Dalmatiner inte så populär VARFÖR????
Hej jag o min sambo har köpt oss en dalmatiner kille vi är välrdens lyckligaste.
Men har märkt att dom inte är så populära VARFÖR dom är juh underbara hundar, bara de lilla vi har fått från våran så kan jag inte förstå varför någon inte skulle välja en dalmatiner….
Man ska inte gå efter va alla andra säger om raser…. tycker de e fel man ska ta reda på det själv, för hitills stämmer inget av vad vi fått höra om dalmatiner, när de gäller våran kille?????
En som undrar????
Det är väl bra att ni är nöjda med er hund! Tänker du efter så har du garanterat en massa fördomar om olika raser. En del av dem kommer i olika sammanhang att komma på skam när ni lär känna och umgås med hundar av dessa raser. Jag tycker inte ni ska ge er in i hetsiga diskussioner om rasen. Men låt gärna er hund få charma omgivningen, så kanske människor ni möter ändrar åsikt!

Jag som skulle vara glad om "min" ras inte var så populär 
Större risk att aveln glider iväg och blir mer exteriör avlad istället för att inrikta på mentalitet och bevarandet av rasegenskaper och arbetsvilja om rasen är för populär. Vet inte hur det är med dalmatinern idag men ett tag var den väl lite för populär för sitt eget bästa?
Dalmatinern har alltid varit en hund jag finner mycket vacker, men den passar inte mig då jag vill hålla på med jaktapportering och lydnad och rasen är, vad jag vet, inte bästa rasvalet om man vill tävla i högre klass i lydnaden. Det verkar vara en trevlig sällskapshund som vill ha mycket motion, mer än så vet jag inte. Kanske är et motionsbiten som avskräcker många som söker sällskapshundar?
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Precis som #1 säger så kanske du ska vara glad att det inte är en poppis ras längre. Det dök ju upp väldigt mycket oseriösa uppfödare och valpköpare när filmerna kom som gjorde rasen så väldigt populär. En ras som inte är populär brukar ha väldigt engagerade uppfödare som kämpar för rasen. Raser som är väldigt populära och som är lätta att bsälja brukar dom oseriösa uppfödarna hitta till ganska snabbt.
Så njut av er hund och var glad att inte var och varannan människa har en likadan :-)

:) tack för alla fina svar fick mig värkligen att tänka efter lite :) tack tack
Jag är inte insatt i dalmatiner, men de jag ar hört är att när de vvar poppis för ett tag sedan avlade man på ganska mycket allt, och de blev dp skarpa och aggressiva i tempramentet.
Kanske inte alls stämmer, men det är vad jag har hört. och de kanske är vad andra också har hört och då tror att de är aggressiva och därför inte tycker om de… men jag bara spekulerar
Thank heavens, någon som vet att det heter dalmatiner och inte dalmatin. 
Mina ögon skulle börja blöda annars. (Ja, nu blir säkert någon sur på mig igen för min stavfelsnisse-attityd.)
Men men. Varför jag inte skaffar dalmatiner?
* Pälsen. Enligt min erfarenhet är små, vita hårstrån de värsta. De fastnar överallt och just vita syns ju bäst. Jag har t.o.m ett litet vitt hårstrå från min fd. whippet innanför "skärmen" på min mobiltelefon. Och dalmatinern har mycket vitt.
* Att de kräver så mycket motion.
* Tendens till könsaggressivitet, speciellt bland hanarna.
* Envisheten.
* M.m… kommer inte på allt nu.
Jag gillar rasen på sätt och vis, men de passar helt enkelt inte mig.
Förresten får jag inte ihop det där "Man ska inte gå efter va alla andra säger om raser…. tycker de e fel man ska ta reda på det själv"
Men hur gör man då? För att ta reda på saker måste man väl fråga andra? 
(För jag kan inte tro att du menar att man ska skaffa en ras utan att fråga andra/läsa om den och istället helt lära sig saker om den själv.)
Aja. Jag antar att du menar att man helt enkelt inte ska lyssna på fördomar?
Att säga/skriva dalmatin är inte stavfel, det är inlärningsfel. Och det folk inte vet det får man lära dem! By the way heter det norsk skogkatt och inte skogskatt, bara så att ni vet (99% av befolkningen säger fel på det, 75% av dem säger också dalmatin
).

#7 haha ofta alla säger skogskatt? Dom jag känner säger iallafall norsk skogskatt :p Har aldrig hört något annat ;)
Jag säger oftast Dalmatiner men ibland kan det hända att jag råkar säga Dalmatin :P
#8 Jag hör nästan aldrig någon. förutom uppfödare och de flesta skogkattägare säga det rätta ordet. Både i tal och skrift viftas det envist med skogskatt..
Jag vet att det heter skogkatt. Men det låter ju så fånigt och ligger liksom fel i munnen, jag säger skogskatt iallafall. 

Menade Skogkatt i #7 :p Blev bara att jag skrev till ett s bara för att jag skrev det felaktiga först så skrev jag det igen :p Men dom jag känner säger ju skogkatt men kanske för att min kompis hade en norsk skogkatt och säger det riktiga så har det "smittat" av sig xD

Haha om man säger norsk skogkatt flera gånger låter det som norsk skokatt :p
#5 Jag tycker det är svårt att veta vad av hundens beteende kommer från generna och vad som kommer från ägaren. Tyvärr blev ju dalmatinern väldigt populär ett tag och många köpte rasen som kanske borde köpt mjukisdjur på BR i stället. Jag har också hört att många haft probem med sin dalmatiner men att då bara rakt av säga att rasen är dålig går ju inte. Det kan ju vara så att dessa hundägare kanske skulle haft bichon eller toy Pudel i stället.
Dalmatiner är ju en krävande ras och kan man inte tillgodo se behoven får man nog problem, som i sin tur inte beror på hunden.
Alla raser har olika egenskaper och alla hundägare vill ha olika egenskaper hos sin hund. Parar man ihop rätt ras med rätt ägare så är nog alla raser riktigt bra hundar. Om man inte tar hälso biten.

#13 MH brukar vara rätt talande, men då är ju frågan hur vanligt det är att man gör mentalbeskrivningar inom raser. Jag tycker att alla raser bör mentalbeskrivas så att man får en generell uppfattning om hur rasen i stort reagerar vid de olika momenten.
Tror precis som du att den hamnade hos fel ägare många gånger, men samtidigts å har ju en uppfödare ett ansvar till vem man väljer att sälja valpar till. Säljer man en krävande hund till någon som inte är hundvan osv. så tar man kankse inte heller sitt fulla ansvar. Det uppkom med säkerhet en del mindre bra uppfödare då rasen ökade i populaaritet och dessa var kanske mest intresserad av att producera och sälja valpar snarare än att välja de bästa hemmen i och med att många olämpliga ägare lyckades köpa rasen? Då kan man ju också tänka sig att de heller inet var lika noga med mentaliteten och faktikst avlade på dåliga individer och att rasen drabbades av en försämrad mentalitet osv. Alltså berodde rasen försämring (om det nu blev någon sådan) på både uppfödare och valpköpare. Många populära rasen får ofta på köpet en försämring inom rasen när många vill föda upp och många vill köpa.
//Angelica

De där med att de heter dalmatiner blir konstigt att säga, iallafall för mig. Om man säger t.ex "hon har en dalmatiner" alltså, det blir fel. De hörs ju bättre, i mina öron iallafall, att säga "hon har en dalmatin"
Hur är det dära egentligen? säger man helt annorlunda?
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Det är ju lite som med dialekter.
Jag tycker norsk skogskatt är värre att säga än dalmatin.

#16 Norsk skogskatt är väl den korrekta benämningen för långhåriga huskatter, om man ska tro Blocket ;)
//Angelica
#17 Mycket riktigt, även kallad skeppskatt 

#18 Skeppskatt har jag inte hört, den var ny 
//Angelica
#19 Enligt många så har bara riktiga skog(s)katter en extra klo för att lättare kunna klättra i träd, samt lättare ta sig upp och av från båtar på repen då norsk skog(s)katt ofta följde med som skeppkatter..

En norsk skogkatt-myt…
Får fortfarande frågor om mina katter är äkta med den där extra klon..