Hjälp med raser!
Hejsan allihopa!
Jag och min sambo tänker skaffa en tredje hund nästa år om allt går som planerat med träning av dem hundar vi redan har osv.
Har erfarenhet av hundar av lite olika kategorier.
Schäfer, newfoundland/rottweiler, alaskan huskey/pointer, Irish softcoated wheaten terrier, har två små hundar nu som är blandraser till mesta del larmhundar. Dem är på ca 8 kg.
Nu vill jag ha lite förslag av er. SKriv lite olika raser, gärna vilken kategori dem har. Alla förslag är välkomna!

Vad vill ni göra med hunden?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Hur ser livet ut, vad ska ni göra med hunden, vad för typ av pälsvård, storlek m.m.?
Oj, förlåt! glömde skriva det!
Päls spelar ingen roll, har inget emot pälsvård.
Vi kommer att vilja träna lite lydnad (hobby) och spår. Ev. agility.
Storlek spelar inte iheller någon roll. Men jag gillar större hundar. Men kanske vi hittar en mindre som jag faller för.
#3 Kommer och tänka lite på golden retrivier..
Det finns ju en det hundar som funkar bra till det ni vill göra.
Papillion om man vill ha mindre, kanske schäfer om man vill ha lite större..
Om jag föstått det rätt är ni alltså ute efter en mer aktiv sällskapshund…?
Inget att tävla med och så..

dalmatiner kanske? det rä ju en hund som är aktiv men som funkar bra att ha som sällskap..
Ja, precis =) Lite akvtivare sällskapshund ^^ Men den ska ändå kunna vara lat ibland =)

# Är det en aktiv sällskapshund du söker så skulle jag nog avstå Schäfer..
Dvärgpudel?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Schäfer är min aboluta drömhund. Men min sambo är lite rädd för dem. Han blev attackerade av två olika schäfrar vid två olika tillfällen med sin gamla hund. Dock var det samma ägare som hade dessa. Och en gång när han var ute med min hund så attackerade en annan schäfer dem. Så han har fått lite dålig erfarenhet av dem tyvärr…
Har ni nått förslag som jag kan hjälpa honom att komma över det?

schnauzer?
Måste hålla med om vit herde.
De är ju lugnare än schäfer om man inte vill ha DEN aktiva sällskapshunden.
Här bor många familjeschäfrar, och de lever aktiva liv.. Dock kanske för aktiva med det ni tänkt er.
Schnauzer är också ett bra förslag.
#10 Jag tycker ni helt enkelt ska leta upp, och träffa en stabil, bra schäfer med bra ägare. Kanske besöka en kennel.
Det sägs ju att konfrontera rädslan är bästa boten..
Så vart en kollega av med sin extra rädsla för dobermanns
Ja det kanske man skulle gjort. Jag växte upp med en schäfer dock inte min men det var min morbrors som bodde hos min mormor och jag var i princip alltid där. Den schäfern skulle min sambo träffat! Hon var super underbar. Dock gick hon bort 2 år innan jag och sambon blev tillsammans.
Lite minder hundar som lancashire heeler kanske skulle vara något? Shetland sheepdog, Någon hund ur sällskapshundsgruupen?
Föreslår som vanligt finsk lapphund eftersom jag jsälv är galen i rasen.. Tidigare används som vallhund men numera aktiv sällskapshund. Mysiga och gillar att arbeta, inte speciellt mycket pälsvård trots att de har mycket päls. De har inte heller några speciella rassjukdomar.
#15 Ska väl vara HD då som ökat en del..
PRA är förekommande, men inte vanligt - Alltså under kontroll.
Annars är FL en av de friskaste raserna, och medelålderna är också högre än många andra hundars 
Bordercollie tycker jag, fina och smarta hundar :) Villiga att lära sig!
Aut viam inveniam aut faciam
#17 De var ute efter en aktiv sällskaphund. En BC måste jobba HÅRT, och passar inte i ett familjehem skulle jag vilja säga.. De är för aktiva för den livsstilen.
#17 bordercollien passar absolut inte den aktivitetsnivå som den här familjen söker. En BC är en vallhund, den ska få valla. Punkt.
Tollare? Men den rasen är kanske lite för hård iallafall…
Golden rekommenderar jag också. Men jag tycker att om du vet vad en Schäfer kräver och om det är din absoluta drömhund så kanske du ändå kan titta åt det hållet? Och din partner - är han väldigt rädd och bestämd på att "nej, INGEN schäfer"? Eller är han mer lite småosäker?
Det är synd vad han har varit med om, väldigt synd!
Vit herdehund har jag också sett att det sägs, jag håller med! 
Jag rek att ni kollar vad ni vill ha för hund lite mer själv, jag är glad i små-mellan raser så mellan Pudel är väl en ras jag bara vill skaffa, sen kines puff eller naken , jag gillar deras glada humör fulla av energi men oxå kli o mys hundar. Papillon fullrulle på dom med inte träffat nån så där jätte mycket men hälsat på hos bekant. Den tiken var glad i mig men itne min man :) så hon var i mitt knä hela tiden vi satt o prata. Finns flera fina spetshundar med bla Japansk spets trevlig o sägs vara en himmla frisk ras med.
Han står väldigt fast med nä. Men jag ska försöka flirta mig in mer ;)
Vit herdehund låter intressant. Men om jag inte minns rätt så är det en vit schäfer? Fast har fått namnet vit herdehund nu på senaste?
Jag vet att det finns fördommar om alla hundar. Jag vill inte tro på dessa mne har hört att det slår lätt slint på vita herde. Är detta sant?
Slint kan det ju slå på alla hundar som är underaktiverade osv.
Jag hoppas att ingen tar illa vid sig att jag frågar. Jag har lärt mig att man inte ska ha fördommar.
22, helt rätt man ska någ hitta sin hund lite fördommar ska man inte gå efter heller. :) Vit hederhund ska vara trevliga. Har en bakant som har en tyvärr så är det hans sista år pga höfterna o armbåger är så dåliga 6 år blir han. Men det var inte bra avel iaf så det finns friska o bra hedehundar som avlas rätt :)
#18+19 Jag såg inte inlägget där hon skrev om aktivare sällskapshund, utan jag föreslog Border collie då det stod att hon gillar lite större hundar och skulle ev. hålla på med agility.
Jag vet mycket väl att de behöver mycket motion. Ni lär mig inget nytt.
#24 Eventuellt agility räcker inte för en BC. En BC ska få valla, om du inte köper en omplacering som inte har något vallintresse.
Eftersom vi inte lärde dig något nytt, så borde du veta detta.
#25 Jag vet vad förkortningen betyder. Herregud det var ett förslag!
De måste inte valla! Border collies kan aktiveras på andra sätt. Man behöver inte vara så trångsynt.
Men nu räcker det med att diskutera i den här tråden. Om du vill fortsätta är du välkommen att skicka meddelande till mig.
#26 En BC är en REN vallhund. Svårt att hitta ett substitut, om man inte hittar en BC som är helt oduglig i rasen.. Handlar inte om trångsynthet - Man köper inte en ren vallare om man inte helhjärtat ska valla, Punkt. Aja..
TS - Ang vit herde så har jag själv inte upplevt detta.
Möjligen att det kan vara ett rykte om rasen, men huruvida det är sant eller inte har jag svårt att svara på.
#27 Du har inte möjligtvis hört talas om Treibball?
Tydligen inte.
#16 jo det stämmer nog.. Man får nog kolla upp HD om man tänker skaffa en(speciellt om man tänker hålla på med nån aktivitet med hunden), de uppfödare jag kollat på har haft hundar med bra höfter iaf :)
#28 Om du menar "bollvallning" så står jag fast vid mitt svar. Det är fortfarande vallning, och inget substitut..
Jo, ett substitur för får, men fortfarande går det ut på att valla, även om det är döda ting.
Alltså inte eventuellt agility som TS skrev..
Var det något mer du hade att säga?
#27 Jag gav ett förslag på en ras som funkar mycket bra till tex. agility. Dessa hundar mår inte sämre utan att valla om man aktiverar dem på andra sätt, talar av egen erfarenhet! Visst köper många Border collies utan att ha hunden till vallning.
Om du vill fortsätta diskutera skicka meddelande eller starta ny tråd.
#30 Jag är fullt medveten om att TS inte skrev om att det var Treibball h'n ville testa.
Men när du säger att BC måste valla för att må bra så har du faktiskt fel.
En sådan präglas vallhund som BC tycker jag garanterat ska få valla. Att få se en hund göra någonting som den är AVLAD till - jakt, apportering, vallning, you name it - är en fröjd för synen, och jag menar speciellt BC. Många BC ägare har klargjort detta för mig dessutom.
MEN det finns säkert undantag. Dock håller jag med Hilo här.
Om jag fattat det rätt, ni söker en aktiv sällskapshund att träna lite allround med?
Vad sägs om American Staffordshire Terrier (Amstaff) eller Staffordshire Bullterrier? :)
#34 Bra tips! De föll helt ur minnet, haha.
Jag tror att det är få seriösa uppfödare som säljer border collies till någon som eventuellt ska köra agility.
#26 det var väl inte förkortningen som du reagerade på när du skrev "jag vet mycket väl att de behöver mycket motion. ni lär mig inget nytt". Ville bara klargöra detta så att det inte blir någon onödig missuppfattning.
Nog om border collie diskussionen som ni redan sagt, den finns snart i varenda tråd.
Vill ni ha en mindre hund så röstar jag fortfarande på lancashire heelern. Annars tycker jag att den vita herdehunden kan vara ett alternativ. eller kanske eurasier eller finsk lapphund.