Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 10533 ggr
Mysnosar
8

Lära hunden "STANNA"

Jag har en dvärgpinscher på foder och försöker lära honom kommandot "Stanna". Han är fyra månader nu i april och jätteduktig och kan sitt och ligg. Stanna känns ändå som det viktigaste kommandot och det vill jag ju att han ska kunna det vid det här laget.

Grejen är att jag sätter fram handen som en stopphand och säger stanna åt honom när han sitter på golvet, sen backar jag långsamt. Men så fort jag sätter ut handen så hoppar han hela tiden och han vill inte alls stanna utan hoppar bara omkring och vill åt handen så att säga, och backar jag så kommer han bara med. Jag nejar han när han hoppar och börjar om.

Vad gör jag för fel och var ska jag börja och göra? Har aldrig haft en hund som gjort så tidigare så vill gärna ha kritik och hjälp så jag kan lära honom att stanna.

Tacksam för svar!!

Maja2
1

Själv använder jag inte ordet stanna just till den där övningen, jag använder ordet Stilla. Stanna använder jag för att kunna stoppa hunden när vi är ute och går och hunden är lös. Går hon framför mig och jag säger stanna, så stannar hon. Nu var det ju inte det frågan gällde, förlåt.

Hunden förstår inte vad du vill helt enkelt. Lägg bort ordet "nej" vid träning överhuvudtaget. Gör hunden fel så är det för att man inte är tydlig nog, eller har gått för fort fram. Mitt tips är att säga tex sitt. Vänta längre och längre innan du belönar, så valpen lär sig att sitta kvar ett tag. SEN backar du ett steg och går genast fram. Ta det i små små steg.

Lycka till!

Mysnosar
0

okej, tack det ska jag prova med=) kanske borde använda ordet stilla istället också:D tack för tipset,

Gärna mer tips och kritik tack! =)

Yessica
0

Det spelar ingen roll vilket kommando du väljer att ha. Men ett tips kan vara att ha sitt kvar så kan du använda stanna vid annat "moment" t ex det som #1 säger. När du är ute och vill att hunden bara ska stanna liksom.

Nu till själva övningen. Jag antar att hunden kan kommandot sitt. Så då sätter du den och berömmer. Går ETT litet steg framåt, inte backa och ingen stopphand! För du kommer ju knappast backa och ha handen som ett stopptecken sen? Då blir det snurrigt för hunden. Du ska alltså nu fortfarande kunna nå att ge godis även fast du tagit ett litet steg framåt. Precis när du ska gå framåt ger du en godis så hunden vet att det är bra att den sitter fast du är på väg att gå. Snabbt som tusan belönar du igen innan du vänder dig om. Gå tillbaka igen. Gör så några gånger utan kommando eller nej.

Gör hunden fel gör om bara. Sätt den alltid tillbaka på samma ställe om den skulle resa sig. För om du sätter den dit den gick kommer den på sätt och vis bli belönad för att den reste sig. Du visar när du sätter tillbaka den på samma ställe att HÄR ska du vara. Glad Öka inte avståndet än! Så småningom när hunden inte gör fel (kommer efter dig) så säger du "bra sitt kvar" när den suttit stilla den korta lilla stund.  Då får hunden in kommandot sitt kvar (om det är det du vill ha) utan att du säger det fast hunden inte förstår.

Lär in vad den ska göra först och kommando sen. För det kan bli så fel när man säger ett kommando och så blir det fel, då tjatar man ut kommandot och hunden förstår inte vad kommandot egentligen betyder. Så småningom börjar du säga sitt kvar innan du går det lilla steget fram och när du belönar säger du bra sitt kvar. Glad När hunden verkligen förstått vad sitt kvar är så kan du börja öka avståndet sakta med säkert. Var ett steg före hunden, försök att få det så att den inte kan göra fel. Men den måste ändå förstå vad det är den ska göra.

Nu blev det ganska långt. Hoppas du hängde med.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Kakan81
0

vi kallar det för stanna kvar.

När vi lärde oss det gav tränaren som tips att gå åt sidan istället för bakåt. Du sätter hunden framför dig och kliver åt sidan. Om man går åt sidan är det lättare för hunden att sitta kvar. Korta steg i taget… öka tiden först och sen avståndet. Vi kan nu gå runt Emil när han stannar kvar.