Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 2337 ggr
[jakke94]
0

icke reggade hundar

ja, i denna tråd hade jag tänkt att vi kunde diskutera dethär med att vissa inte reggar in sina valpar.
varför liksom ? då blir ju dem "renrasiga" hundarna blandraser ? 

jag tänker att man kanske längre bak inte har endast samma ras.. utan en ickeraggad amstaff kan ju säkert ha staffe i sig.. men endå säljas som ickereggad amstaff.. eller att man försöker dölja något.

så vad tycker nu ? hur tänker ni om dessa icke reggade "renrasiga" hundar ?

OBS! håll god ton i tråden, gå ej på personer med personliga angrepp/kränkningar utan diskutera på en bra nivå… så att inte denna tråd också behöver låsas!

[lillajessi]
0

Har ni inte diskuterat detta redan?

Mischa
0

Skaffar man oreggat får man ju stå för att det "räknas" som blandras och kan vara det, men det blir ju inte sämre hund för det.

Vad jag tycker är mer oroande är om det finns avelspärrade individer bakom som pga sjukdom eller annan defekt inte bör gå i avel, eller helt enkelt att uppfödaren inte fylld dom kraven för att regga kullen ex. arbetande meriter eller hälsotester.

≧◔◡◔≦

[jakke94]
0

#1 den tråden spåra ut och fick låsas, tyckte det var än rätt bra diskution innan den började spåra ut :P låt oss glömme den diskutionen :P

någon annan som vill säga vad dem tycker med ickereggade hundar, tycker ni det är ok ? tycker ni inte det ?  i vissa fall ? :P

destroyed
0

jag tycker inte det efytersom det blir ett sånt stort mörkertal. Plus att jag av personliga skäl aldrig skulle kunna skaffa mej en hund som inte är reggad och stamtavla. alltså en blandras. Dels för att jag vill veta allt om vad jag har i kopplet och dels att jag vill kunna ha friheten att bestämma mej för att jag kan göra nästan vad som helst med min hund och inte ha det här att nehe, här kan man inte vara för att jag har en blandras. Okey om det är en familj som bara vill ha sällskap men även där gillar jag inte "blandraser" för att det kan vara sånna konstiga mixningar.

Detta är iaf vad jag tycker har inget emot själva hundarna om de inte är farliga jag gillar bara inte att de inte är reggade eller att man inte vet vart de kommer ifrån

tsset
0

Håller helt med Mischa i inlägg #2.

Gerbilflicka
0

Haller ocksa med #2. Har en kompis som kopte valp nu i somras, en blandras med fina foraldrar… men sjukdomshistorian var nertystad och 4 av valparna i kullen hittils (alla hon har fatt kontakt med) samt hennes egen hund har allergier som gor att de kliar sig blodiga och har massvis av andra problem. De har kontaktat uppfodaren, men hon avsager sig allt ansvar och tanker inte sluta avla pa sina hundar…

Pitbull5
0

Tråkigt nog så är det ju så att det alltid finns köpare till dessa hundar.

Blev valpköpare mer informerade om reggat och oreggat så skulle det nog se annorlunda ut. Många tycker dom kommer över en billig hund, men i själva verket en som blir dyr i längden.

Nu säger jag inte att renras är superfriska. Men på renras är föräldradjuren kontrollerade på ett annat sätt.

Och det som #2 skriver stämmer mycket.

ingann
0

#7 Jag tror inte att det blir annorlunda med lite mer info…  Det finns många som vet skillnaden mellan oreggat och reggat men ändå väljer oreggat.  Varför skulle en oreggad bli dyrare i längden än en reggad???

Att renras skulle vara friskare än blandras håller jag inte heller med om.. På alla vetkliniker jag vet så får de in ungefär lika många av varje…

I övrigt håller jag med #2

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Taci
0

#7, jag håller absolut med dig.

#8, en oreggad blir dyrare än en reggad på det viset #7 skriver, att på renraserna så är det mer kontrollerad avel med sjukdomar, det görs tester osv innan man sätter djuren i avel. Alltså har man bättre förutsättningar att få en frisk hund. :)

tsset
0

Tror att en oreggad renras kan bli dyrare än en renras då den enligt mig är större risk att den oreggade renrasen har något som gör att den egentligen inte kan avlas på. Varför reggade dom inte annars?

Tror också att en "ren blandras" har större chans att vara frisk och vara billigare(alltså i vet.kostnader osv.) än en oreggad renras.

För "jag vill ha en valp efter min hund och hittade en fin pappa" känns säkrare än "jag vill ha en valp efter min hund men vi kunde inte regga dem även om det är samma ras på föräldrarna och de är reggade."

Jag skulle då aldrig gå med på oreggade renrasiga valpar efter min renras. Jag känner direkt att då är något inte helt ok med den andra hunden. För tänk om det skulle bli väldigt duktiga och rasexemplariska valpar, och de inte får göra det dem är födda för för att de inte är reggade?

Näe, då ställer jag faktiskt hellre upp på en blandrasavel, för visst finns det en chans att det är fel på den hunden också men där finns det nog en större chans att hunden är frisk och att anledningen bara är "du har en fin hund och jag också" än "näe vi kan inte regga dem"…

hittadjur-se
0

Har en reoggad renras dvs blandras i min schäferkille.

Hans morfar hade HD grad 2 och han fick avelsspärr. Ändå avlade de vidare så min hunds mor är oreggad och därigenom oxå Bamse.

Bamses fars sida är jättefin med bruksavlade schäfrar och jag har även träffat pappan då han ägs av en "rejäl" person. På mammans sida var det bara pengarna som talade tyvärr… de sålde till kleti och pleti som misshandlade valparna medans de var på besök för att köpa valp och ändå sålde idioten till såna… Grrrrr.

Jag var fullt vetande om vad jag köpte för omplaceringshund för 2000 kr. Jag skulle inte tävla, inte ställa ut och kunde ge honom all den aktivering coh kärlek han behövde.

Vi har även kastrerat honom även om vi hade haft köpare inom Polisen (hundförare) om vi tagit valpar.

Jag säger inte att blandrasavel är rätt, men att det kan finnas andra sidor som spelar roll. Jag skulle tex inte tveka att ta en omlacering igen, hunden behöver ett hem.

tsset
0

#11 Där håller jag också med, men jag gör en klar skillnad i att ta hand om en omplacering och att medvetet avla på skit. En hund som behöver ett hem behöver ett hem helt enkelt, och då måste man ju räkna med att det kan vara vadsomhelst, det är ju ett individ man tar över, med sina positiva och negativa sidor.

Men jag skulle inte köpa en oreggad renrasvalp, då köper jag hellre en ren blandrasvalp om jag inte har några större tävlingsmål.

Karizma
0

Jag tycker det är bra att detta tas upp, dels kollar vi lite på hundar o jag undrar ofta varför det finns renrasiga fast valparna inte är reggade. Man får "bevis" på att de är renrasiga genon få deras föräldrars stam, och inte kostar det så mycket att regga in valpar? Nu vet vi inte alls om vi ska köpa valp för det finns mycket fina omplaceringshundar men jag koller iaf.

CasaRamon
0

Vad menar ni med "reggad" hund. Vi köpte vår hund i Spanien. Han är reg. i Spanien med stamtavla. Vi har alltså inte omreg. honom här i Sverige. Vi bor halva året i Spanien och halva I sverige. Vi är skrivna i Sverige. Borde vår hund registreras i Sverige? Och vad skulle det göra för skillnad? Kanske måste det om han ska ställa upp till avel. Har inte bestämt det ännu.

tsset
0

#13  Det är just det att hur mycket det än bevisas att valpen är renrasig så kommer den fortfarande räknas som en blandras då den inte är reggad.

#14 Reggad som i registrerad hund, sen vilket land det gäller är sak samma i mina ögon. Jag menar reggad som i en bevisad renras och jag tolkar det som att eran hund är reggad på motsvarandre spanskt sätt.

Hur det är med avel och registreringar i flera länger vet jag faktiskt inte.

MoaW
0

Jag har en oreggad cavalier, och har inga problem alls med att han räknas som blandras, kanske är han en blandning också, det kan man ju inte veta, men det spelar inte mig någon roll.
Det enda jag är orolig för är att valparna inte var reggade pga att någon individ bakåt i ledet var avelsspärrad pga. sjukdom… Cavalier är ju en ras med mycket sjukdomar och nu kan vi ju inte kolla upp bakåt i ledet.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

ingann
0

#9 En oreggad renras behöver inte alls bli dyrare än en reggad!!!  Sjukdomar kan komma på vilken hund som helst även om de är reggade och testade! #7 skriver att "Många tycker dom kommer över en billig hund, men i själva verket en som blir dyr i längden." Stämmer inte! Det kan bli dyrt, ja… men det kan lika gärna bli dyrt även med reggad renras…

Köper man däremot en hund med sjuka föräldrar ökar riskerna för högre kostnader, men långt ifrån alla som låter bli att regga sina kullar har sjuka avelsdjur!

Det finns även renrasuppfödare som reggar fel hane till sina valpar bara för att de parat på en olämplig hane med "rätt" utseende… Då köper man en dyr renras som har en falsk stamtavla och kan bli ännu dyrare…

#16 har föräldrarna stamtavla? isf finns det inga fel längre bak i leden utan möjligtvis hos föräldrarna, eller så har de inte testat föräldrarna innan parning…

/Ingalill

tsset
0

#17 Jag uppfattar det som att #7 menade att de som köper en "oreggad renras" där det finns något som gör valparna sjuka kommer det bli dyrare för i slutändan än om de köpt en "riktig renras". Inte att alla oreggade automatiskt blir dyrare än reggade.

Tror också att det var ärftliga sjukdomar det pratades om, för vanliga sjukdomar kan ju självklart drabba vem som helst, oavsett ras eller storlek eller registrering!

Tror också att det är större risk att föräldrarna är sjuka bland de "oreggade renraserna" än bland de riktiga blandraserna, som jag nämnt längre upp.

Och renrasuppfödare som håller på med sån skit, reggar fel hane och skiter i hälsan för ett utseendes skull vill jag inget annat än utrota från denna planet. Jag anser dem inte ens vara uppfödare utan bara ute efter pengarna. De har iaf inget hjärta för djuren de föder upp.

Taci
0

#17, ja men självklart stämmer det inte alltid. Men ofta :) Så är det ju med allt, man kan inte dra alla över en kam, men det är väl ofta så iaf :)

ingann
0

#18 även om det var så #7 menade så var det inte så han/hon skrev..  Hur jag än läser det så tolkar jag det på samma sätt som jag gjort från början Flört

Jag skulle också vilja radera oseriösa uppfödare från världskartan:)

#19 jag personligen tror att de flesta oreggade renraser är såna där ägarna vill ha en kull på sin gulliga hund och sen är det bra… och därför väljer att inte regga..

Många tror tyvärr fortfarande att en tik behöver en kull för att må bra och slippa livmoderscancer Obestämd Pratade med en senast för en vecka sen som köpt en hane av samma ras som sin tik, dels för att de skulle få sällskap men även för att tiken skulle få sin kull och slippa bli sjuk…  Hoppas de förstod att det bara är en gammal myt och det inte finns någon som helst sanning i, annars är risken stor att det blir en oreggad kull om 2 år (de trodde hanen kunde paras direkt vid könsmognad men jag sa att han bör vara minst 2 år)…

/Ingalill

MoaW
0

#17 enligt uppfödaren så hade mamman stamtavla men inte pappan… Obestämd

ingann
0

#21 hmm.. ja, då kan det ju finnas någon defekt hos honom eller hans föräldrar…  dåligt av uppfödaren att para på den hanen.

är det din hund på avataren? *supersöt*

/Ingalill

[jakke94]
0

#22 kan vara att den inte är fullt renrasig också, den kan kanske ha liite cocker långt bak eller king charles spaniel eller liknande. :P som man inte kan se i utséendet

MoaW
0

#22 Ja precis, det går ju liksom inte att veta. Men som sagt, så länge han inte blir sjuk gör det mig inget, men kommer ju absolut inte avla på honom. Hade egentligen bestämt att nästa hund skulle ha stam men så kan man ju inte säga nej till en underbar liten valp Flört Ja det är det, tack Skrattande
#23 Absolut, det skulle ju vara bättre än att det är avelsförbud på någon bakåt i ledet… Hellre att han är lite blandning än att han blir sjuk Obestämd

ingann
0

#24 tycker han dock ser renrasig ut på bilden… men det kan ju vara nån  % av nån annan ras som man inte ser:)

cavalierer har en speciell plats i mitt hjärta;) jag är uppvuxen i en cavalieruppfödning…

/Ingalill

Karizma
0

Jag vet om en  ccd hane med kanon stam jag kan säga att han var inte frisk men inreggad… så det där med frisk det köper inte jag för 5öre.

Men är det rena kostnaden detta handlar om att uppfödaren till valpar struntar i att regga in valparna. Om nu båda föräldrarna är friska kan det inte vara så dyrt??? samma kostnader är ju ändå som vet.bes vacc chip osv allt är ju samma även för oreggad/blandras ja alla.

tsset
0

#26 Finns självklart många "sjuka" renrasiga hundar, finns ju alltid en risk att någon i kullen blir defekt på det ena eller andra sättet… dock hoppas jag att uppfödarna inte avlar vidare på just den individen(/kullen/föräldrarna beroende på "åkomma")! Det gör ju inte rasen något gott…

För mig känns ändå en renrasig kull friskare än en "oreggad renras"-kull. Varför inte regga liksom, vad är problemet? Jag ser det som självklart att den renrasiga kullen SKA vara frisk och det kollas också upp. Vilket är bra mycket lättare än på en oreggad kull… finns ju inget som garanterar att de papper man får verkligen hör till den riktiga pappan t.ex. eller att alla tester verkligen är gjorda (papper är så lätta att förfalska).

Okej att den renrasiga uppfödaren KAN göra samma skit, men jag förutsätter att de inte gör det utan "sköter sitt jobb". Sen väljer jag en uppfödare som jag litar på, inte första bästa.

[Star-Di]
0

Jag tillhör också den skaran som aldrig kommer köpa en oreggad hund. Jag vill kunna tävla och träna, vara med i rasklubben, gå på rasmöten och i framtiden kanske hålla på med avel. Då är oreggat helt uteslutet för mig. Sedan är det nog begränsningar för oss med renras ändå.

Håller helt med #27, varför inte regga? För mig är det viktigt att veta sjukdomshistorian bakot i leden och kunna kolla upp de hundarna jag vill bakåt i stamtavlan.

Lyan
0

Brukar vara inne på Blocket och störa mig på alla konstiga blandningaroch ännu konstigare förklaringar från säljarna.

Nu sist var det helt hälsotestade, reggade vavvor men valparna skulle ändå inte reggas, stod inte varför.

För ett tag sedan var det Afghaner som först såldes oreggade men det stod i annonsen att de var så otroligt fina med champions överallt i stamtavlan. Sedan sänktes priset, sedan sänktes det ännu mer, sedan gick det bra med avbetalning, allt detta innan ens valparna var 8 veckor! Rätt var det var var de reggade och priset höjdes 2000kr, när valparna var typ 10-12 veckor sänktes priset till 3000kr för att de akut måste bort. Hallå! Vinthundar är fruktansvärt svårsålda, vet uppfödare som har valpar kvar när de börjar närma sig året och mer. Och den pälsen är inget medelsvensson klarar.

Säljs en Afghan på Blocket nu, samma ålder som de ovan. Men det går naturligtvis inte att veta genom en annons att det är samma.

Hittade en annons där de sa att Chihuahua/Papillon räknades som renras sedan årskiftet och det var bara att regga in hunden så kunde man ställa ut som vilken renras som helst o.O

Eller de valparna som det inte ens stod vilka raser men de gick att använda till ALLT enligt annonsen. Med tanke på allt de skrev borde det vara minst en ras ur varje användningsområde som finns…

Mexxie
0

Det blir ju nte automatisk en blandras för det.

Det är ju fortfarande renras, bara att man inte har intyg på det och kan då inte bevisa det.

Bunn
0

Blandras eller inte..det viktigaste är att hunden är frisk och mår bra.
Är hunden renrasig tycker jag dock den bör reggas för att få kallas renras. Sitter ofta på blocket och kollar djurannonsen och allt för ofta ser man renrashundar som visar sig vara oreggade, men ofta är priset ändå det samma som för en reggad hund.

Som att köpa grisen i säcken, så att säga.

Taxelina
0

Jag misstänker att det handlar om en kostnads fråga. "Uppfödaren" vill ha ut så mycket pengar som möjligt på kullen och en stamtavla med allt vad det innebär kostar pengar. Alltså sparar man in den kostnaden. Lämnar man ut en stamtavla kan vem som helst forska vidare bakåt och då kanske hitta föräldra djur med deffekter.

Att man inte reggar valpen är väldigt oseriöst i mina ögon. Den finns till 99% något man vill mörka.

Tangotime
0

Om det bakåt i rasen finns inblandat så är det ju helt klart blandraser man föder upp och KAN inte regga. Men om man tar två reggade hundar och parar och ändå väljer att inte regga då tror jag att man har något att dölja! Alla tester kanske inte är ok som SKK kräver osv… Man får ju faktiskt mer för en valp med stamtavla, så varför väljer man att gå miste om dom pengarna??