Schäfer söker ny ägare!
Hej!
Min pojkvän ska börja plugga på folkhögskola i Örebro nu till hösten och kan därför inte ha kvar sin snart 8-åriga schäfer Kim. Jag tänkte bara fråga runt lite ifall någon kan tänka sej att hjälpa mej leta efter en ny ägare till honom :) Vi har kollat runt här i Kristinehamn, men det är ingen som kan ta en hund nu verkar det som. Han är en jättesnäll schäfer med otroliga mängder energi. Då menar jag otroliga mängder. Han beter sej som en valp i stort sett. När han var valp misshandlades han och då tog min pojkväns familj över honom. Han har haft honom sedan han var ett år, så det är ju inte så roligt att behöva ompl. honom. Vore jättetacksam för hjälp!
Mvh /Anna
Så otroligt vacker!
Har du annonserat någonstans på internet, eller genom rasklubben?
ser jättefin ut. Synd att man måste omplacera en så gammal hund. Var noga med var ni gör av honom…
#1 Nej, bara här. Då det inte finns papper på honom så är det lite svårt att prata med någon klubb.Min pojkvän och hans bröder har flyttat mycket genom åren så papprena har förmodligen kommit bort i någon flytt, tyvärr. Jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga att omplacera honom. Det börjar bli bråttom nu, han måste hitta ett nytt hem åt honom tills Augusti ungefär, och man vill ju itne stressa fram ett hem, utan ta sej tid att hitta ett bra hem.. :/
#2 Ja verkligen. Det är så synd att göra det, men han måste. Han vill ju självklart inte omplacera honom, men ibland måste man. Varken han eller jag vet riktigt hur vi ska gå till väga :/
#4 synd jag har två hundar redan. Hade gärna tagit honom. Ser go ut och jag har haft flera omplaceringshundar. Just Schäfer också.
Önskar jag kunde ha en schäfer igen. Min underbara schäfer (kan ses i mitt fotoalbum) gick bort i aug -05, 11 år gammal. Orkar inte längre ha stor hund pga min Fibromylagi. Men älskar dessa hundar. Placera inte han till första bästa, var noga med att välja ny familj åt han. Finns många knäppgökar som skaffar hund.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#5 Jo, han är jättemysig. Valpig som sagt, men annars snäll.
#6 Jättefin hund du hade verkligen =) Vad innebär Fibromylagi? Självklart ska han inte till första bästa, måste vara noga med vart han kommer. Helst inte för långt bort från Kristinehamn heller. Så om du känner någon därikring som kan tänka sej en trevlig hund, hör av dej ^^
Fibromylagi man kan säga reumatism i musklerna men detta är inte reumatiskt, det syns ej på de prover läkarna tar för kolla reumatism. Sök på nätet finns massor om detta. Förr i tiden kallades detta för kärringsjukan (detta kan drabba män oxå). Man går med daglig värk
Jag kom på en sak, hans information måste ju finnas i SKK´s databas? Så det ska väl inte ara något större problem. Vad heter han (kennelnamnet)?
Några användbara länkar, där du kan annonsera att du behöver hjälp:
http://www.k9.se/viewOther.php?id=269
http://www.aktivhund.se/Portal/Annonstorget/?menuindex=3
#9 Det låter inte alls så kul. Finns inget bot?
#10 Tack så mycket för länkarna! Ska gå igenom dem ikväll när jag har tid =)

Synd att min hane inte tycker om andra hanar. Annars hade han fått komma till mig.
Men känns inte så snällt mot gamlingen här hemma. Han är ju liksom van att vara ensam tupp i hönsgården. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#13 Det är samma problem han har. Kim tycker inte heller om hanhundar.
Nej, vekrligen inte. Det är ju hans revir :)

#14: Många schäfer hanar som är sådana, vet inte varför. Kanske bara starka revirmarkörer. ;-)
Har ni hittat något hem åt honom? Någon som låter det minsta intressant?
Audiatur et altera pars
#15 Måste vara så. Konstigt, egentligen. Fast det sitter väl i benmärgen hos dem ;D
Nej, inte hittat något alls. Så jobbigt, för han kan ju inte vara här så mkt när Wilma kommit hit. Han får sova utomhus då. Det funkar ju det med eftersom vi har en stor hundkoja men ändå. Det börjar bli knappt om tid också. Och hittar han inget hem måste han avliva honom tyvärr :'(

Ledsen, men jag måste skriva detta…
Tänk om folk övervägde att omplacera / avliva sina barn bara för att de inte längre platsar i tillvaron. Det skulle bli ramaskri!!!! Men om någon överväger samma sak med sin hund verkar ingen reagera. Det är väl en familjemedlem??? Eller??? Tycker att det är en hemsk och konstig inställning att göra sig av med en kompis bara för att man ska flytta. Kan inte kompisen (läs hunden / barnet) följa med så kanske man bör revidera sina skäl till just den flytten. Eller aldrig någonsin mer skaffa ett djur.
#17 Såhär ligger det till:
Min pojkvän ska börja studera på konstskola i Örebro. Studentrummen man får är mindre än ett vanligt rum. Man får heller inte ha med sej djur överhuvudtaget. Han kan inte bara tänka på hunden, han måste ju plugga för att senare kunna jobba! Om han inte gör det, är ju hans liv förstört. Seriöst, tycker du inte att det är bättre för hunden om han kommer till ett hem där han får tid?
Om du väljer att leva ett tråkigt liv utan jobb, då kommer du aldrig kunna ha pengar till att ha ditt djur kvar. Hur du skulle ha gjort, det är upp till dej. Men att sabba en karriär i livet, ja, det gör man inte! Han är en framstående konstnär och fotograf redan nu, så varför skulle han slänga bort det?
Döm inte innan du vet hur situationen är. Det kan tolkas som ytterst otrevligt.

#18 Jag har alltid gjort jämförelsen med barn, jag tror inte att någon hade lämnat bort sitt barn för att de skulle flytta. Jag hade inte heller kunnat göra mig av med mina hundar pga flytt/studier, istället fick jag lägga ut en massa pengar som jag egentligen inte hade för att kunna köpa en lägenhet som passade hundarna. Jag hade kunnat ta en billigare etta och haft mer pengar att leva för, men då hade inte hundarna mått bra.
Jag fick själv sumpa min chans att gå på naturbruksgymnasium eftersom jag inte fick ta med mina djur och inte hade någon som kunde ta hand om dem. Nu har jag ingen gymnasieutbildning ens, men jag har mina djur, det är viktigast för mig.
Jag förstår helt klart att han måste ta chansen att plugga men jag förstår också #17, jag hade aldrig kunnat göra samma sak.
Hoppas att du förstår att jag inte vill hacka på dig eller din pojkvän på något sätt, ville bara säga att jag förstår båda sidor. :)

Jag vill inte heller hacka på någon. Och visst kanske det är bättre att lämna honom till någon som har tid. Men du skriver oxå i #16 att om ni inte hittar någon så avlivas hunden. Och det har jag hemskt svårt att förstå och acceptera. Ännu svårare att förså än att man omplacerar.
Du får tycka att det är hur otrevligt som helst att jag säger vad jag tycker. Men jag håller fast vid att det är grymt och oansvarigt att avliva en hund p.g.a en flytt. Håller med #19, det finns alternativ. Om man bryr sig.
Jag skriver mest så för att få folk att inse hur akut det egentligen är med ett nytt hem, och för att det är ett möjligt alternativ ifall ett hem inte hittas.
Jag förstår inte vad du tycker är så fel med att omplacera. Det är ett bra alternativ till att både hjälpa någon som inte kan ta hand om djuret (den person som tar över en omplacering letar ju efter ett djur och får hjälpa den nuvarande ägaren), och djuret får det bra hos någon som har tid.
Jag sa att det kan tolkas otrelivgt om man yttrar sej om något när man inte känner till hela historien. Här handlade det inte i första taget om en avlivning, det gällde en omplacering. Men hur skulle du göra ifall du fick ditt livs chans att gå på din drömskola? (Skinnskatteberg är svårt att komma in på och det ger en otroligt bra utbildning). Skulle du ha kvar ditt djur, strunta i skolan, inte få något jobb, och veta att du går miste om någonting fantastisk? Klart man inte ska lämna bort sitt djur om man inte måste, men ibland måste man göra vissa saker som man inte vill, för att kunna få ett liv.
Menar du nu att vi inte bryr oss om Kim? Du har ingen aning om hur det känns för min pojkvän. Hur svårt det är att göra sej av med Kimen. Och du säger att vi inte bryr oss? Påhopp.
#19 Men hur har du tänkt dej att försörja dina hundar när du inte får något jobb pga utesluten gymnasieutbildning? Jag bara undrar alltså, inget illa menat alls.
Nej jag förstår att du inte vill hacka, men jag måste få säga hur situationen är. Det har du nog förstått nu, om du läser i det jag skrev i #21.
Det är klart att jag också förstår hur ni resonerar, men att ge upp en utbildning som är svår att få tag på, som den som min pojkvän ska gå på, är en chans man inte får så många gånger.

Du skrev att han skulle gå på skola i Örebro, men nu skriver du Skinnskatteberg Det är lite skillnad. (7 mil och 100000 inv.
) Skinnsberg är en liten avfolkningsby där det säkert går att få tag på en billig lägenhet. Man måste ju inte bo på elevhem.
#23 Skinnskatteberg är väl en del av Örebro? Det ligger precis utanför menhar för mej att det hör till Örebro.
Nu är det så att han ska komma hem varje helg hit till Kristinehamn och han har ganska dåligt om pengar då han inte har någon familj. Dessutom kostar utbildningen en hel del, då går alla besparningar till den. Skaffa jobb kan han ju inte heller gärna göra, eftersom det inte finns någon tid till det pga skolan.

#22, jag är just nu sjukskriven och har försökt plugga i omgångar men det går inte, så jag får helt enkelt lägga alla pengar jag får på hundarna, men det gör jag så gärna och de är ganska (hrm..väldigt) bortskämda, så det går ingen nöd på dem. Så att jag inte gått ut gymnasiet är inte största anledningen till att jag inte har jobb just nu. Självklart vill jag börja plugga igen men jag hade ju som sagt aldrig kunnat välja något som gör att jag måste välja bort mina vovvar. :) Hellre jobbar jag på ica tills hundarna vandrat över regnbågsbron och pluggar sen.

Skinnskatteberg ligger i Västmanland ca 7 mil från Örebro som ligger i Närke.
http://www.stadskartan.se/cache/karta.aspx?Kartid=2749&cityid=0&streetid=0

Nu anser jag att vi avslutar det här. Tråden handlar om att någon vill ha hjälp att hitta ett nytt hem till sin hund. Då hoppas jag att vi kan antingen ge henne hjälpen till det eller i värsta fall finns det ingen här som kan.
Men faktum kvarstår. Vi ska inte dömma någon här inne. Alla ska våga be om hjälp, att be om hjälp är en styrka som vi inte vill få bort.
Sedan anledningen till att ngåon omplacerar är i det enskilda fallet inget vi ska gå in på. Vill man prata om omplaceringar över lag? Ja men starta en sådna tråd då. Men inga personliga saker mot någon. Här inne är alla välkomna.
Mvh ÅsaF /medarbetare på hundar.ifokus.
Audiatur et altera pars
Håller med #27.
Jag tänker inte diskutera detta vidare.
Jag och min tjej kan tänka oss att ha en hund till, vi har redan en 12 årig tik som gärna vill ha sällskap om dom går i hopp.
Vi bor i Kristinehamn så hör gärna av er om det låter intressant
0550-13964
#29 Låter jättebra verkligen! Min pojkvän slår en signal imorgon, om det blir bra? :)
#29 Vet inte om Christoffer ringt än, tror ej det. Då detta är lite jobbigt för honom kan det kanske ta ett par dagar innan han ringer er. Bara så att ni vet =)
Hej allihop.
Denna annons är nu aktuell igen, då den som hörde av sej sist tyckte att det blev jobbigt för deras andra hund som är tolv år, vilket är förståeligt.
Nu börjar det bli ont om tid, så ifall någon ser detta och vill ta hand om en underbar schäfer, eller känner någon som kan det (helst i omnejd av Kristinehamn), hör då gärna av er snarast!
Tack på förhand!
Testa sätta upp lappar på brukshundsklubbar och så, där kan man ju faktiskt hitta någon. Här omkring Karlstad finns det ju några stycken, så det kanske kan vara värt resan? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Se till att få ut rikstäckande annonser, som syns överallt. Internet, affärer, klubbar, klubbtidningar. Gubbarna på min brukshundklubb t.ex. är nog inte ute på internet-forum speciellt mycket ;)
Håller tummarna för er!

#34. Hur är han med hundvana barn?
#33 Det är sant. Christoffer har ringt brukshundsklubben, men då han inte har några papper på Kim (de kom bort i en flytt många år sen, tyvärr) så kunde de inte ta emot honom.
#34 Det kanske du har rätt i :P Ja, det kan vara en bra idé. Jag kanske skulle ta och skriva ihop någonting åt honom ikväll. Finns en del "plank" där man kan annonsera här i stan, så det är ju bra!
#35 Jag vet inte om du menade mej just nu, men han går bra ihop med små som stora. Det som kanske är kruxet, om det är väldigt små barn, är att han kanske skulle råka knuffa omkull dem när de leker och ifall han då skulle hoppa. Han är ju som sagt väldigt livlig, men menar aldrig något illa.

#36, det går att beställa extra stamtavlor från SKK om man vill. :)
#39 Men hur vet man att det är på den hunden? Då måste väl hunden vara chipmärkt, och det är nog inte Kim. Vad står SKK för? =)

Kommer han från uppfödare och är registrerad så ska han antingen vara chipmärkt eller ha örontatuering. SKK står för svenska kennelklubben. Kan du se vad det står för nummer i örat på honom kan du gå in på http://kennet.skk.se och söka efter hans stamtavla med hjälp av numret. :)
Här är t.ex. min hunds sida: Elsa
Aha. Jag kan gå ner och kolla örat på honom nu, men jag tror faktiskt inte att han har något nummer. Christoffer och hans familj tog ju över honom vid ettårsåldern, så jag har inte så bra koll på ifall han kom från uppfödare innan. Det borde han ju rimligtvis ha gjort.
Det ante mej att det var det SKK stod för, men var inte säker =) Ska som sagt gå ner och kolla nu direkt, och sen söka.
#42 han kan vara chip märkt det kan du fråga om veterinären kan läsa av med sin apparat. Det nr kan du oxå kolla upp med SKK. Du kan ej själv se detta om du ej har en apparat som kan scanna av chipet.
#41 Jag hittade inget nummer i örat, tyvärr. Han blev omplacerad när han var ett år, och omplaceringen gick genom en kennel/uppfödare. Därför vet inte Christoffer ifall han är chipmärkt.
#43 Okej. Vart är han isåfall chipmärkt? Det brukar väl vara bakom örat på hundar. Min farmors förra hund var chipmärkt bakom örat och det chippet kände man när man kliade henne vid örat, men på Kim har jag inte känt nånting. Fast det kanske veterinären får kolla upp.
Varför kan han inte ha kvar honom?!
Måste ju kännas gräsligt att göra sig av med en hund man haft så pass länge..och gräsligt för hunden att förlora husse vid så pass hög ålder..fyy
Okej..my bad. Jag läste inte alla inlägg. Har fått svar på frågan nu och måste bara säga att..ja, jag tycker det är hemskt att man gör sig av med sin följeslagare bara för att man inte längre tycker att man har utrymme för honom. Och jag tycker vidare att alla ursäkter i detta fall låter extremt konstruerade. Ville han ha kvar hunden skulle han kunna ha det..basta.
Däremot kan jag dock tycka att det bästa för hunden är att bli omplacerad i det här fallet, för om man inte är mer intresserad av att ha hunden är det nog lika bra att han får bo med någon annan.
Ja, är beredd på ett beskt svar på detta..men jag står för min åsikt. Min vovve följer mig överallt!!!

# 46
inga "beska svar" från mig i alla fall! :)
Jag håller fullständigt med dig!!
Det är precis som ett "barn" (om man nu kan tolka den jämförelsen RÄTT!!)
Tänk om det vore så "enkelt" attt nu har jag "lektfärdigt med dig 'dockan min' så nu får du ligga i lådan tills nästa gång".
Nej ta ansvar, vill man så kan man!
TinaH
#44 chip sätts väl mellan skulderbladen ngnstans där. Görs så på katter i alla fall. Är ett litet datachips de för in under huden.
#46 Konstruerade? Ursäkta, men du tycks inte förstå hur jobbigt det här är för Christoffer.
Nej, man kan inte ha kvar ett djur om det inte går, det funkar inte så. Inte intresserad? Hade inte han varit intresserad, hade han väl inte skaffat hund för det första. Detta han gör är nödvändigt för hundens skull.
Nu vill jag klargöra detta en gång för alla;
(Nu riktar jag mej till alla som fällt bitska kommentarer i denna tråd)
Christoffer skall gå på konstfolkhögskola och har ingen som helst möjlighet att ta med honom dit. Detta är hans ögonsten vi pratar om, och du, #46, säger att ursäkterna känns konstruerade! Det är upprörande hur ni bemöter mej här på forumet när jag ber om hjälp att skaffa ett nytt hem åt Kim, då han är värd det bästa hem han kan få. Det enda jag bett om här är hjälp att få ett bra hem till en underbar hund, och ni har bara hjärta att fälla beska kommentarer. Isåfall tycker jag att ni kan hålla det inom er, då det inte är till någon större hjälp.
#47 Jag hänvisar dels till mitt svar ovan, och dels till mitt svar nedan.
"Tänk om det vore så "enkelt" attt nu har jag "lektfärdigt med dig 'dockan min' så nu får du ligga i lådan tills nästa gång".
Nej ta ansvar, vill man så kan man!"
Dockan min? Lekt färdigt? Tycker du möjligen att jag finner det roande när du driver med mej? Jag kan inte förstå att ni inte inser att detta är för hundens skull.
Och är det inte ansvar han tar nu, när han försöker hitta ett lämpligare hem åt honom? Du kanske inte förstått att det just är föratt han tar ansvar och ser till hundens bästa, som det här tar tid. Han lämnar honom inte till första bästa person han hittar. Och du påstår att det inte är att ta ansvar.
#48. Aha. På farmors hund satt det nämligen vid örat. Vi får höra med vet.
#51 jag hade mer än gärna tagit emot han. Min schäfer jag hade dog den 20/8 -05 11 år gammal men jag har tikar hemma. Annars hade han fått vara jourhund här tills ni finner ngt.

herregud til alle dere som er i mot omplassering. dere hadde aldri fått noe hund hvis hundene skulle være hos samme eier hele tiden. tenk på alle hundeoppdrettere som måtte sitti med sine valper"de er jo barna deres" skjerp dere! at man omplaserer hunden sin er en bra omtanke. tenk på alle hunder som sitter hjemme med et dårlig liv,bare fordi man ikke kan gi vennen sin et annet bra hjem.tenk på alle hunder som ser husse, matte bare noen timer om dagen fordi eieren er på jobb.en hund lever i mange år,ting kan forandre seg igjennom årene.man kan ikke samenligne en hund og et barn.jeg elsker mine hunder og skulle den dagen komme at jeg ikke lenger har tid og ikke kan gi mine hunder det de trenger,fortjener de faktigst å få et annet hjem.en hund tenker ikke som oss mennesker,dda hadde vi ALDRI kunnet fjernet dem fra sin egen mor.

lykke til med å finne et nytt hjem til din venn
#53 jag tog emot för ca 2-3 månader sedan en 12 årig mellanpudeltik som skulle placeras om för ägaren skulle resa bort i 3 veckor. Visst det har varit en omställning för henne men det har gått bra. Ibland så händer det saker vi ej kan råda över och det ska inte djuren lida av och då måste vi ta vårat ansvar att se till så djuret får ett nytt hem om vi ej kan ha det kvar. Vi kan aldrig säga djuret blir kvar tills de dör, men saker händer, ödet styr och mycket kan ändras under årens gång.

#55. helt enig med deg

Oh vad synd att min hanhund inte tål andra hanar. Hade med glädje tagit emot en schäfer. Eftersom min tik fick avlivas i april förra året. Men hoppar verkligen att ni hittar ett fint hem till honom. Förstår hur jobbigt han måste ha det. Dom blir ju som våra barn. Skillnaden är att dom inte lever lika länge. *ler*

skulle önska jag kunde hjälpa dig.. är uppväxt med schäfrar och älskar denna ras, men just nu bor jag inte så bra till för att kunna ha hund.. så tyvärr.. för det var verkligen en jättefin hund! Hoppas det löser sig på bästa sätt för er.. mvh veronica
Det är lätt att skaffa hund..det klarar vem som helst. Det svåra är att ta ansvar för den. Inget du säger kan få mig att ändra åsikt i den här frågan. I närheten av skolan bör det finnas vanliga lägenheter som tar emot hundar..vill man så kan man!!
Att han vill omplacera sin hund är helt å hållet hans problem..och ni är fria att tycka vad ni vill om det. Liksom jag är fri att tycka vad jag vill om det. Så enkelt är det.
#52 Usch, så tråkigt :( Det är hemskt när djur går bort.
#53 Tusen tack. Det där behövde jag höra. Jag har nästan, inte bara, men nästan bara fått kritik för denna tråd. Jag anser att omplaceringar är helt nödvändiga, och jag kan inte förstå egentligen at folk är emot det. Såklart vill man ju inte göra sej av med sin älskling, men är det behövligt så är det!
Tusen tack för stödet, det känns bra att veta att nån inte är emot mej =)
#57 Nej, tyvärr går inte Kim ihop med hanhundar heller, men med tikar funkar det fint!
Tack så mycket, jag hoppas också att vi finner ett bra hem till honom. :)
Och ja, de bli verkligen som ens barn, våra små älsklingar :)
#58 Ja, visst är den en otroligt fin ras? =)
Ah, ok. Ja, det kan vara väldigt svårt att skaffa en hund, eller vilket djur som helst, vissa tidpunkter i livet då det inte passar. Men tack för lyckönskningen! :)
#59 Klart det är lätt att skaffa hund. Duhar ingen rätt yttra dej om att Christoffer inte tar ansvar för Kimen, för det vet du ingenting om. Han har aldrig tagit annat än ansvar för Kim, likadant som han gör nu. Han tar ansvar för att hitta ett bra hem åt honom, är det så svårt att inse?
Det kanske är lätt för dej att säga "skaffa en lägenhet", men vet du hur dyrt det är? Jag kan upplysa dej om att utbildningen på Skinnskatteberg inte är särskilt billig. Tvärtom. Men är du rikemansbarn, så gärna för mej.
Har någon påstått att det är någon annans problem än hans? Nej.
Jag har inte sagt att du ska ändra din uppfattning om detta spörsmål, jag ber dej bara att inte skriva mer i denna tråd. Du verkar ändå inte ha någonting nyttigt att skriva som är till hjälp för denna omplacering.
Tack och hej.
Nä, något rikemansbarn är jag definitivt inte. Mycket långt därifrån. Menar du att man måste vara ett "rikemansbarn" för att ha råd med en hyresrätt? Jag är trettiotvå år och jag vet mycket väl hur mycket lägenheter i snitt kostar. Jag studerar själv, och bor i en lägenhet (inte studentlägenhet eftersom hundar inte får bo där). Så ja, jag vet att det går om man vill. Bostadsmarknaden må vara hård men utkanterna av Örebro är inte direkt Stockholmsområdet.
NÄ, jag ska inte yttra mig mer i den här tråden, eftersom du inte tål att man har olika åsikt som dig, och eftersom jag inte orkar öda tid på detta mer. Men faktum kvarstår, om han ville skulle han kunna behålla sin hund. Och inget argument i världen kan ändra på det. Det finns lägenheter att tillgå både i och utanför Örebro, jag är ingen "rikemansunge", och det behöver man heller inte vara för att hyra sig en etta, och jag fortsätter tycka att det är hemsk att göra sig av med sin följeslagare sedan flera år bara för att man inte längre "har plats" för honom.
Önskar er trots allt lycka till med omplaceringen.

Tycker att du ska sluta tjafsa om att ägaren inte vill ha hand om hunden. För det vet du inte ett dyft om. Eftersom han vill ha hjälp med att omplacera hunde så vill han iaf att hunden ska få det bra. I stället för att avliva hunden. Den ser ju väldigt fin ut. Han vet ju hur hunden är i temprament osv. så han vet nog om det överhuvudtaget går att lämna bort honom. En del hundar sörjer ju ihjäl sig nästan. Dom liksom tynar bort, slutar äta efter en omplacering. Han har nog gjort allt vad han kunnat för denna hund. Det är iaf min uppfattning. Även om jag aldrig i mitt liv skulle kunna lämna bort mina hundar till någon annan. Men det är ju jag det. *ler*
Jag måste säga att jag tycker det är bra om man säljer ett djur om inte tiden räcker till, man gör ju det för djurets skull!
Bättre att sälja djuret om tiden inte längre räcker till än att djuret ska lämnas iklämm. Så jag tycker det är bra att Thyne försöker hitta ett nytt och lämpligt hem till sin vovve. :)
#65 Jag tänker inte föra våran diskussion vidare längre. Du vet mina åsikter, likaså jag vet dina. Jag uppskattar lyckönskningen.
#66 Jag håller med. Kim går absolut att omplacera, och han skulle utan större problem kunna vänja sej vid ett nytt hem tror jag.
Dock börjar tiden bli knapp och vi måste snart få ett hem åt honom. Det är bara att hoppas. Tack för stödet!
#67 Precis, det tycker jag med! Det är ju inte för någon annans skull än djurets, som man gör detta. Det är ett nödvändigt ont, kan man säga.
Tackar för stödet Borgarn :)

Men kan inte du som är flickvän ta hand om hunden tills vidare då? Vill inte läsa att han togs bort nu när du skriver att tiden är knapp.

Tycker det är bra att ni omplacerar hunden om ni inte har tid att aktivera den. Allt för många hundar används som "prydnadskuddar" och får bara gå ut max 5 minuter ibland för att kissa precis utanför dörren. Ska man ha hund ska man ha tid, plats och intresse att aktivera den, annars tycker jag man gör helt rätt i att omplacera den.
Hoppas ni hittar ett bra hem åt hunden!
#71 Det gör vi i princip nu. Eftersom jag bor ute på landet så är Kim oftast här varje dag, då han får utlopp för sin energi här, men då min syster både är allergisk och hundrädd går det inte riktigt att ha honom här. Det är synd, men saker och ting går inte alltid ihop :S
#72 Ja, precis. Kim är i detta fall ingen "prydnadskudde", dock vet jag vad du menar. Tiden eller möjligheten finns tyvärr inte till.
Tack för lyckönskningen!
Hoppas ni ej avlivar han pga detta nu. Tror din syster kan komma över hundrädslan. Här på gården bodde det en Bosnisk familj vars dotter var så oerhört hundrädd. Men till slut så tordes hon stå där vi satt med våran schäfer, 1 blandras, och Lhasa Apson. Efter ett tag så tordes hon klappa de små hundarna för sedan tordas klappa schäfern.
Allergi kan man i vissa fall ta medicin för om det är ett kort tag.
Jag hade gärna tagit hunden men har 2 tikar som kommer löpa höst/vintern, samt bor i lght men inget hinder ha hund i lght de kommer ut oftare på prommisar. Sedan tror inte jag att jag orkar en schäfer till då jag har fibromylagi.
Bilden är på schäfern jag hade, hon blev 11 år.

Åh, vad synd då att hon var allergisk. För hundrädslan går alltid att bota. Min gubbe var lite rädd för hundar när vi träffades. Nu är den rädslan helt borta.
Min schäfer blev bara 10 år gammal.
#75 Det hoppas inte jag heller. Men det finns en möjlighet ifall inget annat funkar, tyvärr. Jag kommer att känna mej hemsk ifall det måste bli så.
Hon har aldrig varit hundrädd förut, min syster, men för några år sedan gick vår egna hund bort och sen dess har hon varit mer eller mindre livrädd. Det känner Kim av, och blir på så sätt osäker på henne så därför skäller han när hon är i närheten. De funkar inte ihop, helt enkelt :/
Allergi har hon haft hela livet, men har ganska nyss blivit av med dem. Hon är därför uppväxt med mediciner varje dag, och hon vill inte ta mer nu. Jag tycker det är fel av henne på sitt sätt, men jag kan ändå förstå henne också.
Jättefin hunde verkligen :)
#76 Ja, det är väldigt synd faktiskt. Men det ligger mer därtill. Min mor är den som egentligen "får ut" för hunden här hemma. Hon städar och tvättar och grejar (självklart hjälper vi till här hemma med^^) och jobbar inhumant mycket. Hon jobbade konstant från torsdag till söndag, min kära mor. Hon fick endast sova två timmar på hela den tiden. Det är inte humant, så hon orkar egentligen inte heller ha hund just nu. Det tycker jag är helt förståeligt.
Härligt att han kommit över sin rädsla =)
hej
hur går det för er har ni hittat nåt hem änn….
mvh
malin
#79 Nej, tyvärr. Jag har ringt Djurskyddsförenigen också, men de tycks inte hjälpa till med sådant här. Får pröva vidare =)

är han van att vara ensam hemma några timmar?
På www.zoonen.com är det en som söker schäfer även andra raser förekom: Sök upp: Donna_88

#83# Men hon frågar efter en tik på några månader ju.
Nej, det är bättre att sätta ut en annons på blocket eller så. Sedan kan man sovra mellan annonserna.
Hur går det för er? Ni avlivar väl inte den fina gubben? Är så orolig för er. Älskar ju schäfrar.
#84 man kan alltid prova, jag sökte yngre hund men blev erbjuden en 12 årig mellanpudel och den flyttade in här.
#81 Ja. Det är bara att hoppas nu. Om några dagar får vi ta kontakt med Djurskyddsföreningen igen, fast denna gång i Karlstad. Ja, jag ska ta och fråga Åsa, men vill inte vara påstridig då sorgen efter hennes hund säkert är stor.
#82 Jadå, det går så bra så. Hurså?
#84 Nja, just nu ser det väl inte så ljust ut. Ingen har hört av sej än, och lappar har satts ut på affärer så det är bara att vänta. Ska som sagt ta kontakt med Djurskyddsföreningen om ett par dagar om ingen hör av sej.

jag skulle gärna hjälpa dig men det känns inte helt rätt, då jag bor i lägenhet och jobbar heltid.. skulle kanske funka om nu min sambo skulle vara med på det, eftersom han jobbar halvtid.. men det skulle isf vara i absolut sista hand! men jag tycker att grabben borde få det bättre hos ngn annan.. men jag tycker att du ska sätta ut en annons på blocket iaf! Jag hoppas verkligen att det ordnar upp sig…

Jag har själv mejlat till Åsa och frågat. Och hon säger att hon har ju en äldre hund hemma kvar som inte tål andra hannar heller.
När är senaste datum då?

I Hundklubbar och Djursjukhus kan man sätta upp lappar också.
Er lokaltidning tex.
Skriv kanske fodervärd önskas hellre.

Öppna sajten Blocket.se och titta på köpes tråden hundar. Där finns ju någon som vill ha en vuxen hund.
skrivet den 6 augusti alltså nyss. Bor i Malmö. Kommer inte ihåg var ni bor. Finns inget telefonnummer man får mejla dit. Kan ju vara värt att kolla upp.
#89 Ja, jag vill absolut inte be dej ta hand om honom, då du inte känner att du har tid. Vi ska göra allt för att hitta ett hem åt honom nu. Blocket kan ju vara en bra idé. Ska kolla där först under Köperkategorin och se om någon kan tänka sej en hund.
Tack för stödet =)
Gejsa: Tusen tack för alla bra tips. Jag ska ringa till Djurskyddsföreningen det första jag gör imorgon. Jag ska kolla på blocket och andra sidor här på Internet mera, och se ifall någon kan tänka sej en hund.
Senaste datumet vet jag inte riktigt. Någon gång nästa vecka, så det är tajt om tid. Innan nästa helg egentligen.
Tusen tack verkligen.

Åh det var så lite så. Vill ju så gärna hjälpa till så den hamnar rätt. Och framför allt inte tas bort. Arma tanke. Den är ju frisk och viril fortfarande. Hade så gärna velat ta den själv som jag skrivit så många ggr.
Var snäll och berätta hur det går. Annars kommer jag att gå och undra hur länge som helst ju.

Jag var inne och kollade på Skinnskattebergs kommuns hemsida, det finns en massa lediga lägenheter från 2 500 kronor för en tvåa på 45 kvadrat…. inte särskilt dyrt…

Hej Thyne! Kolla på www.hundis.nu och www.fenix.just.nu
jobbar själv med omplacering av hund hos Hundfrämjandet men enbart i Stockholm.
Hoppas att det löser sig för dig!

Ja hur går det? Har du hittat någon? Så trist att jag inte kan hjälpa till, men gamlingen här hemma blir nog inte så glad då. ;-)
Behöver du prata är det bara att ringa, det vet du. Så slår vi våra kloka huvuden ihop.
Audiatur et altera pars

Jasså känner du Thyne, Åsa? Det visste jag inte. *ler* Då kanske du rent av har träffat schäfern då?

Thyne har varit vänlig nog att ta emot en liten illertös som betyder lite extra för mig. Så därför har jag lärt känna henne. Och som du vet, vi illertokar håller ihop. ;-)
Audiatur et altera pars

Ha, ha det visste jag inte Åsa att ni höll ihop. Trodde bara att det var hundfolket som höll ihop.
Har själv alltid haft mina djur tills deras liv är över. Skulle aldrig kunna tänka mig att placera bort en kompis som jag tagit över ansvaret för. Det är livslångt om inget riktigt allvarligt händer. Håller med om att djuren man har är som sina barn. Har två tvåbeningar och f.n. 3 fyrbeningar. Älskar dem så även om det inte alltid är bekvämt.
Tycker att det här med att jämföra djuren med barn blir väldigt fel… Visst, man kan älska dem lika mycket. Men inte f*n skulle någon ens tänka tanken på att avliva sitt barn, även om den hade en svår, obotlig sjukdom som begränsade livet och den lider av. Men det gör vi med våra djur, för deras skull, för att vara snälla. Kan man inte då få omplacera ett djur, av samma anledning? För att man älskar det och vill det bästa för den, men kanske inte har tiden så det skulle få det mycket bättre hos någon annan?
För det finns en stor skillnad på barn och hund - ett barn kan vara ensam hemma flera timmar, efter att ha kommit upp lite i ålder. De kan gå på toaletten och ta något att äta själva, man behöver inte passa tider för att komma hem så de får kissa, äta eller bara ha sällskap. Vill de inte vara ensamna kan de ta med en kompis hem, de möjligheterna har inte en hund.
Så jag tycker inte alls att de jämförelserna funkar. Innan ni säger att ni inte skulle kunna omplacera ett djur för att det är som era barn och de skulle ni aldrig kunna omplacera, så skulle jag vilja höra er säga att ni skulle kunna ta livet av era barn om de inte mår bra. För det kan ni ju göra med era djur..?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

# 103
Om jag skaffar barn och inte ha tid med min unge över en period som dräller av jobb, kan man då placera om ungen?
Samma resonemang som du har!
En hund eller ett barn är ingen docka som man stoppar in i en garderob efter man har lekt färdigt, eller inte har tid med den.
Bägge dessa är liv!!
Skaffar man sig något antingen barn eller hund så får man också ta sitt ansvar FULLT UT - LIVET UT!
Så bara för att ett djur "bara" är ett djur så har inte hunden några känslor utan ska behandlas så?
Nej tänk efter före både vad det gäller dur och/eller ungar före!

Ibland går det ju inte att ta med ett djur vart som helst. Men ett barn brukar inte vara något problem. Tycker det är löjligt att sitta här och jämföra om man tycker om dom eller inte.
Jag skrev att dom är ju som våra barn. Då menade jag att man tycker om dom som våra barn. Man gör det som är det bästa för djuret precis som man skulle ha gjort för sitt barn. Men jag tycker inte att det är det bästa att ta bort en 8 årig hund om den är frisk och lekfull än. Säger det igen fast jag har sagt det många ggr. Jag tycker att det är för jäkligt att inte jag kunde ta hand om hunden. Hoppas verkligen att det går vägen för honom att han får ett nytt hem. Berätta hur det går Thyne?

Håller med gejsa till 100%. Säger Åsa som privatist.
Och åter igen, denna tråd är för att försöka hjälpa en hund till ett nytt hem. Ingen diskussionstråd om för och emot att man omplacerar. Sådana diskussioner kan man starta en ny tråd om.
Mvh ÅsaF Medarbetare på hundar.ifokus
Audiatur et altera pars
#105 Jo, det går framåt. Vi har satt ut annonser på citytorget.se och frågat genom andra personer runt omkring, och nu är det runt 4-5 intresserade. Det borde finnas någon som är bra nog och som kan ta hand om Kimen. Tack än en gång för stödet =)
Kan tillägga också att jag säger som Åsa, håller med 100% på ditt argument. Även Alex inlägg nr #103. Det där med djur och barn funkar inte som jämförelse.

Oh vad bra Thyne! Vi håller tummarna för er och hunden. Lycka till!
Berätta här hur det går. *nyfiken och vill så gärna höra att det gått bra*
#104 "Om jag skaffar barn och inte ha tid med min unge över en period som dräller av jobb, kan man då placera om ungen? Samma resonemang som du har!"
Läs en gång till. Jag tycker inte att man kan jämföra hundar och barn, så nej det var inte samma argument. Däremot är det andra som tycker det..
Thyne: Vad roligt att det går framåt! Du får se till att tala om för oss hur det går, vi håller alla tummar och tassar som finns här hemma. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#108 Tackar! Vi hoppas på något bra napp här i dagarna.
Jag meddelar så fort jag vet något =)
#109 Ja, verkligen. Äntligen händer det något =)
Japp, jag ska meddela er så fort jag vet något. Så håll utkik i tråden :)

Håller stenhård koll här inne. och dessutom håller både jag och pälsarna här hemma både tummar och tassar.
Audiatur et altera pars
#112 Låter bra det =)
Ikväll kommer en familj och ska kolla på Kimen! Av deras beskrivning på dem själva verkar de jättebra, det återstår bara att se nu.

Ohh, då håller jag tummarna ännu mer. Hoppas verkligen att det klickar mellan Kimmen och dem.
Audiatur et altera pars
Ja, jag med.
Vi har nyss badat/duschat honom så nu luktar han gott :)

Jag läse igenom allt,håller också tummarna,lycka till och hoppas kimmen får ett gott hem som innan:)

Oh, jag håller tummarna jättehårt. Vill så gärna ha honom själv ju. Hoppas, hoppas.
#116 Tackar =)
Idag kom de två som svarat på annonsen och hämtade hem Kimen på prov. De verkade trevliga, dock yngre än vi båda trott.
Det ska nog gå jättebra med Kim. Snälla människor och en snäll hund. Vi får se imorgon när Christoffer ringer dem för att kolla.
#117 Jaa, jag har förstått det :) Han är verkligen en härlig hund. Du skulle är säkert en mkt bra person att lämna över en hund till, så det var synd att du inte kunde… Men tusen tack ändå =)

#118# Tack för dina snälla ord till mig. Men faktum är att hemma hos oss går djuren först. *ler* Jag fullkomligt älskar djur och framförallt schäfrar. Fick ju ta bort min älskade schäfer Ida i april förra året. Jag sörjer att min andra hund Ludde inte gillar andra hundar. Går ju på hundklubben med honom men han kan inte leka med andra hundar än sin syster som vi också har här hemma. Det är jättekonstig fast han är kastrerad. Eller också är det pga han är kastrerad.
Nåja, hoppas du berättar hur det går ytterligare några dagar. Håller fortfarande tummarna åt er. 

Ohh, vad roligt att höra att det kanske ordanr sig. Håller tummarna fortfaradne dock.
Och jag hoppas att du berättar hur det går.
Jäkla Sacko som inte tycker om andra hanar.
Audiatur et altera pars

Hur går det Thyne?? *nyfiken*
Jag kan meddela att det gått bra för Kim därborta. Han kommer överrens med katterna, och han äter som han ska. Det känns riktigt tomt utan en livlig Kimen som styr upp, men jag hoppas och tror att han har det jättebra!
Jag återkommer när jag vet mer om hur han har det hos sina nya ägare.
Jag och Christoffer vill tacka än en gång för allt stöd vi fått här på forumet. Det har betytt mycket.
Vad roligt! :D Hoppas det fortsätter lika bra då.
Måste erkänna att jag läste lite snabbt först, tyckte det stod "Han kommer överens med katterna, äter upp dem som han ska" Dags för glasögon tro? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Härligt att höra. Var Kimmen van vid katter?
Ja, det är ju viktigt att han äter som han ska för då trivs han ju. Men å ena sidan kanske han tror att han snart ska bli hämtad igen.
Min gubbe är ju borta veckovis pga jobb. Och hans hund, Lisa är ju jätteledsen ibland. Ligger vid dörren och lyssnar ifall bilen kommer snart. Men min hund, Ludde skiter fullkomligt om han är borta. Oftast blir ju hundar enmanshundar och just schäfer är ju en typisk sådan. Nu är ju hundarna våra gemensamt men dom tyr sig till var och en av oss. Det kan ju bero på att jag går på hundklubben med Ludde bl a. Och gubben min fostrar Lisa. *fniss*

Vad roligt att höra att det går bra. Tvärtemot gejsa är min inställning att det oftast går bra att omplacera schäfern, för de är så anpassningsbara. Men visst undantag finns. Min Bonita var sådan, henne hade jag aldrig kunnat omplacera, inte ens hos gubben min. ;-)
Ser fram emot uppdateringar hur det går för grabben där i nya hemmet.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Vad då! Jag är inte emot det Åsa. Du har väl läst mina inlägg?? Men däremot så skrev jag hur mina hundar reagerar. Men dom är väldigt bortskämda också. Är vana vid att jag tex är alltid hemma. Vi sa det häromdagen. Våra förra hundar var jag nog borta kanske 5 nätter ifrån på över 10 år.
Dagtid är ju mest när jag åker och handlar. Inte mycket våra hundar är från mig.

haha, du misstolkade. Jag menar inte att du var emot att man omplacerade. ;-)
Utan att du kanske trodde att schäfrar var svårare att omplacera än andra hundar. Fast där kanske jag misstolkade dig. ;-)
Visst de är alla individer och det ger dem olika förutsettningar, helt klart ;-)
Man ska skämma bort djuren. Det är de värda efter allt de ger en.
Audiatur et altera pars

Ja, nu förstår jag vad du menar. Jag skrev att schäfrarna var enmanshundar. Men det är väl klart att dom blir det men den kan ju tycka om nästa ägare också. Inget ont i det. 

Jag tror att de allra flesta hundar går att omplacera. Misstänker att vi smickrar oss själva med att de älskar oss så mycket att de skulle dö utan oss, eller i alla fall vara olyckliga.
Visst är de kanske olyckliga ett tag i början, men gansak snart älskar de sin nya flock och börjar lita mer och mer på dem. Tom osäkra nerviga hundar blir bra hundar och älskar sin nya familj, om de bara får det bra där.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#129# Inte alltid faktist. Har hört hundar som bara sörjde och sörjde så dom var tvungna att ta hem dom. Åt inte bara satt vid dörren och väntade oavsett vad dom nya ägarna gjorde för att få den att sluta vänta. Men undantag finns det ju alltid. *ler*
Nåja, visst går det men det svårare när åldern är så pass mycket som kimmen här. Han är 8 år gammal. Men man ska ju inte ge upp i första taget tycker jag. Har man prövat och det inte fungerar så har man iaf gjort det man kan tycker jag.
Jag hoppas verkligen att det fungerar bra och att Kimmen mår bra fortfarande.
Hej nu undrar jag om ni har hittat nåt hem till hunden försökte få fram det på alla svar men jag tyckte det blev så mycket annat hör av dej till mej så jag vet 070 4850829
Mvh malin
Hej allihopa!
Kim har det tydligen bra i sitt nya hem, och allting funkar som det ska. Är jätteglad för att allting gått bra med honom, det var ju så synd att bli av med honom :(
Mer vet jag inte nu, men får jag veta något mer så skriver jag här =)
Tack alla som bryr sej så mycket, det känns bra med stöd.

Skönt att höra Thyne. Då kommer det nog att gå bra. Den första veckan är väl mest kritisk tror jag. Han var nog anpassningsbar. *ler*
Ja, om allt gått bra såhär långt kommer det nog fortsätta så med.
Han tyr sej lätt till människor och är en jättesnäll hund, så jag tvivlar inte på att det går perfekt! :)

Hur går det Thyne?

Hur går det Thyne?
Hej!
Det funkar jättebra och han kommer att förbli hos dem nu. Känns så skönt att han hamnat hos några som har tid! =)

Kanon! Det glädjer mig att det gick bra. 
Kul med lite solskenshistoria bland all bedrövelse.
Vad bra att du också gläds :)
Bedrövelse? Vad menar du?

så mycket tråkigheter som händer överallt med djur och människor menar jag. Hur djur vanvårdas osv. Men det här slutade lyckligt. Inte något ont menat med er hund, tvärtom. *ler*
Jo, det är ju det. Att folk kan vara så ansvarslösa och grymma, jag blir så upprörd!
Japp, detta slutade lyckligt! :) Nä, jag tog inte illa upp, förstod vad du menade :)

Har pojkvännen hittat till Skinnsberg än eller irrar han runt i Örebro och letar?
Hehe, han har gått på skolan sen den 21 aug, så jag hoppas han har hittat dit, annars så vet jag inte vad han pratar om i telefon :D
Vad bra att Kim har det bra och mår bra. Jag tror också precis som någon skrev tidigare här att dom flesta hundar går bra att omplacera. Min snart 7åriga Wheatenkille är omplaceringshund, han kom till mig när han var 16 månader. När jag haft honom en tid kom hans gamla matte och husse och hälsade på honom . Visst blev han glad, men det var mig han valde när vi skilldes åt. Det kändes så himla skönt tyckte jag. Själv skulle jag inte kunna tänka mig att omplacera mina hundar, men jag har förståelse för att andra kanske måste göra det på grund av olika omständigheter. Blir däremot beklämd av alla dessa annonser på Blocket bl.a. där det är så uppenbart att folk har tröttnat på sina små valpar när dom upptäcker hur jobbig valpen är. Då är det väldigt lätt att bli allergisk!
Vad skönt att höra att allt gick bra. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Han är jättevacker, härligt att läsa detta slut efter att ha suttit och läst igenom hela tråden. Ni gjorde en mycket god insats när ni öppnade ert hem för honom. En stor bukett blommor till er :)
va bra att han har d ebra. han e jätte fin:)
Jo, det är en underbar hund som precis som alla andra har sina dåliga sidor, men han förgyller varje dag jag får med honom!
Vill någon se lite fler bilder på honom så finns det på min sida på zoonen.com där jag även där heter PernillaP :-)
Kul att se att så många engegerat sig och brytt sig så mycket om Kim!
Är hsn pigg och energisk oavsett hans höga ålder?
#150 Jag kan säga att Kim är världens energiknippe! Man skulle kunna tro att han är valp fortfarande. Sådan otrolig energi! Inte ofta alls som man möter en hund (ens en valp ^^) med hans energi!
Ja, det är inte lätt att hänga med i hans tempo och han behöver otroligt mycket motion och stimulering för att inte bli rastlös!
Ja verkligen! Helt otroligt, med tanke på hans ålder. Men motion får man ju själv iaf.. ;)

Skönt att det löste sig så bra för Kim. Roligt är också att Både Thyne som den gamla ägaren och den nya ägaren PernillaP är här på hundar iFokus och kan konversera om Kim. En riktig solskenshistoria :)
Precis! :) Pernilla har skickat många bilder på Kim och jag blir så glad att se att han har det bra. Jag kan ju säga att det inte gick att hålla sej ifrån tårar när man kollade på bilderna. :(

Ohh, vad underbart att höra. Och vad glad jag blir att det har löst sig så bra. Och att du haft sådan tur Thyne att ni fått så bra kontakt med den nya ägaren. det är viktigt när man hamnar i den sits ni gjorde då det liksom inte fanns andra alternativ.
Förstår att du grät när du såg korten.
Kram på dig
Audiatur et altera pars