Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3959 ggr
Konstigabaralillajag
0

Återkommande halsinfektioner

Min yngsta hund har haft halsinfektioner. Han får penicillin och så blir han bra men efter ett tag kommer det tillbaka igen.
Sonens halsproblem startade i samma veva som vi fick hem honom och vi förstod inte att det ev kunde ha ett samband. I dec kollade vi upp hundarna då yngste hunden klöktes, nös och vid ngr tillfällen kräktes upp maten. Vet konstaterade då att de hade streptokocker båda 2 och fick penicillin. Efter ett par dagar insjuknar sonen igen i halsfluss, får penicillin och blir pigg igen. Efter ett par dagar visar hunden tecken igen (samma som i höstas) och vet konstaterar att det är en halsinfektion. När hans kur är över får sonen halsfluss igen…
Vet tror att de smittar varandra. Sonen ska förmodligen op bort sina tonsiller.

Vid senaste besöket pratade vet om att ta bort tonsillerna på honom men hur stort ingrepp är det? Min uppfödare sa att det finns risker med det som man måste ha i åtanke som tex  blödningar. Fanns hundar som inte överlevt det.

Ska snart boka tid för röntgen och vet ska då undersöka halsen noggrant när han ändå har fått lugnande. Det är svårt att se tonsillerna på min hund eftersom han är blåsvart i halsen…

Ngn som har eller har haft en hund som opererat bort tonsillerna?

Taxelina
0

Intressant, men tråkigt att det inte går att få någon ordning på eländet. Både för din son och hunden.

Jag har själv aldrig råkat ut för det, men har en bekant vars hund har problem och eventuellt ska operare bort tonsillerna. Alla ingrepp är ju riskabla hur stora eller små dom än är. Men vore jag som dej skulle jag ringa runt lite på olika vet, stationer och lyssna lite.

Konstigabaralillajag
0

Tack för ditt svar. Här hemma går det runt hela tiden. Hunden slutade sin kur för ca 1 vecka sen och sonen har ont i halsen… igen :(

Det är ovanligt att det smittar mellan människa och djur men det kan förekomma. Jag får se vad vet säger och vad hon tycker vi ska göra, därefter får jag forska runt en del innan beslutet tas…