Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 777 ggr
lena1
0

vad skulle ni göra!!

Hej!

Jag sitter här och känner mig rätt deppig just nu, jag trodde jag varit med om det mesta men idag visade det sig att så inte var fallet, och nu skulle jag vilja höra hur ni skulle gjort om ni hade varit med om samma som jag.

Jag vill börja med att säga att jag absolut inte! har något emot att folk har en tro av något slag, men då det går ut över djuren, då har det gått för långt anser jag.

Det har flyttat in en människa som jag vet sedan tidigare är med i Jehovas vittnen och som sagt inget ont i det, men hon har en 9-årig papillon tik som hon ända fram till idag har tagit en kull om året på, och jag blev så paff och försökte få henne att förstå riskerna med detta och att hunden är ju för gammal för det, men hon försvarade sig med att lika mycket som vi i kyrkan ej får ta abort så får vi heller inte göra det på våra djur, och det hade ju gått bra alla andra gånger så det gör det säkert nu med,jag gjorde allt i min makt för att få henne att förstå att hunden far illa, men det var som att prata med en vägg, så nu sitter jag här och ömmar för den lilla hunden, och vet inte hur jag ska kunna möta henne med den igen.

Jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker om detta, kanske jag kan få nya infalls vinklar på det hela….jag ville inte göra mig osams med henne heller även om jag som sagt sade vad jag tyckte….

MVH

Lena

Malin-A
0

tycker det är väldigt egoistiskt av henne att resonera så, tycker att den stackars lilla vovven borde få ett bra pensionärsliv utan en massa valpar, det tar ju väldigt mycke ork o kraft av en hund att föda precis som en människa, och nu har hunden kommit upp så passa i ålder att den borde steriliseras/kastreras, tycker det är förfäligt att ta kull på kull på kull… vet inte vad du ska göra, finns det inte någon lag eller nått att man inte får ta hur mycke kullar som helst på en hund?! skulle det göra det så hade jag nog anmält det…

Malin-A
0

hmm kom just på en sak! parar hon hunden medvetet, eller har hon en hane som parar sig me tiken så fort hon löper?

kerstinjoh
0

Det var det dummaste och mest egoistiska jag har hört!!

Det finns ett annat ord också; DJURPLÅGERI!!!!!!!

Varför börjar människan tala om abort?? Det var den simplaste ursäkt jag har hört. Eller är hunden Jehovas Vittne också??

Låt hunden inte träffa någon hanhund när hon löper. Svårare än så är det inte!!

Eriiccaa
0

1 # Jag håller med dej, helt egoist. Hunden borde vara pensionärad. Hum , jag har för mej att papilon klubben antagligen har att man bara får ta två kullar orad sen måste hunden vila i ett år. För att det inte ska ta så mycket krafter på hunden,

DianaK
0

Jag håller också med er, fruktansvär egoistiskt. finns det ingen tex på kommunen,djurskyddsinpektör du kan prata med (man får vara anonym) och berätta om den stackars lilla vovven. Länsstyrelsen har också veterinärer som du säkert kan få råd och hjälp av.

Förstår dig också Lena när du skriver att du inte vill göra dig osams med henne, det är jätte svårt det där……Hur är det med hundavel, när man tar nog många kullar från en tik måste man väll ha tillstånd eller har jag fel?

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=103

lena1
0

Hon ville inte tala om varken vad det var för ras hon parat med eller vem som ägde hanen,och hon berättade att dom går ej heller till vet om det tillstöter något, för dom tar inga blodtransfusioner i så fall, samma gäller deras barn…det är guds vilja i så fall sade hon, snacka om återvänds grändLedsen.

Hade det funnits vet inblandad så hade jag ju rungt den i så fall…

Ja alltså jag sitter ju här och blir både arg och ledsen, och alldeles handfallen känns det som…

Malin-A
0

visst att man har en tro men jag fattar fan inte hur man kan resonera så.. stackars lilla hund, undra vad en djurskyddsinspektör skulle säga.. tråkigt läge du hamnat i Lena…

kerstinjoh
0

Jag tycker att det låter skumt att hon varken ville tala om vad hon parat tiken med eller vem som ägde hanen.

Vad finns det att dölja??

De kanske också är guden Mammons tjänare??

lena1
0

Hela anledningen till att jag inte vill göra mig osams med henne är att, skulle nu tiken överleva detta så kanske jag kan övertyga henne om att lämna bort hunden till någon annan osv…men det var som min man sade, det man säger till en sådan rinner av dem som vatten på en gås.

Nu har jag varit i kontakt med den hundpolisen jag känner i stan, och han berättade att detta är ett gigantiskt problem vad det gäller detta och som han uttryckte det"slutna sekter", eftersom dom inte tar kontakt med vetrinär eller liknande heller, så på måndag ska jag ringa djurskyddet i kommunen för att höra vad dom säger, men polisen trodde inte att det blir med framgång.

Men han erbjöd sig i så fall ändå att försöka prata med människan om detta,så jag ska höra av mig till honom igen då jag har ringt på måndag.

lena1
0

Kerstin; javisst är det skumt med dom vet ju antagligen vad som händer om dom skulle berätta….

Malin-A
0

jo tuvärr är det ju så, spelar ingen roll vad man säger till dom, men du ska ha en eloge för att du engagerar dig i hunden och försöker iaf… =)

Lotta
0

Jag håller fullkomligt med alla här inne, vilka människor det finns. Stackars hund låt den gå i pension Gråter

kerstinjoh
0

Jättebra Lena, att du verkligen gör något.

lena1
0

Tack för erat stöd, jag ska försöka göra det jag kan i alla fall, men jag har så svårt att släppa sådant här i och med att jag har träffat hunden live….

Men det kändes bra att prata med hund polisen i alla fall, han är jätte trevlig och engagerad i många djurfrågor så även där känner jag att jag har stöd i mina tankar och mitt tyckande…

Alex
0

Stackars hund..:( Jättebra att du engegerar dig! Tyvärr så tror inte jag att djurskyddet kan göra något..

Men att skylla på sin tro tycker jag var väldigt lågt av henne. Det finns väl knappast nån regel som säger att hon inte kan hålla tiken ifrån hanhundar när hon löper..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lena1
0

Tack Alex, alltihopa är helt sjukt, jag brukar vara den som får folk att ta till sig det jag säger oftast, men denna gången gick jag bet, vi får se vad som händer på måndag…

Zebben
0

Jag skulle faktiskt anmäla henne. Om det nu inte finns någon lag för att man inte får göra som hon gör så skulle jag anmäla henne för att hon (troligen) inte skattar för hennes inkomst.

Men om jag förstår Dig rätt så får alltså tiken 2 kullar om året, då en tik oftas löper 1 ggr/halvåret. Det är ju fruktansvärt! Anmäl!!

Hoppas Du kan hjälpa lilla hunden!

Lotta
0

Där hade du ju faktiskt en bra grej, som Zebben skriver så lär man ju skatta för inkomst och det kan jag ju knappast tänka mig att hon gör.

lena1
0

Ja det är en kanon grej, och det var det hundföraren hade tänkt fråga ut henne om i så fall, problemet där sade han, är om hon inte reggar valparna, då är det svårt att bevisa varifrån dom kommer, men som han sade det går ju att hålla koll, och det vet jag att han är duktig på ;-).

Men som sagt jag ska ringa djur skyddet på måndag och höra om det finns en möjlighet att anmäla det här….

Tack än en gång för tipset Zebben…

Lotta
0

Du lär hålla oss informerad om hur det går :)

lena1
0

Ja det gör jag absolut

Karmatarerskanise
0

Jag har inte läst hela tråden.
Men nog tusan inser väl en människa att en hund inte tänker: "Hmm, nu får jag nog strunta i sex så jag inte blir gravid" ;)

Faxlin
0

Jag anser att du ska ringa till djurskyddet. De måste faktiskt agera i detta. Det är inte lagligt att ta valpar på en sådan gammal tik faktiskt.
Så enligt lag måste de agera.
Förhoppningsvis plockar de hunden av henne.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lena1
0

Japp det ska jag som jag skrivit däruppe göra på måndag, och jag kommer naturligtvis se till att dom gör något om det går, jo man kan ju hoppas att dom skulle agera med att plocka av henne hunden direkt, men som polisen sade det måste till flera anmälningar oftast, plus att all pappers exersis ska ju rulla runt också som alltid, och när det väl är klart kan hunden redan ha farit illa, självklart kommer jag att göra det jag kan.

Lotta
0

Jag hoppas verkligen att det går bra.

DianaK
0

Jag hoppas också att det ordnar sig för vovven. Och tur att det finns människor som du lena1,som bryr sig om. Nu håller vi tassarna för dig och för den utsatta vovven att det går bra.

Ha en trevlig helg allaGlad

Cerrolyn
0

9 år och valpar :-O stackas hund.

Det är ett under om hunden klarar detta utan komplikationer. Vill hon ha död på hunden.

Ska nog inte skriva mer blir för arg.

**MVH Cerrolyn

lena1
0

Tack för alla uppmuntrande ord, nu har jag sovit på saken och känner mig rustad inför måndag,jag regerade ju så starkt igår så jag blev alldeles trött själv, och då är det bättre att sova på saken, så man tänker mer realistiskt igen.

kerstinjoh
0

Men du har allt tänkt rätt.

Så lycka till!!

lena1
0

Tack kerstin, det värmer ;-).putt på er igen :-)).

mypet
0

Tjena kan inte låta bli att lägga mig i.

Många bra inlägg här! Dels så har svenska kennelförbundet regler för detta.(måste vara samma oavsett ras 8års gränsen)

Dels så ska hon anmälas dit (hoppas hon är medlem)

Sen skulle jag försöka ta reda på vad vem hennes uppfödare av tiken är (för hon ska inte ha fler hundar) för en seriös uppfödare skaffar kontrakt och i dom så förbinder sig köparen att följa regler och lagar annars kan hunden återtas.

KLART FALL FÖR DET !!!!

sen skulle jag kontakta massmedia tidnarna på orten i första hand.

Fina rubriker JEHOVAS VITTNE UTNYTTJAR HUNDAR,

JEHOVAS VITTNE DRIVER HUNDFABRIK.

LYCKA TILL BEHÖVER DU HJÄLP SÅ HÖR AV DIG.

lasse

lena1
0

Lasse du har helt rätt i det du säger, men som sagt jag måste vänta till på måndag så jag får med mig djurskyddet i så fall.

Pressen är utmärkt att ta till, och tanken finns där det lovar jag dig ;-).har jag tur så har hon inte ens reggat hunden för jorbruksverket, och då finns det ju en chans där i alla fall..

Jag vet att för några år sedan var det skriverier om just Jehovas och att dom lägger över sina ideer även på djur, men om jag inte missminner mig så kom dom ingen vart med det trots anmälningar.

Nej hon är inte med någonstans och jag fick som jag skrev ovan inte reda på varifrån hunden kom eller vem som har lånat ut sin hane ej heller vilken vet hon har, eftersom hon ingen har för dör hunden så är det guds vilja enligt henne.

Tack för att du erbjuder din hjälp, och jag hör av mig om jag behöver den…

mypet
0

Prova med rasorg. Den kanske är reggad där då får du alla uppgifter ang uppfödaren.

och kommer den från en kennel så är den förmodlingen reggad som valp i kennelklubben.

kommer inte hem från på tisdag men hjälper dig gärna med detta.

lena1
0

förhoppnings vis ja, tack för tipsen, även om nu inte jag tror att den är reggad någonstans ens från början.

Tack än en gång för att du vill hjälpa till det känns bra att ha någon att falla tillbaka påFlört.

mypet
0

nu måste jag jobba lite

ha de

lena1
0

jobba på duSkrattande

mypet
0

jo

sånt man måste du vet

tänkte på det du vet ingen som köpt annan valp av henne?

kan vara ett sätt att hitta hennes uppfödare

lena1
0

Näe det är just det jag inte vet, men kommer att fösöka luska så gott det går, jag känner till en som känner henne, så man kan ju försaka där osv osv tack för tipset, min man tror att dom säljer helst valpar inom Jehovas klanen..och den finns ju överallt, till och med i utlandet…

Alex
0

Fast SKK är ju en intresseförening, så deras regler gäller ju inte som lagar i hela landet direkt.. Utan det är såna man måste följa som registrerad uppfödare. Så bara för att SKK inte tillåter att man avlar på tikar äldre än 8 år, så behöver ju inte det betyda att man kan göra nåt åt om nån icke-SKK registrerad gör det.. Tyvärr..:/ Men jag hoppas att det finns nåt polisen/djurskyddet eller så kan göra! :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

mypet
0

tänkte att det var en väg om hon hade varit medlem där så kanske man hade kunnat få bukt med det hållet

Alex
0

Fast medlem kan hon väl vara ändå, bara inte registrerad som uppfödare.. Vilket jag har svårt att tro att hon är.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

mypet
0

jo det är sant men det skulle ändå innebara att hon bröt mot deras regler och skulle kunna bli utesluten. men tror mest på tråden att den gamla uppfödaren tar sitt ansvar och hämtar hem stackarn om inte det också är samma person vem vet