Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1196 ggr
mariatingsund
0

vitaminbrist eller annat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om någon av er vet om vita klor. Vår hund hade mörka innan, nu är han 7 år och hans klor har blivit vita, med mörk rand intill skinnet.  Kan det bero på brist på någon vitamin eller mineral, eller är det ålderstecken? Kan det vara det?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Alex
0

Har faktiskt ingen aning.. Men skulle vara intressant att veta vad det beror på, har aldrig hört om nåt sånt förut. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lotta
0

Inte jag heller, men det skulle ju inte vara otroligt om du har rätt. En människas naglar förändras ju om man har vitaminbrist :)

SaraC
0

Fast borde det inte visa sig på fler sätt än bara det om de skulle vara brist på något?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
0

Vet inte, men jag känner flera äldre hundar som med åldern fått vita klor. Tror inte att det har med vitaminbrist att göra, då man troligast skulle sett det även på att pälsen blir sämre.

mariatingsund
0

Han är jättefin annars i päls och allt, fast han äter faktiskt medicin mot sköldkörtelfel, kanske det beror på det. Medicinen gjorde att han får kladdiga öron i alla fall som han inte hade innan. Synd med alla biverkningar. Men att klorna blir vita är fortfarande ett mysterium.

Real
0

Nu säger ja bara vad som hänt mammas och min "gammle herre". Han har blivit hela 9 år nu. Och de första som hände var att klorna vart mjuka. Helt plötsligt så åkte en av dom av så bara pulpan var kvar. Vi tog hand om de själva just då, men klorna vart bara ljusare och mjukare.. tillslut tappa han flera klor med bara pulpan kvar. Mammsen åkte till veten och dom sa att han förmodligen har b-vitamin brist och zink brist.
Dom gav de och (kommer inte ihåg vad de heter) smärtstillande? Han har skit ont just nu.. är jätte hängig av de smärtstillande.. han har alltid vart en pigg hund och aldrig vart sjuk. svårt att se honom såhär.. men hoppas de blir bättre!

mariatingsund
0

Tack Real, det är ju bra att höra för då blir man också mer uppmärksam. Jag ska nog ringa veterinär i alla fall o fråga. Det vore ju otäckt om vi också drabbades av något sånt.

Hopi
0

Läste just idag i nya numret av Hälsa, om olika brister som förändrar naglarna på folk!  Så det kan nog kanske vara likadant med hundar! Men kommer tyvärr inte ihåg vad det var för brist när naglarna blev ljusa…. Synd nog.. Men det stod om sköldkörtelfel där har jag för mig, men vet inte om det var på ljusa naglar eller ej..

Ingen som har senaste numret av Hälsa hemma som kan kolla..?