Valpar på balkongen?
En bekant till mig tänker ta valpar på sin Husky och vill hålla valparna på sin inglasade betongbalkong, nu till hösten/vintern blir det i såna fall.
Är detta lagligt?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Det beror nog på hur stor balkongen är och hur varmt/isolerat det är.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Varför inte ha dom inne? Hur stor är den? Blir de kallt?

lät ju inte allt för mysigt
varför ta en kull på sin hund om man inte känner för att göra det bra för dem ?
fast å andra sidan så vet jag ju inte heller hur pass "bra" det är på balkongen - men lät ju inte allt för bra i och med "är detta lagligt?"
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Balkongen har ingen uppvärmning, men är rätt stor. Mer som en inglasad altan. Hon vill ha det som plats för att låta valparna vara på medan hon inte är hemma, så att dom inte gör någonting i lägenheten eller så, men skulle även vilja ha dom där efter att dom fyllt 3 veckor.
Det blir i alla fall för kallt på balkongen för matte att kunna sitta ute i t-shirt på vintern, var vad hon sa. Isolering vet jag inget om, är jag rädd. Måtten är: "5,74 meter lång och 1,65 meter bred" efter att matte hade mätt.
Personligen tycker jag att det är bättre om hon fixar ordning en hörna i köket eller vardagsrummet med kompostgaller, men det är bara min åsikt. Hur säkert det än verkar så är det något som talar emot mig när det gäller att ha små valpar ute på en balkong…
Här finns info om hur hundar/valpar ska skötas och hur de får hållas. LÄNK
Tack för länken! Dock säger det mig inte mycket mer annat än att det är lagligt. Åtminstone inte olagligt. Det som oroar mig mest är dock temperaturen… men hennes argument är att tiken älskar att sitta ute på balkongen oavsett årstid i flera timmar.
Jag är inte insatt i avel, valpar och valpskötsel så jag vet inte riktigt. Det var därför jag tänkte fråga och se om någon annan visste.
#6 Nje, det är svårt att avgöra. Du kanske kan kontakta JBV och fråga dem om detta med balkongen? Då får du förhoppningsvis svart på vitt.
#7 Jo, det är väl bästa sättet. Men har jag ingenting som är svart på vitt på att det är olagligt så kommer hon genomföra det i alla fall, oavsett om jag kontaktar JBV och dom säger emot.

Valparna klarar nog av det, om det inte blir många minusgrader. Fast blir det kallt bör hon ju ha en koja med halm åt dem.
Vi hade en kull huskyvalpar som föddes i slutet av november förra året. Meningen var att de skulle flytta ut i hundgården (utedel och sen box inne i ladan med halmbäddad koja). Nu fick de stanna inne, då det var runt 20-30 minus till de var 9 v. Inte för att de skulle ha frusit så mycket, utan för att VI inte skulle ha haft samma möjlighet att umgås med dem.
Om ytan är tillräckligt stor, tiken har vinterpäls (fast det har inte en innehund på samma sätt som hundgårdshundar) och hon bygger en koja, möjligen isolrerar den, och bäddar med mycket halm, så är det OK. Fast första 3-4 veckorna bör hon nog ha dem inne.
Sen bör man inte lämna tik och valpar länge ändå. Tiken behöver rastas ganska ofta, och valparna smutsar nu ner något fasligt. Jobbar man när man har valpar får man se till att ha hundvakt hemma. Man kan inte ha dem på en balkong för att kunna köra på som vanligt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tusen tack, Vattnadal, det låter jättebra! Då vet jag precis vad jag ska säga till henne. Tack för hjälpen, allihopa! Jag vill att det ska gå bra för min kompis, tiken och valparna så jag uppskattar allas svar.
det är jag som är vännen.
jag har köpt en canvasbur (tygbur) som är tänkt att ha till valparna. efter att ha pratat med TS så bestämde jag mej för att inte ha dem oövervakade på balkongen.
jag skulle kunna ha dem i köket, men då får jag ta bort mitt köksbord eftersom det är så litet kök. de kan vara där i början, men inte under hela deras tid hos mej.
tanken var att de skulle få komma ut när de var runt 4-5 veckor och började utforska mera.
det jag och TS kom fram till var att det inte ksulle vara olagligt att ha dem på min balkong. det är stort och det går att isolora på flera olika sätt vilket jag även är medveten om.
en annan orsak till att jag vill ha dem där är att de inte kan förstöra något och de kan smutsa ner hur de vill utan att jag måste ta bort det direkt.
balkongen är även bra isolerad, men jag vet inte hur kallt det blir. det är klart att jag kommer se till att de har det vamt och skönt om de ska vara där ute.
jag ska även kolla in länken någon skickade.
vill ni veta något mera så mejla eftersom jag inte är här så ofta

Men du kan inte ha valparna, eller mamman heller, i en bur. Ta bort köksbordet om det behövs, och ställ en valplåda där. När de är 3-4 veckor kommer de att börja försöka ta sig ur den, då ger du dem tillgång till köket. Dela av med kompostgaller så att de inte kommer åt resten av lägenheten.
Tidningspapper i massor, en bra mopp och skurhink, sen ett gäng timmar varje dag ägnat åt att byta tidningar och skura golv. Genvägen som finn är en hundgård med bra dränerning. Även på balkongen kommer de att trampa i kiss och rulla i kiss och bajs. Du måste plocka undan och moppa lika ofta där, som på ett köksgolv, för valparnas del, även om golvet tål mer.
Eftersom du ändå inte kan lämna tik och valpar mer än max någon timme, så spelar det ju ingen roll om de är i kök eller på balkong, egentligen.
MVH Elin

Vi hade våra valpar i sovrummet dom 2 första veckorna, sen i vardagsrummet till dom var ca 4-5 veckor i valplådan, sen fick dom flytta in i köket och vi hade massa tidningspapper överallt som man fick byta hela tiden.
Jag vet en som får ta bort sitt köksbord när hon har valpar för att få plats med valplådan :)
vi har som tur är metro i närheten, bara gå att plocka hem på kvällarna om det finns över :) gratis tidningar
har räknat med att städa lika mycket där som köket
Vad bra att du har tänkt om och kommer att ta bort det direkt! För det lät inte så i inlägg #11…
"en annan orsak till att jag vill ha dem där är att de inte kan förstöra något och de kan smutsa ner hur de vill utan att jag måste ta bort det direkt."
#15 ibland när jag skriver så ksriver jag bara det jag tänker på. det var så här jag menade.
om jag går i skolan så kan jag inte ta bort det direkt, men jag kommer såklart att rensa både på balkongen och i köket så mycket som det behövs. likadnat, mina vänner kommer även hjälpa till med det här om det skulle behövas :)
ibland skriver man en sak, men menar en annan
jag hade gärna haft dem i vardagsrummet, men jag har parkettgolv och är rädd att det ska bli förstört, annars hade det varit lättast att ha dem där

#16 om du går i skolan så kanske det inte är så bra att ha valpar? En uppfödare som jag känner får ta ledigt dom 2 första veckorna bara för att dom inte klarar sig själva då. Tänk om något händer och du inte är där? Under dom 2 första veckorna så måste man ha koll hela tiden osv.. :)
2 första veckorna? Det är ju då det är lugnt! Visst behöver de ses till, men inte behöver man sitta och titta på dem hela tiden. Sen däremot… då är det full rulle och man måste definitivt vara hemma hela tiden. I alla fall om man har en aktiv ras. Och inte många är mer aktiva än denna mix… Har man en kull såna valpar i en lägenhet (jag antar att vi pratar lägenhet?), vilket är ett stolleprov i sig, så får man nog se det som ett dygnet-runt-jobb tills valparna har flyttat. Annars får man nog grannarna på sig, vare sig hundarna är ute eller inne!
Parketten klarar sig utmärkt eftersom du ju har tänkt att torka upp allt på en gång, fast du inte skrev så. Annars kan man köpa stuvbitar av plastmatta att lägga ut på golvet. Det gör vi på vårt klinkergolv i köket när vi har valpar eftersom fogarna tar stryk annars (själv ville jag lägga in praktiskt golv i hela huset när vi byggde det, men jag blev nerröstad!).

För att inte tala om ljudnivån!
När våra valpar var 3-4 veckor flyttade de från valplådan på kontoret in till köket. Detta för att de väckte oss på nätterna.
Trots att de bodde i köket och vi hade stängt till kontoret, stängt från hallen, så 2 rum med stängda dörrar mellan, väckte de oss med sitt ylande på morgonen, gärna vid 5-6. Då gick vi upp, plockade upp de gamla äcklinga tidningarna, sopade upp alla sönderrivna tidningar, plockade upp bajs som hamnat bredvid, torkade upp kisspölar som hamnat här och där, skurade av golvet 2 gånger och gav dem mat, ne på med nya tidningar. Var det hyfsat väder ute var de ute en stund, i hundgård med mamman, eller en stund på gården med oss. Sen in, leka och hoppas att de ville sova en stund. Efter ett tag var det fullt ös igen, ett nytt mål mat, byte av tidningar, plockande av bajs, skura av golven, så varvades dagarna. Under den tiden skulle vi även hinna med att jobba (löste det genom att flytta om lite i schemana, ha kompisar och familj som ställde upp och vara lite extra ledig med semester), rasta och motionera mamma hund och hinna med de andra hundarna, huset och allt annat vardagligt.
Köket är sig inte riktigt likt efteråt. Nån av stolarna behöver bytas ut, bordet är bara lite knaprat på, ett kökkskår har väldigt rundade hörn och socklar… När de flyttade ut i hundgårdarna och till nya hem (1 såld, en parningsvalp till tikens uppfödare och en parningsvalp till hanens ägare, 2 tänkt att stanna ch 2 osålda) sanerade vi köket. Det var kiss och bajsavtryck upp till en meters höjd längs alla köksväggar, samt även skåp, bord, stolar och kökssoffa. Nu har vi en rust planerad, annars hade vi nog inte vågat ha dem i köket…
MVH Elin
jag har 2-3 personer som kommer att hjälpa mej under valptiden :) om något händer kan jag lättare ta ledigt ifrån skolan :) det är svårare om jag jobbar. om hon löper i nov så är jag helt ledig när valparna kommer så då är det lugnt :)
det med plastmatta var rätt smart :D tack för det tipset!
om jag har dem i köket åker köksbordet ut,annars får man inte plats. det är knappt att jag får plats med allt XD *skämt osido*