Fråga ang. Visselpipa
Jo det är såhär att jag och en kompis, vi har båda tränat våra hundar med visselpipa. Och då om jag blåser i visselpipan så lyssnar ju båda hundarna..
Så om vi säger att jag ska kalla in min hund, blåser i visselpipan, men båda kommer, ska jag bara ge min hund beröm eller båda två?
Vi pratade lite om det där men kom inte fram till något precis.. Kanske ni vet? :)
Medarbetare på Sphynx iFokus

Beror väl på om ni vill att båda hundarna ska komma oavsett vem som visslar eller om ni vill att hunden bara ska lyssna på den egna ägarens vissling.
Vill ni att hunden bara ska lyssna på den egna ägarens vissling kan jag tipsa om att använda visselpipor med olika toner och/eller olika visslingssignaler.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Håller med ovanstående. Risken är annars att Din kompis hund som inte får godis när den kommer på Din visselsignal kommer sluta komma på visselinkallningar.
Tänkte samma banor som 1 lite. Tycker gott båda gör rätt med komma när nån av er visslar in dom :)
Jag hade nog försökt använda olika toner. En av er kanske kan busvissla i stället? Någonting som gör att hundarna hör skillnad. Skulle båa kommapå en inkallning någon gång i alla fall hade jag berömt båda två.

Har själv en arbetande retriever som inte kommer när andra visslar, dels för att ingen av oss visslar på samma sätt och dels för att jag är den ändå som någonsin kallat in honom på det sättet. De hör skillnaden, för inte kan era toner (även om det är samma styrka) låta exakt likadant? Alla har vi olika sätt att vissla på.
Skulle vara jobbigt att åka iväg på prov eller riktig jakt när alla visslar, om då alla hundar sprang till den personen.
Prova att inte träna visselsignal tillsammans, och befäst att det är till matte man ska och ingen annan stans.
Lycka till!
Säger som #5, vi kan vara ute flera stycken med varsin retriever och pipa och var hund lyssnar på sin pipa. Visslar någon fortsätter de övriga med sitt. I arbete vet de ju också när de jobbar och när de inte jobbar. Byter/lånar man hund kan det bli lite knepigt men de kopplar ändå snabbt bem de jobbar med och vilken pipa de ska lyssna till.
Det är alltid små skillnader i ton i vanliga pipor och dessutom blåser man på olika sätt.
Kanske kan köra med en i plast och en i metall? (Om ni nu kör med vanliga "människopipor") Det borde ju vara en ganska markant skillnad för ett hundöra?
Visst kan man alltid finslipa inkallningarna ytterligare som de andra sagt men om man nu skall göra det lätt för sig..
Eller ha olika signaler. Lär man hunden vad varje signal betyder är det stor skillnad på korta pip, långa pip och blandat i olika former.