Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3558 ggr
marinelady
0

Varför skrivs aldrig pris?

Fundering varför har uppfödare priset på sina valpar så pass hemligt? Varför skrivs det aldrig ut? Det är mycket lättare för en intresserad person att bestämma sig om priset redan är utsatt.

Chanku
0

Är man riktigt, riktigt intresserad så tar man reda på priset när man kontaktar uppfödaren för att ev tinga en valp. Priset ska inte vara det avgörande i ett valpköp om man är uppriktigt intresserad.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

marinelady
2

Jag anser absolut att priset är avgörande alla människor i detta samhället är inte miljonärer, jag vill veta priset kunna beräkna på inköps kostnaden, kostar en valp mer än en annan så vill jag dessutom veta varför. Vilken motivation folk har till deras prissättning.

Hunden är en investering som jag vill veta priset på utan att behöva spendera 18h på telefon runt ringande till 18 olika uppfödare för att höra exakt samma sak 18 ggr. "Nej nej alla är ren röntgade, nej ögonlysning anses inte nödvändigt på alla raser, Nja jo lite juvertumörer och livmoderinlammationer finns men det är inte särskilt ärftligt" denna kakafoni av avsvärjande från sjukdomar tror jag lika mycket på som på att någon säger att mitt lillfinger skulle fått ben och börja dansa.

När jag vet ett pris på hunden då ringer jag upp, då vet jag att jag har råd och hittat de rätta linjerna och inte lägger tid på något som jag egentligen inte har möjlighet att fullfölja.

[Hilo]
0

Jag har alltid kollat hund först, (och katt), sen priset.
Så jag har aldrig tänkt på det faktiskt förrän nu…
Sen är det ju, tycker jag, ganska universalt vad en valp kostar..

Fransk bulldogg går på mellan 15-18.000 kronor, och en Am.staff går på ca 10.000.
O.s.v.

Är det importlinjer, eller speciella meriter eller så kan ju priset variera några kronor..

Jag har ingen anledning till varför priset inte sätts ut.
Det kan ju vara så som #1 säger, att är man riktigt intresserad så har man säkert pengar för vad rasen brukar kosta, och då får uppfödaren mer villiga köpare?

xcess
0

Jag har aldrig tänk på detta innan, men kan tänka mig att jag är både för och i mot att pris skrivs ut.

Det jag där i mot saknar från mågna uppfödare är information om djuren som de avlar på. Jag är tillexempel på jackt efter en Am Akita och bryr mig både om sjukdomshistoria och hur hundarna är mentalt hur de fungerat i sammhället osv men denna info skrivs inte ut i varken valpplaner om deras hundar eller på själva valp sidan. I VISSA fall kan man få reda på TIKENS höfter och armbågar på deras sida.

Ska man behöva ringa för att få veta att hanen de parat med råkar ha C höfter men att det "inte är någon fara"?

Det är väl inte det denna tråd handlar om egentligen. men om de hade skrivit ut pris och det varit billigare eller dyrare än jag förväntat mig så hade man ju forskat mera i det. (Ifs hade jag forskat i det lika mycket om det inte stod pris.)

Men en väldigt billig valp är i mina ögon en valp som måste kollas upp (inte för den måste vara sämre för det)

En annan viktig detalj i priset som kan göra att priset skiljer mycket är saker som ingår i valp priset. jag har sett uppfödare som i sitt valppris har med höft och armbågsröntken mentalneskrivning och ögonlysning. Då kan jag tänka mig att betala någon tusenlapp mera dels för att jag tycker att det är seriöst av uppfödaren att säkerställa hur aveln i sin kennel går för att få fram bra hundar. En uppfödare som verkligen bryr sig om hur hundar från hennes kennel utväcklas är offta en bra kennel.

Sedan tycker jag det är smidigt och kul att träffa syskonen till min hund som ev gör röntken och mentalbeskrvning samtidigt som min hund.

När det handlar om pris kan jag tänka mig att uppfödaren vill ha "seriösa" valpköpare som inte bara köper hund av dem för de är billigast, men samtidigt får man nog en del samtal "oj är de så dyra" om man inte sätter ut pris.

Karizma
0

#2 att det inte står pris på just utasatt anonns är rätt Ok men de bör ha priset utsatt iaf på deras hemsida. Finns inte det och man tycker man hittat sin guldklimp genom bild kan man kontakta uppfödaren o få reda på pris samt åka o titta på valpen.

[Hilo]
0

En annan sak kan ju vara prisvaianter.
Olika linjer, alla kullar kanske inte kostar lika mycket..

Att skriva mellan 8.000 och 12.000 får du betala för en valp hos oss låter ju också lite oseriöst.
Uppenbarligen så får de valpar sålda ändå, även fast de inte skriver ut priset så..

Jag tror i alla fall att det kan vara en faktor.
Eller varför inte prata med en faktisk uppfödare och fråga varför inget pris sätts ut på hemsidan..??

Chanku
0

Sen brukar det gå utmärkt att kontakta rasklubben och fråga vad ett ungefärligt pris ligger på i nuläget :)

Karizma
0

7, smart tips då vet man att man inte behöver betala överpris oxå.

Taxelina
0

Priset är absolut inte hemligt. Men många sitter och ringer runt till olika uppfödare och tingar valp på flera håll. Eller ringer runt och tar det billigaste.

Är man då ute efter en frisk och sund hund? Eller är det den billigaste som gäller…? Om man är ute efter den billigaste? Varför…? Har man inte råd?

Då ska man nog sätta sej ner och tänka efter både en och två gånger om man verkligen ska ha en hund. Hunden är en engångs utgift. Det är allting runt om hunden som kostar sedan.

tsset
0

Är inne på samma spår som #9. Jag tror mycket väl att det har med det här med prisjämförelser att göra, är uppfödaren hyfsat seriös så sätter de inte ut priset stort över hela sin hemsida utan istället talar de om mer viktiga saker, stamtavlor, kombinationen, förväntade egenskaper, deras hundtänk bla bla bla….

Jag vet ju att om jag skulle ha en kull så är det inte viktigast för mig att få in en specifik summa utan att köparna får den information de behöver och jag får den info jag behöver om köparna.

Och personligen så klickar jag bort alla säljare som skyltar främst med priset, det känns otroligt oseriöst.

Karizma
0

#9 Jag har kollat en del hundar just en ras och där varierad det mycket även från vart de finns och hur vanliga dom är just där antar jag? Men iaf det kan skillja 6 000kr och alla är bra uppföda med friska undersökta avelsdjur, så varför kan det då skillja sig så mycket… Att tänka lite spara på pengar är inte fel det tycker inte jag att man då ska säga att det snålhet eller att den som har lägre pris har sjuka valpar tycker jag är lite fel att säga. För så tycker jag inte man kan säga, alla dom jag tittat på är från mindre uppfödare och skk reggade allt i sin ordning. Sen vill jag oxå säga att köpa hund är inte gratis det är inte billigare att äga en det måste man veta om. Men så är det med alla djur kanske inte en liten hamster men allt från Katt och större djur kostar pengar.  Nu ska vi väl åka och kolla på en liten tik men det var inte den billigaste vi valde utan vi gick på vad jag vill ha :) färg och gillar hennes mamma med.

[Hilo]
0

#11 Men att köpa en hund för 6000 som normalt kostar 10.000
Då undrar jag varför den hunden är mycket billigare, vilka felen är, och hur bra linjer hunden har.. Så jag skulle bara bli misstänksam..

För oftast, när det kommer till seriösa och bra uppfödare så får man vad man betalar för.
Vill man ha en billigare hund får man nog snällt ta en defekt eller en blandras..
För mig är inte alls priset det viktigaste, utan det är uppfödaren, kontakten med uppfödaren samt hunden. En bra hund betalar jag gärna för.

Säg en ras jag är ute efter, som normalt ligger på ca 10.000 kronor för en valp.
Skulle jag hitta en uppfödare som har 8.000 eller 6.000-kronorshundar, skulle jag def, inte välja den billigaste bara för att den var billig.
Jag tänker välja med hjärtat, inte plånboken. Finns lån att ta om man är riktigt desperat, och man kan spara..

Det måste inte vara så, men jag tänker så..
Att en kennel som har den billigare valpen gör mig lite misstänksam..
Jag betalar gärna bra för en bra hund, sen kostar ju olika linjer också..

tsset
0

#11 Jag tror inte att #9 menar att de sjukaste valparna per automaik är de som säljs billigast(med undantag för de redan sjuka då som får reducerat pris, men det hör inte till den här diskussionen) utan mer att om man bara går på pris och låter det avgöra så lägger man inte den större vikten vid det övriga som faktiskt är mycket viktigare i längden…

Sen är det ju inget fel i att köpa en billigare valp, om den nu är den som har allt det man vill ha, det gör en inte snål. Det är ju inte heller alltid priset speglar kvalitén.

Jag köper det jag gillar, dels för att det är vad jag vill ha och dels för att stödja de uppfödare jag tycker är bra. Köper man bara efter pris blir ju billigast/dyrast de som stödjs mest, vilket är otroligt fel i mina ögon. Tiittar man åt andra hållet så steg ju priserna väldigt på chuhuahuan när den blev poppis, där det både skyltades med dyra priser som skulle garantera bra kvalité och låga priser som lockade köpare. Där tror jag att den att lita på hade varit de som bäst framställde sin ras, berättade om kombinationen och så vidare, oavsett pris. Och den typen av uppfödare hade jag valt om jag köpt chuhuahua då.

tsset
0

#12 Lite håller jag med dig där, men mer när skillnaden är extrem än någon tusenlapp åt höger och vänster som kan ha med annat att göra, t.ex. att hanen är egen = ingen kostad för parning, eller sponsring av mat eller att ett medlemskap i x antal år ingår, osv. osv. Är det däremot reapris på 1/3 av vad genomsnittet ligger på så blir även jag fundersam. Men då brukar det å andra sidan också synas på ev hemsida, i stamtavlan osv. osv. ;)

[Hilo]
0

#14 Ja jo, men det är lite åt det hållet jag lutar.. men tog en lite klenare jämförelse.. Sen är jag inte så bra på att förklara heller *visslar*

Men jag menade också hundar som kommer från egen kennel som ändå är billigare än det "normala" priset.. Kan inte hjälpa att tänka, men vad är felet? Oskyldig

[Malin3033]
0

Precis som #7 säger så kan man ju kontakta rasklubben. Då vet man vilka priser man pratar om i den ras man är intresserad av. Låt oss säga att jag ska köpa en shetland sheepdog där priset ligger mellan 10.000-12.000kr. Då tycker jag att det är oväsentligt vad uppfödaren skriver på sin hemsida, utan då letar jag upp de linjer osv som jag söker hos en hund, samt en bra och seriös uppfödare. Om jag då får betala 10.000 eller 12.000 spelar inte så jätte stor roll om jag vet att jag får "vad jag vill ha" (självklart kan det ju hända olyckor sedan, men då har man iallafall skapat bra förutsättningar).

Karizma
0

#12 ne Priserna är 14.000kr och 8.000kr vi ska titta på en för 10.000kr hittade även denna ras för 16 000kr hur kan det vara så olika? Jag tor lite så här de får inte sina valpar sålda och de får en kull till plastbrist och ont måste så drar de ner på priset. Inte alla uppfödare som vill ha ut hundar på foder så onda måsten att dra ner priset. Sen är jag inte ute efter avla inte ett dugg intresserad av ställa ut heller visst kommer jag visa den nån gång för omdöme men för mig är det en frisk hund som gäller och den ska vara en glad skit med :D

tsset
0

#17 Vad är det för ras vi pratar om? Låter som ordentliga skillnader ja, vad det beror på är svårt att säga men gör nog att det är ännu viktigare att göra ett medvetet val, oavsett priset.

Karizma
0

Det är Kines jag är ute efter och priserna är jätte olika tikar är dyrare och naken ju finare dom är och med bra stam kostar det lite mer vi har hittat en Puff jag är mycket intresserad av. Och 14 000 är normalpris men även 8 000kr det är inget ovanligt. Sen är det lite kompispris vi får det tåls o säga Flört

[Hilo]
0

#17 Linjer, importer… sånt bestämmer ibland priset..

Karizma
0

20, Ja det vet jag :) och ju finare den är ju dyrare är den med, så är det med alla djur. Har en vän som hjälper mig lite då hon är insatt i kineser och vad som är "intresant stam" men eftersom jag inte är ute efter avel så stirrar jag inte blint på det. Hoppas ni förstår vad jag menar.

[Hilo]
0

#21 Nej visst. Jag är heller inte intresserad avel, men ändå skaffade jag mig en riktigt snygg hane (en katt iofs) eftertraktad utomlands! Perfelt för avel och underbar stam. Fick vad jag ville ha, för en summa som jag innan aldrig skulle ha betalat Flört
Allt för att få den katten jag ville ha. Färg, temperament, uppfödare..
Hade jag hittat "samma" katt hos en annan uppfödare fast billigasre hade jag i alla fall inte tagit den.

Jag förstår hur du menar, förstår du hur jag menar? Glad

Karizma
0

22, japp jag förstår vad du menar :) Visst är det kul o ha något fint med även stam det har jag alltid tyckt haft hästar där folk häpnas över stamen o saken är den att jag köpte inte den för stam utan att han var en trevlig häst som var snygg med. Synd att jag kastrera han för utstäld fick vi 41 p o det är mycket bra men men han fatta vad betäcka var redan vid 6 mån Flört o hoppa på mamma var inte det bästa så de åkta av iaf. hehe

Taxelina
0

#23 Jag har upptäckt att den ras du ska ha har väldigt olika priser.

Och i många fall så gäller det då att om man tar en billigare finns ingen stamtavla. Att registrera in en kull valpar kostar en hel del. Det sparar uppfödaren pengar på. Men det kan också vara så att det inte är en så seriös parning. Hög inavelsgrad. Genetiska deffekter så som eksem med mera. Tand fel, om dom har några. Rasen är hemskt populär och många har upptäckt att det är snabba pengar. En del uppfödare skaffar nog utställnings meriter på hundarna, men långt ifrån alla. Dom får valparna sålda ändå.

Vi håller på med hundavel och det kostar skjortan med alla meriteringar vi måste göra för att överhuvudtaget få någon valp såld. Men det är ju det som är så kul. Och det vi avlar på är de jaktliga och mentala egenskaperna. När eventuella köpare ringer märker man ganska snart om personen i fråga vet vad den pratar om. Ringer dom och frågar efter priset direkt, så  är det bara en som är ute efter billig valp. Ringer den någon och frågar om tikens och hanens egenskaper och linjer, då blir dom mer intressanta.

Mischa
0

Om man förutsätter att det är en seriös uppfödare, så kan jag känna att det ibland känns lite "fult" att uppge pris, precis som att många uppfödare drar öronen åt sig när valpköparen frågar efter priset bland det första dom gör.

≧◔◡◔≦

Karizma
0

24, De priser jag säger är reggade o föräldradjuren undersöka någa som de ska göras. Och jag lär vara någa med kolla upp allt innan jag slår till att köpa valp iaf. OT FRÅGA :D  En snabb fråga vetbesiktade det ska inte vara äldre än 7 dag visst är det så? Tänkte om det är 9 dagar ska man begära att den är omgjord besiktingen isf

Lavine
0

Jag håller med TS, tycker gott och väl att det kan stå pris på uppfödarhemsidor. Tycker bara det är trevligt om det står pris, inget att hymla om, utan det ger hela bilden - så långt det nu är möjligt på en hemsida. Jag tycker det är mer seriöst än tvärtom.

Ni vet väl hur det känns att stå i ett skyltfönster utan prislappar, man har ingen aning om det är lönt att drömma vidare eller ej. ;)

Karizma
0

27 du har så rätt. :)

marinelady
0

#25 Det är synd att den åsikten finns, att det är fult att fråga om priset, skall man investera i en hund så borde det vara första frågan. Det är ändå pengar som byter händer, detta gör inte valpen mindre värdefull bara för att den har ett pris.

tsset
0

#27 Håller inte med alls. Varför skylta om pris när det är minst viktigt, egentligen? Det känns lite standard att inte skylta med det, eller så lite som möjligt. Det ska ju inte handla om om man har råd eller inte först och främst utan om kullen är bra eller inte. Och det tycker jag är otroligt bra, att INTE skylta alltså. Jag vill veta vad det är för kull och är det något jag vill ha så får jag väl se till att ha råd också om det är vad jag vill ha (personligen anser jag att man bör ha råd med ett par tusen mer än man tänkt sig, undanlagt för eventuella händelser, självrisken ligger ju på en del bara den…). En uppfödares hemsida ska i min värld inte vara bara för försäljning av eventuell kull, den ska presentera hela uppfödningen med hundtänk, om rasen, om tidigare kullar, statistik, vad som händer med aktuell valpkull, vad uppfödaren kan och kan hjälpa till med, hur de tänker kring aveln… allt som har betydelse vid köp och även efter köp.

Nog känner jag igen känslan med skyltfönstret - men är det något jag verkligen vill ha så tar jag reda på vad det är, kvalité och passform på kläder, sen kollar jag prislapp och avgör om det är värt det, oavsett stor eller liten prislapp. Jag är då inte okej med att man köper ett levande djur bara för att man ser att man har råd med just det, det får väl vara lite hjärta i det hela också. Nog för att de räknas som varor men det är ett liv också.

marinelady
0

#30 Men med din jämförelse med kläder så förutsätter inte du då att alla har en relativt stor plånbok och har råd att köpa det bästa med bäst passform… Så kanske det inte alltid är…

Varför skulle du testa kläder och finna att de har en bra passform men att du inte har råd med dem? Självklart vill du veta nr. 1 har jag råd med detta? Nr 2. Passar det mig?

Man vill inte slösa sin tid på något som kanske är omotiverat dyrt (vilket en del kullar faktiskt är) eller faktiskt inte har råd med.. det handlar om prioritering, jag skulle gärna se att uppfödare prioriterade min tid som valpköpare och skrev ut priset så jag i lugn och ro kan komma fram till att denna valp har jag råd med och den passar in i min standard.

tsset
0

#31 Inte min jämförelse, utan svar på jämförelsen med skyltfönstret - själv vill jag inte gärna dra såna liknelser men det fick ändå bli ett svar på den där känslan med skyltfönstret.

Nej, det förutsätter inte alls att man har en stor plånbok! Som jag sa, först om det är något jag vill ha, sen kvalité och passform om det gäller kläder, men kan också vara måtten om det är möbel…om det passar mig helt enkelt. Sen pris, som kan vara vadsom! Och har jag sen inte råd så får jag väl se till att få det om det är just vad jag vill ha, och känns inte priset motiverat så låter jag också bli. Det oavsett om det är upp eller ner.

Jag kan inte någonstans hålla med om att uppfödaren ska sätta ut pris för att valpköparen ska kunna avgöra om de har råd - vad ger det? Om jag hade en kull skulle jag först och främst se till att mina valpköpare är intresserade, att de vet vad de ger sig in på och att de inte bara tar något de har råd med. Sen kommer priset, och där kan jag absolut tänka mig att sänka eller hitta en alternativ lösning om det skulle vara så att en väldigt bra valpköpare inte skulle ha råd med den där sista tusenlappen eller så just denna månaden.

Vill man veta vad normala kullar inom rasen kostar på ett ungefär hör man med rasklubben, och ev kollar blocket och liknande för ytterligare en informationskälla. Då vet man ungefär, och gör sen bäst i att ha det och lite till redo. Det är ju så att försäkringen inte täcker allt, därav "lite till".

Lavine
0

Äsch, jag som tyckte jag var så fiffig med skyltfönstret, haha. Nå, jag tycker väl inte att det enbart handlar om att ha råd eller ej, utan mer om att veta att man är rätt ute och tror sig ha rätt uppfattning om priset. De allra flesta gånger när jag är ute och surfar på uppfödarhemsidor är jag inte alls ute efter att köpa hund, jag vill skapa mig en bild av läget och ibland rasen, om jag inte är så bekant med den. I det ingår ett ungefärligt pris. Men visst, är man så nyfiken kan man kontakta rasklubben som föreslås ovan. Eller skicka ett mejl till uppfödaren och fråga, men då kanske man inte får ett svar, för att man betraktas som oseriös…

Sen handlar det väl om att jag inte förstår varför det ska vara så fult att prata om pris när det gäller djur (och det var kanske lite det trådskaparen var ute efter också). För det är så det känns.

vallhund
0

Men man vet väl på ett ungefär vad renrasiga hundar kostar, innan man aktivt börjar leta valp?

Det är väl ingen som besöker kennlar/uppfödare o kollar på valpar om man inte har ett hum om vad rasen kostar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Hilo]
0

#32 Jag kollade katt först. Hade ju ett hum om hur mycket rasen kostade, men oavsett var det inga pengar jag hade..
Ändå sitter jag sitter med två stycken. Köpta för sparade pengar.
Så jag förstår vad du menar.. Och håller med dig.

Hade min uppfödare haft dyrare katter än "det vanliga" priset så hade jag absolut slagit till ändå..
Det passade mig, och jag ville ha dem, då var pengarna ganska oviktiga, och hade jag inte haft råd ändå, hade jag snällt fått spara vidare.

[Hilo]
0

#33 Många menar väl kanske att många tänker för mycket med plånboken..

En Chihuahua som kostar 12.000 . och en Chihuahua som kostar 6.000
Har båda samma stam, samma förutsättningar och samma uppväxtvillkor… Ja, då kanske någon sparar in de där 6.000

Men jag i alla fall - Lägger gärna ut lite pengar för att få en bra hund, eller katt.

Många tänker - Men hutlöst att sätta 12.000 på en så liten hund!
Det var ju som min mamma när hon letade blandrasvalp.
Hon skulle minsann inte ha en hund för 4500!!
Det var ju överpris så det bara skrek om det.. Jaha, valparna kostar att föda upp, men det spelade ingen roll för henne.. Då tog hon hellre emot en hund som var gratis
(nämligen min, för han passade henne perfekt till det hon söker)
Nu var det ju blandraser, men principen är väl den samma..
Många tänker så tyvärr, och girigheten isar sig snabbt..

Sen kan jag tänka mig att folk som "inte bryr sig om" priset får uppfattningen av uppfödaren att den här människan har råd att ta bra hand om huden eller katten.
Ingen tvekan om att djuret kommer få vård om den behöver. Försäkring, bra mat och vaccinationer..

tsset
0

#33 Rasklubben är nog det absolut bästa att kontakta för ungefärliga priser, men också för många andra frågor. Uppfödarna är ju så att säga lite spretiga, med många personliga åsikter och personliga mål med sin avel som kanske inte alls stämmer med övriga i rasen.

Däremot tror jag väl inte att en uppfödare inte svarar på mejl i stil med "jag är intresserad av rasen, vill veta mer, hur är den i sättet, vad ligger priset på, vad kostar trim/klipp/hudvård, osv." Om de har tid så tror jag absolut att man tar chansen att marknadsföra sin ras. Men handlar det om ett mejl i stil med "hej jag är intresserad av den valpen, vad kostar den?" och inte så mycket annat så skulle nog jag iaf lägga min energi på att hitta en annan möjlig köpare.

Fult är det väl inte, men hundar är inget man slänger upp på prisjämförelse heller. Alla kullar är ju unika, någon kostar mer och någon kostar mindre pga att man kanske har långt till hanar eller behöver importera eller resa utomlands för parning, eller så finns bra material runt hörnet vilket ger en mindre kostnad…linjer, meriter… 
Aveln är viktig liksom arbetet bakom med föräldradjuren, och vissa kullar är helt enkelt värda lite mindre, eller lite mer(tar alltså inte med omotiverade prissättningar här, vare sig uppåt eller neråt).

#34 Kan bara hålla med, eller ja, hoppas om att det inte är så. Jag kikar runt på kullar och vet precis vad det ungefärliga priset ligger på inom rasen/raserna. Det och lite till är vad jag behöver ha fått ihop (iaf till tänkt period) innan jag ens funderar över att höra mig för hos uppfödare om ev köp av valp, eller ens lämnar intresse för kommande kull.

Jonna75
0

Det många inte blir informerade om, speciellt förstagångs hundägare. Det är hur man kollar upp stamtavlor mm. SKK har en jättefin hemsida för att kolla upp höfter, ögon mm. Sen vad som finns för sjukdommar hos rasen borde man vara ganska påläst om innan man skaffar hund tycker jag.

Det där med pris, som många nämner så är det bra att gå via rasklubb och kolla upp ungefär vart priset ligger just på den rasen. Många tar hutlösa priser trotts att det inte är bra linjer, men bara för att just den rasen är populär så kan dom det.

Jag vet av en kennel som tar 2-3 tusen mer än vad rasen kostar i snitt. Den kenneln har bland de sämsta statistiken inom just den rasen. Visst, det är en del import hundar, men vem säger att dom är så mkt bättre än alla andra?

Jag som uppfödare drar väl åt mig öronen lite om intressenten frågar om priset det första dom gör. Det finns som sagt så många andra saker som är viktigare om man vill försöka få en bra hund. Visst! Inköpet är bland det dyraste vi lägger ut på en gång, men det kostar mkt att ha en hund och det måste man ha i beräkningar.

Jag har varit med om intressenter som försökt pruta ner priset på en valp.. och det är något som jag ej gillar och nekar då denne att köpa. Jag tycker även att kemin mellan köpare och säljare ska stämma någorlunda, det är ju ett sammarbete som enligt mig ska pågå hela hundens liv om nu köparen vill så.

Jag var billigare på den första kullen som jag hade, mkt pga att jag var ny å så, idag förstår jag inte varför jag gjorde så. Stammen var inte sämre och 5 av 6 i den kullen fick A höfter å ögon ua den sista röntgades aldrig.

Så kort å gott tycker inte jag att priset ska vara den avgörande faktorn i om det blir något köp eller inte. Däremot så om man hittar en kennel som man tycker verkar ha bra hundar mm, så ring till lite folk som har den rasen för att höra hur dom är som uppfödare.

Taxelina
0

#26 Jag har inte läst igenom alla senare inlägg, så du kanske redan fått ditt svar. Men jag slänger in det i alla fall.

Valpen måste vara besiktad inom 7 dygn innan leverans. Går det fler dygn i mellan behöver man göra om besiktningen. Fösäkringsbolaget kräver det när ägaren sedan ska försäkra sin valp. Och det är ju en fösäkring även för köparen.

[Aremea]
0

När jag kollade på valp så kontaktade jag rasdöreningen och tog reda på rekommenderat ca: pris på valp, och bestämde mig för ett maxpris inom den intervallen. Frågade uppfödaren om pris när jag var på plats och hälsade på avelsdjuren/valparna. Dennes pris var något högre än jag räknat med, men jag valde att ta lån på mellanskillanden (3000:-) för att kunna köpa den valp som passade mina intressen och behov. Det störde mig inte att behöva fråga om priset på plats.

Eftersom jag kunde se ett motiv till priset, ansåg jag det rimligt. Som köpare är det upp till mig då om jag vill betala begärt pris, eller söka vidare bland "billigare" hundar.

Om jag varit uppfödare skulle jag inte skriva ut ett fast pris. Det kan hända att man ger olika pris till olika valpköpare, beroende på vad de kommer att använda valpen till, samt olika pris på olika valpar.

/Migo

[Aremea]
0

Ang besiktning så ska den absolut vara omgjord och aktuell vid köpet!! Mycket kan hända med hälsan på 7 dagar…

Taci
0

Jag tror det är därför att man inte vill att det är priset som ska avgöra, utan just uppfödaren, vilken som verkar mest lämplig o verkar ha just vad Du vill ha. Man väljer uppfödare först - sen frågar man om priset. Är det hutlöst dyrt så hör man ju ändå av med rasklubben, o då kan man ju se sig om efter en annan uppfödare isf.

Bra tycker jag :)

KickanW
0

Jag tycker heller inte det är konstigt. Man vet ju alltid ungefärligt pris och då tycker inte jag att några tusenlappar ska avgöra. Om man inte har råd med den mellanskillnaden ska man nog inte köpa hund alls, känner jag.

marinelady
0

Ni pratar som om några tusenlappar vore en bagatell, vilket det faktiskt inte är för många, hur många tror ni det är som backar ur när dem fått höra priset och inser att det där är helt omotiverat eller det där har jag helt enkelt inte tänkt lägga på en hund. Jag tror uppfödare skulle spara tid på att lägga ut priser på sina hemsidor till verkligt intersserade hundköpare  och då kanske det skulle bli mer kundvänligt att leta hund. Idag måste man lyssna igenom fnoskler som du i grunden vet inte betyder särskilt mycket för antagligen har du redan kollat upp linjen och eventuella sjukdomar,  och sen fråga om priset.

Jag skriver fnoskler för jag tror inte att någon uppfödare sitter och säger att " Ja tiken är opererad för entropion och i förra kullen fick 4 valpar epilepsi" Ingen uppfödare är så ärlig i min värld, men jag kanske är lite cynisk…

KickanW
0

"Ni pratar som om några tusenlappar vore en bagatell, vilket det faktiskt inte är för många"

För mig är det absolut inte en bagatell, egentligen. Men ska man ha hund måste man nästan se det som en bagatell. Hur ska man annars kunna betala veterinärskostnader och sådant senare? Nej, jag håller fast vid att man ska fokusera på att välja en hund och uppfödare som passar ens behov före vad hunden kostar.

När jag köpte min eurasier var jag först hos en uppfödare som tog 9 000:- för en valp men valde en uppfödare som tog 12 000:- just eftersom jag hört bättre om den uppfödaren, eftersom jag gillade mamman till kullen bättre osv.

marinelady
0

#45 Man ska absolut inte se tusenlappar som bagateller även som hundägare, snarare tvärtom, hitta försäkring som är bra och BILLIG, hitta veterinär som är bra och BILLIG, undvik extra utgifter hos veterinär genom att ha bra koll på sin hund och ha en grundläggande ide om vad och vad som inte ska kollas hos veterinär, se till att du hittar ett bra och BILLIGT foder för din hund, eventuellt hitta sätt att byta tjänster med andra hundägare så får man gratis hundvakt osv osv.

Det är så jag lever som hundägare och har inte en tanke att se pengar som min hund kostar som en bagatell.

exitingsvillemo
0

Det är väl klart att pengarna spelar roll.

Bara för att jag inte kan hosta upp 14 000:- på en hund, betyder inte det att jag inte har råd att ta hand om hunden på bästa vis.

Nog kostar det att ha hund, med veterinär, foder osv, men jämfört med ett inköpspris på 10000-15000:- så är det småpengar.

[Hilo]
0

#46 Vad gäller foder och veterinär har jag absolut inte tittat på priset.
Jag har valt båda med omsorg och det som funkar för mig och djuren.
Pengarna kommer i andra hand. Men det är jag personligen..

Så det gäller inte alla.
Har heller inte jämfört olika föräkringar utan tog den jag har bra erfarenhet från, thats it.

Taxelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#44  "Ärlighet varar längst " finns det ett ordspråk som säger.

Jag vet att många mörkar vissa saker om sina hundar och det gör mej rent för……d För förr eller senare får dom stå för det i alla fall. Och med det, ett dåligt rykte.

Vi kör öppna kort hela vägen. Det är ju våra älskade hundar vi avlar på. Utan dom, ingen kull. Och friska ska dom vara. Under alla år vi hållit på med kennelverksamheten har vi fått 2 med ett ytterst litet underbett (som vuxit bort) och 2 kroksvansar. Då räknar jag på ca 300 valpar. Dessa har vi satt avelsförbud på och ägaren fått lägre pris. Men det har varit ärligt hela vägen och ägaren har fått dra sej ur köpet om de önskat det. Ingen har gjort det.

Är man ärlig från början behöver man aldrig skämmas och försöka ta sej ur en pinsam situation.

Våra raser håller ungefärligt samma priser hos alla uppfödare. Prutare sållar vi bort direkt. Då priset verkar viktigare än linjer och egenskaper hos valpen. För oss är det inte viktigt att till varje pris få valpen såld, utan få den såld till rätt ägare.

#0 Det var en intressant tråd du skapadeSkrattande

Gott Nytt År

KickanW
0

Jag menar inte att man inte ska vara försiktig med pengar, såklart man ska vara det.

Dock tycker jag aldrig att man ska välja vare sig hunduppfödare, foder, veterinär eller försäkring efter pris. När det gäller hundar finns det inte så väldigt många uppfödare (jo, kanske inom vissa raser då) så att kolla på priset redan när man läser annonsen tycker jag är lite väl tidigt.

När jag valde hund försökte jag vara så väldigt noga med att hitta en uppfödare som delar min etik, en hundmamma som jag klickade med och en parning som passade mig i tiden så jag hade helt enkelt inte "råd" att titta på priset. Det kändes oviktigt i sammanhanget, även om jag absolut inte är rik.

[Hilo]
0

#44 Hmm, låter som om du inte träffat så många bra uppfödare. Det är ju synd.

Rafflan
0

Jag förstår inte heller varför man inte skriver ut priset. Varför ska det vara hemligt hur mycket hunden kostar liksom?

Chanku
0

Hemligt är det ju inte, det är ju bara att fråga. Däremot skulle jag känna mig tveksam om det första en valpköpare gjorde var att fråga om priset. Det är inte priset som ska vara fokus i ett valpköp.

Jag ser ingen anledning för en uppfödare att skylta med priset. Jag vill hellre att de skyltar med mentalitet, hälsa, stam, meriter etc. Om jag är seriöst intresserad av den aktuella kullen, så kontaktar man uppfödaren och kan passa på att fråga om pris då. Men om man kontaktar en uppfödare enbart för att se om man har råd med valpen… Nja. Inte nån jag skulle vilja sälja en valp till.

marinelady
0

#51 Jag har träffat både bra och dåliga uppfödare (i mängder)  men det har inte spelat någon roll för defekter som jag tycker är viktiga kan uppfödaren bagatellisera efter sina erafarenheter eller helt enkelt utelämna, man ska inte vara så blåögd att du ska tro på det uppfödaren säger till 100%. Precis som i alla andra affärs situationer så finns det en part som tjänar pengar och en annan som lägger ut dem då lönar det sig att vara skeptisk till det personen säljer, för det är det människor gör, säljer och då nämner man det bra och det viktiga varför man tog kullen osv och utelämnar kanske saker som man tror är bagateller..

Det är ju en klassisk säljar strategi.

[japptravare]
0

Finns helt enkelt en del olika anledningar. Men en sak troro jag också är att det verierar så mycket från valp till valp.

T.ex har uppfödaren bestämt ett pris (t.ex 10.000 kr) för en valp så kan man inte alltid hålla det. Det kan födas valpar med fel osv och dom brukar säljas billigare

L1ll4n
0

Jag tycker att uppfödare borde skriva ut priset. Inte så många som kan hosta upp 10 000-15 000kr bara sådär.

Att man sen frågar uppfödare om pris tycker inte jag är "fult" gjort. För man vill ju inte stå där sen när valpen är leveransklar och så säger uppfödaren att den kostar mer än vad man tänkt lägga ut.

Taxelina
0

Självklart måste man fråga vad valpen kostar.

Men när den första frågan är priset på valpen när dom ringer. Då vet man att dom ringer runt. Och att dom inte bryr sej om egenskaperna mm.

Hos oss varierar priset lite. Beroende på vem som köper. Kommer det till exempel en köpare som tidigare köpt valp hos oss så drar vi ner lite på priset.

L1ll4n
0

#57 - Behöver inte vara att dom jämför pris alla gånger. Men dom kanske bara vill se om det är vad dom tänkt lägga ut eller något. ;p

Chanku
0

Men det låter verkligen inte bra om första frågan som kommer är "Vad kostar valpen?". Självfallet måste man ju ta upp priset så småningom, men det är så mycket annat som är betydligt viktigare att fråga om i början än priset. Det är inte en tröja man köper, utan en ny familjemedlem som man vill ska vara frisk, leva länge och passa in i ens vardag.

L1ll4n
0

#59 - Jag menade inte på att första frågan skulle vara vad valpen kostar. Men man måste väl ha en liten aning om vad det skulle tänkas kosta egentligen? Om man satt en gräns så kanske man inte vill överstiga den om ni fattar vad jag menar? ;p

Taxelina
0

# 60 Vi säljer inte vanliga sällskapshundar, utan arbetande hundar som kombinerat ska vara både sällskap och att få arbeta. Så det finns så mycket annat att fokusera på i första hand.

Viktigaste är väl användnings område, linjer, egenskaper och givetvis det viktigaste så som mentalitet och friskhet.

L1ll4n
0

#61 - Jo, att tänka på hur frisk valpen är osv, är ju självklart det viktigaste.

SaraC
0

Tycker inte att det är konstigt, av samma anledningar som redan nämnts i tråden. Har själv aldrig varit med om att priset varit hemligt, det har bara varit att skicka iväg ett mejl eller ringa ett samtal till uppfödaren så har man fått reda på det. Orkar man inte göra den ansträngningen så är man väl inte särskilt intresserad. Om uppfödaren däremot inte skulle tala om pris på (seriös) förfrågan skulle jag bli fundersam.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Chanku
0

Ja, precis. Om nån som är seriöst intresserad av en kull inte får reda på priset tycker jag vore väldigt underligt. Däremot om det är tydligt att priset är nr 1 eller om det börjar pratas om avbetalning så förstår jag helt klart uppfödare som nekar till valpköp. Personligen ser jag absolut ingen anledning till att skriva ut priset på en valp. Är man seriöst intresserad så kontaktar man uppfödaren och kan fråga allt man behöver. Redan då sållar man förhoppningvis bort en del av de valpköparna som köper valp bara för att den är söt så att säga…

[Hilo]
0

#54 Absolut, nu har jag bara personlig kontakter, och med det så hör jag allt jag behöver höra. Bra och dåligt, inget utelämnas.. Men jag förstår hur du menar..

KickanW
0

Såklart man får fråga om priset på hunden - Det tror jag alla vi har gjort!

Däremot bör det inte vara den första frågan, och man kanske inte ska ställa frågan som om det avgör om köpet blir av eller inte.

[Malin3033]
0

#66 du, det är knappt! kommer så väl ihåg när jag ringde till Ronjas uppfödare för första gången. Det klickade direkt och efter att vi hade hälsat på valparna så tingade vi en tik och döpte henne till Ronja. Efter tredje samtalet som kom jag på det - du… kostar valpen något? Då hade jag redan betalat tingningsavgift. Men det var ingen chpockavgift utan allt löste sig, jag var beredd att betala mellan 10.000-12.000kr då det är det normala för shelties. och Ronja kostade 10.000, så allt löste sig. :) fast hade hon sagt 15.000 hade jag tagit henne iallafall, för det var hon värd!

Addilo
0

För mig var det som #67, jag ringde uppfödaren till min hund, pratade, hälsade på, blev kär såklart, och frågade vad hunden kostade dagen innan jag skulle hämta honom - priset var ju inte det viktigaste, jag hade ju pengar undanlagda och man vet ju ungefärligt pris på rasen man letar efter :)

Alex
0

Jag tycker ärligt talat att det är konstigt om man väljer uppfödare efter priset. Vill man veta ungefärligt pris på en viss ras är det väl en sak, då kan man kontakta rasklubben.

Annars är det väl ändå viktigare att hunden kommer från linjer som förutom är friska och sunda, passar en själv och det man vill ha hunden till, att uppfödaren och en själv är ute efter samma sak hos hundarna, och framför allt att man "klickar" med uppfödaren, kan prata och ha en bra relation. Inte tusan skulle jag köpa valp från en uppfödare som det inte kändes bra personligt med, hur fina och billiga valpar h*n än sålde…

Nä, för min del är det självklart att man hittar uppfödare först, som man trivs med och har bra hundar som passar en själv. Skulle priset sen vara någon tusenlapp mer än man just då har råd med så får man väl helt enkelt vänta och spara… Men så är jag en sån som vill ha kontakt med uppfödaren ett tag innan jag tänkt köpa valp, ev. diskutera linjer osv, vad som skulle passa mig bäst.

Sen kan jag ju inte låta bli att fundera, ni som anser att det har betydelse med en/ett par tusenlappar för ekonomin vid valpköp, vad gör ni om valpen sen blir sjuk och kanske behöver opereras eller liknande, gå på mediciner och allt…? För nej, allting går inte alltid på försäkringen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ixectrona
0

Det känns lite lustigt att tråden blivit så lång om en så enkel sak…
Står valppriset så behöver man inte få mail/telefonsamtal från valpköpare som "frågar om priset det  första de gör" - enkelt!

KickanW
0

#70: Så enkelt är det väl inte.
Jag kan förstå varför man inte skriver ut pris - Det ska, enligt mig, inte ha någon betydelse för valet av uppfödare och valp så då behöver det inte skrivas ut. Jag skulle inte vilja att någon valde min kennel pga priset.

Alex
0

#70 Hade jag vart uppfödare och fått ett samtal från en person som frågade om priset det första hon/han gjorde så hade jag inte sålt någon valp till den personen. Visst att man som köpare kan få en hel del information via en hemsida, men det är ändå väldigt lite mot vad man får genom samtal och träffar. För mig är det så extremt mycket viktigare med allt annat runt omkring, det ska fungera mellan valpköpare och uppfödare. Uppfödaren vill ju knappast sälja till vem som helst heller utan träffa personen först och se om den är lämplig. Funkar det då åt båda hållen kan man börja diskutera pris.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ixectrona
0

72 - Ja, men det är ju det man säger - då slipper man sådana samtal! Då är de bortgallrade för då har de redan fått höra priset, och inga sådana frågor behöver ställas om det nu är ett så himla känsligt ämne.

Alex
0

#73 Fast det är ju just det, jag skulle vilja veta att de tar kontakt med mig som uppfödare för att de gillar min kennel och tror att det är rätt för dem. Inte för att de tycker priset är rimligt… Så då tror jag snarare att folk låter bli att ringa, för det blir "för mycket jobb" att ringa runt till flera olika kennlar och fråga pris. Så då väljer de mellan de som har pris utsatt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport