshunds, Miniature/toy poodles, Bichon Frise, Pugs, Shih Tzus, Pomeranians, Staffordshire bull terriers, a Boston terrier, French bulldogs a Pekingese, a miniature Pinscher and a couple of cats."

http://sm.cavaliertalk.com/diagnosing/diagnosing/infosheet.html

"A miniature pinscher"
Om du översätter det till svenska så betyder det "En dvärgpinscher".

EN DVÄRGPINSCHER.

Att dra slutsatsen att detta är en sjukdom som drabbar pinschrar tycker jag är magstarkt. Och du har mage att göra dej lustig över folk som inte är insatta i höftproblem hos andra raser än rottisar! Du är inte ett dugg bättre själv.

RADiOACTiV
0

min föräldrar var emot att jag skaffade också, fastän jag inte bodde hemma. jag skaffade ändå då jag kände att det var rätt för mig, och efter att ha surat en hel del föll sedan mina föräldrar pladask för hunden dem med. :)

Bunn
0

#17 Alla hundar, oavsett ras/storlek, kan bli agressiva vid felhantering.

ingann
0

#40 Är du sann på en enda fläck eller? Nämn ett enda ställe där jag "gjort mig lustig över folk som inte är insatta i höftledsfel"!!! Kan du inte göra det tycker jag att du enbart kan dra igen foderluckan (läs: koppla ur tangentbordet)!

Den enda mening jag skrivit om höftledsfel och rottisar är ett exempel på hur fel det kan bli när bara en ras omnämns vid en viss sorts fel, det trodde jag alla med normalbegåvning förstod…

Gällande pinscher så ska det enligt en veterinärkliniksanställd finnas ett upptäckt fall på Strömsholm för några år sedan och det ska ha gällt en mellanpinscher, inte en dvärgpinscher… Dock har jag ingen ursprungskälla på det så det är mer hörsägen.

TS: Sorry för OT´n…

/Ingalill

ReturTanten
0

#43 Så varje gång en enskild individ drabbas av något så ska alla dra öronen åt sig och utgå ifrån att alla av den rasen kommer drabbas?

Tycker faktiskt man får använda sitt sunda förnuft, om man har nåt, istället för att sprida skräckpropaganda och rykten man inte har något vetenskapligt stöd för.

Att man uppmanar folk att kan dra igen foderluckan / koppla ur tangentbordet tyder på att man inte klarar saklig argumentation. Så dålig stil. Lite ansvar och gott uppförande tycker jag man får visa i ett forum, klarar du inte att hantera andra människor som invänder mot felinformation är det nog inte rätt ställe för dej.

Men jag ser att det inte ger något att diskutera med dej så du får väl utgå ifrån att jag lydde dej och kopplade ur tangentbordet. ;)

ingann
0

#44 Det är ju precis det jag säjer ju *suckar*  Att det blir FEL om man bara använder EN ras som exempel på vissa fel!

Eftersom det var det du protesterade så mycket mot så måste ju du, enligt slutsatsen, anse att det är RÄTT att påstå att det bara finns ett specifikt fel på en enda ras.

Läs igen vad det var du protesterade emot och sen det du skriver nu, så ser du att det är samma sak i olika uttryck:

"när det visas något om en specifik sjukdom så tas oftast ett objekt som exempel och sen tror folk att det enbart gäller det.. när det gäller höftledsfel så är det nästan bara rottisar som nämns trots att många raser är utsatta för det.."

Då menar jag att bara för att det finns och är ett testkrav inom rasen så TROR alla som hör/läser samma exempel gång efter gång att alla inom rasen är drabbade trots att de INTE är det.

Samma sak menar jag på när alla tror att det enbart är cavalierer som får SM… Det finns betydligt många fler raser som drabbas av den sjukdommen med! Därför skrev jag vilka andra kända fall det finns… Jag har även hört från veterinärhåll att det finns fall med Toy-pudel vilket inte finns med på den listan..  Men samma sak där, bara för att det finns individer inom de raserna så betyder INTE det att många eller alla är drabbade!

Jag är själv uppvuxen i en cavalieruppfödning och under de ca 20 åren mamma höll på så var det största felet vi fick fram EN valp som var krypt.. Och av alla uppfödare av samma ras som vi kände och umgicks med så var det endast ett par enskilda individer som fick hjärtfel. Därför blir det så himla fel för mig när någon påstår att hela rasen är sjuk för det stämmer inte!

Ta sheltien som exempel… De är INTE kända för att ha hjärtfel, men det förekommer där precis som i de flesta raserna. (Vi har haft en sheltie med hjärtfel, men inte 17 tror jag att det är typiskt för rasen för det)

Så om du ser mitt inlägg som skräckpropaganda så vet inte jag hur du tolkar saker och ting. Definitivt inte på rätt sätt iaf!

Var har du den sakliga argumentationen i ditt inlägg om jag får fråga?  Du skriker och kommer med personliga påhopp däremot och då har jag min fulla rätt att be dig dra igen… Personliga påhopp är inget jag stilla sitter och tar emot utan att svara…

Som avslutning använder jag en av dina egna meningar med en liten modifiering: Lite ansvar och gott uppförande tycker jag man får visa i ett forum, klarar du inte att hantera människor som svarar på påhopp är det nog inte rätt ställe för dej.

/Ingalill

Noa-Nisse
0

ååh vet ni vad? :P idag frågade pappa vad jag isåfall skulle döpa hunden till :D FÖRSTÅR NI!!! han har ALDRIG ens nämt något om det om inte jag targit upp ämnet. men nu var det han som frågade, helt ur det blå :) känns som att han känner sig illa tvungen att acceptera det för han vet innerst inne att jag kommer skaffa en oavsett hur mycket han tjurar :)

och btw, jag kommer skaffa en bbd även fast ni/några skriver att nej skaffa inte en sån p.g.a. sjukdommar. JAG vet vad JAG ger mig in på! så det så :) och som många säger, ALLA hundar är inte sjuka i rasen ;)

Rafflan
0

#46 skaffa då en valp efter föräldrar med A och/eller B höfter. Och bra armbågar + kolla stamtavlan bakåt.

Vi skaffade en golden, mamman A, pappan B och "fine" tänkte vi (första hund) sedan när vi kolla våra hund, C och D höfter. Och 2 syskon med lika dåliga höfter, dem andra syskonen är redan avlivade(vet ej varför, kan bero på höfterna) och snart är det dags för våran att gå vidare pga höfterna (11 år)

Så jag anser att friska föräldra hundar + friska far-/mor föräldrar i stamtavlan är jätte viktigt!

Speciellt om det är en ras som bara lever 6-8 år, med C höfter kanske ni tvingast ta bort den redan vid 4-6 års ålder.

Dock tror jag du är seriös och kommer leta frisk hund efter friska föräldrar, men läste högre upp i tråden någon soom funderade på att ta valpar på sin hund trots C-höfterna, vilket jag tycker är helt fel… (min åsikt)
Och glöm inte det viktigaste, fölräldrarnas mentalitet ;)

Noa-Nisse
0

#47, tråkigt att höra om dingolden :/ 

ja precis! det gäller ju att ta tid på sig och leta efter friska linjer. inte ta första bästa för den är så söt… vilket jag tror är lätt att göra fast man bestämmt sig innan för att leta noga. jag ska ju somsagt inte köpa valp fören nästa sommar, dels p.g.a. att jag vill spara ihop pengar, dels för att jag vill hinna leta efter friska hundar och dels för att jag vill ha semester när jag väl får hem valpen.

tycker inte man ska avla på hundar med C höfter eller under oavsett ras faktiskt.

sen tror jag också att det beror lite på vad man stoppar i hunden. visst, hunden föds ju med ett viss höft men jag tror att rätt träning och kost påbättrar det hela. själv ska jag nog BARFA. vilket jag ser som det ultimata.

Rafflan
0

#48 ja vi trodde vi skulle få ta bort vår golden när han var 7år pga hans dåliga höfter när vi fick höra att han hade så dåliga.

Men tack vara att vi vart rädda om han bakben och tränat/motionerat honom rätt så har han nu levt till han är 11 år innan han fick problem :)

Och du har ju som sagt ett helt år på dig att leta bra uppfödare, planerade kullar och t.o.m kanske hälsa på föräldrarna innan parningen och sen ställa dig i kö efter valpar :)

Så det kommer nog bli super ska du se, och du verkar ju veta vad du ska kolla på ;)

Och kul att din pappa vissar intresse :D

Fikarast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet verkligen hur det känns kan jag lova! Som ensam hundintresserad i familjen var det fruktansvärt hemskt och jobbigt att få dem till att gå med på ett hundköp, vilket de gjorde! Dock blev drömmen en mardrömm - jag tvingades sälja mitt hjärta på grund av min pappas allergi…

Fy fan vad det kändes hemskt kan jag lova och hur mycket jag än försöker, verkar det som om jag aldrig lär få en till…

Bild: Scott min första och för alltid bästa hund…

ingann
0

#46 vad kul! Hoppas du hittar din drömhund inom din ras Glad Är man bara kräsen som köpare så finns det friska stammar inom alla raser:)

Jättestort lycka till i ditt sökande!

/Ingalill

Workingdog
0

#47 tror du menar mig, och skrev att vi inte ska ta en kull på henne.. Att vi funderade på det innan men att det inte blev så pga höfterna och armbågarna..

/Mvh Jennifer

Noa-Nisse
0

#51! tack så mycket ;D jag håller med dig! leta leta leta* Tungan ute

Rafflan
0

#52 för att citera dig "Vi hade kanske tänkt ta någon kull på henne, men hon har c höfter, vilket inte är så farligt om man parar med en fri"

Och jag tycker det är fel att avla på C-höfter oavsett, båda ska ha A, max B, enligt mig, min åsikt.

Men som sagt ska ni ju inte göra det så ;)

Workingdog
0

#54 inte jag som bestämmer ändå så, men som sagt vi ska ju inte göra det ;) Men är inte såå insatt i aveln, utan min mamma :p

/Mvh Jennifer