Raska promenader, stressande?
Vad anser ni om raska promenader? Är det stressande för hunden? Hur fort går ni? Nu menar jag dom vanliga promenaderna och inte motionsrundor ut över dessa.

Jag märker att min vovve har tendens att bli lite "speedad" om jag traskar på i högt tempo. Direkt när jag märker detta saktar jag ner. Då brukar han lugna sig ganska snabbt så länge det inte är något annat som stressar honom på promenaden…
Jag tror inte det är stressande. Det är väl iprincip deras takt? Att trava för hunden är lika naturligt som att gå för oss. (om jag inte har fel nu, rätta mig gärna).

Hundar ska få röra sig i snabb trav, det är vad de är byggda för. Kan man inte gå tillräckligt fort för det, och inte kan ha dem lösa, får man cykla med dem.
Jag tror nog att de blir mer stressade av att INTE få röra sig i snabbare takt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Det bästa är att variera takten. För hundar är det viktigt att få nosa av området för att de ska känna att de har koll. Och kissa lite här och där för att tala om att man finns! Så låt hunden göra det iblend och om du vill gå fort för att komma fram eller få motion för egen del så får hunden självklart hänga med på det.Men en del hundar tycker att det blir tråkigt om inget händer, så man får lägga in något kul mellan varven!
Jag fick faktiskt en aha-upplevelse sist jag var i stan. Såg en Chihuahua som faktiskt gick själv, på sina 4 ben, bredvid matte. Den hunden travade fram och fick faktiskt motion vid den vanliga promenaden. För de flesta raser är ju inte en vanlig promenad motion, det är rastning.
Jag brukar gå i snabbt tempo med mina och brukar varva sträckor där dom får nosa av sig med sträckor där vi går på lite snabbare. Dom verkar inte det minsta stressade av det :)

Jag går alltid i raskt tempo. Vi är ju ute på en promenad och då ska dom få motionera sig. Men oftast går vi i skogen eller vid en äng men skog runt om och då har jag dom lösa så dom går ju och gör ifrån sig oftast inne i skogen och sådär och går och luktar, om dom hamnar bakom så gör det inget men dom kommer ändå alltid springandes sen :) Och jag märker om jag inte går i rask takt så blir iaf Tyra lite rastlös då hon inte har fått ordentligt med motion :)
Alltså… jag har alltid gått snabbt, och det var väl först när gamlingen blev gammal som jag märkte av att jag alltid låter hundarna trava när vi är ute ock går, han hängde liksom inte med då han valde att gå.
Och unghunden kunde då inte gå sakta, så det fick jag faktiskt lära honom 
De har iaf inga problem med att jag håller hög hastighet! Det där med power-walk är inget jag kan gå ut och göra för att motionera, då det faktiskt är min normala hastighet…Däremot är det ett himla klagande från allt tvåbent icke-hundägande sällskap, Haha!
Tror mer att hundarna reagerar på att vi ändrar vårt normala tempo och därför blir mer stressade/uppmärksamma, än att det handlar om traven i sig. Går man alltid i snigelfart och börjar på att springa så signalerar man att något är på g helt enkelt.

#7 haha samma problem här :P Alla klagar när man går med dom, "men sakta ner du går ju jätte snabbt", haha jag går också snabbt hela tiden :p
#7 jag håller med, sen kan man ju gå raskt eller gå "stressat", om ni förstår hur jag menar. Med stressat menar jag att man kanske inte låter hunden nosa utan man stressar framåt (kanske manar på hunden) och då blir ju hunden så klart undrande vad det är pågång!
Jag har ingen teori bakom min åsikt men jag tror, liksom många andra här, att det kan vara bra att variera tempot. Hunden lär sig då att ett varierat tempo är normalt. När jag är ute och mina barn är med, blir takten ibland väldigt långsam, då 3-åringen ska hinna med på sina korta ben, och då får hunden ge sig till tåls.
http://brisingasmycket.se
Okej! Jag hör till den snabba gruppen och jag har märkat att jag går fortare än väldigt många "svensson" hundägare här omkring. Dom lunkar på i sakta mak och hunden nosar och nosar och nosar och kissar och nosar lite till. När hunden sen inte har så mycket att nosa på utan går på lite så hänger ägaren på i hundens tempo.
Och ju mer jag har tänkt på det här desto mer har jag börjat titta på hur andra går och många går verkligen sakta! Så jag började fundera på om jag gick för fort och kanske stressade hundarna. Men dom verkar inte stressade.
Jag gör så att dom får nosa och kissa av sig i 5min sen går vi och då kissas det inte om dom inte kissar i farten. Sen stannar jag till någon gång då och då för att dom ska få kissa och nosa och sen går vi igen. Vissa sträckor får dom nosa av och sen går vi igen. Och sista 5min innan vi är hemma får dom kissa och nosa på. Men när vi går så går jag i högt tempo och dom hänger på! Dom sträckorna dom får kissa på går jag fortfarande ganska fort på men stannar när någon behöver kissa eller vill nosa.

Mina hundar blir absolut inte stressade för att jag går fort på promenaderna, såvid jag inte själv är stressad då kanske de reagarer lite. De är inte särskillt lättstressade överlag utan väldigt stabilia. Men är jag stressad och rusar fram och tillbaka i lägenheten och rusar ut med med på en snabb kissrunda så märker jag att de inte är lika avslappnade, men en power walk tillsamamns med mig är inge problem ur stressynpunkt och jag tror att de uppskattar det tempot bättre än när jag går långsammare och jag går för det mesta i samma tempo som om jag powerwalkar och har alltid gjort
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Måste gå i snabbt tempo om jag ska hinna med min hane, hihi 
Han går i sin normala takt väldigt fort och det är inte ett dugg stressande för honom.
Tiken är en snabb lite vessla det också.. Hon travar alltid..