Ska vi hjälpas åt?
Jag börjar bli så innerligt trött på alla som inte lär sig att man inte ska lämna hunden utanför affären. Och har nu bestämt mig för att kontakta Skk för att försöka uppmärksamma dom på problemet och kanske få dom att samarbeta med sveriges livsmedelskedjor.
Hur vore det om Skk tillsammans med butikerna utformade en skyllt där det står att man inte bör lämna hunden utanför affären pga stöldrisken. Och som sattes upp utanför alla butiker.
Vad tycker ni? Vill ni vara med och påverka?
Bra idé tycker jag :)
Tack! Jag funderar på att skriva ett vanligt brev. I så fall kan alla som vill skriva vad dom tycker här så skriver jag ut det och skickar med som pappers kopia. Alt att ni mejlar era åsikter som jag vidarebefodrar i ett mejl till skk.
Skriv gärna vad ni har för idéer!
Jag lämnar ofta hunden utanför affären om jag bara ska in och ha något snabbt när jag ändå går förbi. Man får ju inte ta med den in..
Fast det är nog inte så många som vill stjäla större hundar som morrar om de kommer för nära.
Binder honom utanför bilen också om det är varmt ute och jag kör förbi, och ska handla snabbt. Ser till att ställa bilen där han inte kan komma ivägen för trafik eller så bara, och har skugga. Är det svalt som nu, blåsigt och ruggigt i vädret, så får han sitta i bilen med öppna rutor. Den blir ju inte varm nu, det känner jag ju själv när jag kommer tillbaka osv. Man kan ju bedömma vädret med erfarenhet också, men jag tänker 2 gånger på temperature innan jag lämnar något djur i bilen ens en kort stund.
Sen är det inte ofta jag har hunden med mig, våra rundor går inte runt affären och jag brukar storhandla, då får han naturligtvis ha det skönt hemma.
Men jag förstår inte riktigt varför ni stör er så på vad andra gör. Hunden lider ju inte direkt av att bli stulen, snarare ägaren, så det får väl vara en risk man bedömmer själv. Sen visst, en skylt som upplyser om risken behöver väl inte vara fel.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 Beror väl på vem som stjäl den.. Var ju någon i göteborg som stal en hund och hunden hittades sedan med uppskuren buk och bitskador.. Då skulle jag nog säga att det är synd om hunden..
"Hunden lider ju inte direkt av att bli stulen"… Väldigt många hundar blir sparringhundar till kamphundar som ska tränas upp och få självförtroende. Det kalla jag LIDANDE. Dessutom så anser jag att man SKA lägga sig i vad andra gör om hundarna inte har det bra. Det har man nästan en skylldighet att göra. Jag tycker att det är sjukt oansvarigt att binda en hund ensam utanför affären när det springer så mycket idioter lösa i vårt samhälle. Inte enbart för stöldrisken.
Sen tycker jag att du är oansvarig som binder en aggressiv/osäker hund som morrar åt folk utanför affären. Du har ju fullt ansvar för vad din hund gör. Och hur kul är det om en unge går fram för att klappa din hund. Du kan inte skylla på föräldrarna om DIN hund biter, även om jag kan förstå resonemanget.
#4 Jo visst, sånt kan ju hända. Men det är ju djurplågeri mer än stöld, det händer ju med o-stulna djur också.
#6 Absolut. Men argumentet "Det är knappast synd om hundarna" håller inte riktigt i sammanhanget.. Det var där min poäng låg.
Dags att tänka längre än näsan räcker nu. En människa som stjäl en hund för ex sälja på blocket struntar ju i vem som köper hunden. Det kan innebära fruktansvärt lidande för hunden. Speciellt om det handlar om tikar. Det finns folk som stjäl tikar, tar valpkull efter valpkull på den och sen säljer den vidare till någon annan som gör likadant. Jag vet, för jag har själv varit inblandad i en sån historia där en uppfödare sålde en tik billigt till en tjej (som verkade mycket seriös) som parade tiken 4gånger innan hon sålde den vidare till en annan tjej som även hon tog flera valpkullar på tiken. Uppfödaren fick efter många om och men och polisanmälningar tillbaka sin hund så förstörd att den fick avlivas.
Det är sjukt hur illa hundar kan bli behandlade och med tanke på vad vi har för sjuka människor lösa på våra gator kan jag absolut inte förstå ditt resonemang!

ofta så är det ju inte Pelle med stort hus på landet, planerar att ge hunden oxfilé och lammfärs till middag och tänker när han ser hunden "nejmen titta! den perfekta hunden för mina planer på viltspår och agillity, långs skogspromenader och myskvällar framför brasan!" som stjäl hundar utanför affärer, så att hunden inte kommer lida av att bli stulen, tja, jag säger väl att jag inte skulle satsa mina slantar på att hunden kommer få ett härlig liv… det finns alltid en baktanke när någon stjäl en hund. en baktanke som gör att det inte är värt pengarna att köpa en, eller som gör att personen inte får skaffa en hund via säljare.
bra initiativ Tangotime!
"Men jag förstår inte riktigt varför ni stör er så på vad andra gör. Hunden lider ju inte direkt av att bli stulen, snarare ägaren, så det får väl vara en risk man bedömmer själv. Sen visst, en skylt som upplyser om risken behöver väl inte vara fel."
ZABBIO?! VAD är det för kommentar?!
Om din hund blev stulen, skulle du tänka "äh det gör inget han lider säkert inte".. "kan titta efter en ny hund bland hyllorna på hundavdelning i affären kanske…" ?!?!
Kalla det påhopp eller vad ni vill men det var den dummaste kommentaren jag hört, jag får på riktigt ont i huvudet av sånahär inte det minsta påtänka kommentarer :-)
Dock Ts, tror inte jag att det är alla som håller med dig om detta..finns många som gärna tar med sina hundar och binder utanför.. jag kan tycka att det är urkorkat och försöker övertala hundägare att inte göra det.
Men affärer har ju oftast hundkrokar utanför affären sm är tänkt att man ska kunna binda fast hunden vid innan man går in.
Här finns till och med en supermarket som har "hundparkering" utanför.. det är som små boxar intill varandra, 2 dm från marken, och tak upp till med en skylt på som det står "hundparkering". Den är lite avskilt ställd också vilket gr att stöldrisken ökar..
jag tror att man ska försöka uppmuntra affärerna att ordna detta på något annat sätt istället, som någon form av hundsittare, som sitter där och håller koll, ungefär som en garderob på en krog. eller åtminstone sätta upp övervakningskameror där..
Jag kan också störa mig på att vissa ska tvunget binda fast hunden vid cykelstället trtts att det är en hund som kan bita/naffsa eller attackera, eller gör världens utfall..
#9 Precis :-)
#10 Jag kan hålla med dig om detta med ett bättre alternativ till att bara binda hunden utanför. Men jag tror inte att det är ekonomiskt genomförbart. Ska hunden sitta säkert krävs endel och det kostar. Det är som sagt inte bara stöldrisken utan också skade risken jag tänker på då. Jag tror inte att butiksägarna tänker på stöldrisken. Jag ska i vilket fall som helst prata med skk och se vad dom säger för något måste ju göras för alla stackars hund som blir stulna så enkelt!
Jo precis, dom kanske kommer på en annan lösning på problemet..
Jag bruka binda hunden utanför affären, men jag bor i en liten håla där "alla känner alla". Skulle däremot inte våga binda upp hunden i större städer
Jag skrev väl lite kontigt kanske, men kommer inte på något bättre sätt att formulera mig.
Sjävklart hade jag blivit väldigt ledsen och arg på mig själv om min hund försvann, han är en vän och inte en leksak.
Men jag håller inte riktigt med om hur dumt det är att binda hunden utanför. Fast det kanske beror på var man är i landet också, i Stockholm eller större städer m.m. hade jag tvekat mer än här ute på vishan. Det händer säkert här med, men det känns tryggare på något sätt, mindre omfattning och mindre nytta på at ha en stulen hund - risken att den blir igenkänd är stor och det kan vara svårt att få valpar sålda osv.
Sen kan ju allt göras bättre. Övervakningskamror borde ju inte vara omöjligt, det finns ju ofta bindplatser vid entren och där kan det ju vara bra med en kamera oavsett, eller så sätter man bindplatser där det finns mer nytta för kamera än bara hundarna. Den där hundparkeringen lät som en ide, varför inte sätta lås på burarna och en nyckel, som såna där väsk-garderober vissa ställen har? I med en tia som man får tillbaka när buren låses upp eller nåt.
Sälv binder jag aldrig en hund vid cykelställ eller liknande, försöker hitta en plats där han får vara ifred, inte kan dra loss (vissa cykelställ kan ju flyttas) och där folk kan gå förbi på säkert avstånd. Tror inte han hade gjort något, men vissa har ju hundfobi och de blir ju nervösa även om det finns en bra bit emellan dem och ev. hund, så de ska inte tvingas att gå tätt förbi eller ta långa omvägar runt hela affären..
#13 Bor också i en liten håla där alla känner alla. Två hundar vart stulna utanför affären inom loppet av två månader i somras.. Skulle aldrig chansa.
#15 Men det måste varit förbi passerande då? :o Här brukar det komma tyska och danskar och campa, då brukar jag faktiskt undvika att binda hunden ute eftersom jag inte känner dem och dem är faktiskt så pass många.
#16 Så du menar att inga förbipasserande kommer förbi er affär eller något..?
Jag skulle i vilket fall aldrig våga chansa.
#17 Jag menar utomstående :)
Utomstående kör aldrig igenom och förbi byn om dem inte kört vilse eller tar en omväg. (Folk som inte bor i byn.)
En jättebra idé att uppmärksamma obetänksamma hundägare på att det faktiskt kan hända saker om de binder hunden utanför butiken men de som är medvetna om riskerna och ändå sätter sina hundar där lär inte bry sig oavsett hur stora eller hur många skyltar som sätts upp.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#18 Skulle vilja veta vart du bor med tanke på det du säger. Sen är det ju faktiskt konstaterat att det åker runt folk på stöld turnér och stjäl hundar. Dom ställer sig inte utan för Ica mitt i stockholm city där det finns massor med vittnen. Dom åker ut på landsbygden där risken att någon upptäcker dom är mindre…
#20 Spelar ju ingen roll var jag bor :P Men skulle någon se en bil stanna utanför affären och plocka hunden skulle det se väldigt misstänktsamt ut. Eller om människan inte ens kom från affären.
Och det är bara jag och en annan familj som äger Nakenhund så folk vet att det är min hund.
Men kan du vara säker på att någon verkligen ser om det är en så "liten" håla du bor i. Och OM någon ser, hur kan du vara säker på att dom skulle rusa dit och ta "tillbaka" din hund om någon stal den? Och om det kommer någon som är vana vid att stjäla hundar, HINNER någon stoppa dom?
Tror inte det och vipps så är din lilla nakenhund väck…. Då spelar det ingen roll hur litet samhället är.
Sen var det ju inte detta tråden handlade om.
Dom som tycker att det är en bra idé får gärna ge förslag på hur jag bäst går tillväga för att uppmärksamma skk på problemet.
#23 En idé skulle ju kunna vara att skriva direkt till butikskedjorna och fråga om de kan tänka sig att skylta.. Och då formulera det på något sätt så att de ser fördelarna med det. Det är ju inte direkt bra för deras affärer om det skulle sitta tex en opålitlig hund bunden utanför deras butiker och skrämma bort kunderna:)
/Ingalill
#24 Ja det är ju en idé! Jag ska se om jag kan samanställa alla adresser till butikskedjorna.
Hjälp mig gärna komma på vilka det är!
- ICA
- Coop (konsum)
- Hemköp
- Tempo
- Willys
Jag hittade en lista över dagligvarukedjor inne på Wikipedia som jag kopierade så de du redan listat finns med där;)
* AGs
* City Gross
* Coop
* Domus
* Eko
* Hemköp
* ICA
* Konsum
* Lidl
* Netto
* Pressbyrån
* Servus
* 7-Eleven
* Tempo
* Vi-butikerna
* Vivo
* Willys
/Ingalill
#14 förstår dig, vi har bundit vår hund i över 10 år, det harl aldrig hänt, nåt som vi vet om här, ingen stöld, ingen som gått fram till främmande hundar, ingen fylle gubbe som slagit en hund i förbi farten osv, aldrig hört, sett eller vart med om nåt sånt.
Skulle jag dock flytta härifrån skulle jag inte våga binda honom längre.
Sen är det ju lite tänka ´själv, var man binder, tid osv ;)
Sen ang stöld, en bil åkte in på gården, böjde sig ur bilen och plockade upp hunden, ägaren han inte fram även fast hon var ute på gården.
En kvinna var ute och gick med sin hund, en bil stannar, några hoppar ut, slår ner henne och snor hunden.
Så för att min hund ska vara stöld säker ska han vara inlåst bakom galler med hänglås i min källare, går vi ut ska han kedjas fast med handboja runt min handled och ett halsband som inte går atta ta av och han får ALDIRG springa löst, då borde han väl vara säker?
#27 Lite skillnad att bli "rånad" på sin hund och att lämna den utan uppsikt. Det är som att säga "jag sätter min hund här, ta den gärna om du vill"
#26 Tack! Ska börja kolla upp dessa nu!
#28 det är ju samma med min hund när han är med till stallet? han busar runt på gården utanför stallet medans jag står i stallgången å borstar hästen, det e ju som att säga "kom ner hitt å plocka upp mig bara", och folk verkar ju själa hunden hur säkert man än försöker göra det, så det verkar ju nästan hopplöst att skydda sin hund idag?
Ännu en hund blev stulen utanför affär igår. (Står dock inte nämnt om han var kopplad utanför eller hur läget var.)
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
TS Det var en mycket bra ide. Jag har själv lekt med tanken, senast idag faktiskt.
här har ni hundparkeringen jag menar, bevakningskameran uppe till höger är riktad mot personals ingång och rökruta.
#27 haha detdär var faktiskt rätt dåliga argument.
stöldrisken är mycket högre när man inte har uppsikt över den.
jag vet själv att om jag skulle binda fast min hund utanför skulle det vara som att be om det. fr hon älskar folk.
Och jag vet en vän till mig som har en riiiktigt söt blandrshund. Han är så fruktansvärt snäll och gullig och hans husse behver knappt binda kopplet. han lägger kopplet i gräset och går in på affären.
Den hunden är hur lätt som helst att sno, bara att ta kopplet och gå och vem som helst skulle kunna se ut o äga honom också..
Vissa hundar morrar och skäller så fort man ens tittar åt deras håll, dom kan man tänka sig är svårare att sno..
fast det behöver inte vara så. Såna hundligor som finns kan ju kanske tycka att såna hundar är mer attraktiva att sno beroende på vad dom har planerat att ha hunden till. söta hundar går o sälja, aggressiva hundar går att kampa med och sen finns det hundar som vrs päls har ett högt värde på pälsmarknaden…..
Att ha hunden lös i stallet och binda den utanför en affär är för mig stor skillnad. Nu vet ju inte jag vart ditt stall ligger. Men här har vi hästar på landet och jag skulle aldrig släppa mina hundar lösa om det gick en stor väg i närheten. Så jag anser faktiskt att risken att någon kommer och tar min hund mitt ute i skogen är bra mycket mindre än om jag binder den utanför en affär där det hela tiden passerar bilar och gående.
Vi hade diskussionen uppe på en föreläsning och då sa polisen där att det märktes tydligt på antalet anmälda hundstölder när en viss kvinna släpptes ur fängelset. Hon har tydligen rykta om sig att kunna locka till sig vilken hund som helst på extremt kort tid. Till och med från villa trädgårdar…
Jag tror att bästa sättet att få upp lappar i affärerna är att någon går dit och sätter upp en lapp. Men det menar jag att om SKK tar fram en lapp i PDF-form som man kan skriva ut från deras hemsida och själv sätta upp i de affärer man handlar i så skulle det ju kunna spridas och bli nästan gratis (kostar SKK lite tid och den som skriver ut och sätter upp lappen någon krona, mer blir det inte!). Kanske kan SKK sätta in någon blänkare i Hundsport också.
Skulle man dra igång ett stort projekt och skicka lappar/skyltar till massor av affärer skulle det för det första bli rysligt dyrt och tidskrävande och sen tror jag tyvärr att de allra flesta lapparna skulle hamna i papperskorgen.
Lämnar jag hundarna utanför en affär så lämnar jag barnen också
.
Bra idé, men en vanlig lapp antar jag att du skulle sätta inne i affären? Då har man redan lämnat hunden utanför. En skyllt tänkte jag att både skk och livsmedelsaffärerna kunde stå för. Men visst blir det lite pengar. Men en sån skyllt skulle ju tåla väder och vind och dessutom synas innan hundägaren binder hunden där.
Men alla idéer är välkommna!
Om man frågar i affären så får man säkert sätta en lapp på insidan av dörren eller någon annanstans där den skulle synas bra. Att plasta in är varken svårt eller dyrt om man har en lamineringsmaskin. Då blir lappen mer långlivad och skyltliknande.
Tyvärr tror jag inte att SKK är intresserade av att lägga några stora pengar på saken och frågan är om det är deras sak att göra det? Det är ju trots allt medlemmarna som betalar. Medlemmar som i de allra flesta fall aldrig skulle binda hundar utanför en affär. Dessutom kan jag tycka att problemet med hundar i varma bilar är större, så skulle det satsas pengar och energi på en kampanj i affärer vore det där de skulle satsas.
Nu låter jag negativ, men det är jag egentligen inte. Men jag är negativ till att mitt lätt genomförbara nästan-gratis-förslag dissades
.
_"Jag tror att bästa sättet att få upp lappar i affärerna är att någon går dit och sätter upp en lapp." hahaha…
_
:-) haha
#36 Jag menade inte att dissa ditt förslag. Har bara varit så inställd på att göra nåt vettigt av detta. Och ville nog inte "sänka" kraven till en (förlåt mitt klantiga uttryck) ynka lapp. Men du har givetvis rätt. Och absolut när det gäller hundar i bilar! Men där har ju Skk faktiskt uppmärksammat det lite. Men åter igen då. Medlemmar som läser Hundsport lämnar förhoppningsvis inte sina hundar i bilen när det är varmt (även om det talar emot detta på varenda utställning man åker på
) Men det känns ändå som om det skulle vara nyttigare att göra en kampanj mot det som alla ser. Även dom som inte läser hundsport.

Jag vet en ikea-butik som gjort en "hundparkering" precis utanför dörrarna. Det är lite charmigt, men jag hoppas inte att nån lämnar sin hund där när de går in på ikea. Det är ju inte så känt att man rusar in på ikea en snabbis o sen kommer ut igen. Nä, gillar inte heller det där med att lämna hunden vid butiken. Men jag tror det är för stort för att det ska kunna göras nåt åt det tyvärr.
Ibland är det svårt att ha kontroll över vilka människor som tränger sig på trots att man har hunden kopplad bredvid sig, även om man till slut går därifrån. Föreställ er då hur det kan gå när den står ensam utanför affären. Då kan vem som helst gå på den och göra något som ger den en obehaglig upplevelse. Barn kan skrika åt den, sparka på den och andra, ibland oansvariga, hundägare kan komma för nära med mindre balanserade hundar. Det här handlar inte bara om stöldrisk, utan även om upplevelser, erfarenhet och grunden för trygghetskänslan utomhus.
Det här är ett superbra initiativ.
Och att sätta upp lappar inomhus kan också vara en bra idé,
det kanske får en hundägare att tänka till nästa gång.
# 40 Jag menade att man skulle göra en blänkare i Hundsport för att det finns en lapp att skriva ut på hemsidan för att sätta upp i affärer!
Jag har en bekant som har en liten blandras hund jackrussel och stövare. och en jättesnäll sibirian husky, och han brukar ta med dom till affären och binda dom utanför och den ena står oftast och skäller ås halsen nästan trillar av (den lilla) men ändå, berättar deras ägare för mig, att någon tydligen har varit fram och knytit loss hundarnas koppel och släppt dom… mitt bland allt folk och bilar på parkeringarna…
Så idiotiskt vad folk kan få för sig o göra..
#44 Precis vad jag menar. Det finns så sjukt mycket konstiga människor ute i vårt samhälle! Att lämna sin hund bunden utan uppsikt är så fruktansvärt korkat och oansvarigt. Helt otroligt att folk fortsätter att göra det efter allt som händer.
Aaa han hade tur att någon hade ett så gott hjärt nog för att gå och ta fast hundarna och hålla kvar dom tills han kom ut ur affären..
Nä fy bubblan, jag skulle aldrig i min vildaste fantasi binda min hund utanföroch har ingen förståelse för hur andra kan göra det heller..

skulle aldrig någonsin binda min hund utanför någonstnas. det stjäls alldeles för mycket hundar för att det ska vara säkert att göra så. har hört och läst om hundar som blivit stulna ur sin bur i bilen och det har varit både stora och vaktiga hundar så det är inte bara småhundar och valpar som är i riskzonen.
. Äh, ni får väl försöka fatta vad jag menar ändå!