Vilket utställningskoppel har du?
Vilket tycker du är bra?
Varför valde just du detta koppel?
Vilken hundras har du?
Vilka mått tycker du är minsta och största på längd och bredd?
Hoppas på lite svar på frågorna =)
Letar bra koppel till en Leonberger.
Ett tips är att fråga uppfödaren vad hon/han rekomenderar. Ellar att titta vad andra har för koppel på utställningar om ni tänkt åka och titta på någon innan ni ska ställa er hund. Vet faktiskt inte vad man brukar ställa leonberger med.
När vi ställer rottweiler har vi ett avkortat retrivierkoppel..
Många brukar köra med ex. en så kallad snakekedja och sen ett kort koppel/handtag till. Jag hade ett halvstryp och handtag till min då han inte gillade helstryp.
jag har ett tunnt helstryp med rund kedja och sen ett kort smalt läderkoppel till. Jag har beagle så dom ''ska'' man hänga kedjan runt ''bröstet'' på när man ställer ut dom, eller det är snyggt i beagle världen.
Min kompis har leonberger uppfödning och hon ställer i samma som jag men det är ju helt en smaksak. Så länge det känns bra för dig, att din hund funkar på det så (en av min funkar inte på helstryp) sen att det ska hålla för just din ras. annars är det vad man själv föredrar :)
jag skulle rekommendera att ha ett kort på en leonberger, det är snyggast om man ser så lite koppel som möjligt och sen är det ju bara klumpigt om man har ett långt koppel när hunden ändå är så stor och nära en :)