Borttappade vaccinationsintyg
Det är en vän till mig som tappat bort vaccinationsintyget till sin hund när hon flyttade. Hon har letat efter dem överallt men de finns inte kvar någonstans. Finns det någon chans att veterinären eller något liknande bokför sådant? Eller ska man göra om vaccinationerna helt och få ett nytt intyg?
Hon har inte räkningarna/kvittona kvar ifrån vaccinationerna? Jag sparar alltid dom ifall att. Annars är det ju bara att höra med veterinären som vaccinerat hur ni kan gå tillväga.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vet inte hur det är på andra veterinär-kliniker men här på våran så har de alla uppgifter i datorn.. De lägger in allt under ägarens namn så på mitt namn finns både min hund och båda katterna med…
Eftersom det finns i datorn så borde det ju inte vara så svårt att skriva ut ett nytt..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag kan tänka mig att det beror på veterinären/kliniken ifråga.
Den veterinär jag går till för vaccinationer och dylikt för inga journaler på det, men på djursjukhuset här för de journaler på allt.
Så ring och hör med veterinären är nog det enda som gäller, det är väl bara där ifrån du kan få hjälp kan jag tänka.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack så mycket! Ska be henne ringa veterinären som utfört vaccinationerna.

Kan man inte få nya vaccinationsintyg från SKK? För det står ju även hundens reg.nr? Sen är det väl bara att göra en vaccinering? Tror inte det finns något som heter grunvaccination på ens hund. Såvida man inte ska tävla nu liksom.. Kanske kolla med SKK/veterinärer vad som gäller. Veterinärer har ju inte så mycket koll på vad som gäller för tävling.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Veterinärer ska alltid föra journal på allt dom gör med djuren även om det bara är en rutinkoll så dom borde ha uppgifter kvar =)

Vart jag bor sparar veterinärerna vaccinationer/undersökningr odyl. Hoppas det går bra för din kompis!

Flikar in lite här…
Det finns en lag på att alla veterinärer måste journalföra allt som görs med djuren. Alltså ska det inte vara några som helst problem att få ett nytt intyg.
Grundvaccination finns det inget som heter när det gäller hund.
Ska man tävla och inte har intyg på tidigare vaccinationer (eller om den inte är vaccinerad tidigare) måste hunden vara vaccinerad senast 14 dagar innan tävling, är den vaccinerad innan (och man har intyg på det) så kan man vaccinera så sent som dagen innan.