Vad tror folk era hundar är?
Ibland kan man verkligen få höra roliga gissningar på vilken ras vovven är.
Vad brukar ni få för förslag?
Min storpudel blev alltid kallad för Curlycoated retriever, en gång av en människa som sålde rasprylar på en stor utställning. När han var liten var det flera som trodde han var en Flatte, även retrieverfolk!
Pommen blir alltid kallad Papillon eller Chihuahua. En gång var det en som undrade vad han var för ras, när jag sa att han var en Pomme sa människan: Nej, jag har haft Pommar i 20år och den färgen finns inte! Äh, jo ska jag gå hem och hämta hans stamtavla typ. Männsikan trodde mig inte försen jag visade på rasklubbens hemsida att de visst finns.
Den nya ska bli väldigt rolig :-D Visst gissar de flesta rätt på Pudel men det ska bli döroligt när de frågar om Mattis är en Papillon och jag säger: Nej, han är ingen Papillon men den andra är hälften Papillon så kommer de nog tro att jag driver med dem för Ping syns inte ett dugg Papillon på hehe
Pojkvännens blandras blir jaktlabbe. Hon är köpt som Labbe/golden/schäfer men väger knappt 20kg som vuxen. Lägg till 50% BC så är vi nog närmare sanningen.
"Retrievern" Mio

Nästan alla säger king charles till min cavalier! Egentligen har det inte så stor betydelse men jag blir störd när man hör det varje dag ;) En annan gång så var det en som sa: Nämen åh! Jag hade en sån liten Pappiljon! Haha tror hon menade Papillon :P

#3 Vad är en pingpudel??
#5 Hon heter Ping haha
#4 Fast de kanske tror att det är samma ras? Pappiljon har jag också hört och Pappijong, Chihuahua verkar också var omöjligt att uttala.
Hade även en Kines innan, då var det en som kom fram och frågade om det var en Chinese Crested Powder Puff, antagligen ville hon styla lite att hon kunde hela namnet men det blev jättefel eftersom Gizmo var naken
#6 Det var ju lite skoj, men det känns naturligare eftersom Curly är så pass mycket ovanligare. Visserligen var Mio väldigt grov och ibland inta alls så fint klippt som på bilden men ändå.
Samojed och finsk spets.
Hade en gång en kvinna som påstod sig varit uppfödare av samojed och "alltid haft" den rasen, som nästan blev förbannad på mig när jag "vägrade erkänna" att Eros faktiskt var en samojed.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jaaa… min gula jaktlabbe blev kallad för "rakad golden" en gång, det kändes riktigt illa… jag menar, är golden långhåriga varianter av labbar och vadå rakad?! Suck…
Svarta jaktlabbehanen blir alltid en blandras/vad är det för nån ras? Jaha, det syns ju inte!/åh, en labbevalp! Hej, lillflickan!… "valpen" är snart 5 år och "tiken" har ett paket baktill i storlek stort, har fått rätta för många som hälsat på honom… och Låååååånga förklaringar på skillnaden mellan en vanlig labbe och en jaktlabbe brukar det också bli. Kan väl säga att han 3 gånger blev tik och valp i helgen, inte okej!
…och nån gång då och då "åh en jaktlabbe, vilken muskulös grabb". DÅ blir jag glad, men det är inte ofta! Liksom, äntligen någon som använder ögonen, se ser både hane och muskler(alltså ingen valpkropp här inte)!
De som faktiskt ser vad han är för något är ju också lite insatta, så det brukar bli långa härliga samtal :)

Min hund får höra schnauzer eller Pudel med jämna mellan rum…en enda gång har en person satt att hon är en Kerry Blue terrier.. dom är ju inte så vanliga och min fröken är ju felklippt (orka med full pälsad kerry som inte ska ställas ut mer). Det brukar bero på klippningen i vinterpäls ser hon ut som en lite mellan schnauzer när hon är utborstad men så fort det börjar bli mer lockar (efter typ 2 dagar) så är hon en Pudel :D

Hihi, jag har gissat fel flera gånger. xD
När jag hade Mexx var det mest folk som inte visste vad det var för ras, mer än människor i "tävlingskretsar". När han var valp fick jag dock frågan om det var en schäfer…
Han är en australian kelpie.
#4 & #8 Papillon uttalas pappijong. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ptja… Min hund är ju då en valp, ALLTID en valp, för alla känner min hund betydligt bättre än jag själv gör.
Till saken hör det att min "valp" snart är 5 år gammal (ung), men såklart - tanter - ni har ALLTID rätt eftersom ni äger min hund. Allihopa.
Men ja, hon har blivit kallad för kelpie av kelpiefolk. Pitbull och Amstaff har hon också varit… Hm, what's wrong with people?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#19 Hahaha men pitbulls och kelpies är ju ganska lika, nästan svåra att skilja på…
Nu när du sa det så kom jag på att det var en som tyckte min hund såg ut som en korsning mellan pitbull och chihuahua… ^^ Inte helt seriöst då, för personen visste vad det var för ras vid det laget, men var tvungen att påpeka att han såg ut så. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Nu har jag ingen renrasig hund.
Men min hane brukar bli kallad pibull eller jaktlabbe.
(Han är en korsning mellan labbe/golden/flat)
Tiken har ingen sagt något. Allt jag för höra är
-Var är det där för något??!
Hade en tik innan, en dobermann/schäfer
(många vet säkert vilken jag pratar om)
När hon var 18 månader fock jag höra av en kvinna på tåget att det minsann var en mager 4 månaders rottweiler jag hade där.. 
Bild på min "pitbull" 

Min shetland sheepdog kallas för collie, border collie, dvärgcollie, "nån sån där colliehund" och spets. Min brorsdotter på fem år har också, lite blygt, frågat om Pixie är en katt *skrattar*
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
min malamute tas oftast för husky men det är kanske inte så konstigt om man inte är insatt :)
Hihi, det här är ett inlägg som passar oss perfekt
Dalmatiner så klart + ardenner dalmatin
Häst, indian-ponny
Ko, kalv, bregott-kossa
Mötte två män, inte helt nyktra, och hörde den ena säga till den andre - Titta! En blommig kamel
Vingmutter och palm pga öronen
Sen är det också många som frågar vilka raser han har i sig
#26 Hihi, vingmutter xD
#19 Ah, dessa snart 5-åriga valpar, ganska vanligt alltså! Nog för att min tog tid på sig att växa upp men kom igen liksom… ;)
Och juuste, hur kunde jag glömma? Min labbe är ju också "kamphund", amstaff och pitbull nån gång… jag förstår inte heller?! Labbe är ju ändå motsatsen till vad folk ser som kamphund och de brukar bli riktigt förvånade när man talar om hur det ligger till och hur fel dem har…
Min hund har blivit kallad "liten Sibirein Husky", Schäfer, och Blandras.

Förutom att mina Schäfer Hanar har flertalet med gånger tagits för Mor och Dotter - trots das gigantiska dinglande paket baktill och ett stycke synlig hundsnopp "under magen"… Så har de också gått för Varghybrider och blandras.
Jag kan ju OMÖJLIGT ha renrasiga hundar i kopplen, för såna färger och "rakryggar" kan inte en Renrasig Schäfer ha!!!
Jag har alltså gått och blivit lurad enligt alla experter man mött på gatan…
Men visst, kolla bilden bara. Säger väl sig självt att det där är helt klart två stycken varghybrider! *asg*
Kanske ska börja bära med mig jyckarnas stamtavlor såfort vi går ut, så att jag kan motbevisa alla att jag faktikst Har renrasiga Schäfer hundar.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Min kompis stod och disskuterade nära sitt hem med en tant om att hennes hund var en malle och inte en schäfer, hon hade stor erfarenhet av rasen och kunde inte förstå varför hon inte kunde erkänna att hon hade en schäfer i kopplet ^^
sen hämta om stamtavlan, fast den var ju så klart falsk då för det finns ingen ras som heter malinois ;)

#4 Det uttalas papijong så hon sa inte fel.
#30 Fast Iko (Iko-piko-plutt-älsklings-gubben!!) ser ju lite crazy ut på bilden.
Helt klart en vargis! 

Haha jag trode ni med renrasiga hundar inte fick rasgissningar på helt fel raser.
10 din var ju klockren en uppfödare som inte inser när hon gissar fel :D hahaha
Våran tjej är blandis klart jag får vilda gissningar så som bla Pudel,Kines/puff,portugisisk vattenhund,Pumi de gissar vilt
hon är softis-glen (min profil bild är hon)

#33 ops, skrev fel, hon sa papiljott (-sån man har i håret..) Blev lite förvirrad av alla bokstäver ;)
Mina sheltiehanar är alltid tikar enligt folk som inte känner dom. Det händer ofta att folk frågar om de löper eftersom deras hanhundar blir precis tokiga i mina vovvar. Antingen är det mina hanar som utstrålar någon feminim sida av sig själva eller också är det andras hanhundar som inte kan skilja på hane eller tik 
2 äldre män frågade och Frankie och min förra sheltietik Pyret var lejon!! 
Enligt grannen är min dalmatinerblanding (dalmatiner, bordercollie, och någon setter) en kamphund, för det ser man på prickarna. Och kamphund är en ras, inte en "grupp" och jag borde polisanmälas, för det är olagligt att ha kamphundar.
De flesta andra tar henne som renrasig dalmatiner, men i djuraffären var de tvugna att fråga vad hon var, för de kunde inte komma på någon av raserna i henne enligt dem 
39, jag är smått kär i din toka du bjuder på så personlighärliga bilder på henne man ser ju hur galet söt hon är som hund, Hoppas du fårstår vad jag menar
41, ja den är ju sinnessjuk rolig korkad komentar * kokko* säger göken! 
Nu nar jag har en schafer ar det val ingen som missar rasen, men nar jag hade Tax (black tan va hon) sa va det folk som fragade, om min 10-ariga kortbenta tjej va en dobermann-valp eller kanske en rottweiler?
Min Papillon har flera gånger blivit kallad för räv.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Shih tzu & Lhasa apso är vad jag kommer på nu :P
Häromdagen så kom en tant fram till mig och sa "Åååh vad söööt, vad är det där för blandras?" Jag svarade att det inte är en blandras utan en Bichon havanais och hon säger då "FÖRLÅT, nu förolämpade jag dig va?" Öööh va?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#49 Hahaha den var bra! Känns som att töntbullar inte är såå vanliga direkt… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Följande konversation hade vi med en fem årig pojke som ville klappa våran greyhound:
- får jag klappa er häst?
- Ja de får du, men de är en hund
- bor den i ett stall?
- nej, de är en hund, han bor hemma hos oss
- va! bor ni i ett stall!
#51 Hahaha vilken rolig liten kille!:D
Väldigt många tror att min pinscher är en dobermannvalp. Har även hört smålandstövare och rottis(?).
#42 Hehe, det är många som tycker om henne. Ja, hon visar verkligen sitt humör på bilderna 

#44 jättefin leonberger =)
Brukar vara ute med grannens jaktlabbe som snart blir 9 år , väldigt många säger : oj vilken söt liten labradorvalp :P
och när jag är ute med både 9åringen och deras andra hund som är 1 brukar de fråga om de är "valpens" mamma. alltså om 1åringen är mamma till 9åringen xd
Blev lite rörigt men hoppas ni förstog !
Brukar vara ute med grannens jaktlabbe som snart blir 9 år , väldigt många säger : oj vilken söt liten labradorvalp :P
och när jag är ute med både 9åringen och deras andra hund som är 1 brukar de fråga om de är "valpens" mamma. alltså om 1åringen är mamma till 9åringen xd
Blev lite rörigt men hoppas ni förstog !

Min sambo gick på en promenad med våran boxer när en kille kom fram och utbrast.
VILKEN STOR MOPS DU HAR!
#58, hahaha.. amen shit… e bör man väll ändå fatta att en mops inte kan va så stpor, dom är ju så kortbenta och ja små hehe. Visst ansiktet kan påmina lite av varandra, men bara lite, man ser ju klar skilnad.

59# Ja de känns ju inte som att de skulle kunna vara de klyftigaste som kommit ur den människans mun, haha.
#60, nä värkligen inte, haha! men men.
Tack så mycket =)
Min mops har blivit kallad både fransk och engelsk bulldog ;) haha
Min blue merle Australian shepherd kallas vanligtvis för border collie eller korthårig collie när någon misstar sig. Det konstigaste budet jag fick var en dam som trodde han var en schäfer. (?How do you figure?) De två första kan jag åtminstone förstå.
Sedan är det många som säger "vilken skojjig blandras, han måste ha jättemånga olika i sig, men definitivt husky"….
//Lina
Jag uttalar det Papijonn men denna mannen sa Papijong med betoning på jong, därför lät det lustigt.
En kompis Lapska vallhund brukar kallas för Schäfervalp, flera andra raser också men nu står det still.
Både Mattis och Taxen jag hade innan blir/blev kallade för valpar. Undra vad det var med Simons knallgrå nos och tassar som motiverade för valp 
en hund jag ibland passar som är en staffordshire bullterrier har blivit kallad för mops, amstaffvalp, fransk bulldog och labradorvalp :P