Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7469 ggr
Limin
0

Coton de Tuléar, Lagotto osv...

Hej på er! Skrattande

Vi är inte på gång att skaffa hund just nu… men man vet aldrig vad som händer i framtiden Flört Så, jag passar på att lära mig mer om hundar och olika raser, då vi inte har någon hunderfarenhet sen tidigare Flört 

Jag undrar om ni har några erfarenhet av dessa raser…

*Coton de Tuléar

*Irish softcoated wheaten terrier

*Lagotto romagnolo

*Tibetansk Terrier

Vill veta lite om deras sätt, om de går ihop med andra djur (katter), om de är lättlärda, utställning och ev. lite agility… ja allt ni vet om dessa raser både positivt och negativt Skrattande

[Hilo]
0

Det enda jag har en erfarenhet av personligen är Lagotton.
En lättlärd, trevlig, människokär hund.

De kan få problem med öronen då pälsen kan irritera m.m.
Så lite extra öronvård är att rekomendera.

Har ju inte så jättemycket erfarenhet av L.R. mer än att de är glada hundar som gillar att jobba och är pigga och hänger med på det mesta.

Limin
0

#1: Tack för ditt svar!! Skrattande Lagotto låter som en trevlig ras Skrattande Vet du om de kräver mycket träning/motion? Jag skulle vilja ha en hund som man både kan träna lite med (agility), ta långa promenader men även slöa i soffan Flört 

Vet du om denna ras är svår att få tag på? Har sett att vissa raser är mera ovanliga än andra.

[Hilo]
0

#2 Av de jag har träffat har de klarat av en dag i soffan om de fått jobba lite.. Agility kan du absolut träna med Lagotton och vi
(jag och min kompis som äger en lagotto) gick ofta långa promenader i skogen med honom.
Men honom tränade hon även viltspår på hobbynivå men han låg gärna med oss och kollade på film också..

Jag vet faktiskt inte hur vanliga de är, och hur lång väntetid det är på dem..
Du kan ju höra med uppfödare av rasen om den saken annars Glad

Limin
0

#3: Tack snälla för ditt svar Skrattande Jag ska läsa på lite mer om rasen… det är bara det att det finns så många fina raser Flört Har du tips på bra sidor som handlar om just Lagotton?

[Hilo]
0

#4 Ja, det finns många fina raser. Gäller att man hittar en som passar ens behov och tid bara Glad

Ptja.. du har ju svenska Lagotto Romagnolo klubbenGlad

Limin
0

#5: Tack för länken Skrattande Vet du vilka färger en Lagotto kan ha?

[Hilo]
0

#6 Enlig rasstandarden får lagotton vara
Smutsvit enfärgad eller vit med bruna eller orange fläckar, brunskimmel,
enfärgat brun (i alla nyanser) eller enfärgat orange. En
brun eller mörkt brun mask accepteras.

Fridaaaa
0

Lagotto är supertrevliga hundar :) Känner en som har en, hont tränar lydnad och appell (stavning?) med den och den är ganska lätttränad:D Supermysig hundras!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Limin
0

#7: Ok… smutsig enfärgad är det den som ser ut som att den är mera grå men fläckar på? Förändras färgen på valparna tills de blir vuxna? Vet du vilken färg som är vanligast?

Många frågor har jag… Skrattande

Limin
0

#8: Låter kanonbra!! Vad har hon för färg på sin Lagotto? Du som har träffat denna ras, hur är den som en familjehund? Gillar denna ras andra djur t.ex. katter?

Limin
0

Är det ingen annan som har erfarenhet av de andra raserna? Flört

Fridaaaa
0

#8 Hmm blågrå-aktig färg? Kan inte alla färger på lagotto mer än att dem bara finns enfärgade

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hilo]
0

#9 Ja, den är typ ljust grå.. som en dammig hund, haha!

Själva färgen förändras väl inte, men kan tänka mig att de får förändringar i teckning och "skimmel" när de växer på sig..(?)

Som familjehundar funkar de fint.
Den lagotton jag känner bor med katter men är även vad vid kaniner och hästar.. Bor med ett antal hundar av olika ras, bl.a. cane corso och malinois.
Barnvan och valpvan..
Så jag tycker nog att de är bra familjehundar..
De är ju "lagom" stora för småbarn och så..

Limin
0

#12: Ok. Men jag har sett lagotto som är mörka kring huvdet och sen som fläckiga på kroppen….  Obestämd

[Hilo]
0

#14 Är det såhär du menar?

Limin
0

#13: Tack än en gång för ditt svar Skrattande Låter som en bra familjehund Skrattande

Limin
0

#15: Ja, precis så menar jag Skrattande Men, jag har för mig att jag har sett denna variant i grå/svart färg…. kan det stämma? Fin var den i alla fall Skrattande

[Hilo]
0

#17 Jag vet inte.. fakstiskt bara sett bruna lagottots live så att säga, hehe.
Men det finns ju en uppsjö av bruna nyanser, kanske var det en väldigt mörk du såg?

Rafflan
0

Har då några fler frågor om lagotto kan nog jag svara på dem, då jag har en själv.

Men en varning, dem är riktigt riktigt jobba tills dem bli 2-3 år. Vissa kallar dem för "monster" under denna period ;)

Limin
0

#18: Ja, så kan det nog vara…. om det finns flera nyanser.

Limin
0

#19: Perfekt…. då kan du berätta allt du vet och kan om rasen Flört På vilket sätt är de små "monster"?

Sen undrar jag hur mycket aktivitet/träning behöver rasen?

[Hilo]
0

#19 Haha, det vill jag nog säga gäller de flesta hundar inom alla raser Flört

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 jag vet inte hur andra lagottos är mer än att ägarna sa att dem var hemska. Men min är 1 år och 7 månader, är i trotsåldern konstant, min kom in i trotsåldern när han var ca 8 månader, och verkar aldrig komma ur den, gillar att hitta på hyss och bus och går lätt upp i varv. Dem är väldigt livliga och energiska, och svåra att lugna ner. Min tex börjar hoppa och nafsas, racar runt och vägrar komma på inkallning.
Kan du se dig stå där på lydnadbanan, alla andras hundar uppför sig perfekt och din hund löper runt dig som en idiot och vägrar lyssna trots att den på träningen dagen innan var som en ängel? jobbigt lägga, men så är dem, ena stunden lydig, snäll och perfekt, nästa djävulsk och busig och kan inte ens sitt trots att du gör allt du kan.

Posetivt är dock att lagotton alltid är aktiv, glad och älskar att vara med på allt, du kan göra nästan allt med dem och dem tycker att bara vara med dig i soffan eller ta ett rejält träningpass är jätte kul. Och dem är verkligen fästa vid sina ägare, min hund skulle aldrig springa iväg även om min kompis hund gör det.

Så vill du ha en mångsidig hund som du kan göra nästan allt med är lagotto perfekt, och vill man ha en lat-mans-.dag, ut å lek lite och apportera och ett kort träningpass sen är hunden nöjd :)
Inte så jätte krävande igentligen.

Dem funkar bra med katter om dem växer upp med katter, dock kan den gilla att jaga för att det är kul att springa, men dem är inte jaktiga av sig så att dem kan skada katten. Dem är även lite fega, så vänder sig katten om och slår med klorna eller huger mot hunden backar hunden.

Dem är enormrt lättlärda och fattar snabbt om man lär dem på ett sätt dem förstår, och bäst är att dem älskar att träna och jobba.
Dem är även väldigt tuffa när dem får vänja sig vid saker i sin egen takt, min är med till stallet och har enormt bra respekt för hästarna och älskar att ha hela stall gården att springa löst på :)
Och gå löst i skog och mrk är det bästa och roligaste som finns ;)

Utställning vet jag inte då jag inte provat ännu, dock är det viktigt att social träna valpen med människor och hundar tidigt då lagotton är väldigt fäst vid familjen och flocken och tränar man inte social träning finns en risk att hunden börjar vakta familjen mot främlingar=agressiv.

Och agillity, alla lagottos jag träffat älskar agillity, min är lite för livlig ännu tyvärr så inga tävlingar ännu, men dem älskar att jobba med kropp och hjärna och älskar fart så agillity är bra träning för dem. Och även spår är jätte bra då dem är dyktiga spårhundar :)

Vet inte om det bara är min, men min lagotto älskar att rulla sig i allt äckligt han hittar så han måste badas endel och pälsen tovas även lätt pga det och dåligt väder så då kan det krävas endel pälsvård eller att man klipper ner dem.

Viktigt är även att sköta pälsen i och runt öronen och speciellt runt rumpan får man klippa ganska ofta, och runt ögonen, så dem kräver lite pälsvård men dret är inte speciellt jobbigt.

OBS: Tänk även på att det jag berättar är erfarenhet av min och dem bekanta jag känner som har lagotto, men att hundar är individer så din behöver inte ens påmina om den erfarenhet jag har av dem ;)

På bildern ser du en lycklig men smutig hund som strax efter bildens togs la sig ner å rulla i leran ;)
Och som du ser hållar jag även min ganska nerklippt pga att hans päls ananrs är helt hopplös att ha i ett stall ;)

Rafflan
0

#22 dem ska ha en extrem period och jag tyckte min golden var jobbig som unghund, men jämfört med min lagotto var golden en ängel, han var liksom född lydig typ, haha XD

Dock finsn det ju olika jobbiga hundar inom dem olika raserna. Men ägare har alltså gråtigt över sina hundar för dem inte vet vad dem ska ta sig till pga att hunden är som den är. jag har dock inte gråtigt ännu, utan bara hostat nåt om att mogna sent och sen försökt få tag i min buse ^^

Så det är viktigt att veta, att dem är inte som en labbe, golden, schäfer eller en flatte.

För dem som har båda som jag har träffat har sagt att deras andra hundar inte ens var i närheten åså jobbiga som deras lagotton ;)

[Hilo]
0

#24 Jag har haft jobbiga unghundar! Min rottweilerhane och min dobermann/schäfertik.. Jisses! Polarens lagotto var inte alls så, så jag tycker det handlar om individ mer, basterat på min erfarenhet Tungan ute

Fast svärfars flatte har haft sina stunder han också.. man har mer än en gång velat strypa honom Cool

Rafflan
0

#25 som jag skrev prata jag om min å mina bekantas erfarenhet av lagotto, finns ju som sagt individer inom alla raser som är mer eller mindre jobbiga som unghundar ;)

Men lagotton har ju sina ljusa stunder även som unghundar ;)

Ibland uppför min sig så underbart att folk bara "gud vad skönt med en sån lugn hund" haha dem skulle bara veta hur han var 20 meter tidigare ^^

[Hilo]
0

#26 Haha känner igen det där! Visst är det underbart ;)

Rafflan
0

#27 ja lika underbart som när kompisens hund uppför sig perfekt medans din glömt allt vad lydnad heter ^^

[Hilo]
0

#28 Oh ja, helt fantastiskt ;)

fia-mia
0

Kan svara lite om Coton och Tibben då:

Coton är mycket hund i liten kropp, gillar långa promenader men trivs oftast i ett lugnt hem med. Eftersom de är så snabba och uppmärksamma gillar de i princip alla hundsporter, allt från agility till blodspår. En jättehärlig hund! Jämfört med tibben uppskattar den andra människor lite mer, tibben känns mer som en enmanshund.

Tibben upplever jag som mer självständig och inte lika mysig. Den har ett lite större motionsbehov en coton. Den är jättesmidig och passar också i de flesta hundsporter.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

mia1983
0

#23 En perfekt beskrivning av även min lagotto. Han blir 1 år om några dagar och är som du säger ibland en ängel och ibland en djävul. Inkallaning funkar när det är inkallaningsträning, men inte när han släpps "lös". För då finns det ju så mycket annat som är skoj och då har man ju inte lust att komma till matte eller husse. Annars en riktigt gosig hund som gärna kommer upp i soffan och lägger huvudet i knäet på en.

De flesta jag har pratat med som har lagotto har sagt att det går en gyllene gräns vid 1,5 år då de tydligen har lugnat ner sig lite. Sen är väl det individuellt. Lagotto ska ju också vara en ras som mognar sent, alltså den brukar vara valpig upp till 3 års ålder.

Att träna spår med dem är väldigt uppskattat, ett perfekt sätt att trötta ut dem då de får använda nosen, som annars är i marken för jämnan även utanför spåret.

Ellenfyrkant
0

Jag bor granne med en uppfödare av rasen tibetansk terrier. Jag har redan som 8/9-åring varit där och promenarat med hundarna, de är väldigt trevliga överlag. Alla utpm en av dem, fy tusan säger jag bara. Hopplöst fall! Kan ha och göra med att hon sålt den sedan fått den tillbaka, ouppfostrad! Men det är inget jag har så stor koll på. Otrevlig som sjutton är han i alla fall. De alla är fruktansvärt skälliga, men de har heller inte uppfostrats till att inte skälla. Men de slutar när man kliver innanför dörren eller staketet, då är de trevliga. Bortsett från detta hopplösa fall jag skrev om. För han fortsätter och fortsätter. Står man en halvmeter ifrån honom, inne på "hans" gård, fortsätter han bara skälla. Vilket är druktansvärt jobbigt. Men tycker överlag att de är trevliga som sagt, har träffat en jätteslö (ung) och en alert (ung) som jag sprang och hoppade lite hinder och sånt med. Får man en pigg tibbe, vilket jag tror att de flesta är, kan jag tänka mig att det kan bli en rolig allroundhund. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Limin
0

#23: Tack för din beskrivning av rasen Lagotto Skrattande Intressant läsning och väldigt givande att få ta del av era erfarenhter, inte bara beskrivningar som de flesta har på sina hemsidor eller på rassidorna.

Men, vilken fin bild på en liten skitig kille!! Kyss

Limin
0

#30: Vad roligt att du kan ge mig lite info om Coton och Tibben Skrattande Coton låter som en mycket bra familjehund…. jag skulle vilja ha en hund som man kan träna lite med men samtidigt kunna ta det lugnt också. Sen tycker jag Coton är så fina och verkar ha en underbar päls… med visst en hel del jobb Flört Tibben låter också som en härlig ras, men lite trist om den är mer som en ensamhund. Visst är den lite strörre än en Coton? Är Coton och Tibben lättlärda? Hur är deras temprament om man jämför dessa två raser?

Har nu någon av dessa hundar själv?

Limin
0

#31: Tack även till dig att du delar med dig av dina erfarenhter Skrattande Lagotto låter som en spännande ras… Skrattande Håller du din Lagotto mer nerklippt? Har du testat hundutställning med din Lagotto?

Limin
0

#32: Tack för ditt svar! Oj, nä inte vill man ha så skälliga hundar! Är Tibben en skällig ras allmänt? Jag tycker dom är så fina med sin långa päls, men som sagt det är inte bara de yttre som räknas Flört

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#33 ja har du några fler frågor så är det bara att fråga så kan jag dela med av min erfarenhet ;)

fia-mia
0

#34 Jag skulle säga att coton är mer anpassningsbar. De blir glada så fort någon kommer in i huset och ska pussas massor. Tibben går mest och hälsar snabbt och sedan är det bra. Coton tar mer initiativ till kel och tibben får man själv lyfta upp i knät. Jag tycker överlag också att coton är mer uppmärksam på sin ägare och att den är mer lättuppfostrad, man behöver sällan bli arg på dem. Tibben måste man vara lite mer hård mot för att det ska gå in i huvet ;)

Sen varierar det förstås mellan individer ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Limin
0

#37: Vilken söt kille du har Kyss Kanonbra, då kommer det nog fler frågor framöver… ska läsa på lite mer om rasen nu Flört

Limin
0

#38: En Coton låter som en supermysig ras… jag bara älskar deras päls Skrattande Förstår att det är mycket jobb med pälsen, men hur mycket jobb?

Jag ska läsa på lite om just Coton… Skrattande

fia-mia
0

#40 Borsta pälsen fem minuter varje dag och bada dem nån gång i månaden är ungefär det som behövs. Det ändå jobbiga är väl egentligen om det regnar ute, men då brukar de kunna ha en tröja på sig och då behöver man bara torka tassarna. Så jag skulle säga att pälsen ser jobbigare ut än den är ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Limin
0

#41: Låter kanonbra! Skrattande Vi har tre katter och två av dem är av rasen ragdoll och en av dem är vår lilla pälsboll så ta hand om välpälsade djur vet jag lite om hur det är… och det skrämmer mig inte! Flört

Limin
0

** Puttar upp** … i fall någon annan har erfarenheter att dela med sig Skrattande