Blod i avföringen, efter chokladätande??
Hej!
Vår lagotto 5 år, har kommit åt chokladbitar (knyckt från påskäggen i obevakat ögonblick) brukar vara NOGA med att ej ha framme, men blev tyvärr så1
Men sedan hann han äta av ngt. Äckligt som låg i vägkanten också, vet ej riktigt vad det var(tror ngn, spya, ÄCKLIGT!! Men tuggar även i sig kattbajs om han hinner. Vi försöker verkligen när vi är ute o går, MEN han är SÅ kvick till ta. Sedan är han en lagotto(tryffelhund) vilket gör att han går med näsan i marken ständigt. Nu undrar jag hur farligt är detta. Kan jag försöka med diet först hemma? Ska jag ta avmaskningstabletter till honom i detta läge? Någon som tror sig veta? Eller vetirinär direkt?
Jag skulle ringa till veterinären och fråga!
Beror lite på varför han har blod i avföringen, alltså om blodet kommer inifrån eller om det är så att han fått en spricka runt analöppningen som det blöder från. Är hunden hård i magen kan de få små sprickor som kan blöda lite när de trycker på och ska bajsa. Är han hård i magen? Lite paraffinolja från Apoteket eller messmör brukar smörja hårda magar.
Symtom på chokladförgiftning är kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet och rastlöshet, riklig salivering och hjärtklappning, och de kommer oftast efter 4-24 timmar.
Om han inte visar några symtom på att vara förgiftad eller inte verkar må dåligt på något annat sätt så skulle jag avvakta och se om det fortsätter att komma blod i avföringen. Är det inte på grund av att han fått någon spricka kan det ju vara mask eller någon infektion.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Chokladförgiftning ger inte blod i avföringen som symtom, så där hade jag inte oroat mig. Och så länge påskägget inte innehöll mörk choklad så är risken låg att hunden ska ha fått i sig för mycket som kan orsaka förgiftning. Min hund kom åt en hel chokladask med ljus choklad, han mådde bara lite illa men värre än så blev det inte.
Skulle gissa att orsaken beror på det andra han satt i sig.
Avmaskning hade jag inte provat med när det finns blod i avföringen. Då hade jag hellre låtit veterinär ta prov för parasiter inan man sätter in behandling.
Ljust blod tyder på en irritation i tarmen alt. sår vid analöppningen. Man kan avvakta ca 1 dygn för att se om det rättar till av sig själv (under förutsättning att hunden mår bra och inte har feber), om inte det blir bättre -> veterinär, behandling kan behövas.
Är blodet dock mörkt så hade jag inte avaktat, utan kontaktat veterinär snarast!
Jag tror inte chokladen är orsaken, men blod är inte bra, ring å rådfråga veterinär ;)
För att kommentera det eviga ätandet ute som du verkar ha problem med så skulle jag helt enkelt sätta på hunden en munkorg i stål eller plast så slipper du oroa dig för vad han sätter i sig. Enkel lösning. :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com