Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 7599 ggr
EmmaVarg
0

Ställa ut mellanpudel..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja ställa ut min mellanpudel hane i utställning, men är de inte så att pudlar måste ha någon speciell "frisyr" ? Obestämdjust nu ser han ut såhär.. ( lägger in en bild)

Magdalenaa
0

Hej, jo du måste ha en speciell frisyr, den din har nu är INTE godkänd. De tar ungefär 1 år för dig att få den pälsad så du får möjlighet att ha han välpälsad. Googla på pudelfrisyrer och typ utställning :)

Kram

Magdalenaa
0

Här är en super bra sida :)

Men den längst ner är kanske något att satsa på just nu … med tanke på att dom andra är ganska VÄL pälsade…

http://www.pudelbus.com/pudelfakta/frisyrer/frisyrer.html

EmmaVarg
0

#1 varför måste man ha en speciell frisyr? :o :s

Magdalenaa
0

Det vet jag inte… har tänkt länge på att mejla in och prata med dom som bestämmer över Pudel frisyrerna på utställningar. FÖR jag tycker personligen att huden ska få ha vilken frisyr den vill! Har själv en Pudel :) Som utställdes en gång, han fick BIR och HP :)

EmmaVarg
0

#4 aaw, så söt den är ! :D <3

vad är HP och BIR ? :p :S

Karizma
0

Är det inte så att de avgör även just pälskvaleten med ? Inte så jätte avgörnade men bra päls ger väl plus i kanten iaf :) För o ställa ut samt ha bra päls hade jag ändå rådfrågat en uppfödare om allt gällande päls. Be dom även kolla på den osv bra bett, bra byggd allt sånt kan uppfödare oftast.

Tangotime
0

Det här är den kortaste frisyren du kan ställa hunden i. Men är du ute efter att vinna är det mer päls som gäller!

Frisyr.

Jag vet att det har funnits önskemål från många håll att en Pudel MÅSTE visas nerklippt en gång för att få bli champion, men det är nog inget som kommer drivas igenom tror jag!

Magdalenaa
0

# 4. tack så mycket :)

BIR = Bäst I Ras
HP = Heders Pris

#5, jo de är ett plus i kanten vid bra päls osv! Jo såklart hör man av sig till uppfödaren om man ska ställa så kan den få klippa till osv, de gjorde vi :) Här kommer en uställningsbild på han.

Vi trodde att han skulle få en massa MINUS pga av för lite päls..
Men inte fick han det, vad dom skrev ialla fall. Han har endast gjort en utställning. Det ska väll bli någon mer nästa år. han har just nu blivit nakenfis :)

Magdalenaa
0

Här kommer en till bild i profil på utställningen :)

Karizma
0

8-9 men han har ju kortare päls än #7

är det lite olika eftersom han är stor Pudel?

Tangotime
0

Nu kommer jag att låta skit elak men #9 är ingen utställningsfrisyr som man använder sig av i sverige i alla fall. Här krävs det mycket mer päls för att komma någon vart i en bedömning.

Jag har aldrig sett någon ställa i den frisyren någonsin. Skulle vara kul att veta varför du valt att ställa i den frisyren.

Magdalenaa
0

# 10, nej inge olika bara för att han är större.

#11, Kan ta allt från början VARFÖR han såg ut så, vi hade rakat ner han på kroppen men sparat bena pga, tover på kroppen som vi inte fick ut med trots alla tovmedel som fanns. Så vi hade han nedrakat från agu till okt då vi såg en utställning i boden den 11 oktober, så vi anmälde dit bara för att och ville få en bedöming på han. Så vi visste att pälsen var för liten, absolut. MEN vi ville bara pröva vara med för att. Och de gick ju bra med BIR och HP. Sen i stora ringen minns jag inte rikgit vad han kom. Men vi har inga planer på att utställa han nå mer. För dels så tar de nu tid att få han välpälsad för att kunna vara med och slåss om seger på allvar och satsa. Och just nu tävlar han i lydnad :) Vi vet att den inte fanns med på någon sida som godkänd, men vi chansade och ja de funkade för denna gång :)

Magdalenaa
0

Såhär ser han NÄSTAN ut just nu, han är bara nedrakad på hela kroppen förutom mössan och svansen. Men han håller på att få spara ut bollar på bena :) så han har ju 1/4 päls på bena :)

Karizma
0

Så med andra ord är pälsen ganska så viktig kul o veta eftersom jag ska ha dvärg men kommer ha uppfödaren till pälsvård/trimmning :) Jag sköter pälsen hemma men just klippa o sånt det är hon som får sköta.

Magdalenaa
0

OKej, lycka till :)

Tangotime
0

#12 Vad var det för utställning och vad hade ni för konkurrens?

Catnap
0

#0 Nu kanske jag blandar ihop dig helt med någon annan men var inte det där den ev. avelshunden som saknar stamtavla som sökte tik i någon tråd tidigare under våren? Om så är fallet så ställer du på blandras utställning och jag tror inte att trimning är så viktigt så länge hunden är välskött och i bra kondition.

Är den renras så kanske uppfödaren kan hjälpa till med pälsen. På vanliga hundtrim, när pälsen är tillräkligt lång för det, brukar de generellt vara dåliga på att utställningstrimma. De klipper oftast bara vardagsfrisyrer. Vet ett skräckexempel med en golden som blev nedrakad över kroppen. Så kolla noga upp att den som trimmar vet vad den gör när det är dags.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Tangotime
0

#17 Det är inte många (trim) som vill klippa inför utställning. Det är lite för stort ansvar. Däremot brukar uppfödare hjälpa till att klippa!

Catnap
0

#18 Precis vad jag menade, så hon inte lämnar in hunden och får en chock. Man måste ta reda på att de verkligen kan trimma inför utställning och kan rasen, har man en uppfödare nära så är det ännu bättre då man kan få hjälp att lära sig trimma själv om man har tur. Fast de som fick sin golden nedrakad var ändå bara för konstigt, fast samma trimm hade iof rakat en anna hund så kort att den hade småsår över hela kroppen den stackaren.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Magdalenaa
0

# 16, han var den ända Pudel. Det var anmälda 2 st. Men chabo var själv väl på plats. Men han hade ju inte fått bir bara för att  eller hp :) De var en inoff  i Boden den 9 oktober!!

Han gick ju vidare till final men han fixade första utgallringen och sen andra omgången så moppsade en hund mot han och då gav han igen genom att morra och skälla… så då åkte vi!

Tangotime
0

#20 Ok, inoff är ju inte riktigt på allvar kanske. Men det var väl roligt ändå Skrattande

Magdalenaa
0

#21, nej de är som inte allvar! jag ser de mest som en träningsyfte där! DÄRFÖR borde alla klippningar vara tillåtna på inoff :D

Tangotime
0

#22 Ja det kan jag hålla med om! Men jag tycker att förslaget om att hunden ska ställas kortklippt innan den får sitt championat är jätte bra. Då får dommaren se mer av hunden. Det går inte att dölja dåliga vinklar osv med pälsen då!

Men TS, var det inoff dumenade att du ville ställa han på? I såfall är det bara att åka! Du kommer inte bli "utslängd" men kommer heller inte bli BIS!