Cigarettfimpar i hundrastgård
Jag börjar ledsna på att behöva plocka ett tiotal cigarettfimpar det första jag gör när jag och Novaya anländer till hundrastgården här i Kallhäll - Hon vill ju, som många unghundar, smaka på dem.
Tänker därför göra som alla andra svenskar - Skriva en lapp!
Då vill jag dock kunna skriva vilka problem det kan ge en hund som käkar fimpar, vet någon? Askan och tobaken borde ju vara skadlig, men på vilket sätt?
Tyvärr ärligt talat så tror jag inte en lapp hjälper mer än den gör onytta…förmodligen sak samma.
De finns människor som inte kastar fimpar å skräp omkring sig och dem som gör de. Och dem brukar i allra högsta grad ignorera el skratta åt lappar.
Finns de någon papperskorg eller fimpställe? Inte för att de alltid hjälper heller men..
Det sitter en stor papperskorg precis intill gården.
Jag tänkte köra en snyftlapp.
"Snälla, kasta inte cigarettfimpar i rastgården. Min valp äter på dem och kan bli ordentligt sjuk av askan" och så en bild på Novaya. Typ. De flesta tänker nog inte på att hundarna äter fimparna, och att det kan vara farligt.
Prova kan man ju alltid.
#2 Haha mja, de kanske vore något. :P
Sätter man upp du vet arga " släng för h*lvete inga fimpar här" så brukar de bli tvärtom effekt..men din idé kan nog påverka.
Farligt vet jag inte..vi har haft en hund tidigare som fått i sig en fimp men spytt upp den och inte visat nått tecken på att ha farit illa. Min jrt har käkat en snus prilla och visade ingen förändring alls.
Men jag kan tycka att de borde vara farligt, för om man tänker på att alla farliga ämnen som fastnar i filtret för att inte gå ner i människans lungor…så borde de inte vara så hälsosamt att få i sig fimpen med all skit i magen.
Mja, hot, alltså "hot", funkar nog bättre. Iaf vad jag märkt av, man kommer längre med arga lappar än vanliga lappar.
"Jag bryr mig inte så mycket om om du vill ge dig själv en tidig död, men låt bli att riskera detsamma för våra älskade hundar!" Eller nåt mer förbannat och pikande, är alldeles för trött för att komma på något klokare ikväll…
be dom som röker plocka med sig en askkopp (upp och nervänd kruka på fat ex.)
Oerhört tanklöst ställe att fimpa, undrar om dom fimpar utanför dagis också….(?)
≧◔◡◔≦
Ilska skapar ilska. Jag tror inte alls på det där.
Jag tror faktiskt inte att särskilt många kastar fimparna där i "protest" eller något, de tänker nog bara inte på konsekvenserna. Så om jag ska skriva en lapp kommer det bli en snäll men lite ledsen lapp - Så att de tänker till lite.
#4 De håller jag inte med alls, tycker de flesta människor blir irriterade när folk skriver ut "hot" brev om hur andra ska sköta sig..tycker verkligen att sköt dig själv attityden kommer fram då.
#5: Det finns, som sagt, en papperskorg precis utanför rastgården så de skulle kunna slänga fimparna där - Jag tror bara det handlar om obetänksamhet.
#7: Precis! Det är bara att kolla på såna här forum, när någon blir tillrättavisad tar h*n inte åt sig alls, men när man i stället informerar på ett bra sätt kan man förändra en hel del attityder.
Ja, nu menar jag ju inte aggressiva lappar med ordentliga hot som i HOT eller dessa ilske-lappar som sätts upp ibland. De skrattar jag också åt. Det jag talar om är informerande upplysningar, med en liten pik och uppseendeväckande inledning, så man inte bara går förbi lappen utan verkligen hajjar till (folk är rysligt dåliga på att lägga märke till vanliga lappar annars, tråkigt men sant) Vilket jag kanske borde ha skrivit tydligare. _Mediaskada det där tänket, skriv inte bara en text utan gör den unik och få folk att hajja till! Typ.
_
I mitt förslag hade jag ju tagit med mer fakta efter den mer uppseendeväckande överskriften jag skrev ovan, a la "såhär skadas hunden om den får i sig fimpen, det här kan hända, såhär många fimpar behövs, sätts den i halsen så blabla och det vill ingen så snälla, plocka upp eller fimpa direkt i ec. askkopp. /Bill och Bull(eller vad man nu heter)". Så får man dels uppmärksamheten, dels ut infon och dels be lite snällt om förändring.
Men som sagt är jag alldeles för trött för att orka leta reda på hur cigg kan påverka hunden, men finns säkert att hitta något om vad man får i sig om man tuggar i sig en cigg(tänker småbarn bl a, borde vara skrivet lite på något barnforum om inte på ett hundforum) Själv har jag aldrig haft problem med detta, mina rynkar direkt på näsan åt folk som röker eller luktar rök, så jag är väl inte överdrivet sugen på att leta fakta själv.
Jag tycker din idé i #2 var bra. Jag tror inte heller på arga lappar, och de flesta som är där och röker har väl hund själv antar jag… Så de borde ju förstå och det kan ju mycket väl vara så att de bara inte tänker så långt att yngre hundar äter dem.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ja tycker det är rätt räligt att kasta fimpar… och är det en hundrastgård så bör dom ha hund själv, tänker dom inte på sin egen hund?!
och bara för att just deras hundar (kanske?!) inte äter fimpar, kan man väll f*n tänka på andras?!
lika så folk som gör så på lekplatser..
.
Aska är blande det renaste du kan hitta, det är bränt. Däremot är tobak inte så bra, på människa kan det ge förgiftnings symptom.
citat från nedanstående sida.
"Vanligtvis brukar tobak inte leda till några allvarliga förgiftningar, men kontakta sjukvården eller Giftinformationscentralen. Meddela hur mycket du tror att ditt barn har fått i sig och hör om det är nödvändigt att komma till sjukhuset för behandling.
Problemet är att det ofta är svårt att uppskatta vilken mängd barnet har fått i sig. Man anser att en halv till en cigarett, en tesked snus, eller en påse snus inte ger någon förgiftning som behöver behandlas. Om mängden är större eller osäker behandlas de symtom som barnet får, och oftast ger man även medicinskt kol".
Källa:
Skulle man kunna skriva att "hon kan bli förgiftad av tobaken" då?
Det blir väl jättebra. Tycker också det är ett oskick att bara slänga fimpar, utan en tanke på andras djur.
#13 Det tycker jag du kan göra. Jag har läst att människor kan drabbas av förgiftning av att äta en fimp, jag tror inte det är bra för någon art att få i sig de med tanke på gifterna som finns i filtret.
Men…de hör ju tilll ovanligheten att någon överhuvudtaget blir förgiftad av fimpar efterssom tex barn och djur oftast spottar ur el kräks upp den. Fast har man otur så.