Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5391 ggr
sumpen
0

Jobba som hundpassare

Hejsan!

Jag är en tjej på 21 år som har flyttat ifrån Smålands gröna skogar till Kållered en förort till Göteborg. Jag bor ett kvarter med väldigt mycket hundar i.

Jag är arbetssökande och funderar på att man kunde extraknäcka lite som hundpassare eller bara gå ut med hundar här runt i kvarteret.

Jag är van vid hundar och har gått Djurvårdslinje där man fick handskas med djur och ta hand om dom, så jag har erfarenhet av hundar.

Jag har lite frågor till någon som kanske passat flera hundar så här, eller om någon har bra erfaenhet av det.

• Hur mycket ska man ta för att gå ut med någon annans hund på promenad?
  • Hur går man till väga för att folk ska lite på en när man har hand om deras hundar och så?

Har ni synpunkter och tips får ni gärna komma med dom till mig.

Kraam Ida Forsberg, en tjej som älskar hundar, men inte har en egen.

Elcyion
0

För mig har det aldrig handlat storlek på männsikan (hade nog tvekat om det var en dvärg och jag hade stor hund). För mig har det varit viktigast att de har haft mognaden att kunna läsa av en situation, och hantera den.

Vad du tar, är jättesvårt. Det beror så mycket på hur långt du ska gå, om det är någon gång då och då eller om det är flera gånger/veckan. Sen har jag väl varit lite ful, och tagit mer betalt av de som har monsterhundar. Men det har väl mest handlat om några tior med. Men det beror ju helt på hur man själv fungerar. Har oftast bara haft daghundar, och en/gång. Då är det lättare att bestämma pris efter individ.

Medarbetare på jack russel terrier

Tina
0

Denna sommar jobbar jag som dagmatte åt en pinscherhane. Jag har honom under den tiden hans ägare arbetar (ca 06.50-16.30) och för detta får jag 120 kr per dag.

Hur mycket ska man ta för att gå ut med någon annans hund på promenad? Ska du bara gå med hunden på 1 promenad kan du nog inte förvänta dig speciellt mycket betalt. 25 kr per promenad kanske låter rimligt? Då bör ju även promenaden ta minst 1 timme, tycker jag personligen.  Har du hunden en hel dag blir det ju en annan sak. Då bör du gå minst 2 långpromenader (självklart bör du anpassa antalet promenader och längden efter hunden), du bör även aktivera den på annat sätt, ge den mat och hålla allmänt koll på den. Minst 75 kr per dag tycker jag är rimligt för att ha en hund en hel arbetsdag.

Hur går man till väga för att folk ska lite på en när man har hand om deras hundar och så? Har du och ägaren till en början mailkontakt eller annan kontakt över dator anser jag att det är viktigt att tänka hur man skriver och formulera sig bra. Visa att du kan hundar och sitter på en del information. Berätta allt om din hundvana och visa att deras hund verkligen får det den behöver hos dig. Innan jag officiellt blev dagmatte åt min daghund skrev jag och ägarna på ett "avtal" som jag skrivit själv. Avtalet innehöll frågor som när hunden ska ha mat, vem som är betalningsskylldig om det händer något och om/vad jag fick träna med deras hund - de flesta nödvändiga frågor helt enkelt. Det tror jag kan ge ett seriöst intryck.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

sumpen
0

Tack så mycket för svar!

Jag tänkte sätta upp planscher runt om i trappuppgångarna med telefonnummer och mejladress.  Jag tycker det låter som rimliga pris faktisikt.!!

#2 har du någon gång haft flera hundar på en gång? hur har ni isåfall gjort för att kolla om hunarna passar ihop och om det är okej med ägaren?

yoanna
0

#0 Jag var tidigare hundvakt åt en hund 8timmar/dag á 5dagar/vecka och jag tog 50kr/dag  .

yoanna
0

Synd att du inte bor närmare mig, behöver en hundvakt åt min när jag börjar på komvux men det är bara några timmar om dagen.

Kalli
0

Jag får 100 kr per dag när jag passar hunden hemma hos mig och 50 kr promenaden för de två hundar jag hämtar hemma hos dem och går med, det är dock bara för en kort promenad (5-10 min) även om jag oftast går längre. En kompis till mig tar 100 kr/timmen och jag ser inget fel i det heller.

I större städer brukar man också kunna ta ett högre pris (vi bor båda i göteborgsområdet).  Att ha hunden på hunddagis kostar oftast runt 150 kr och då har hunden inte personalen tillgänglig hela tiden.

Angående tilliten brukar jag erbjuda referenser, eftersom jag har varit hundvakt mycket innan, men väldigt få brukar bry sig. Tror att många går efter personlighet och magkänsla. Jag brukar förklara hur min bakgrund ser ut, vad jag har för tankar och ideer kring hundhållning eller djurhållning i stort. Sen hjälper det såklart att de får träffa mina två egna hundar som ser välmående ut. :)

Grannar.se brukar också vara ett bra ställe även om det kostar en slant, och titta under Blocket och Tjänster/Hundvakt om det är någon nära dig som söker. Lycka till!

Tina
0

#3 Ja jag har haft fler hundar på en gång, då vi även är hundvakt åt våra grannars tik nu när de är på semester. När jag första gången träffade min daghunds ägare och ställde alla möjliga frågor frågade jag även hur han går ihop med andra hundar. De sa att han funkar bra med tikar, men kan känna sig hotad av andra hanar som är större än honom. 
Jag frågade då vad de tyckte om att ha honom tillsammans med grannens tik och de hade inget emot det.

För att få hundarna att lära känna varandra gick jag och min pojkvän med dem till en stor gräsplan (jag gick en bit före honom och den andra hunden). Där släppte vi dem i lina så de fick busa lite och lära känna varandra. Det gick bra och efter ca 40 minuter gick vi hem igen. Hundarna fungerar jätte bra ihop och bryr sig inte om varandra under dagarna, de nosar på varandra på morgonen när min daghund kommer och busar lite på gräsmattan ibland när jag har dem ute. :-)

Tina
0

Kan även säga att jag lade ut en dagmatte-annons på Blocket. Där har jag fått många svar och det var inte dyrt att lägga ut en sån annons. Det kan jag rekommendera. :-)

tsset
0

Kan väl informera om att det är svartjobb du/man sysslar med om man tar betalt för hundrastning/hundpassning. Så du är medveten om detta! Du KAN ju, rent teoretiskt, åka dit på det…

Det går däremot utmärkt att bli en del av åh, vad heter dem, rastahunden och de där andra hundrastning/passningsföretagen som finns. Eller starta helt eget, så du jobbar vitt alltså.

Tina
0

#9 Nu är jag väldigt dålig på sånt som har med skatt, deklarering och liknande att göra, men hundpassning räknas väl som hobbyverksamhet?

tsset
0

#10 Nej, det är just det det inte gör. Tyvärr! Och det är ju vad många tror, därför jobbar många svart utan att vara medvetna om det. Tydligen för att det är en tjänst man utför(?) Kika här - http://rastahunden.se/?page=hem

finns nedåt höger. Och kanske dubbelkolla med skatteverket! Även om de är dem som det mejlats med.

Ett sätt att klara sig är ju att använda sig av, åh, vad heter dem nu då?, frilansfinans! du fakturerar via dem och det blir vitt, till en avgift av högst 6% tror jag… visst, du kommer få ta en högre kostnad då det ska skattas och betalas moms och så (eller gå med på att få ut mindre) men det är mycket bättre att göra så än att göra det svart! Kan bita en i rumpan sen och då blir det inte billigt…

Tina
0

Jag fick lov att maila skatteverket och fråga och fick till svar:

"Hobbyverksamhet är en inkomstgivande självständig verksamhet som inte är
näringsverksamhet. Främst tre saker är utmärkande för en hobbyverksamhet
* Hobbyn är något du själv utövar på din fritid
* Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning
* Hobbyn saknar vinstsyfte

Om din hundpassnings- och hundrastningsverksamhet uppfyller kraven för att vara en hobby och du får överskott på den så ska hobbyverksamheten deklareras på blankett T2 (SKV 2051), för i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Det är alltså överskottet från verksamheten som beskattas. Går verksamheten med underskott måste du inte, men får, deklarera den. Du ska dock ändå spara anteckningar, kvitton m.m.

Om din verksamhet i själva verket är att betrakta som näringsverksamhet ska den beskattas i inkomstslaget tjänst och då gäller andra regler. Det är därför viktigt att du funderar över hur du har tänkt dig din verksamhet och om den uppfyller kraven för hobbyverksamhet eller för näringsverksamhet."

tsset
0

#12 Intressant att skatteverket ger helt skilda svar! Det var min tanke också, att man utför en tjänt och därför inte kan ha hobbyverksamhet kändes så fel mot det jag lärt mig… men samtidigt var det ju så dem skrev… undrar vad som är rätt??