Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 6630 ggr
Jarlein
0

Mer muskelmassa på mops.

Har en nästan två årig mopshane som skulle behöva mer muskler. Har varit på några utställningar och domarna har antytt att han behöver mer massa..

Jag har nu ökat på maten mer proteinrik mat men hur skall jag göra med träningen och vad är bra träning för mer muskelmassa? sommar/höst/vinter/vår tid?

Tacksam för tips!

EmmaVarg
0

bevakar tråden, då jag också undrar samma sak..

Fridaaaa
0

Bra träning är att vara i skogen, att gå uppe på .tex stockar, stenar osv springa i backar mm :) Finns en bra bok om detta, minns dock inte vad den heter…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tsset
0

Bra med foderförändring, men resultaten kommer inte om de inte kombineras med faktisk motion och muskelbyggande. Vilket du säkert vet då du frågar ;)

Simning - Utan tvekan bästa sättet att bygga och motionera, simma några turer eller spring i, för hunden, knähögt vatten i strandkanten så han får lyfta på benen och arbeta.

Skogspromenader - låt honom springa fritt i högt gräs, mer kuperad terräng, så han får jobba kroppen fritt. Gärna uppför! Att hoppa över stock och sten är också bra för kroppen.

Drag - på med sele och börja dra lättare föremål. Till en början bara något liiitet så han känner ett motstånd men inte mer. Öka tid/längd/vikt. funkar sommar som vinter!

Bära väska - först bara väska, sedan lite vikt. Funkar väl under vanliga promenaden.

Och i ren allmänhet så är nästan all form av rörelse bra. Tänk på att värma upp och ned, och strecha kroppen. Bör dock inte göras om man inte vet vad man gör, då är det nästan mer säkert att lägga längre tid på nedvarvningen. Se till att hunden sträcker ut själv är ett alternativ, för godis runt så han böjer sig åt olika håll.

Tänk också på vilken hund du har, du kan behöva komma på egna lösningar för väska osv. Men bara något av ovanstånde kommer göra skillnad så plocka något! :D Han är dessutom ung, och muskelmassa kan man ju inte bygga hur tidigt som helst. Men nu kan det absolut vara dags.

Ett alternativ kan ju vara att utnyttja ev badkar och låta hunden simma där. Jag har många gånger önskat mig en LITEN hund så man lätt kunde motionera den i vatten även på vintern eller när det är alger i sjön, är ju bästa motionsformen.

Passar också på att ge STOR tumme upp för att du tänker muskelmassa när domaren ber om mer massa och inte som många andra - fett. Bra där!Glad

Jarlein
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 massa intresanta tips!

Nej jag vill inte ha en fet mops som går två meter å sen strejkar utan det är muskler jag vill ha.. Och jag har sett hundar i juniorklassen som är grövre än min pojke så han måste få lite mer manliga muskler..:)

Men det som #2 å #3 sade om kuperad terräng lät ju bra..och vatten gillar han också måste se hur det går med simmande.. Badkar har jag ..:) Men hur skall man gå tillväga där? För badkarsträning är nytt för mig..:)

#2 Om du kommer på bokens namn så skriv ner det hit..:)

Bifogar bild på mina sötnosar

tsset
0

#4 En matta i botten så han kan gå stabilt utan att halka runt - tras/plastmatta funkar utmärkt. Fyll vatten så det når upp till magen på honom och låt honom gå omkring ett tag. Eller fyll så han kan simma och ha någon form av plattform i (upp- och nedvänd plastburk kanske?) så han kan kliva upp och vila sig.

Kasta leksak, ha dragkamp eller vad som!

Fast nu på sommaren skulle jag föredra sjön, så mycket trevligare för alla parter ;)

Fridaaaa
0

#4 Okej :) Ska försöka så gott jag kan att komma på det! :D Den handlar om fysisk träning hos hundar i alla fall :D

Gerbilflicka
0

Du har redan fått massa bra tips. Ville bara påminna om att mopsar kan ha problem att andas och därför kan det bli farligt för dem att motionera när det är så varmt som det har varit de senaste dagarna.

Det tror jag absolut du vet men eftersom andra hundägare kanske googlar och hittar tips så tycker jag det är viktigt att informera om det. Glad

Lycka till!

Jarlein
0

Mopsarna är extra värmekänsliga så man skall vara försiktig den här årstiden att de inte drabbas av värmeslag.. Och tycker min kille att det är för varmt ute så lägger han sig ner och strejkar..:) Men vi går på promenader på sena kvällar och skall pröva lite simmning.. Träningen tar jag när vädret är rätt..

Men tackar för all information..:)

Tindrans
0

Jag har boken fysträning för hund och det tycker jag var jättebra, förklarar lätt hur man kan bygga upp hunden i rätt takt osv. Glad Kanske är den #2 menar?

Jarlein
0

#9  Tackar.. Beställde just boken till mig med..Skrattande

Fridaaaa
0

#9 Det var den jag menade! :D Den är verkligen bra!

Yessica
0

#10 Den är bra, se till att läsa HELA och inte bara dom delar du är intresserad av då början är nyttig också. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi