Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 2426 ggr
Ellenfyrkant
0

Scalibors fästinghalsband

Har haft Scalibors fästinghalsband på min hund 3 säsonger i rad och det funkar toppen ! - i 2 månader. På bipacksedeln och på hemsidan står att det ska skydda i 5-6 månader. Det har det inte gjort en enda sommar för mig och min hund. Vi har fått köpa dubbel uppsättning inför varje säsong. Så nu funderar jag på om det är fler som har det såhär eller om det håller utlovad tid för er ? Kan ju tillägga att han inte badar med halsbandet, så det är ingen möjlig försämringsfaktor. Ska mejla eller ringa och prata med dem och se vad de säger. Har de ingen vettig förklaring tänker jag kolla igenom priser och överväga att byta metod att få bort fästingar. Vet att det finns några som kan göra shelties (shetland sheepdog) väldigt dåliga. Så undrar också; vilka andra alternativ är okej på sheltie ?

Mvh Ellenfyrkant

Workingdog
0

Jag har scalibor på min ena hund som alltid får sjukt mycket fästingar. Jag har haft det hela sommaren och hon har badat med det ngn gång av misstag. Men den här sommaren har hon inte fått många fästingar alls, och dom vi har hittat har varit döda. Och det är ju just pga fästinghalsbanden bara att vi har hittat dom innan dom ramlar av. Men det har funkat hela sommaren för oss.
Det är ju inte meningen att dom ska hålla fästingarna borta utan om dom sätter sig så dör dom av giftet och ramlar av tillslut. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Ellenfyrkant
0

#1 Jo, jag vet hur det fungerar då jag som sagt använd det i 3 säsonger. Men det håller inte som det ska, bara de två första månaderna trots att jag använder det rätt. Meningen med fästinghalsbandet är att fästingarna inte ska sätta sig och suga blod, vilket förhindrar borelia. Om de ska sitta och ramla av "med tiden" kan hunden mycket väl få borelia ändå så på det viset tror jag inte det är tänkt. Men nu efter 2 månader har han fästingar som sätter sig och suger blod tills de är stora och släpper (om jag inte upptäcker dem tidigare) precis som om han vore oskyddad mot dem.

Mvh Ellenfyrkant

Workingdog
0

#1 aha oj ja då funkar det nog inte, Vi hittar bara pyttesmå som är stendöda, om vi hittar ngn alls. Så vårat har hållt hela sommaren. Har hittat kanske 3 fästingar på henne den här sommaren och om hon inte har något alls så kommer det kanske 20. Fast inget medel är ju 100% säkert heller :p

/Mvh Jennifer

Ellenfyrkant
0

#3 Nej givetvis är inget någonsin 100 % säkert mot fästingar. Och olika metoder fungerar olika bra på olika hundar, that's simple. Men när införskaffades det halsband du pratar om ? Alltså hur länge är det använt ?

Mvh Ellenfyrkant

Workingdog
0

Vi köpte det i maj och det hjälper fortfarande. Och hon är en hund som verkligen fästingar älskar :p Och hon springer i högt gräs varje dag.

Sen är det inte så att jag säger att det är jättebra osv.. För som du säger funkar det olika på olika hundar. En av våra hundar har vi ingenting på och hon har typ fått 1 fästing på hela sommaren och vi hade något annat på våran hund som vi nu har halsbandet på och det funkade inte så bra.

/Mvh Jennifer