Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 8469 ggr
[MissDiss]
0

Söker pudelhane för parning

Hejsan! Jag  har en hund hemma som heter Fia, hon är en Aprikos / vit liten blandras tjej som letar kille akut. Hon har redan löpt någon vecka. Hon är 75% Pudel och 25% Lhasa Apso. Och nu söker vi lite akut en trevlig liten renrasig Pudel kille till henne.

Hon har blivit tjuvparad en gång och var en riktigt duktig mamma, och ungarna blev helt underbara. Och nu vill vi ta en kull till på henne fast med en renrasig Pudel.

Så hör av er snarast för mer information.

Måste finnas inom Stockholm eller kunna komma hit för parning.

Mvh. Erica

Taci
0

Kan ju tipsa om att vara ute i lite godare tid, så ni verkligen får tag på en bra hund. Att leta såhär mitt i löpet känns lite hastigt, eller?

[MissDiss]
0

Ja det gör ju det. Men mamma var så tveksam i början, vi hade en kille bredvid oss men han har något fel på punglkulorna så de kanske inet blir några valpar med honom, så vi vågar inte chansa.

Gerbilflicka
0

#2 Fragan med den hanen ar val inte om det blir valpar eller ej, utan att man inte ska avla pa hanhundar som inte har normala testiklar som ligger som de ska i pungen. :)

Vanta till nasta lop ar mitt tips, och tank igen pa vad for hane ni vill ha. Om ni inte vill vara krasna menar jag, och det vill man val vara?

Ixectrona
0

Jag kan ha fel, men det här låter inte så genomtänkt.
Vad är syftet med parningen? Har er tik något att tillföra rasen (ser nu förresten att hon inte ens är renrasig - vad är då meningen att para henne med en renrasig hund?), eller är det bara för att "hon är så snäll och en bra mamma?" (Så gott som alla tikar kan bli bra mammor, det handlar om instinkter)
Har ni kollat upp rasernas sjukdomar? Vet ni vad er tik bär på för gener? Hur väl känner ni till hennes släkt? Det är bara några saker som man måste tänka på.

Karizma
0

Har du kollat blocket och eniro där kan man hitta bra avelshane sen får man se vad dom kräver på tiken.

Maddepadde
0

Undrar som #4, vad kan er hund tillföra Hundsverige? Och känns mindre genomtänkt att sätta sig på ett forum och leta efter en hanhund, med kriteriet "pudel" och "trevlig" - speciellt eftersom jag hoppas att alla vet att man blir utesluten ur SKK om man avlar på blandraser. ;)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Gerbilflicka
0

#6 Precis, det ar ju vart att tanka pa om man sager sa…

Jag skulle garna ha valpar efter min tik, men av rent egoistiska skal for att hon ar en fantastisk hund. Men hennes halsa ar inte den allra basta och det finns ingen anledning att avla fram valpar fran annat an topp-hundar dar varje kull blir ett steg mot en forbattring av rasen.

Dessutom sa maste man fraga sig vilken chans man ger sina valpar. Risken finns att de kanske blir omplacerade hit och dit, inte far vad de behover eller blir daligt behandlade pa olika satt. Om det inte fanns sa sjukt manga hundar som saljs pa tok for billigt sa skulle inte folk impulskopa hund lika latt heller. Fraga dig sjalv om du verkligen, verkligen kan erbjuda den basta mojliga framtiden for dina kommande valpar.

Karizma
1

Skulle ni föra samma diskotion om detta handla en renrasig hund?  Nu tycker jag man bör göra tester så som är kända det är helt rätt på båda fäderdjuren så ser man att man avlar friskt. Sen struntar jag i om det är en blandras för mig är det kemin som ska passa.

tsset
0

#8 Absolut! Enkla frågor som jag anser att alla som tänker ta en kull ska kunna svara på och dessutom frågor jag kräver att en uppfödare kan svara på för att jag ens ska överväga att ta en valp av denne. Vet man inte vad man tillför från både modern och faderns sida så gör man bäst i att låta bli att avla. Det finns nog med skit ute på annons och i samhället, som många gånger avlats fram för att föräldrarna var söta och snälla, eller vann det och det men egentligen består av skit.

Karizma
0

9 helt rätt :) jag kan med ställa och undra en del även av renrasiga uppfödare 2 som jag tycker avlar det jag söker och det är 2 olika raser (renras).

[Hilo]
0

Vilka testar har din hund gjort?

ögonlyst?
HD/AD
m.m m.m.

[MissDiss]
0

Det är tydligen inte aktuellt längre.

Men om någon har en Pudel att låna ut, så vill vi gärna låna en till nästa löp.

[Hilo]
0

#12 Frågar igen - Vilka tester har er hund genomgått?

Öronlyst?
HD/AD?
m.m.

[MissDiss]
0

Jag vet inte vad de där står för.

Men det är inget fel på henne, hon är frisk rakt igenom och har fått alla vaccinationer hon borde fått vid det här laget och hon är chippad.

[Hilo]
0

#14 Om hon är kollad för ögonen, pudlar kan ha en sjukdom som heter PRA, vanligt hos just Pudel.. och ska man avla på Pudel så tycker jag ett sådant test vore på sin plats.

HD/AD är om höfterna är röntgade.
Vilken HD-grad hon har?

A-B-grad, C-grad eller D-grad.. E-grad?

Din mamma borde veta om hon är testad för allt detta, det finns papper på det i så fall. Glad

[MissDiss]
0

Jag har ingen aning. Det enda jag fått veta, är att hon har ett glapp i knät men det är inte ärftligt.

Hon har som sagt fått en kull tidigare som det inte har varit något fel på. (Dock blandraser, gatukorsningar, och tjuvparning)

[Hilo]
0

#16 Aja, var mest intresserad då grannen har en Pudel han lånar ut till parning, men då är dessa testar krav m.m.
Men vet du inte så släpper vi det Glad

[MissDiss]
0

Okej, "/

[Hilo]
0

#18 Vet dock inte hur han gör med blandraser, han har bara lånat ut till renrasiga innan vad jag vet..

[MissDiss]
1

Okej, men det jag fått veta är att om man parar en blandning med så lite annan som det är i henne så räknas ungarna ändå som renraser. Var en som skulle mejla och fråga det.

[Hilo]
0

#20 Nej, de räknas inte som renraser, det kan jag säga på en gång.

tsset
0

#20 Då är du felinformerad, renraser kräver att både föräldrar och avkommor är reggade i skk, det handlar om speciella krav som måste uppfyllas osv osv. Det hjälper inte att valparna är av en ras till 99% och inte ens 100% då det krävs mer än att föräldrarna är renraser för att få registrera avkommorna som renraser.

Karizma
0

små pudlar har inget större behov har jag hört a hd rönken men ögon och hmm är något mer som är viktigt… Kan säkert nån Pudel ägare säga vad som är viktigt o göra, och gör man detta så hamnar du bra till på min lista :D

Gerbilflicka
0

#8 Ja, det ar lika intressant om det ar en renrasig hund. Jag har en renrasig schafer men skulle aldrig ens komma pa tanken att para henne, fast hon ar snall och inte sjukare an genomsnittet och ar otroligt arbetsvillig osv.

Forst och framst sa ar det ett stort ansvar, och jag kan inte tillrackligt om hundavel. Om man inte vet vad hd/ad eller ogonlysning betyder, och att man tror att blandraser efter en renrasig hund raknas som renrasiga… da har man inte ens grundlaggande kunskaper ens.

Det kanske later elakt, men jag tycker bara att det avlas for latt. Jag vill inte vara taskig heller men man ska inte glomma bort att det ska handla om hundarna och inte om oss.

Hundar kan vara alskade utan att de ska avlas pa! Man far skilja pa karlek och logik, annars kan man inte valja avelsdjur. Jag ar saker pa att det ar en helt underbar hund, absolut! Och hon blir inte mindre underbar for att hon inte paras igen.

[Hilo]
0

#23 Kanske inte, men individer kan ju fortfarande har fel.. Flört

AnneN
0

#20 Jag la in svaret jag fick av SKK i din tråd på Blandrashundar, men lägger in det här också.

"Hej,

För att hos SKK registrera hundar inom en ras måste båda föräldradjuren vara registrerade som just den rasen. Tiken kan alltså inte vara registrerad hos SKK och då blir hennes valpar inte heller det.

Jag brukar hellre än "renrasig" använda uttrycket "rashund" eftersom raserna ofta en gång i tiden framavlats genom att man blandat olika raser.

Hur man väljer att definiera "blandras" är upp till var och en, men valparna i exemplet du nämner kan alltså inte bli rashundar i SKKs register.

Med vänlig hälsning,

Karin Drotz

Avelskonsulent SKK"

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Hilo]
0

#26 Jättebra AnneN  - Tack Glad

Lyan
0

#16 Med glapp i knäet kan jag bara tänka mig att du menar patella luxation, det är i högsta grad ärftligt! Min hund är precis operarad för 20 000kr för just patella och han hade bara ett ytterst litet glapp!

Så tänk om, hur söt och snäll din hund än är så är hon ingen lämplig avelshund!

Jag har fått många förfrågningar om att para Mattis och visst hade det varit roligt med en valp efter honom men man måste tänka längre än att det är gulligt med valpar. Man måste tänka på hur valparnas hälsa kommer att se ut också.

Och är hon inte testad för något kan du inte säga att hon är frisk för det kan du omöjligt veta om du inte har röntgensyn och är utbildad veterinär.

Förlåt om jag låter hård men det finns så många valpar som dumpas bort och det behövs definitivt inte fler med dessutom tveksam hälsa.

[MissDiss]
0

#28 Veterinären sa att det inte är något ärftligt. Det var en födsel skada.

Jag nämner det igen.

Hon har haft en kull, en tjuvparning, som det inte är något som helst fel på…

Maddepadde
0

Hur många har blivit patella, HD/ED och ögonundersökta?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Hilo]
0

#29 Men vilka garantier är det egentligen?

Jag skulle ALDRIG någonsin para en hund, para min hund en annan hund som jag inte ser svart på vitt att den är frisk.
Skiter i om den fått 56788 kullar innan "felfria" - Jag vill ha papper på att hunden är testad felfri - Av en expert.

Gerbilflicka
0

…och det paminner mig om varfor jag inte ska skaffa en blandras. :) Det ar synd, for om det hade varit samma koll pa blandraser som pa renrasiga sa hade jag inte brytt mig. Men nu ar det inte koll nog pa renrasiga och NOLL koll pa blandraser… och da far man en massa agare som utan kunskap over de mest grundlaggande testerna nagonsin sager "det ar inget fel pa min hund" fast man egentligen inte vet ett smack.

Hur gamla ar hennes forra valpar? Har de hunnit bli 3 ar, 5 ar, 7 ar, eller t.o.m. 10 ar? Du vet, uppat i aldrarna nar problemen borjar komma. Det ar inte lika manga som har problem med sin unga hund som med sin gamla…

#31 Precis, haller med till 110%. Avel ar ingenting man bara fjantar runt med for att det ar kul liksom. Det ar ju faktiskt liv det handlar om!

[Hilo]
0

#32 Precis.

Min hane - innan han kom till oss, bara veckan innan faktiskt.
Han är kollad och allt sånt, men några papper finns inte kvar, de är borttappade - dock går det ju att fixa fram resultaten via Vet. och så. (Det är en blandras, så via SKK går det inte)

När han dock parades - utan papper höll jag på att tappa hakan.
Hur kan man bara gå på ordet - Han är frisk, vi lovar - och låta honom para en tik?

VI vet att han är frisk, men vad spelar det för roll egentligen när det inte finns några bevis.

Han ska kastreras, och därför har jag valt att inte kontakta veterinär eller förre ägaren för upplysningarna om hans HD/AD och så..

Lyan
0

#29 En veterinär sa till mig att katarakt inte är ärftligt. Man kan inte lita på ett sådant påstående försen man har dubbelkollat med flera. Helst en expert på området.

Hade inte jag varit uppmärksam på Mattis så hade han lätt kunnat gå igenom en Patellaundersökning UA för han hade så starka muskler att det inte gick att palpera patellan ur läge, vi fick gå på symtomen, tills han fick rejält ont, då gick den att palpera.

Rafflan
0

Bra att du letar Pudel hane då jag lärt mig att ska man korsa ska man försöka hålla sig till 2 raser ;) Som du nu gör :)

Så kolla ögonen och höfterna (om man nu gör sånt på pudlar eller Lhasa Apso, kolla upp det hos en registrerad uppfödare eller på någon ras sida) + en ordentlig genom koll hos veterinär.

Sen letar du bra Pudel hane som har dem saker du söker och väntar på nästa löp :)

Tänk dock på att ha pengarna också, kejsarsnitt + kasteration kan vara jätte dyrt om det tvingas göras en sen söndags kväll, men är det akut är det och då gäller det att ha råd + att ev valpar kan behöva vård.
Det var allt jag kunde komma på…

Lycka till med kommande valparna :)

[MissDiss]
0

Tråden kan tas bort… Allt blev nedladgt..

[Hilo]
0

#35 Jättebra tips! Kostnaden brukar ju vara största hindret.

#36 Ah, kanske bäst så. Men lycka till om planerna kommer upp igen.Glad

[nataschaj]
0

enligt den andra tråden va de en valp från den kullen som fick höftskada, kan bero på tiken elr från den hanen som hon blev parqad med..

men bra de blev nedlagt!

[MissDiss]
0

#38 Vadå för andra tråd? Detta är  min enda? :S

[Hilo]
0

#39 Nej, du har ju en på BlandrashundariFokus också.

[nataschaj]
0

du strata en samma tråd på blandrashundar juh

[MissDiss]
0

Jaha, ja men det var någonting som valpar kunde åka på. Det hade ingenting med mamman att göra.

[Hilo]
1

#42 Någonting som valpar kunde åka på?

Vad kallas det?

[MissDiss]
0

Jag har ingenting med detta att göra. Det är min mamma som håller på med detta.

Men kan du inte bara face the facts att det inte blir någonting av detta!?

[Empisen]
0

#42 Säg inget förns du vet, sjukdomen som Oscar fick var ärftlig!

[nataschaj]
0

42 jo för de va höftfel å de va ärfligt.. alltså inge seriöst, men nu va de för hoppningsvis en tjuvparning så…

Kolla tik åp hane om ni ska vara seriöösa annars lägg ned tanken på alva på henne

[Empisen]
0

(Oscar är valpen från tjuvparningskullen för er som inte vet)

[MissDiss]
0

Men då kan du ju stämma veterinären som sa att det inte var så…

Jag tänker inte sitta och lyssna på erat tjafs när detta inte är mitt ärende heller..

[nataschaj]
0

48 de e la du/ni som ska stämma vetten om de va den som sa te er att de inte va ärfligt???..

elr blandar ja ihop nui???

[Hilo]
0

#48 En läxa, ta alltid reda på vilken vet. ni går till. Många här i landet är tyvärr bara skit, och vill man ha riktiga svar - Gå till en utbildad expert inom området!

Ja, lika bra då att parningen inte blir av. En kastrering vore inte helt fel.
Hoppas din mamma inte går tillbaka i samma bana igen.

Taci
0

#48, du kan ju inte säga att detta inte är ditt ärende, när det är DU som startat tråden om det hela ;)

[MissDiss]
0

Det var inte höften hon hade glapp i utan knät fick jag nyss veta…

Ska ni fortsäta bråka så får ni ringa min mamma…

Mamma är skit förbannad över att ni inte kan prata lugnt med en…

[Empisen]
0

#52 Jag tycker vi pratar lugnt, säger bara hur vi tycker och tänker Flört

[Hilo]
0

#52 Pratar lugnt?
Synd att hon blir förbannad på folk som är mån om hundar, avel och ställer nödvändiga frågor.

Det finns så mycket fel inom hundavel idag, så det är väl självklart att man uppmanar till bästa resultat.

Så det rör mig inte i ryggen att din mamma bli arg.

[nataschaj]
0

här e de ingen som skriker om man säger så, utan vi ahr våra åsikter å man måste kuna ta en debatt, i en debatt kan de kännas som att foilk blir sura osv på än, och nu e de via en data så kan man tolka fel..

ska ni para hena kolla då på detta:

Höft/arbåg

Ögon

ev hud sjukdom

m.m

vet du inte vad det är, fråga, googla

[MissDiss]
0

Kan ni inte bara lyssna och låsa denna förbannade tråden nu? Vi har sagt sjuttioelva gånger att vi lagt ned det. Så för i ….. sluta tjata då..

Det var knäskålen….Skrikandes

Taci
0

#56, troligtvis har ingen Medarbetare sett att du vill att tråden låses, därför är den fortfarande öppen :)

Om det är nån som inte pratar lugnt så är det ju du, vill jag bara tillägga..

Yessica
0

Jag låser nu tråden, har ni ytterliggare frågor får ni ta det via PM med personen, och acceptera om hon inte vill prata mer om det.

Jag har tyvärr inte hunnit vara inne tidigare och se att tråden ville låsas, troligtvis ingen annan Medarbetare heller. Tycker du ändå kan hålla en trevlig ton. För jag tycker också att det är mest du som "skriker". Dom andra har bara sagt vad dom tycker och ställt rätt sorts frågor, dom vill hjälpa er att få fram friska hundar. Det är ingen som är dum här "med flit", eller vad man ska säga.

Men men, som sagt. Låser tråden nu.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Inlägget är låst för nya kommentarer