Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 2307 ggr
supernova
0

Att ha två tikar samt en hane?

Ja, fungerar detta? Jag har två stycken snygga och korrekta russkiy toy damer här hemma, som jag ställer ut och tränar lite på klubben med. Bägge två är ca. 1,5 år idag. Har nu tänkt sattsa helhjärtat på hundarna, och sälja alla mina hästar då jag helt enkelt bara är riktigt less på häsfolk. Har hittat en jätte fin långhårig hane som nu är 6 veckor gammal. Verkar riktigt lovande. Tanken är då att han i framtiden kanske skulle kunna paras med min långhårstik. Om han nu visar sig vara korrekt i knä osv. Men hur är det att ha tikar och hane tillsammans? Är det kanon kalabalik när dom löper? Måste man stänga in dom i olika rum 24 timmar om dygnet?

Tangotime
0

Om jag var dig hade jag skaffat en till tik om jag ville ha en till hund. Att skaffa en hane för att kunna ta en kull på den "kostar" för mycket enligt mig. Jag har haft tik och hane och det är inget kul vid löp. Har du TUR löper dina tikar samtidigt har du otur löper dom olika och då blir dom jobbiga perioderna mycket längre. Har du barn? I så fall hade jag inte rekomenderat kombinationen. Barn kan vara lite svåra att lita på när det kommer till instängda hundar/burar/dörrar/grindar vid löp osv. Har du däremot någon som kan ta hanen vid löp så är ju det en lösning. Men jag personligen hade inte skaffat en hane om jag haft två tikar. Sen är alla hundar olika. Vissa (som ex endel dv. pincher) är ju lite "klåiga" och kan klättra och ta sig över/under/genom/mellan hur man än barikaderar. Vissa hanar är lugna med löptikar andra galna. Svårt att veta innan. Så det är en chansning :-)

[Hilo]
0

Personligen har jag aldrig haft problem tik + hane.
Alltid haft tik + hane om det funnits fler hundar i hushållet..

Att lämnar bort hanen vid löp är absolut ett alternativ, har fungerat här hela tiden.
Nu ska man ju inte ta det hela för givet.
Alla har vi väl hört talas om tysta löp, även om jag själv inte råkat ut fr dem, men visst förekommer de.

Att ha extra koll på sin löphund, och läsa små små signaler från hanen i fråga.

Så det är ju en chansning, men är du beredd att ta 100% ansvar, även vid ev. olycka.. Go for it!

Lycka till!

Katti
0

Vill vara säker på att kunna para dina tikar med just den hanen i framtiden är ju ett alternativ att köpa honom och sätta ut honom på foder Glad.

RosaKiwi
0

Jag har haft två tikar och en hane faktist. Vi lärda hanen redan sen valp att tikarna var förbjudet område och att det var VÅRA tikar och inte hans. Dock lämnade vi dem aldrig ensamma tillsammans under löptid. Men det funkade jätte bra för han visste att det var VÅRA tikar och inte hans.

HAn var inte kastrerad.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

Ankilika
0

Men om man lär hanen som du säger att tikarna är era och inte hans, så kan det ju orsaka problem sedan när du faktiskt vill para hanen med en av tikarna. Jag säger inte att det gör det men det kan.

Katti
0

Man måste vara väldigt försiktig när man uppfostrar en hane som ska användas i avel att umgås med tikar. Jag skulle ta det säkra före det osäkra och lämna bort en av dem.

RosaKiwi
0

ja, det är klart. Men jag skulle inte använda min hane i avel.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg