skäller när någon kommer
Jag har stora problem med att min 5-åriga portis skäller när någon kommer, både inne och på tomten. Hon är för övrigt väluppfostrad, vi tränar både lydnad och agillity med bra resultat och hon är dessutom godkänd terapihund. Att hon skäller för att varna är helt ok men jag vill att hon slutar när jag säger till. Jag tycker att det blir värre och värre Några tips?
Är det ingen som har erfarenhet av detta?

Mina hundar kan ibland skälla då det går folk i trapphuset (bor i lägenhet) och jag har märkt att det blir bara värre om jag ger dem någon som helst uppmärksamhet då de skäller, men om jag ignorerar dem till 100% vid skällandet så blir de mindre och mindre benägna att skälla alls.
Har läst i någon bok att skällandet är en varning från hunden till ägaren att det är någon som kommer, om man då börjar fya och gorma på hunden för att den skäller så tolkar den det istället som att du stämmer in i skällandet och backar upp den, vilket ju ger helt motsatt effekt mot vad man önskade.
Men om man istället ignorerar hunden så signalerar man till den att det som den skäller åt inte är något att bry sig om.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag brukar göra som så att jag går och kollar vad hundarna skäller på, bara för att uppmärksamma att dom hör nått. Är det då inget "faligt" så säger jag nått i stil me "äh, det bryr vi oss inte om" eller liknande. =)

#3 Men resulterar inte det då i att hundarna även i fortsättningen skäller då de hör nått?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nepp, då lär de sej att jag har koll och skällandet uteblir =)
Min har alltid gjort så men jag började kalla in honom och berömma varje gång han skällde mot dörren så nu kommer han till mig och "fjantar sig" och vill ha beröm istället för att skälla när någon går i trappen.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner