Funderingar kring kissande inomhus...
Hej alla!
Jag har en liten valp hemma på 12 veckor, som jag har lite funderingar ang. kissande..
Har haft honom hemma i snart 2 veckor då vi var tvungna att hämta honom lite sent, och sedan dess har han kissat inne minst 1 gång/dag med undantag för några "kissfria dagar". Vi springer ut efter varje måltid, efter lek och när han vaknat efter sömn och många fler gånger därimellan så fort som vi misstänkter något.
Som jag fattat det är detta helt normalt, men det jag är lite fundersam om, är om han verkligen förstår att det bara är ute han får kissa, eftersom han inte börjat säga till på något sätt när han behöver gå ut, utan ganska opåverkat sätter sig ner när han behöver det inne? Vi ignorerar självklart när han gör något inne, och brukar bära ut honom då. Vad mer kan vi göra, lr är det bara att vänta?
Mvh, Annie
Du kan prova att förstärka att han gör ifrån sig ute. Beröm honom lugnt när han är klar, eller ge en riktigt riktigt god godisbit. Men jag skulle vänta tills han hade kissat klart för att inte stressa honom. Samtidigt som ni fortsätter som ni har gjort nu med att ignorera om det skulle ske inomhus.
Medarbetare på jack russel terrier

Är precis som vi har gjort.:) Både beröm och godis ibland. Det är väl bara att vara ihärdig då..:)
ja #2 Det är bara att vara ihärdig. En del valpar hajar rätt snabbt det där med att gå ut, medans det för en del tar betydligt längre tid. Med längre tid menar jag upp till nästan ett år innan man kan säga helt rumsren.
det gäller som sagt var att vara ihärdig och inte ge upp:) vissa hundar blir rumsrena (säjer till) ganska snabbt medans andra kan ta tid på sig.. en del ända upp till över året…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Din valp är så liten fortfarande så ge honom lite tid! Vissa valpar blir rumsrena fort andra tar det längre tid för. Du gör helt rätt så låt honom få tiden han behöver för att komma på att han ska säga till. Det kan ta tid och det kan gå fort.
Sen kanske han faktiskt säger till fast ni inte uppmärksammar det. En av mina hundar var sån när han var valp. Han snurrade ett varv i hallen sen gick han in i tv rummet och satte sig, det gick så fort. Det tog ett litet tag innan vi upptäckte detta men efter att vi sett att han gjorde så så blev han bättre och bättre på att säga ifrån tydligare.
Sen kan det bero på vad det är för ras. Små raser kan ta mycket längre tid på sig och vara slarvigare. Nu har ju du tagit hem valp i rätt tid. Men tar man hem valp på vintern kan det vara mycket svårare att få hunden rumsren.
Om ni ser att den sätter sig ner och kissat bara någon droppe, tar ni då upp den på en gång eller låter ni den kissa inne då och tar sedan ut den?

#6 Han kissar klart och sen tar sedan ut honom snabbt. Går ju så snabbt, så jag vet inte om jag skulle hinna lyfta ut honom. Och f.ö så börjar han nästan bli för tung för att lyfta snart.:P Är en Vit Herdehund.:)
#7 Aha, då kan det ju bli lite jobbigt att lyfta honom :P