Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2281 ggr
tires89
0

Vad ska jag göra?

Har en hund som är helt genomsnäll mot familjen, men när det kommer en ny människa och vill hälsa på honom sakta och försiktigt så börjar han morra och tilloch med hugger i luften.

Har haft han sedan valp och har aldrig vad jag sett blivit slagen eller något i den stilen av en människa!

Har ni någon ide på vad jag ska göra för att förbättra detta?

AnneN
0

Om det nu är nödvändigt att folk ska hälsa på hunden så får de göra det på hundens vilkor!

Be dem sätta sig på huk (ej framåt lutade) med sidan mot hunden, de ska inte titta direkt på hunden men kan gärna ha en utsträckt hand med godis som hunden får ta.

Låt hunden gå fram till personen i sin egen takt och nosa igenom personen ordentligt innan denne kan börja hälsa lugnt på hunden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tires89
0

Okej det ska jag göra:) tack så mycket för svar!:)

tsset
0

Ge hunden en positiv koppling till andra människor. Ta hjälp av grannar osv och låt de som kommer till er kasta en bit riktigt gott godis åt hundens håll. Helt tyst och neutralt, utan att titta på hunden.

Alternativt mata hunden själva när den ser en människa, eller starta en lek av något slag. Synen av en människa = något roligt händer.

När han sedan kopplat människan med något positivt så kommer han självmant gå fram om han är intresserad. Alltid på hundens villkor!

tires89
0

okej ska prova med detta:) låter riktigt bra dessa alternativ:)

Egentligen borde man kommit på dessa ideer själv, men när detta händer ser man bara mörker, ungefär som att det bara går åt ett håll. Tack för alla goa tips och kom gärna med fler:)

AnneN
0

#4 ja det kan ibland vara svårt att se lösningarna själv och då är det ju tur att man kan fråga andra som kanske varit i liknande situation Glad

Min tik var vettskrämd för folk då hon var yngre och då tränade jag som jag beskrev i #1, nu älskar hon allt och alla och vill hemskt gärna hälsa på alla människor hon ser.

_**/Mvh Anne

tires89
0

okej ja det är ju inte det lättaste när man bara har haft en hund som varit genomsnäll mot allt och alla och sen vänder det på en 5öring, då undrar man vad man gjort för fel! men tack än en gång:)
ska hem och prova det med detsamma för det kan iaf inte bli sämmre:)

AnneN
0

#6 Har han inte varit så här förut? I så fall rekomenderar jag att ta han till veterinär för en grundlig undersökning för att kolla så han inte har ont någonstans (hundar talar inte alltid om att de har ont)

_**/Mvh Anne

tires89
0

nej han har precis börjat. var till en vetrinär men kunde inte hitta något. är rädd att nägon varit stygg på han när jag inte varit i närheten. men har svårt att tro att någon skulle kunna vara så elak mot ett djur, men de finns ju idioter överallt:( men ska prova med era ideer och blir det inte bättre inom en snar framtid så blir de en till vet undersökning. vigav han en hormonspruta(typ som kastrering)  och i samma veva kände dom igenom han, för vi tänkte att de var för att han börjar bli könsmogen som de spökar i hjärnan men de verkar inte vara det heller