Havanais vs. Bolonka?
Jag ska köpa hund till sommaren och har lite funderingar runt vilken ras. Bichon Havanais är den ras jag är mest intresserad av men har nu börjat kolla lite på Russkaya Tsvetnaya Bolonka.
För och nackdelar med de olika raserna?
Det enda minuset jag än så länge känt funnits med Havanaisen är pälsen men jag har tänkt att klippa ner den. Och Bolonkan vet jag inte så där jätte mycket om än så länge.
Så, kör på. =)
Bolonka är rätt ny ras är själv intresserad av veta lite om denna ras söta o fina. Och jag ger tips ang åk o hälsa på Bolonka uppfödare få lite tips där kolla lite hur dom är mm :)
Har för mig att det endast finns en eller kanske två Bolonka uppfödare i Sverige. Så ta kontakt med någon av dem! Det fanns en bolonka på min valpkurs för 2,5år sedan. Otroligt charmig liten hund. Tycker att Bolonkan är en sötare version av Chihuahuan.

*puffar på tråden lite*
Har pratat med en uppfödare som föder upp båda raserna och hon sa att det inte är så stor skillnad på raserna. Det som hon tycker är störst skillnad är att Bolonkans päls är lite lättare att sköta, antagligen för att den är strävare.
Annars var Bolonkan lite livligare och nyfiknare än Havanaisen men inte så att det blev jobbigt.
På onsdag ska jag iväg till en tjej som har en kull med Bolonka-valpar som är leveransklara. Dock är det sista kullen hon ska ha och jag kan inte köpa nu. =( Men jag vill i alla fall träffa dom och se hur jag känner. =)
Dock så vill jag gärna höra lite från andra, nån som kanske har en Bolonka? Verkar inte vara en så värst vanlig ras så svårt att få fram åsikter om den, både bra och dåligt. =)
Jag hittade denna uppfödare det är Bolonka Östergötland staden Norrköping http://smedby.nu

#4 Jag ska åka och hälsa på hennes på onsdag, hon har valpar nu men det är också sista gången hon tar valpar på just Bolonkan, hon ska satsa på sina andra raser istället. =(
Men jag har pratat med en uppfödare i Halmstad också så vi får se vad som händer. =)
5, oh vad najs du ta lite kort med och säg lite hur du upplevde Bolonka är ganska nyfiken fin hemsida har hon man kan vara kul o veta lite vad andra än uppfödare tycker om denna söta ras 

#6 Några kort lyckades jag tyvärr inte ta för jag blev helt förälskad. =D Men det kanske vägs upp av att jag antagligen ska köpa en liten valp till helgen, kommer nog ta en massa kort då om det blir som jag tänkt. =P
Hunden i sig var jätte trevlig. Jag försökte att fokusera på de stora hundarn och inte bara de underbart söta valparna. Och de vuxna kändes harmoniska och lugna trots att det var en hel del hundar där. Eller kanske just på grund av det nu när jag tänker efter.
I alla fall.
Fia (uppfödaren) klipper sina hundar och det är vad jag har tänkt också så det var kul att se. Jag trodde att pälsen skulle vara lite sträv men det var den absolut inte, de hade en underbar krullig päls som man bara ville gosa in sig i. =P
Om det är nåt du undrar så fråga på så ska jag se vad jag kan svara på. =)

Aaah! Hälsa aldrig på när de har valpar. Man blir nästan alltid förälskad! En farlig fälla, haha!
Kul iallafall att du fick sin valp! Söt som få är hon!
7
Så trevligt att du skaffa dig en liten tik med så himmla söt. Jag trode de skulle ha mycket mjuk o len päls så där härligt päls som man vill ha :) tyvärr brukar dessa pälsar få en del snö och pinnar mm som fastnar men klippar man blir det mindre o pilla med. Ska bli kul att följa er :) Grattis till bli med hund 
#8 hur höga blir balonkan?? kan man ha Agility som hobby med den??

#11 Hur höga och "tunga" de blir är det lite olika bud om, antagligen för att de än så länge är ganska ovanliga.. När man söker på dom så får man oftast fram att de "ska" väga 4-5 kg och ha en mankhöjd på runt 23-24 men det kan jag säga, min Elsa kommer att slå alla de siffrorna. Hon är fem månader nu och för några veckor sen vägde hon 3,7 kg och har nog en mankhöjd på ca. 27-28 nu. Hon är dock inte onormalt stor, uppfödarens hundar var större än vad de "ska" om man ska lyssna på Google. =P
Angående agility så tror jag att rasen skulle passa jätte bra för det. Trots att Elsa har lite tonårstrots just nu så är hon väldigt lättlärd och tycker i princip allt som handlar om att springa omkring och hoppa är det bästa dom finns.
Funderara du på att köpa en Bolonka? Jag kan inte göra något annat än att verkligen uppmuntra dig i så fall, det är verkligen en supertrevlig hund. För att inte tala om söt. =P
12, kan du inte visa ett kort på tjejen tiden går ju o jag har någ bara sätt valpkortet :D