Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 4739 ggr
blondiie
0

Blind hund på utställning

Nu undrar jag om man får ställa ut en blind hund? Alltså inte en blindhund som leder människor utan en hund som är blind. Har hört att man inte får det men undrar om någon här inne vet 100% säkert?

Anders 50
0

Du får inte ställa ut en blind hund.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Micky
0

Får man ställa en döv hund?

Maddepadde
0

Vad jag vet så ja.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Micky
0

#3 okej undrade bara apropå #0-1

Anders 50
0

Man får inte ställa ut en döv hund heller!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tangotime
0

Då är ju min fråga varför man vill ställa en blind eller döv hund? Man avlar ju inte på dessa… iofs kan ju utställning vara kul, men kostar ju en del pengar…

[Wraith]
0

Och varför skulle man vilja utsätta speciellt en blind hund för en utställning?

Micky
0

Anledning till att jag vill ställa min döva är miljöträning!

Taxelina
0

Du kan ju  gå med den ute på stan. Eller till din brukshunds klubb. Så att den får miljöträning.

[Wraith]
0

Finns betydligt bättre sätt att miljöträna en blind hund. Om man nu fick ställa blind hund så är det först då hunden ÄR miljötränad som man ska göra det.

Vattnadal
0

#6 Man kan ju ställa ut avkommor som ett avelsresultat, det behöver inte alltid vara en koll för att se om de duger till avel.

Fast om hunden är blind av annat än olycka, så vet man ju att avelsresultat inte var det bästa.

För att miljöträna en blind hund, så räcker ju nya miljöer över huvudtaget. Vill man absolut på en utställning, och redan miljötränat så att hunden borde klara det bra, så kan man ju alltid besöka en luten inofficiell. Man måste ju inte in i ringen och dömas för att vara i miljön.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Jemla]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 och #8 Jag ställde min döva hund (han blev döv vid 8 års ålder) inofficiellt som 9-åring och han blev BIM (bland 40 vuxna springrar), så dövheten är ju inget som har med utseendet att göra. Glad Ställde honom inte officiellt då han ändå inte skulle gå i avel, utan han fick följa med och ställas i veteranklass eftersom jag ändå skulle dit och ställa/miljöträna min yngre hund - och eftersom Linus älskade att ställas ut! (Bild på Linus på utställning! Han fick i kritiken bl.a.: "Rör sig med en unghunds energi.")

Fortsatte även träna agility med honom (han fick tyvärr pensioneras från tävlandet när han var 6 år pga pålagringar) som döv, tog ett LP2 (lydnadsdiplom i klass 2), vann KM med 197 p i lydnadsklass 2, tävlade junior handling, tog ett viltspårschampionat och tävlade freestyle med uppflyttningspoäng! Skriver inte detta för att skryta utan för att dela med mig av erfarenheten av att det går att göra mycket roligt även med en döv hund, önskar dig lycka till! Glad

Av blinda hundar har jag ingen erfarenhet av alls…

blondiie
0

vad är det för fel om man skulle vilja ställa ut en blind hund?

Tangotime
0

Om man fick så skulle det kanske inte vara nåt fel i det. Det jag känner är ju att en blind hund verkligen måste känna sig trygg i den miljön innan man tar med den till så röriga ställen som utställningar så hunden inte blir stressad pga sin oförmåga att se sig omkring.

Maddepadde
0

Att ställa en BLIND hund är för mig något stört. En blind hund ska verkligen inte behöva utsättas för en sådan miljö, det finns absolut inget behov av att ställa sig och få en extriör bedömning av en blind hund.

Men börja grina då!

blondiie
0

Jag förstår inte dig,Maddepadd. Jag menar min mamma har en blind japansk spets. Han är snart ungefär 4 månader. Han har varit blind sedan födseln. Han har inga problem med nya miljöer. Visst att ha han på en utställning skulle nog vara jobbig för honom men han skulle nog tycka att det varit lite kul också att träffa nya kompisar och så. Han leker ju tex bara med stora hundar så länge inte mina mostrars hundar är i närheten. Han älskar att vara ute och gå och hitta nya platser. Så jag förstår dig inte alls. Kan du inte för klara?

Xondah
0

Ne jag förstår inte riktigt heller…ja har haft en katt som blev 16 år som var blind å levde som vilken utekatt som helst, sen har jag träffat en hund som var hur självsäker som helst och aktiv trots blindhet.

Man kan helt enkelt inte stryka alla blinda över ett streck. Hundar har exellent hörsel och luktsinne.

Om ägaren dock begränsar och försöker skydda djuret hela tiden är det inte konstigt om djuret blir osäkert.

Maddepadde
0

Varför ska man ha en hund i en så pressad miljö som en hundutställning? En stressig miljö med många hundar, många hundar som absolut inte alla gånger är under fullständig kontroll. Dessutom om hunden ska in i ringen, ställas upp och springas med samt tas på av en domare? Nej, jag personligen tycker inte att ett hundliv utan syn är ett värdigt hundliv. Men det är också utifrån mina kriterier kring hund och hundens funktion och plats i mitt liv.

Men börja grina då!

blondiie
0

Humm.

NettanLindholm
0

#12 härligt att läsa ditt inlägg ! Hade nämligen också en springer som blev döv på äldre dagar som jag fortsatte att ställa ut, köra agility och mycket mer med ! Glad Så visst går det !

[Wraith]
0

Dövhet är sällan ett problem hos hundar så länge de får behålla synen och kanske främst av allt luktsinnet:)