Vill förbjuda kamphundsraser!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7450690.ab
så synd om hundarna! varför ska dom behöva lida för att folk inte kan ta hand om dom och gör dom aggressiva, eller om föräldrar bara släpper fram sina småbarn på en hund som redan haft mycket problem i sitt liv och kanske blir rädd och biter ifrån.
Jag röstade att det är fel. För även om dom kommer förbjudas så kommer folk ändå avla på dom, samma som folk gör med vapen, knark osv. det är olagligt men finns ändå mkt i sverige.
Om hundar kunde prata skulle dom alla ha ett bra försvarstal. Vi människor måste bli bättre på att försvara dom. De är rykten!
Kamphundar är avlade att ALDRIG någonsin bita människor!
Så om dem biter människor är det för att ägaren har lärt hunden det, det är inget hunden kommer på själv. Dock kan dem vissa agressivitet mot andra hundar!
Det folk har problem med är att dem kan klassas som vapen. Men en schäfer som man tränar skydd med är ju också ett vapen eller?
Och tror det är engelsk staffe som kallas "nanny-dog" då dem ska vara så bra med barn ;)

#2 Engelsk staff är det som kallas nanny-dog :) Har själv en staff och man kan väl säga att hon lever upp till rykten då hon Äälskar människor och skiter i andra hundar :)

Enligt mig är kamphundar hundar som tränar kamp, alltså kan vilken ras som helst vara det ex en collie. Säger som #2 dessa raser som kallas kamphundar är avlade till att aldrig bita människor, hundar som bet människor inom dessa raser tog borts på plats för dem sågs farliga att avla på och hantera.

#4 håller helt med dig, Alla hundar som används till kamp är kamphundar, då kamhund inte är ngn ras :)

#5 precis=)
Fel, hundarna är däremot inte avlade till att bita människor, utan att slakta andra djur. Ingen hund är avlad till att bita människor, viktigt att hålla reda på grammatiken när det gäller vissa saker eftersom det lätt blir fel då så pass lika meningar och grammatiska fel kan skapa stora missförstånd.
Personligen skulle jag inte ha något emot att se vissa raser förbjudas, åtminstone att reglerna kring dessa raser stramas åt något helt enormt. Detta är inte för att jag tycker illa om raserna i sig, tvärt om, jag tycker faktiskt om ganska många av kamphundsraserna - i rätt händer, men anledningen är att det helt enkelt är fel folk som skaffar dem. Så hårdare regler, förbud kommer man inte långt med, men det är en sista utväg!
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Såg en studie för ett tag sen att chiuaua är mer aggressiv än många av dess sk"kamphundsraser". Då borde dem förbjudas pga aggressivitet också. Även i en annan studie så visades det att dem flesta fall där människor blev attackerade av hundar var det andra raser än dess och många med border collie i sig. Anledningen till att man hör att dessa sk "kamphundsraser" är så farliga är att den nyheten sprids jorden runt medens om en blir attackertad av en Pudel så står det på sin höjd i lokaltidningen, detta är inget annat än rasism!
Den stora skillnaden i de allra flesta vid en attack av en Chihuahua och av en Amstaff är attackens utgång - hur allvarlig skadan hos offret/offren blivit. Ärligt talat så måste jag säga att om jag skulle tvingas välja mellan att bli biten av en Chihuahua och en Amstaff så skulle det helt klart bli Chihuahuan. ;)
Jag vet inte hur många Chihuahua eller pudelattacker som har haft en dödlig utgång, men jag gissar att den siffran är betydligt lägre än attackerna med dödlig utgång som orskakats av en "kamphund".
Men börja grina då!
Jag tycker att det är helt sjukt!! På aftonbladet står det ''De hundar som tillhör någon av raserna som redan finns i landet ska bära munkorg och gå i kort koppel''. Det betyder alltså att en supersnäll liten Amerikansk Staffordshire terrier som jag känner, som aldrig skulle bita en människa (såklart om någon gick på henne, men det gör väl de flesta hundar) ska gå i munkorg & kort koppel resten av sitt liv.. Samtidigt som alla ''snälla'' raser får springa runt lösa och leva ett riktigt hundliv…
sen att det står att det ofta är ungdomar som skaffar "kamphundar" i föroter osv och inte kan ta hand om dom , det är ju bara skitsnack.
dom flesta av mina vänner bor i föroter och har bla. amstaff och dom hundarna har det jättebra och blir väl uppfostrade..
Nu vet jag inte var i Sverige du bor, men jag kan tala om att jag VET vad just biten med förorter, kamphundar och ungdomar innebär. Jag bor själv i Stockholm, dock i en väldigt lugn och harmonisk förort där vi - tack och lov - inte har mycket kamphundar, däremot räcker det med att ägna en liten stund i en förort som t.ex. Tensta eller Rinkeby för att man ska få ilningar längs ryggen när man ser dessa hundar som används som penisförlängare. I alla fall i mitt tycke.
Men börja grina då!

#9 självklart hade jag också valt att bli attackerad av Chihuahua men då borde den rasen också bli förbjuden pga aggressions problem. Tkr man ska räkna antalet attacker från en viss ras och inte döds numret för att ju fler attacker en ras gör desto mer stiger dödssiffran.
#12 ja men det är ju olika visst vissa använder dom för att dom är "fega" o vill verka tuffa. men jag är från malmö och i rosengård känner jag några som har american bulldogg och amstaff och dom har dom inte för att se tuffa ut utan för att dom gillar dessa hundar och jaghar aldrig sett att hundarna mår dåligt.
I senaste numret av hundsport står det lite om detta i ledaren, och en mening ur denna beskriver klockrent hur jag tänker kring det hela
"Kan vi inte se till att våra registrerade hundar är anpassade för ett liv i vårt samhälle, ja då kommer det troligen resultera i olika begränsningar" (Nils Erik Åhmansson, hundsport nr 7-8/2010)
Vissa raser ÄR helt enkelt inte anpassade för ett liv i vårt samhälle, och därför är det för mig helt fel att låta dem leva här. Vad tusan ska vi med extrema vakthundar till i Sverige? De ÄR inte anpassade för oss! Tänk ovtjarka-raserna - vilken funktion fyller dem här? Tänk dogo argentino och andra raser som jagar i flock - utmärkt i hemlandet men här är jakt av sådan form förbjuden.
Vad tusan är syftet med att ta hit dem egentligen?? De fyller inte sin uppgift här och kan alltså inte sägas vara anpassade för vårt samhälle. Inte heller har väl VI rätt att gå in och ändra rasen bara för att den ska passa oss, eller? Hur många fler raser ska förstöras för ett utseendets skull? Titta på schäfern, titta på labben, titta på jack russelln. FINFINA raser som sakta men säkert förstörs då den avlas fel och används fel och dugligt avelsmaterial försvinner snabbare än vinden. Hur många raser ska tillåtas göras om till sällskapsraser innan någon tar tag i detta problem??
Näe, usch och fy på de som använder hundraserna fel. Skäms!
Det här med förbud är ett sätt att lösa problemet, ett annat är, vad jag skulle föredra, att ländernas kennelklubbar bara reggar och tar in de raser som är anpassade för samhället(undantag för tävlan).
(Därmed inte sagt att alla raser på listan förtjänar att vara där, det finns raser jag inte heller förstår anledningen till.)
Och rent allmänt, kring ägarna av dessa hundar… inför hundkörkort för ALLT hundägande, oavsett om det är Chihuahua eller bostonterrier eller schäfer eller labbe. Inför obligatoriska raspresentationer innan köp så man vet vad man har i kopplet. Ta rejält tag i renrasaveln, se till att det avlas på både utsidan och främst HELA insidan! Obligatoriska "test" för att se om hundarna håller måttet för just sin ras. Och inför förbud mot blandrasavel utan syfte, så slipper vi alla "finfina" blandningar med helspårade psyken och fysiska problem som leder till aggressioner i vårt samhälle.
Missade jag något nu tro?
--
#11 Håller helt med där! Norsborg är ett annat "mysigt" ställe med många "mysiga" "hundägare"… Sen finns det ju fina förorter också, och ingenstans tänker jag dra alla under en kam men detta väger över i vissa delar, helt klart!
Skillnaden är fortfarande utgången i attackerna gjorda av respektive raser.
Självklart finns det ungdomar som tar hand om sina hundar, oavsett om det är en Amstaff eller en Pudel, men det finns också en hel del som köper en Amstaff för att det är en skitball jycke med en massa muskler som kan väga upp för avsaknaden av könsorgan hos killen i fråga ;) Det är där problemet ligger.
Men börja grina då!
#15 kan hålla med om en del du säger..många raser avlas bara på utseende nu m.m
Men reagerade lite på din syn på blandras hundar. Jag stödjer inte blandningar mellan t.e.x border collie/schäfer/rotweiler (t.e.x).. Tycker många blandras kullar är oplanerade och oseriösa.
Men det finns faktiskt blandraser som är underbara, alldeles speciella. Bara man får rätta raserna blandade. Måste hundarna se ut på ett visst sätt? är det så viktigt med dom där papprena från skk?
Alla är inte så rika så dom kan lägga ut cirka 10 tusen kr på en valp, jag hade inte den summan på en gång när jag sökte hund. Och jäkla glad är jag för det, annars hade jag inte fått min älskade lea. Som är så snäll rakt igenom och frisk och pigg.
Visst nu ska jag och sambon köpa en renras för 12 tusn kronor, för att kunna ställa ut och tävla lite mer.
Men bara för att hunden har de där pappret betyder det inte att den är friskare eller finare. Dom som tar en blandras kull för att dom kanske vill ha en liknande deras andra hund och vill ta en kull, dom är inte mindre seriösa för att deras hundar inte har papper.
Hehehe ja FÖRUTOM det att dom har större urval av friska och sunda hundar och därmed kan få fram friskare hundar ;).
Min lea kostade 2500, för det var en stor kull och alla valparna hade svårt o hitta hem, när hon kom till oss var hon bil tränad uppföd på royal canin alla papper klara och en man som var så mån om sina hundar. Visst nu var detta en tjuvparning, MEN inte e det stor skillnad på leas uppfödare och renrasens uppfödare . Dom är lika seriösa och älskar sina hundar lika mycket.
Vad har du emot blandraser?
Det finns dom som tar oseriösa kullar, men andra lägger lika mycket eller kanske mer tid och kärlek på sina blandras hundar än någon renras uppfödare gör.
Så vad är felet med blandraser? i slutändan så är det bara hundar alltihop.
sen måste man ju hitta en rutinerad om man har så kraftiga blandraser T.e.x dom blandningarna jag sett som varit pitbull/amstaff. Skit snälla hundar, bara dom har rätt ägare! jag har blivit biten av en pitbull/amstaff hane 3 ggr, inget roligt kan jag säga. Men Se bakom bitet, vad beror det på? ägaren?smärta?osäker? de är inte ofta dessa hundar är agressiva, bara missförstådda.
Kan ju säga att den amstaff mixen som bet mig träffar jag fortfarande, en kelig liten björn är han, men som behöver en fast hand.
Hade gärna sett restriktioner på oreggad avel.
Idag får vem som hellst föda upp hundar och vem som hellst får köpa hund.
Men för min del är dom sk uppfödarna lika stort problem om inte större än oansvariga hundägare, det är oftast samma skrot och korn.
≧◔◡◔≦
Ja fast helt oreggat är det ju inte, vi blandras ägare har ju iaf jordbruksverket. Och ja det är fel att vem som helst kan ta en valpkull, många idioter gör de för pengarna eller okunnighet, Dock e det ju lite omoget att dra alla över en kant
Är ju fritt att regga i jordbruksverket, så det är ju knappast någon garanti för någonting.
Men börja grina då!
ne, men e man seriös så reggar man sina hundar, blandras som renras. Förstår inte vf renraser är så mkt bättre än blandraser de tycker jag är att blunda lite, hundar som hundar. Sen ska man inte bara se dessa värsting blandningarna, utan seriösa uppfödare som tar en valpkull för att få stabila friska och snälla hundar. Sen finns det mycket avel i ''mörkret'' det är inte dom jag ''försvarar'' . utan människor som ser till egenskaper, som tar ansvar, sen e jag inte med på att blanda huller om buller det ska finnas en röd linje, och man ska kunnase vad det är uppfödaren vill få fram, Och inte blanda för mycket. t.e.x leas mamma är labbe o border collie,pappan är renrasig leonberger. det tycker jag är okej, det får inte balla ur helt.
#19 inom den här hundtypen vi snackar om så finns det så otroligt mycket skit som går i avel och så många valpar som blir drabbade tack vare pengasugare till hundägare.
≧◔◡◔≦
Ja och det är den jag säger att jag inte stödjer, men låter lite som ni drar alla blandraser över en kant, så ville upplysa lite att den faktiskt finns seriösa och duktiga uppfödare även inom blandras aveln :)
För det första måste jag ursäkta mig till TS, tråden kommer nog bli lite OT iom med mitt inlägg nu. Moddarna får väl ta bort inlägget om ni känner för det.
Du skriver att du tycker att det är ok med en blandning BC, Labbe och Leonberger. Vad har dessa raser gemensamt? Absolut ingenting, ingen av raserna är ämnade för samma ändamål, ingen av raserna har liknande mentalitet enligt mig, speciellt inte om individerna är rastypiska. Vad tillför detta hundvärlden förutom en kull valpar där man är väldigt osäker på vad som kommer att slå genom, BC:ns vallande, aktivitetsnivå och egenhet att lätt gå upp i stress? Labbens vilja att apportera eller flamsigheten som man ofta ser hos fetlabbarna?
En "seriös" blandrasuppfödare, om det nu finns några sådana, hälsotestar och ser till att det blir så bra som möjligt, en "seriös" blandrasuppfödare ser också till att det är raser som matchar varandra, vilket de 3 raserna i mina ögon absolut inte gör.
Men börja grina då!
Ja för det första var detta en tjuvparning och ett exempel,Men denna mannen till hundarna var seriös, och han är så mån om sina hundar, sen har dom haft denna kombination tidigare och vet vad dom får ;)
Border collien är undertryckt, bara utseendet finns på mamman från border collien, psyket har inte följt med, så nej min lea har inget vallnings beteende eller något från border collien, förutom att hon är smart och kvivktänkt ,väldigt lättlärd. Labben är en snäll apportör, Och som sagt dra inte alla hundar över en kant, de e bara okunnigt. Det finns som sagt jakt labradorer och utställnings labradorer, sen vet ju inte du vilken mentalitet den labben hade och om den hade nån jakt lust eller typiskt labbe beteende, det finns utstickare du vet ;).
Jag tycker faktiskt det är en bra kombination, det han har fått fram är en barn vänlig stabil och lättlärd hund. Som detsutom är frisk. Den fick det barnvänliga vatten älskandet och utseendet från leonbergern, det smarta och lättlärda från border collien och mer vatten älskande och spportering från labben. Så ja för mig e detta en bra kombination, där han har fått fram rasernas posetiva egenskaper i en fin hund.
men som sagt det är inte det tråden handlar om, vill du fortsätta diskutera kan du skika ett meddelande till mig om du vill :)
Förbud kommer vi ingen vart med, men dock förstår jag problemet.
Jag funderar på anmälningar? så fort man möter en av dessa hundar/blandraser som vissar agressivitet mot människor, hundar eller andra djur så kan man anmäla till tex polis. Sen får polisen se till att denna hund får genomgå ett MH test eller veterinär undersökning där man kolla hunden mentalt, verkar den ha tendens till agressivtet blir det avlivning eller munkorgs tvång. Bara polisen och andra verkligen lägger tid på detta kanske det kan funka?
Vi har fått ett ökat antal hundar av dessa raser/blandraser i olika områden här hos oss, känns inte allt för bra, dock träffar jag ofta en kille som går riktigt långt med sin amstaff (brukar möta dem när jag är ute och rider), han går dryga 1 mil minst om dan med den hunden och hunden verkar trevlig mot människor, dock e den lite skeptisk till min häst men ägaren har pli på hunden :)
#7 När man avlade fram dessa kamphundraser, bet en kamphund en människa avlivades den på en gån, inga undantag, pga att man när fighetn är över ska människan gå in å ta sin hundäven fast hunden är upp i varv. Så dem hundar som bet dem dog, så dem kamphundsraser vi ahr idag härstamar från dessa aldrig-bitande hundar.
Dock den snälla gårds schäfern som bet en person fick gå i avel, den bet ju bara en person och är ju inte agressiv utan en vakt hund så det ä okey.
Förstår du hur jag menar nu? När man slogs med hundarna och avlade fram dessa raser vi ahr idag fick hunden aldrig bita för det skpaade problem vid figheterna när fightern var över.
#27 Det finns tre pers redan inne i ringen under hela matchen, tämligen närgånget också.
Att man avlivat hundar som visat något agg mot folk har varit varierande beroende på ägare/uppfödare, var hunden bra på vad den gjorde så kunde det överväga.
≧◔◡◔≦
#27 HÅller med dej, är det t.ex en schäfer, labbe osv som biter en gång avlivas dem sällan med en gång men är det t.ex amstaff, pitbull, rottweiler osv så avlivas dem nästa alla med en gång :/ Jag menar, man ska inte särbehandla raserna.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#28 Detta viste ajg inte men jag visste att människor blandade sig i när fighten var över ;)
Ja men hundar som biter människorns som är i ringen kan man ju inte slåss med= inget värda.
#29 så var det för när raserna amstaff, pitbull osv kom till.
Nu är det lika för alla raser, men kamphundraser som biter har ofta mentala problem och har "flippat" ur/förlorat kontrollen, hur många gånger hör man inte om dem när dem löper runt och biter fler folk och även sin ägare och polisen måste skjuta hunden på plats. Det är dem hundarna som måste ha visat symtom inanan olyckan var fram, och man borde ha kunnat stopa dem innan det gick så långt!
#17 Du läser visst bara det du vill läsa!
Upp och kika igenom mitt inlägg igen - för du har inte alls läst vad som står utan plockat saker ur ditt eget huvud!
Följande är ALLT jag skrev där ordet blandras nämndes
"Och inför förbud mot blandrasavel utan syfte, så slipper vi alla "finfina" blandningar med helspårade psyken och fysiska problem som leder till aggressioner i vårt samhälle."
Det är alltså blandrasAVELN utan syfte jag vill förbjuda, just för att få bort alla onödiga parningar av okunniga människor utan syfte ("min hund är snäll" är inget giltligt syfte att sätta nya liv i världen) som utan rätta undersökningar och rätta kunskaper om var hunds släkts fulla psykiska och fysiska status lätt leder till problem i framtiden. Och det är BARA "uppfödarnas" fel.
Men, för att ändå besvara dina frågor då du tog dig sån tid att skrika över ingenting över sånt du fantiserat ihop… here we go!
"Men reagerade lite på din syn på blandras hundar." Var hittade du den synen sa du? Inte här iaf! "Jag stödjer inte blandningar mellan t.e.x border collie/schäfer/rotweiler (t.e.x).. Tycker många blandras kullar är oplanerade och oseriösa.
Men det finns faktiskt blandraser som är underbara, alldeles speciella. Bara man får rätta raserna blandade. Måste hundarna se ut på ett visst sätt? är det så viktigt med dom där papprena från skk?"
Hundar med ett visst syfte bör se ut på ett visst sätt - självklart! Det finns anledningar till att BCn är byggd som den är, och lika så berner sennen, jack russell, Tax, Greyhound osv. Och även hundar bör se ut på ETT visst sätt. Anledningen till detta är simpel. Det som gör en ras är dess homogena egenskaper och utseende. Avlar man mot ett och samma mål, på hundar med liknande egenskaper för att få den optimala hunden för syftet så kommer också utseendet att förändras med det och tillsist få en mer enhetlig form. Därmed inte sagt att alla ska se identiska ut - många raser har variationer i färg, pälssort och även storlekar, somliga på två eller flera punkter - men de bör vara hyfsat förutsägbart att hunden håller för arbetet och har den kropp och päls som krävs, eller som är önskvärd. För avelstikens (taxar ska inte föda grand danios-valpar), uppfödarens (falsk marknadsföring är aldrig bra för någon), köparens(grand danios passar inte i gryt, agilitytävlingsmänniskan har ingen nytta av en bernersennenklump)men främst hundens skull(ingen bör få födas med taxben och grand danois-kropp!).
"De där papperna från SKK" är i sig inte viktiga ALLS. Bränn dem! Det är ju som så att det inte är papperna i sig man är ute efter när man väljer renras, förhoppningsvis, utan möjligheten att göra sitt hundköp lite säkrare. För att uppfödaren ska få vara medlem i SKK finns det krav på dem, många raser har krav på flertalet hälsoundersökningar, röntgen osv vilket gör att man direkt kan välja bort fel avelsföräldrar. Hälsostatus går att finna långt bak i leden, genom rasklubbar och uppfödare kana samarbetet leda till att individer som inte ska avlas på kan ringas in och undvikas, även förbjudas att avlas på. Som köpare kan jag, redan innan valpen fötts, ta reda på hur hälsan sett ut bak i leden, jag kan kontakta ägarna till föräldrar, förfäder och syskon åt höger och vänster. Jag kan kontakta köpare av tidigare avkommor för båda föräldrarna och få förstahandsinformation och behöver egentligen inte förlita mig på fem öre på uppfödaren i sig gällande annat är just föräldrarnas psyke och fysik som inte reggas (klåda, allergier osv.). Jag behöver inte invänta att min valp eventuellt insjuknar, jag vet hur stor risken för medfödda fel(sådant som går att ta reda på) är redan innan valpen lever. Och hur mycket säkrare känns inte det jämfört med att gå HELT på en främlings ord gällande ALlT? Och sedan riskera att flera år senare upptäcka att valpen man köpt är sjuk och måste avlivas pga sina smärtor. DÄRFÖR bör man i första hand köpa hund från kontrollerad avel.
"Alla är inte så rika så dom kan lägga ut cirka 10 tusen kr på en valp, jag hade inte den summan på en gång när jag sökte hund. Och jäkla glad är jag för det, annars hade jag inte fått min älskade lea. Som är så snäll rakt igenom och frisk och pigg.
Visst nu ska jag och sambon köpa en renras för 12 tusn kronor, för att kunna ställa ut och tävla lite mer."
Att köpa hund är dyrt, oavsett inköpspris. Enligt mig är det ren idioti att köpa hund på ett så osäkert sätt bara för att den var billigare. I slutändan kan ett sådant köp bli bra mycket dyrare än den som var dyrare i inköpspris! Där möjligheten till kontroll också ingår, jag betalar GÄRNA för att öka chansen att min hund lever sitt fulla liv frisk med mig! Har man inte råd att vara säker har man heller inte råd om något händer. Det finns inget som hindrar en från att vänta ett par år och SPARA till både inköp och omvårdnad. Renraser behöver dessutom inte kosta något i inköp.
"Men bara för att hunden har de där pappret betyder det inte att den är friskare eller finare. Dom som tar en blandras kull för att dom kanske vill ha en liknande deras andra hund och vill ta en kull, dom är inte mindre seriösa för att deras hundar inte har papper.
Hehehe ja FÖRUTOM det att dom har större urval av friska och sunda hundar och därmed kan få fram friskare hundar ;)."
Vad är friskt? Att VETA vad som finns i urvalet av avelsmaterial tack vare kraven på undersökningar(och därmed ge kunden möjlighet att välja om de vill stödja berörd avel eller inte) eller att INTE ALLS veta vad någon hund kan ha i sig(låt kunden hoppas på det bästa! Vi vet ju inget…)? Fåtalet oreggade hundar har gjort de undersökningar som rasklubbarna kräver för avel på sina raser, vilket i mina ögon är helt sjukt att chansa på. Är man dessutom minsta kunnig bör man veta att man inte får en hund som är liknande den hund man redan har. Avlar man inte på liknande egenskaper och liknande utseende blir det inte likt, och därtill läggs personligheten som aldrig återkommer. Att man vill ha en hund som liknar sin egen och därför beslutar sig för att sätta allt från 1-20 valpar i liv låter inte seriöst alls eller vad säger du?
Någonstans får du också plocka fram fakta till ditt uttalande om att blandraser skulle ha ett större urval av friska och sunda hundar när knappt en bråkdel har gjort någon som helst undersökning av vare sig psykisk eller fysisk status. Ditt uttalande är så klumpigt att jag vill be dig ta reda på fakta innan du säger så igen! Det där stämmer nämligen inte alls. Att inte veta vad som finns är inte friskare än att veta att något är sjukt!
"Min lea kostade 2500, för det var en stor kull och alla valparna hade svårt o hitta hem, när hon kom till oss var hon bil tränad uppföd på royal canin alla papper klara och en man som var så mån om sina hundar. Visst nu var detta en tjuvparning, MEN inte e det stor skillnad på leas uppfödare och renrasens uppfödare . Dom är lika seriösa och älskar sina hundar lika mycket."
Så du menar på att föda upp valpar som får svårt att hitta hem, bilträna dem, ge dom ett viss foder och regga den hos jordbruksverket (vilket det, om jag inte missminner mig, är LAG på) är att vara seriös? Och därmed också lika reisöst som renrasaveln? Herregud, då kan ju vem som helst avla fritt! För det där, det är inte svårt eller seriöst någonstans i ordets rätta bemärkelse. Inte när det kommer till avel.
Hur såg hälsan ut hos mamman, pappan, respektive syskon? Mor-, farföräldrar och övriga förfäder? Ev avvkommor hos tidigare kullar? Höfter, allergier, klådor… hur var de i psyket? Vilka egenskaper har/hade dem? Att man älskar sin hund och dess avkommor är INTE lika med seriös avel.
"Vad har du emot blandraser?"
Vart skulle jag ha något emot blandraser? Åter igen, något du plockat ur tomma intet, din egen fantasi. För mig är alla hundar hundar, med precis samma värde. Det är AVELN jag har något emot. Nej, fel, det är aveln jag har MYCKET emot! Den oseriösa vill säga. Och tro mig, bilträning och foder räcker inte till för att jag ska kalla det seriöst. Seriös avel har ett syfte, ett långvarigt syfte och en mening. Det är inget som stannar vid "denna kull" utan handlar om att få fram en enhetlig ras med samma egenskaper på både utsidan och insidan. ETT mål, som inte är "min hund är söt och då får den söta valpar för jag vill ha en söt valp som ser ut som min hund" utan "25-30 cm hög, normalt byggd, välutvecklat luktsinne, ingen vakt, vall eller jakt i sig. krullhårig, allt utom vitt godtagbart." DET är ett mål att jobba mot! (och i mitt huvud har jag utmärkta tullhundar, liten för att få rum bland väskorna, luktsinne för att finna knark, pälsen för att göra så allergivänlig som möjligt….)
"Det finns dom som tar oseriösa kullar, men andra lägger lika mycket eller kanske mer tid och kärlek på sina blandras hundar än någon renras uppfödare gör."
Så du menar alltså att det är tid och kärlek som avgör om en uppfödare är seriös eller inte? Vad har det med varandra att göra?
"Så vad är felet med blandraser? i slutändan så är det bara hundar alltihop."
Det är en fråga jag TROR du bör fråga dig själv. Hela ditt inlägg känns som ett försvarstal för något du själv hittat på. Du fann en anledning och gick med taggarna utåt direkt. Ett klart fall av osäkerhet, du kände dig träffad av något som inte finns. Varför taggarna utåt? Varför denna reaktion? Oavsett om du sett fel eller inte.
"sen måste man ju hitta en rutinerad om man har så kraftiga blandraser T.e.x dom blandningarna jag sett som varit pitbull/amstaff. Skit snälla hundar, bara dom har rätt ägare! jag har blivit biten av en pitbull/amstaff hane 3 ggr, inget roligt kan jag säga. Men Se bakom bitet, vad beror det på? ägaren?smärta?osäker? de är inte ofta dessa hundar är agressiva, bara missförstådda.
Kan ju säga att den amstaff mixen som bet mig träffar jag fortfarande, en kelig liten björn är han, men som behöver en fast hand."
Ska vi börja med det faktum att vi talar blandras vilket gör att INGET kring hundens bakgrund är säkert. Kan lika gärna vara amstaff/tax/dalmatiner, vad vet vi? Lägg därtill att chansen att någon vettig undersökning är gjord innan avel är minimal. Vad har avlats på? Är hunden sjuk, har den ont, har dess förfäder avlats på sin aggressivitet? Att mamma och pappa mår bra ger inga garantier när det kommer till avel. Då du verkar förtjust i att plocka fram personliga exempel så ska du få ett av mig - jag är rödhårig, och det finns inte ett spår av rött tidigare än min mormors mor. Det ger mig 12,5% chans att bli rödhårig och det slog ut för fullt. Och då har jag inte tagit hänsyn till hur det här med färg EGENTLIGEN fungerar med dominanta och recessiva anlag som garanterat gjort chansen/risken ÄNNU mindre. Och trots det slog det ut! Tänk om den aktuella hunden haft lite fakta att gå på, då hade köparen kunnat vara medveten om risken för vad det nu kan vara som hunden bits av, utöver ägarefaktorn och "icke genetiska faktorer" och kanske inte köpt hunden för hundens eget bästa…
**Talar vi renrasamsstaff eller för den delen pitbulls kan jag mycket väl hålla med om att de oftast inte är aggressiva utan bara missförstådda (eller i fel händer). Men när vi talar blandningar, oavsett raser, är INGET säkert.Inte ens renras-labbe renras-labbe i oreggad avel kan garantera labbeliknande valpar.
**
#25 Nu talar du för EN individ i en kull på TIO. Hur står det till med övriga NIO? Hur många hade lika stor "tur"? Har någon av dem fått en kull valpar och hur står det till med dom? Har de stackarna fått ärva allt det dåliga i blandningen måhända?
Och snälla, skippa snacket om vart din hund fått vad ifrån. Det är en blandning, där inga tidigare förfäder kan konstateras vara ansvariga för något OM du inte har kunskap om varenda individ i släktträdet sen 10 generationer bakåt och du dessutom vet ALLT om varenda individ. Därför kan man inte heller säga att "därifrån har hon det och det". Labbedelen kan lika gärna ha varit totalt lost på apporteringsbiten och att det är BCn som gett bärandet.
Du har en blandning vilket ger ett slumpmässigt resultat, din hund fick något och kullsyskonen något annat. Din uppfödare KAN ha missat med 9/10 valpar och du haft tur med en. Och ännu värre, något kullsyskon kan ha fått ännu värre avkommor, som en följd av din uppfödares val att avla så som han gjorde. Lyckat?
#27 Hum, tveksamt om jag ens VILL anmäla så tveksamma fall. Sen länsstyrelsen tog över kontroll och man läst/hört om polisens helt ogenomtänkta tester riskerar varenda hund avlivas… sorgligt men sant! Man borde ju egentligen kunna anmäla utan minsta tanke om sånthär slarv…
#29 Fel! Den stora skillnaden ligger i media - inte i valen av avlivning! Vi nås av fler fall "kamphundsattacker" med avlivning som följd än "tant agdas Tax bet barn", sorgligt nog.

Det är ju aldrig fel på hunden utan bara på maniskan!!!!
#3 Jasså? Så det kan alltså inte vara fel på hunden psykiskt eller fysiskt vilket orsakar problembeteenden?
#17 Du läser visst bara det du vill läsa!
Upp och kika igenom mitt inlägg igen - för du har inte alls läst vad som står utan plockat saker ur ditt eget huvud!
Följande är ALLT jag skrev där ordet blandras nämndes
"Och inför förbud mot blandrasavel utan syfte, så slipper vi alla "finfina" blandningar med helspårade psyken och fysiska problem som leder till aggressioner i vårt samhälle."
-----------------------------------------
För det första wow vad kritisk, men kul med nån som har åsikter så man kan diskutera ;).
Ja jag läste, och tycker du jag missförstod så ok. men vad jag skrivit i ett inlägg är att jag tycker det låter som ni drar alla över en kant. Min hunds kull var utan syfte, en tjuvparning. Det är idioter som kör värsting blandningar, dom ger jag inte ett dyft för, vilket jag oxå skrivit ;). Men Vad jag vill få fram är att alla blandraser är inte hemska gatu korsningar, utan kan bli lika fina familje hundar som renraser.
Men, för att ändå besvara dina frågor då du tog dig sån tid att skrika över ingenting över sånt du fantiserat ihop… here we go!
tagga ner lite, så jag kanske missförstod, men du missförstod mig med.
Hundar med ett visst syfte bör se ut på ett visst sätt - självklart! Det finns anledningar till att BCn är byggd som den är, och lika så berner sennen, jack russell, Tax, Greyhound osv. Och även hundar bör se ut på ETT visst sätt. Anledningen till detta är simpel. Det som gör en ras är dess homogena egenskaper och utseende. Avlar man mot ett och samma mål, på hundar med liknande egenskaper för att få den optimala hunden för syftet så kommer också utseendet att förändras med det och tillsist få en mer enhetlig form. Därmed inte sagt att alla ska se identiska ut - många raser har variationer i färg, pälssort och även storlekar, somliga på två eller flera punkter - men de bör vara hyfsat förutsägbart att hunden håller för arbetet och har den kropp och päls som krävs, eller som är önskvärd. För avelstikens (taxar ska inte föda grand danios-valpar), uppfödarens (falsk marknadsföring är aldrig bra för någon), köparens(grand danios passar inte i gryt, agilitytävlingsmänniskan har ingen nytta av en bernersennenklump)men främst hundens skull(ingen bör få födas med taxben och grand danois-kropp!).
Ja alla hundar har ju usprungligen en arbets uppgift och är skapade för att passa den arbetsuppgiften,skulle dock inte (säger inte att du säger det) säga att hundar passar till sitt usprungliga arbete, visst en del har ju hunden och jobbar med den så som den är skapt till. men många med andnings problem m.m som inte kan utföra sina arbets uppgifter, rena uts hundar, och ja jag anser att väl planderade blandisar är friskare än dessa. Jag har aldrig sagt att jag är för avling mellan Tax o grandis eller dylikt, som jag med sa vill jag se en röd tråd och vad uppfödaren är ute efter både på renras och blandis.
"De där papperna från SKK" är i sig inte viktiga ALLS. Bränn dem! Det är ju som så att det inte är papperna i sig man är ute efter när man väljer renras, förhoppningsvis, utan möjligheten att göra sitt hundköp lite säkrare. För att uppfödaren ska få vara medlem i SKK finns det krav på dem, många raser har krav på flertalet hälsoundersökningar, röntgen osv vilket gör att man direkt kan välja bort fel avelsföräldrar. Hälsostatus går att finna långt bak i leden, genom rasklubbar och uppfödare kana samarbetet leda till att individer som inte ska avlas på kan ringas in och undvikas, även förbjudas att avlas på. Som köpare kan jag, redan innan valpen fötts, ta reda på hur hälsan sett ut bak i leden, jag kan kontakta ägarna till föräldrar, förfäder och syskon åt höger och vänster. Jag kan kontakta köpare av tidigare avkommor för båda föräldrarna och få förstahandsinformation och behöver egentligen inte förlita mig på fem öre på uppfödaren i sig gällande annat är just föräldrarnas psyke och fysik som inte reggas (klåda, allergier osv.). Jag behöver inte invänta att min valp eventuellt insjuknar, jag vet hur stor risken för medfödda fel(sådant som går att ta reda på) är redan innan valpen lever. Och hur mycket säkrare känns inte det jämfört med att gå HELT på en främlings ord gällande ALlT? Och sedan riskera att flera år senare upptäcka att valpen man köpt är sjuk och måste avlivas pga sina smärtor. DÄRFÖR bör man i första hand köpa hund från kontrollerad avel.
du kanske missade mitt inlägg om att jag inte vill ha huller om buller blandraser utan kankse där nån av föräldrarna är blandras och en av dom renras, JUST för att kunna kolla. Det går att kolla även blandraser. bara söka på den renrasiga föräldern och sen kolla blandrasens föräldrar. sedan begära höftleds röntgen/ögonlysning eller om något annat test behövs av föräldern som är blandras. har inte blandras uppfödaren dom uppgifterna är den oseriös, just för att man ska kunna kolla dessa uppgifter. Jag har en blandras tik och hon ska steriliseras och röntgas. bara för de e blandras behöver man inte vara osäker, väljer man bara rätt så kan man kolla upp det ändå. Och jag är för renrasigt, min mamma har golden kennel jag vet vad allt innebär med hälso kontroller och så. men man kan få allt det även i blandras aveln där uppfödaren är seriös. Vilket jag tyckkte min var då¨han födde upp dessa från tjuvparning men han hade intyg på tiken som var blandras och pappan renres så honom kunde jag kolla, samt kolla tikens föräldrar sopm var renrasiga.
Så du menar på att föda upp valpar som får svårt att hitta hem, bilträna dem, ge dom ett viss foder och regga den hos jordbruksverket (vilket det, om jag inte missminner mig, är LAG på) är att vara seriös? Och därmed också lika reisöst som renrasaveln? Herregud, då kan ju vem som helst avla fritt! För det där, det är inte svårt eller seriöst någonstans i ordets rätta bemärkelse. Inte när det kommer till avel.
Hur såg hälsan ut hos mamman, pappan, respektive syskon? Mor-, farföräldrar och övriga förfäder? Ev avvkommor hos tidigare kullar? Höfter, allergier, klådor… hur var de i psyket? Vilka egenskaper har/hade dem? Att man älskar sin hund och dess avkommor är INTE lika med seriös avel.
Ja nu var det ju så att jag sa att detta var en tjuv parning ( säger som du, läs mina inlägg och sluta fantisera)
Mamman var somsagt frisk, han hade även röntgen på henne, samt ögon lysning, pappan var somsagt renras så honom kunde jag kolla upp. Dom har haft denna kombination innan med samma lyckat resultat. ja föräldrar och släkt är friska. Psyke på föräldrar är det ända jag kan säga med 100% då det var dom jag träffade, och dom var underbara. och vad jag menar är att han lägger ner tid o pengar. vilket är mer än andra gör, han gjorde så gott han kunde helt enkelt.
Så du menar alltså att det är tid och kärlek som avgör om en uppfödare är seriös eller inte? Vad har det med varandra att göra?
ja det finns en hel del uppfödare som låter sina hundar stå dag ut och dag in i hundgårdar, inte låter dom vara inne, har för många m.m
Så ja jag tycker de e bra med en som lägger ner tid energi på sina hundar.
Det är en fråga jag TROR du bör fråga dig själv. Hela ditt inlägg känns som ett försvarstal för något du själv hittat på. Du fann en anledning och gick med taggarna utåt direkt. Ett klart fall av osäkerhet, du kände dig träffad av något som inte finns. Varför taggarna utåt? Varför denna reaktion? Oavsett om du sett fel eller inte.
för man får sån jäkla skit från en del människor bara för att man har en blandras. jag tycker dom är lika värda och jag kan tyvärr inte se skillnaden, förutom att många avlar i mörkret och tar fram hundar med fel mentalitet m.m
Jag lov prisar inte hela blandras aveln innan lea hade jag inte haft blandras. Men det jag påpekar är att alla är inte hemska, det finns underbara blandras hundar, alla har inte dålig mentalitet eller agressions problem, det finns dom som tar fram underbara hundar inom blandras aveln, men sen anser jag att avla utan syfte som du säger, visst är det onödigt, blocket har minst 5 nya valp kullar var dag och hundar över produceras speciellt dom små. Men även om det är en tjuvparning är det avel, och jag säger bara att jag fått en ngel ur den och det är jag evigt tacksamm för. Så ja jag missförtod dig då. och ja jag har taggarna utåt just för det mesta jag fått är kritik. När jag sitter med underbara hunden.
men som sagt som jag sa förut så e det inte vad tråden handlar om och du får gärna skika meddelande så kan vi diskutera mer.
Nu talar du för EN individ i en kull på TIO. Hur står det till med övriga NIO? Hur många hade lika stor "tur"? Har någon av dem fått en kull valpar och hur står det till med dom? Har de stackarna fått ärva allt det dåliga i blandningen måhända?
Och snälla, skippa snacket om vart din hund fått vad ifrån. Det är en blandning, där inga tidigare förfäder kan konstateras vara ansvariga för något OM du inte har kunskap om varenda individ i släktträdet sen 10 generationer bakåt och du dessutom vet ALLT om varenda individ. Därför kan man inte heller säga att "därifrån har hon det och det". Labbedelen kan lika gärna ha varit totalt lost på apporteringsbiten och att det är BCn som gett bärandet.
Du har en blandning vilket ger ett slumpmässigt resultat, din hund fick något och kullsyskonen något annat. Din uppfödare KAN ha missat med 9/10 valpar och du haft tur med en. Och ännu värre, något kullsyskon kan ha fått ännu värre avkommor, som en följd av din uppfödares val att avla så som han gjorde. Lyckat?
Ja vi har haft en valp träff där 7 st kom. Alla var trevliga o lekte fint, en av hennes bröder hade problem med att han skällde mycket.
hade du haft en blandning mellan franskbulldog och golden retriver och den apporterade som en galning kan du ju räkna ut vart apporteringen kommer ifrån ;)
jag vet vilka raser hon kommer ifrån och drar därefter den slusatsen, och hon har bara border collie leonberger och labbe i sig, läs inläggen lite kanske så ser du att jag har skrivit att det är renraser bakom mamman och pappan är renras.
vad dom gör med leas syskon är verkligen inte upp till mig , herregud hur tänker du. tar dom valpar så tar dom valpar det kan inte jag göra nåt åt och jag har ingen kontakt med dom förutom valpträffen. Jag kan bara ansvara för lea och hon ska steriliseras.
HERREGUD läs människa! nu blir jag irriterad på dig. jag har skrivit att det är en tjuvparning, uppfödaren tog inget beslut förutom att låta tiken föda valparna och gjorde det bästa för dom.
#35 "För det första wow vad kritisk, men kul med nån som har åsikter så man kan diskutera ;).
Ja jag läste, och tycker du jag missförstod så ok. men vad jag skrivit i ett inlägg är att jag tycker det låter som ni drar alla över en kant. Min hunds kull var utan syfte, en tjuvparning. Det är idioter som kör värsting blandningar, dom ger jag inte ett dyft för, vilket jag oxå skrivit ;). Men Vad jag vill få fram är att alla blandraser är inte hemska gatu korsningar, utan kan bli lika fina familje hundar som renraser."
Vi, vilka vi? Du diskuterar med MIG, du är i en diskussion med MIG och då har det du skriver till andra INGET med VÅR diskussion att göra. Så vad du har skrivit någonannanstans har inget med detta att göra. Vänligen lämna det utanför då det inte tillför diskussionen något utan bara sinkar den. Jag drar ingen över någon kant och skiter fullständigt i om du försöker få fram något till ALLA då det inte har något med det VI diskuterar att göra, ska du tala med mig så tala med mig om det jag säger och inte någon annan.
"tagga ner lite, så jag kanske missförstod, men du missförstod mig med."
Jaså, vart då? Eftersom jag baserar mitt tyckande på det du skrivit med klara citat och du baserade ditt på din fantasi måste jag säga att det känns föga troligt.
"Ja alla hundar har ju usprungligen en arbets uppgift och är skapade för att passa den arbetsuppgiften,skulle dock inte (säger inte att du säger det) säga att hundar passar till sitt usprungliga arbete, visst en del har ju hunden och jobbar med den så som den är skapt till. men många med andnings problem m.m som inte kan utföra sina arbets uppgifter, rena uts hundar, och ja jag anser att väl planderade blandisar är friskare än dessa. Jag har aldrig sagt att jag är för avling mellan Tax o grandis eller dylikt, som jag med sa vill jag se en röd tråd och vad uppfödaren är ute efter både på renras och blandis."
En blandis ÄR bara en beteckning över en hund som inte är reggad. Vad säger att dessa inte skulle kunna få avkommor med större andningssvårigheter än en renraskull?
"du kanske missade mitt inlägg om att jag inte vill ha huller om buller blandraser utan kankse där nån av föräldrarna är blandras och en av dom renras, JUST för att kunna kolla. Det går att kolla även blandraser. bara söka på den renrasiga föräldern och sen kolla blandrasens föräldrar. sedan begära höftleds röntgen/ögonlysning eller om något annat test behövs av föräldern som är blandras. har inte blandras uppfödaren dom uppgifterna är den oseriös, just för att man ska kunna kolla dessa uppgifter. Jag har en blandras tik och hon ska steriliseras och röntgas. bara för de e blandras behöver man inte vara osäker, väljer man bara rätt så kan man kolla upp det ändå. Och jag är för renrasigt, min mamma har golden kennel jag vet vad allt innebär med hälso kontroller och så. men man kan få allt det även i blandras aveln där uppfödaren är seriös. Vilket jag tyckkte min var då¨han födde upp dessa från tjuvparning men han hade intyg på tiken som var blandras och pappan renres så honom kunde jag kolla, samt kolla tikens föräldrar sopm var renrasiga."
**Vad du säger någon annanstans har inget med vår diskussion att göra. Du KAN inte kolla blandraser och det finns en anledning till detta - du kan ALDRIG vara säker på att de föräldrarna som anges är de rätta. Har du tax/tax och får hundar i schäferstorlek är det snabbt avslöjat men blandningar kan se ut hur som och vara hur som. Du kan få regnummer till heeeelt andra hundar än de riktiga förfäderna för att det ser bättre ut. Till och med hundar av andra raser. Säkert? Var alla tänkbara kontroller gjorda? Hur garanterades detta? Kontrollerade du chipmärkning/tatuering mot vet.pappret? Kontrollerades äktheten i pappret? Allt kan vara fejk, allt. Vilket även kan vara fallet i renrasaveln men den ÄR svårare att fejka.
**
"Ja nu var det ju så att jag sa att detta var en tjuv parning ( säger som du, läs mina inlägg och sluta fantisera)
Mamman var somsagt frisk, han hade även röntgen på henne, samt ögon lysning, pappan var somsagt renras så honom kunde jag kolla upp. Dom har haft denna kombination innan med samma lyckat resultat. ja föräldrar och släkt är friska. Psyke på föräldrar är det ända jag kan säga med 100% då det var dom jag träffade, och dom var underbara. och vad jag menar är att han lägger ner tid o pengar. vilket är mer än andra gör, han gjorde så gott han kunde helt enkelt."
Och igen, vad du säger någon annanstans har inte med vårt att göra. Fantasier sker till skillnad från dig inte hos mig, jag går på det du skrivit och ställer frågor. Hur länge träffade du föräldrarna? Tillräckligt för att kunna bedömma dem helhetsmässigt? Vad vet du om övriga förfäders psyke?
"ja det finns en hel del uppfödare som låter sina hundar stå dag ut och dag in i hundgårdar, inte låter dom vara inne, har för många m.m
Så ja jag tycker de e bra med en som lägger ner tid energi på sina hundar. "
Och åter igen, vad har detta med seriös avel att göra? Faktum är, att hur man behandlar en hund inte har NÅGOT med aveln i sig att göra. Man kan sparka hundarna till döds och ändå bedriva en seriös avel. De hänger liksom inte ihop med varandra. Det ena förustätter inte det andra.
"för man får sån jäkla skit från en del människor bara för att man har en blandras. jag tycker dom är lika värda och jag kan tyvärr inte se skillnaden, förutom att många avlar i mörkret och tar fram hundar med fel mentalitet m.m"
Och varför tar du ut detta över mig? JAG har INGET med NÅGOT av det att göra, så varför ta ut det över mig? Du väljer själv vart du vill göra av din ilska kring detta, varför inte rikta den åt rätt håll? Så du kan läsa ordet blandras utan att flyga i taket över dina egenfantiserade anklagelser. Hundarna har samma värde JA - det är vääääldigt sällan man hör någon tala illa om blandrasHUNDAR i sig. Däremot AVELN och KÖPARNA, det är för mig ofattbart att man väljer att stödja blandrasavel utan riktigt syfte(rasskapande alltså).
"Jag lov prisar inte hela blandras aveln innan lea hade jag inte haft blandras. Men det jag påpekar är att alla är inte hemska, det finns underbara blandras hundar, alla har inte dålig mentalitet eller agressions problem, det finns dom som tar fram underbara hundar inom blandras aveln, men sen anser jag att avla utan syfte som du säger, visst är det onödigt, blocket har minst 5 nya valp kullar var dag och hundar över produceras speciellt dom små. Men även om det är en tjuvparning är det avel, och jag säger bara att jag fått en ngel ur den och det är jag evigt tacksamm för. Så ja jag missförtod dig då. och ja jag har taggarna utåt just för det mesta jag fått är kritik. När jag sitter med underbara hunden.
men som sagt som jag sa förut så e det inte vad tråden handlar om och du får gärna skika meddelande så kan vi diskutera mer."
Du missförstod mig inte bara, du hittade på saker och ting som aldrig lämnat min mun i denna tråd. DET uppskattas INTE. Inte heller ska JAG, en helt utomstående person behöva ta dina taggar bara för att du någonannanstans får kritik.
För, såhär är det va. ALLA hundägare får någon gång kritik. Speciellt över nätet. Det spelar ingen roll om du så är guds bäste son, du kommer få skit för något. För att överleva som hundägare och inte freaka ut över minsta lilla behöver man sträcka på sig och låta den värsta skiten studsa bort direkt för allt gör man inte fel även om det säkert kan verka som så om 100 andra hundägare får säga sitt om allt man gör. Någon kommer alltid finna fel och står man inte stolt utan sjunker ihop i försvarstal varenda gång kommer man inte ha hund så länge till.
ja det tänker jag inte ens svara på. du yttrycker dig som en 3åring i vissa saker du säger, du läser uppenbarligen inte vad jag skriver.ingen mening o ens snacka med dig det är ju som att prata med en vägg
#36 "Ja vi har haft en valp träff där 7 st kom. Alla var trevliga o lekte fint, en av hennes bröder hade problem med att han skällde mycket."
Trevliga , leker fint och en skäller mycket. Vid EN träff. Vet du vad? Det säger mig INGENTING om något. Hur reagerar dessa hundar i trängda situationer? Hur ser de ut med hälsan? Hur många är röntgade, hur många är ögonlysta? Hur många lever idag?
"hade du haft en blandning mellan franskbulldog och golden retriver och den apporterade som en galning kan du ju räkna ut vart apporteringen kommer ifrån ;)"
Nu är du inte alls med på noterna. Jag menar på att med blandraser kan du aldrig garantera härkomst eller vad var "ras" har för egenskaper. Vad är det som säger att den franska bulldoggen var rastypiskt och inte apporterade som du väljer att kalla det? BÄR tror jag är ordet du letar efter där, apportering är ett STORT område och är inte EN egenskap i sig. Men å andra sidan, vad säger att den franska bulldoggen inte bara hade egenskaper anpassade för apporteringen?
"jag vet vilka raser hon kommer ifrån och drar därefter den slusatsen, och hon har bara border collie leonberger och labbe i sig, läs inläggen lite kanske så ser du att jag har skrivit att det är renraser bakom mamman och pappan är renras."
Och vad garanterar detta? Ett papper på saken och uppfödarens ord? Hur mycket kan man lita på någons ord egentligen? Hur säkert är det att bara ha någons ord att gå på i valet av något så viktigt som en valp? Vad är det som säger att leonbergern, eller dess mormors far inte var en utmärkt apportör och att din tik fått sin… "apporteringsförmåga" därifrån?
"vad dom gör med leas syskon är verkligen inte upp till mig , herregud hur tänker du. tar dom valpar så tar dom valpar det kan inte jag göra nåt åt och jag har ingen kontakt med dom förutom valpträffen. Jag kan bara ansvara för lea och hon ska steriliseras."
Nu hittar du på IGEN. Jag har inte sagt att det är ditt ANSVAR, jag har sagt att din uppfödares val att ta fram dessa valpar, all födsel är avel oavsett om den är planerad eller inte, kan ha lett till att de i sin tur blandats vidare och idag är en av dessa "raser"/blandraser som skapat förbudet av de riktiga raserna.
"HERREGUD läs människa! nu blir jag irriterad på dig. jag har skrivit att det är en tjuvparning, uppfödaren tog inget beslut förutom att låta tiken föda valparna och gjorde det bästa för dom."
Och jag talar inte om tjuvparningar utan om det DU skrev i just DET inlägget om att DU tycker att DET var en BRA kombination. Och detta har du, uppenbarligen, ingen aning om då du inte har kontakt med syskon eller ev avkommor. Eller för den delen TIDIGARE avkommor ur samma kombination - hundarna HAR alltså används i avel FÖRUT, talar inte för att detta var en tjuvparning utan har varit genomtänkt iaf en gång… Helt ärligt, jag kan inte förstå varför du blir irriterad på mig när det är jag som håller mig till ämnet och du som plockar här och där och svarar på helt andra saker. Det går liksom inte ihop….
#38 Jasså? Jahaja, där ser man. VÄNLIGEN visa vart jag skulle ha gjort det du säger. Och annars, skippa tomma påståenden när du inte har mark att stå på. Tack!

Men hur gör man då me "kamphundar" som BLIR attackerade? Ska man avliva dom oxå? För det var ju säkert dom som triggade till attacken *ironi*
Varför ska jag bi drabbad som går me mina 2 "kamphundar" vid sidan om mej och har koll på dom, och det flyger ut en liten råtta eller schäfer från en trädgård, sätter sej i halsen och min hund biter i från i självförsvar? (det har faktiskt hänt, sorgligt men sant)
#41 Klart din hund triggade till attacken! *ironi* Lika klart som att katter ALLTID är oskyldiga i alla situationer och att allt är hundens fel. Även i de fall hunden går förbi och katten sätter klorna i pungen så är det hundens fel för hunden jagar efter katten…. Hund är alltid värre än katt och kamphund är alltid värre än hund… Världen är allt bra rolig! ;)
Näe, denna politikers uttalande är bara så… ja, vad säger man? ALLA hundar som hamnar i en trängd situation biter ifrån i självförsvar, oavsett vilken ras den är av och vad den är avlad för. Det handlar om överlevnad och ska vi vara sådana så kommer vi få förbjuda varenda ras.
Kan sätta en tia på att gubben inte skulle kunna peka ut de raser han vill förbjuda om han så hade dem framför näsan. Då ALLA dessa raser tydligen är avlade för en och samma ras, enligt honom själv…
Han talar om problem på några områden - vad är lättast och bäst för alla, att förbjuda raserna helt eller ta tag i problemen med de berörda hundägarna och hundarna i de berörda områdena?
Nu är jag iaf helt på det klara med vilka som inte får min röst i höst, alltid något positivt :)

#42 Men det löjliga är att anmäler jag alla dessa påhopp som vi har varit me om så hade det inte hänt nånting för det är "vanliga" hundar som har gjort det. Hade det å andra sidan varit tvärt om så hade polisen sökt upp mej om jag så var utomlands och satt dit mej.. :/
#43 Jag vet inte vad som gäller men anfaller någon hund min hund och min hund biter ifrånb tror jag vi kan bli tvunga att betala för den andres skador då deras hund skadade min egendom och min skadade deras, tex en Chihuahua biter min golden å han biter tillbaka å den lilla chihuahuan dör, så får jag smällen för det.
Spelar ingen roll att min är en golden i såna lägen.
Dock får dem straff pga att deras hund var lös och dem inte hade kontroll.
Och en kamphund som fått blodsmak kan bli problem med. Dock händer det även på andra raser.
Jag blir så TRÖTT på dessa, icke hundkunniga, människor, som tror att de kan angripa ett problem genom att förbjuda vissa hundraser.
*suck* Förbjud vissa hundägare i stället. Eller inhägna dem någonstans!
Det här kommer att bli en "skräplag" eftersom en oreggad Am.Staff (t.ex.) kan gå som en blandning mellan …tja, hitta på något. ….blandrashundar kommer ju inte att förbjudas.
På kortet två livsfarliga kamphundar Quila (Rottis/Am.Staff) och Alfons (Pitbull/Dalmatiner)…..huuuu………..
Det är FEL att hunden ska få skit för det och speciellt vissa hundraser, för ALLA hundar kan bli så kallade kamphundar!
jag röstade på FEL
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#43 Och där har vi ju en solklar anledning till att det ser ut just som det gör… varför anmälde du inte? Just för att det var "vanliga" hundar och det kändes lönlöst eller vadå?
För att få någon bukt med detta problem behövs ALLA attacker anmälas, oavsett om det känns lönlöst eller inte. Varför? Jo, för att statistiken ska närma sig verkligheten. Skillnaderna blir inte mindre för att man inte anmäler!
#45 ja dom ser ju så läskiga ut -.-'
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7457147.ab
AAHH, man blir ju galen! :@
"Läsarna: Förbjud kamphundarna! En klar majoritet av Aftonbladets läsare vill förbjuda så kallade kamphundar, enligt en omröstning på aftonbladet.se."
Jag vet inte vart alla andra bor, men jag bor i en förort till Stockholm där det finns gott om hundar som faller under kamphunds-kategorin.
De som skaffar kamphundar här är: Unga, invandrare, machokillar. Det är varken rasistiskt eller att dra alla över samma kam när jag säger så, för där jag bor är det så. Jag har aldrig sett något annat här. Det varierar säkert runt om i landet.
Problem nr.1 tror jag är att folk kopplar ihop dessa unga machokillar som gärna är högljudda, stökiga och aggressiva i sitt sätt med hundarna de får omkring med. Jag tror inte att någon skulle bli rädd för en hund oavsätt ras om den hunden var väluppfostrad, såg ompysslad ut och hade en husse/matte som bara ser ut som en "vanlig hundägare".
Problem nr.2 kommer av att dessa människor inte så vitt jag har sett, är riktiga hundmänniskor. Att ta en hund som borde få jobba och låta den traska runt i centrum eller bara låta den vara med när man hänger med polarna… det är inte schysst mot hundarna.
Jag känner en kille, typisk machotyp, som säger att hans amstaff/pitbull/whatever-mix inte behöver någon motion utan bara rastning 2 gånger om dagen. Den hunden får aldrig någon stimulans utan är bara med när det passar ägaren.
Av alla dessa kamphunds-ägare jag känner (som, helt allvarligt nu, är fler än jag kan räkna på mina två händer) så är det EN tjej som är en seriös hundägare som ser till sin hunds behov i första hand. EN ENDA!
Därför tycker jag inte att man ska förbjuda några raser, för det är inte hundarna det är fel på. Problemen kommer när folk som inte är hundmänniskor får för sig att de ska ha hund! Det är ingen som skaffar sig en giftorm utan att vara väldigt intresserad av ormar, och ingen som skaffar sig en hingst utan att vara intresserad av hästar och allt vad det innebär… Därför är det jäkligt udda att människor som inte är intresserade av att leva livet som hundägare ändå skaffar en hund.

#47 Nej, händer det igen så kommer jag lätt anmäla. Har bara blivit så paff innan när det har hänt att jag typ bara har koncentrerat mej på att få min hund någorlunda normal igen.. :/

Ojojoj så många inlägg, fick ont i huvudet vid 15 e! Men måste säga att jag hakade upp mig på "ungdommar och kamphundar".
Jag är 16 år gammal ochjag har en Amstaff hane på 9 månader, han är världens snällaste och väldigt väl uppfostrad. Han har aldrig, inte ens när han var liten valp bitit någon mer än små naffs vid lek, men halo? Vilken hund gör inte det.
F*N Nog kan man väl vara en bra hundägare och ha pli på sin hund fast man bara är ungdom? Visst vet ju jag också att det finns folk i 164 området som har hundar som accessoarer och uppmärksamhet, men jjag vet även en hel del som har amstaff, pit bull och korsningar med raserna i sig, som har väldigt bra pli på hundarna. Och tycker även att det är J*vligt fel att döma efter ålder och bosttads ort, eftersom att just dehär områderna är kända för att inte vara svenska.
Min hund är ju fortfarande valpig av sig, busig och sådant men så fort det kommer barn så vet han att han ska ligga ner och ta det lungt i deras närhet. Min lill kusin på dryga två år älskar honom, hon sitter och petar och klänger, har även hänt att hon rivit han i svansen eller något, men då har han gått därifrån eller legat kvar och bara flyttat på baken lite. Men han har aldrig morrat eller liknande.
Det är inte rasen det är fel på, utan det är ägaren. Och självklart borde uppfödaren ha lite mer koll på vem de säljer till och höja priset. Min uppfödare är extremt noga med vart hennes valpar hamnar, och hon tar då 12 000 per valp, vilket jag tycker är ett bra pris.. för vem betalar 12 000 kr för en hund som de sedan skall förstöra och riskera skador i hund kamp osv?
Jag tycker inte att ett rasförbud löser något. Förbjud dåliga hundägare istället. Ett stort problem är den oseriösa blandrasaveln, pengakåta människor som avlar hejvilt och inte bryr sig alls om vart valparna hamnar. Jag har visserligen en blandras själv, men jag kommer inte skaffa en till.
På vissa ställen i Sverige har det visst redan börjat… är det lagligt att förbjuda vissa hundraser??
http://www.aspvikskoloni.se/2009%20nya%20Ordningsregler.htm
De här ordningsreglerna gäller för kolonilotter som ligger nära mig. Jag citerar:
"Kamphundar är inte tillåtna inom vårt koloniområde. Enligt Svenska Kennelklubbens definition är det en hund som kan användas för hundslagsmål (typ amerikansk pitbullterrier, amerikansk staffordshireterrier, staffordshirebullterrier och bullterrier eller korsningar av dessa)."
Kan inte ALLA hundar användas för hundslagsmål egentligen? Vad är det för sorts definition? Någon som vet om det är lagligt att förbjuda specifika hundraser lokalt?
Jag tkr inte man som tex med kamphundar "knuffa alla över en kant" de är lixx skiitsegt!
jag har en kamphund, o han älskar allt o alla!
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
#53 - Jag har inte läst hela tråden men jag tror snarare att de menar ungdomar som skaffar de här raserna just som accessoarer för att imponera på polarna, eller skrämma folk på stan och då tror att de får "respekt". Små skitungar som vill ha kukförlängare helt enkelt, helt utan genuint intresse för hunden i sig.
Jag tror knappast de menar sådana som dig, som tydligen är en seriös ägare med ett riktigt intresse för rasen och hundar. 
#55 Det borde inte vara tillåtet… Jag tycker att man ska förbjuda oseriösa hundägare istället. För mig är en kamphund en hund som är aggresiv, och som man använder i hundslagsmål, ingen speciell ras.
#58 Håller med dig i allt du skriver :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.