Kastrering av han hund
Nu måste vi kastrera vår han hund, inte pgd problem osv.
Utan han har fått ngt på testiklarna..
Han är 1 år och en Engelsk springer spaniel Livlig glad med mycket energi.
Posetivt?
Får hunden mer intresse för mig som sin förare?
Ignorerar andra hundar?
Negativ?
Känner sig underlägsen?
Moppsar upp sig?
Jag har mycket frågor kring detta som ni märkte
Tack :)

Enda riktiga svaret man kan ge egentligen på dina frågor är att hur och OM hunden påverkas av kastreringen är väldigt individuellt.
Kan bara berätta mina erfarenheter av att ha kastrerat hanar.
Nu fick mina bara kemiskkastrering inte en operation eftersom de hade förstorad prostata och blev friska efter en behandling.
På schäferhanen märktes absolut ingen som helst skillnad, han var lika lugn, livlig, ointresserad av tikar, mat, mm som innan.
På labbehanen så märktes stor skillnad, det var en jaktlabbe som var absolut tikgalen om det fanns löptikar i närheten. I vanliga fall så var han som de flesta labbar extremt galen i mat, livlig och arbetsvillig, självsäker till tusen och struntade i andra hundar. Men var det en löptik inom några km radie så matvägrade han totalt under hela löpperioden, satt bara vid dörren och gnällde dygnet runt och var inte alls lika intresserad av vad jag hade att säga på promenaderna.
Då han fick sin kemiska kastrering så hade vi 1 tik som bodde närs och började löpa precis då, men till min stora lycka så hjälpte kastreringen så pass mycket på han så att han brydde sig inte alls om löptikar, åt som vanligt, var lika villig att arbeta, mm som om det inte hade funnits någon löptik alls.
Sedan har jag sett andras hanar som kastrerats, en del har fortsatt vara tikgalna, en del har blivit väldigt osäkra, en del äter allt de kommer åt och andra blir världens slöfockar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!