Mindre möter Större
Skriver det här också för fler tips.
I Juli kommer troligen svärföräldrarna hit upp med husvagn, min mans syster och svärmors hund. Fanny som hon heter har aldrig träffat våran Ludde.
Fanny är en blandis tik mellan Tollare och Golden och är cirka 40cm i mankhöjden och väger cirka 30kg. Ludde är 72 cm i manken och väger 45kg. Nu är det dock så att Fanny är lite reserverad mot stora hundar medan Ludde kan vara kaxig ibland. Vi kommer ta dem till en neutral mark dvs där Ludde aldrig varit där de kan få springa lösa och jaga varandra, ifall "koppelhälsningen" på parkeringen först går bra.
Men är det något jag bör tänka på vid just en "första-gången-träff"? Ludde är inte direkt den hunden som leker med andra hundar utan står mest och nosar på en annan hund, är han lös så står han bara stilla och tittar men jag hoppas på att Fanny kan få igång honom.
Bilden är på Fanny.
Gå gärna en promenad med dem först så får de chans att studera varandra en stund innan det blir dags att hälsa. Själv föredrar jag att låta hundarna hälsa lösa.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Storleken tror jag inte det kommer bli några problem.
Ang personligheterna, gå en promenad så dem känner sig lugna i varandras närhet, sen skulle jag låta dem hälsa i koppel då du känner dig lite osäker på hur dem kommer reagera. Och sen släppa lös dem.

Gör inget koppelmöte. Rekommenderar att Ni går en promenad först utan att de får komma i närheten av varann. Låt dem lukta av varandras kissfläkar, det är ett sätt att hälsa utan att komma nära.
Gå så det är några meter mellan dem. Allteftersom så kan Ni komma lite närmare och närmare. Men gör det väldigt långsamt även om det känns som att det går bra. Har Ni inte bråttom så gå gärna en timme så de hela tiden ser och lär känna varann på lite avstånd. Sen om allt känns bra kan Ni släppa dem och fortsätta gå. Viktigt att Ni inte stannar upp utan rör på Er, det löser upp ev spänningar.
#4 eftersom vi kommer möta dem på parkeringen där de ställer sin bil så är ett koppelmöte oundvikligt.

#5 Förstår inte hur Du menar med oundvikligt? Måste ju gå att gå några meter ifrån varann oavsett om Ni kommer möta upp dem på en parkering.
Det jag menar är att de inte ska ha närkontakt med varann i koppel under den första tiden. För det är det sämsta sättet att få två hundar att fungera ihop.
#6 I så fall måste vi lämna Ludde hemma och de lämna hunden i bilen. Vi ska nämligen hälsa på dem först och eftersom det är familj vi inte träffat på 4 år så blir det en hel del kramar och direkt efter det beger vi oss ut med hundarna och då är det enklast för oss att ta med Ludde så vi slipper gå hem igen och hämta honom. De kan förvisso hålla Fanny i bilen men om jag känner Fanny rätt så kommer hon bli ivrig av att se Ludde och om Ludde märker att en hund sitter i bagageutrymmet så kommer han börja dra och möjligen hoppa vilket kan riskera repor på bilen inget jag tror min svärfar vill ha. Därav får de nosa på varandra i baken osv medan de är kopplade dock absolut inte med åtstramade koppel precis som Ludde gör när han ser sina två kompisar här i området som inte kan gå lösa.
Är urdålig på att förklara men hoppas du fattade. Och tro nu inte att Ludde är jordens dragigaste hund för det är han verkligen inte men han kan bli lite för glad ibland.
#7 men om dem har sin hund i bilen och sen kommer dem till er så kommer ju inte er hund ens nära deras bil?
Sen så tar dem ut sin hund och så går ni?
Kan göra det lite tydligare.
Fanny är en lugn tös som lär känna en hund i sin takt, brukar ta 5 min och sedan vill hon leka.
Ludde är en självsäker och envis herre men inte den som direkt går att få igång vid lek. Skulle jag hålla Ludde i koppel på avstånd från Fanny så skulle han börja dra mot henne och skälla, det är altså inte utfall han gör utan i protest över att kopplet stopar honom. Låter jag honom gå fram direkt så kommer han bara lukta hunden i baken och sedan ignorerar han den.
Som ni ser så är alternativet av att gå bredvid varandra på avstånd i koppel ingen bra lösning i Luddes fall. Ludde är lydig och klarar av att passera/gå med andra hundar med eller utan koppel men så snart han märker att vi känner ägarna så vet han att deras hund är en lek kamrat och då ska han fram.
Hur gör ni när ni går med era hundar i koppel och får en mötande hund vars ägare frågar ifall de får hälsa? Släpper ni eran hund lös då eller för att undvika just koppel?
Det gör då inte jag då många ägare kan ta illa vid sig vid det. Hundar Ludde möter är liksom han kopplade och medan vi som ägare står och pratar så står dem och sniffar varandra i baken, bjuder hundarna upp varandra till lek kan vi eventuellt släppa dem tillsammans. Detta gäller dock inte hundar han känner.
Eller är det fel att göra som jag skrev i #10?
#10 Beror på, ska dem bara hälsa när vi möter någon i stan så är det koppel på. Dock är det hälsa då och inte hopp och lek.
#12 Det var just det jag menade och eftersom Ludde inte är den som hoppar och leker så kommer han bara sniffa och sedan ignorera henne. Efter det kommer vi gå en promenad med Ludde på min vänstra sida och Fanny på min svärmors vänstra sida.
#13 alltid bättre om man kan promenera innan, sen släppa dem.
Dock går det ju att hälsa i koppel, men det e väl bättre att göra det bästa för att det ska funka mellan dem? då du är lite tveksam om dem kommer funka.
#14 Det är ju promenera vi kommer göra innan vi släpper dem, det har jag sagt några gånger nu. Jag är ju inte dum som släpper dem direkt första gången de ses, nej du även Fanny måste hinna bekanta sig med området också.
#15 ja men då är väl hälsa i koppel ändå kanske onödig. Låta henne vänja sig lite först vid omgivningen?
#16 Du menar att vi enbart skall gå ut med henne? Frågan är bara vad vi gör sedan när vi varit ute med henne eftersom vi kommer vara med dem hela dagarna och jag lämnar ju inte Ludde ensam en hel dag. Och för eller senare måste de ju hälsa på varandr ai koppel.
#17 nej men kan inte du träffa familjen och sätta din hund vid ett träd, stolpe eller nåt, där du er honom, sen tar du din hund och dem sin och sen går ni bara?
#18 Vill inte säga att det är ett klokt alternativ. Det om något kommer trigga honom till att hoppa, skälla, dra och göra honom totalt frustrerad. Jag tänker ju absolut inte avskärma honom från sin flock vilket det skulle bli om jag skulle binda honom. Så svaret är nej.