Bur ett måste ¨på utställning?
Är det ett måste att man skall köpa sig en stor bu för att ställa ut?
Hur är det med tält? måste man ha det med?
räcker det inte att ha sakerna på sin "plätt" i ordning och hunden ligger på et mjuk filt kopplad nedanför mig?
Annars måste jag köpe en bur som är ca 150x80 cm. ca 2000 kr. Den får jag inte ens med mig i en bil utan måste hyra släp osv.
Detta är en fråga ang båda inof och off utställning.
Är burar ett krav?

Du behöver absolut inte ha en bur eller tält.
Bur har man oftast med sej för att hunden ska kunna koppla av ordentligt under väntan. Men om den är van att koppla av på tex en fäll så går det lika bra.
Vad glad jag blir.. trodde att jag skulle behöva köpa in det också…
Har sett att folk har valphagar åt sina hundar.. då dem är så stor och rymliga att en vuxen hund får plats i dem.

Vi skaffade en bur till utställning bara för att hundarna ska kunna få vila lite. Dessutom kan det vara skönt om man är ensam, att faktiskt kunna gå och kissa själv…
Fast vi körde burlöst många utställningar först. Bara fällstolar åt oss, en filt åt hunden och så massor av matsäck i en väska!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Om du har en stor hund kan du ta med ett gäng kompostgaller och sätta ihop. Dom kostar ju inte så mycket! Jag föredrar att ha någonstans man kan "stoppa in" hundarna mellan bedömningar osv för att dom ska varva ner. Men alla hundar behöver ju inte det! Tält är väl främst ett måste om man ska ställa hund som ex Pudel som man klipper finliret på platts. Inte lätt att få till det om det blåser lite. Då är ett tält bra. Likaså om det är stark sol! Skönt med skugga, men det kan ju också bli extremt varmt i ett tält så MÅSTE ha ett tält…nej, inte om man inte själv anser att man behöver ett 
Lycka till på utställningarna!

Tält är riktigt skönt har vi kommit fram till efter att vi köpte vårat första! Skugga vid sol, skydd mot blåst om det är för blåsigt, skydd mot regn om det är regnigt. Så himla skönt!
Men ska man inte iväg på så mycket utställningar/tävlingar är det rätt onödigt dyrt att köpa ett tält för det. Vi avvaktade det första året med att köpa ett.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi