Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2214 ggr
Rafflan
0

Finns någon passande hund?

En hund som inte kräver så mycket aktivering, utan typ 3 promender + 1 lång/dag. Få möjlighet att springa löst på gården hur mycket den vill, kanske kunna köra lydnad vore kul och ställa ut.

Stabilt psyken och funka bra med barn och inte fäller för mycket (helst inte fälla alls)

Ja lite som en soffhund som kan vara aktiv när det gäller ;)

Finns det någon ras som kan passa oss?

OBS: 2 trådar jag, om ni läser, söker 2 olika typer av hundar.

Alex
0

Har du något storlekskrav? För det bästa i det här läget är ju att kolla under grupp 9, sällskapshundar. De är ju av mindre storlek, vilket väl nästan är ett krav för att den ska vara nöjd främst med korta promenader.

Fäller gör ju alla hundar, så den biten är väl svår att komma ifrån. Dock kan ju en långhårig hund vara att föredra, då pälsen hamnar i små tussar som bara är att plocka bort, till skillnad från korthåriga, där pälsen blir som små "stickor" som sätter sig fast i möbler och kläder.

Cavalier King Charles Spaniel är ju en trevlig sällskapshund som gärna är med på andra aktiviteter, kanske det kunde vara något? Även papillon kan jag tänka mig skulle kunna passa.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tangotime
0

Dvärg/mellan Pudel. Dom tovar ju en del men släpper inte håret på golvet.

Vad menar du med korta resp lång promenad? Allt är ju relativt :-)

Rafflan
0

#1 det finns visst raser som inte fäller, som lagotto, dvärgschnauzer, Pudel mfl ;)

Helt liten hund ;)

Cavalier har dem kollat å men den har så många sjukdoms problem, och papillon tycks vara lite för liten, men ja storlek Cavalier - BC typ ;)

Rafflan
0

#2 promenad 15-25 min, länge, allt uppemot 1 timme ;)

Tangotime
0

#4 Det fixar en dvärgpudel utan bekymmer. Men kräver som sagt pälsvård. Mellanpudeln har kanske något större aktivitets krav men det är ju ganska individuellt också.

Rafflan
0

#5 okey, ska tipsa om dvärgpudel och mellanpudel då ;)

Alex
0

#3 Jodå, de fäller de med, men i väldigt liten mängd. Flört Det är ju trimraser allihop, och för att de inte ska fälla så krävs det regelbunden pälsvård. Så föredrar man att lägga en massa tid på att trimma hunden framför att dammsuga upp lite päls så är det ju lugnt med de raserna, dvärgpudel t.ex, som redan nämnts.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Letfors
0

Jag skulle tipas om en Amrekan cocker spanigen. Om du inte gillar päls vård kan du bara klippa ner den :D Väligt roligt att jobba med och kommeröverns med baran. Fäller gör dom ingentig.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

NaimaG
0

Alla hundraser fäller men vissa fäller olika mycket. Vill man ha en hund som bara fäller små strån då och då kan jag enbart komma med Chinese Crested.

Mysnosar
0

Dvärgpinscher. Friska hundar och älskar att ligga i soffan, bra familjehund och lyhörd och gillar att träna, den kan ni ställa ut osv.

[jakke94]
0

fäller en mexikansk nakenhund ? .. vissa av dem är ju helt nakna ? :P

Tangotime
0

Mexarna har lite fjun här och där, men herregud, jämför man med en hund med päls så är det ju INGET. :-) Fast dom är ganska vassa och vaktiga… speciellt den större varianten.

Karizma
0

2, Pudlar kräver ju en del aktervering tycker inte den är ren promenadhund något bör man låta den arbeta med behöver det inte vara så allvarig träning men lite aktervering iaf. Det är en trevlig ras om jag får säga det själv, glad lekfull smart ras. En ras jag sparar själv pengar till Flört 

0, alla raser ovasett vad kräver lite aktervering, lite hjärnjympa för må bra.

Tangotime
0

#13 En Dvärgpudel skulle gott och väl kunna må bra med bara promenader om den fick springa lös lite också. Och alla hundar behöver ju tränas och det räcker för att en dvärg ska må bra. Man behöver inte aktivera varje dag eller ens varje vecka om hunden får vara med mycket och slipper vara ensam längre stunder. Däremot så är dom ju med på allt. Vill man träna något eller gå i skogen så hänger dom på över stock och sten utan problem! Men Dvärgen och storpudeln skiljer det extremt mycket åt. Storpudeln kräver mycket mer och vissa linjer kräver lika mycket som dom rena brukshundarna tyvärr.