Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1600 ggr
texi
0

Kan kastrering hjälpa?

Har tagit an mig en liten blandras av dvärgpincher/chihuahua hane som är ett år gammal…

Har haft honom hemma en vecka nu och denna hunden är helt underbar så fort han är själv med en.

Men det som gör att jag tvivlar på att jag kan behålla honom är att han är på vår tik konstant. Hon får inte en lugn stund, han är efter i röven hela tiden och hänger och juckar på benen. Jag avbryter varje gång jag ser de och min tik har sagt till ordentligt  (hon är en stor rottisdam) men han är fortfarande som ett plåster på henne och jag märker att hon tycker det är jobbigt.

Kommer en kastrering hjälpa? Min schäferhane som är tre år är kastrerad och han har aldrig gjort så här… min veterinär sa att det är typiskt småhunds beteende, stämmer det? jag har aldrig haft små hund innan så jag vet inte.. men om det är typiskt beteende så kanske det inte är lönt och kastrera utan jag får lämna tillbaka honom till de gamla ägarna.

Någon som varit i min sits? Tacksam för alla svar jag kan få.

Maja2
0

Svårt säga om en kastrering kommer att hjälpa…. en del slutar, en del inte.  Har hunden gjort så hos de gamla ägarna åxå?  Har han det så kan det vara ett befäst beteende. Har han inte gjort det så kan det ge sig med tiden. Fortsätt avbryta, försök avleda, aktivera honom med egna aktiviteter. Det är tidigt att utvärdera efter en vecka.

[ElisiaJohansson]
0

Som #1 säger. De är olika. Har du inte möjlighet att låta nån ha antingen tiken eller hanen under de veckorna tiken löper? eller är han på även när hon inte löper?

texi
0

Enligt förra ägarna så har han inte träffat andra hundar så mkt, men eftersom han gör så hela tiden mot min tik och jag har fått en tid den 10 augusti för kastrering om vi ska behålla hunden är det så att det är risk att det fortsätter? Att beteendet redan har befäst?? Förvånad

#2 nej hon löper inte…därför jag e lite orolig för hans beteende.

[ElisiaJohansson]
0

#3 hm ok. alltså de kan ju bli bättre om du kastrerar då hans "föröka sig" hormoner försvinner. Men de är inte säkert.

Maja2
0

Har han inte träffat andra hundar så mycket så har han helt enkelt inte lärt sig hur man umgås på ett vettigt sätt. Då tror jag att det finns stora chanser att han lär sig det. Fortsätt avleda och avbryta honom, ge honom lite tid. Att flytta in i en ny familj där det finns hundar, och han inte umgåtts med hundar tidigare, gör att han kan vara stressad och därför beter sig som han gör nu.