Populäraste hundrasen?
Vilken hundras tycker du är mest populär? Skriv järna 123456789……….osvom du vill

Kanske menar du favoritraser? För man kan ju inte tycka själv vilka som är populärast bland alla, finns ju sånna listor typ redan. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Ställer eg. samma fråga som Yessica…
Men är det just den Populäraste rasen du syftar på, så får jag nog säga att Schäferhunden är ju oavkortat en av Världens absolut mest använda och helt klart mest populära hundrasen Ever.
Den används till mer eller mindre Allt då det är en väldigt månsidig (arbetande)ras som ändå är Lätt att ha att göra med.
Om du syftar på ens personliga favoritras, så kan jag ju säga att Schäfer -såklart- är min favoritras, Varför?
Jo för att det är en helt fantastisk ras… Ptja, bara att läsa ovanstående om varför. ;-)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Mja, schäfern toppar ju alla listor. Dock är ju schäfern inte så… hel, finns ju iaf två tydliga varianter vilket för mig gör det svårt att tala gott om schäfern som en ras… bruksschäfern kan jag hålla med om att den placeras långt upp även i mina listor, men räkorna… nej. Tror det är anledningen till att jag inte har schäfer också, jag är inte tillräckligt insatt och vågar inte chansa och sen hamna med en mestadels räka där psyket är åt skogen…
Som personlig favoritras har jag jaktlabben längst upp, däremot inte fettolabben(den hamnar riktigt långt ner!), så egentligen blir det ju ingen ras så sätt… jag sätter alla arbetsvilliga raser(varianter av raser) längst upp! För mig går insidan före utsidan, alltid. Sen blir det ju olika listor för olika ändamål…
Nej men förresten… som RAS så gillar jag BCn främst, där KRÄVS det att hunden kan valla/jobba och SÅ skulle jag vilja ha det i alla raser, även sällskapsraser! (alla egenskaper går ju att testa). Sen har jag inte något större intresse för vallningen ÄN, så BC blir det inte på ett par år, men jag gillar tanken. Kan hunden inte jobba som den är skapt för så ska den inte avlas på helt enkelt, sen kommer övriga delar in.
Vilken hundras som är populärast är skillnad från land till land. Storbritanien är Labrador Retriever den populäraste rasen enligt kennel klubben. Även Chihuahua står högt i topp där.
I Sverige är det enligt statistik Schäfern som är den populäraste hundrasen följt av Golden och Labrador men även här trampar Chihuahuan in och börjar komma i topp. Detta enligt en studie av Expressen.
Personligen kan jag hålla med om att Schäfer står högt bland svenska folket och är en hund man ser allt oftare.
Ska jag ge en mer individuell syn på de raser som är populärast för mig dvs de jag gillar bäst så är det just Schäfern samt Stor Pudeln.
Sen kan man ju fundera på om den det finns flest individer av också av den anledningen blir populärast som ras… jag menar, om kanske taxen skulle explodera till en miljon nyfödda under ett år, betyder det per automatik att det är en bättre ras enligt folket eller bara att uppfödarna varit flitiga? Collien klättrade ju under lassie-tiden, men men ligger inte lika högt längre….
Vore intressant att jämföra antal hundar inom rasen (som svenska listor baseras på, om jag minns rätt?) mot vilken ras folk ser som "bäst".
Vilken ras jag tycker är mest populär? Kan du utveckla? 
Nikkis, har du blivit en ord tjuv?
*asg*
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Vilken ras jag tycker är mest populär?
Det handlar inte om vad någon tycker, utan hur statistiken ser ut i just det området, orten eller landet..
Sen är det ju en annan sak om du menar favoritras.
# Alla, Snälla, jag skrev lite konstigt, och typ alla börjar haka upp sig på det, jag fattar inte vad ni ska hacka på det för! En människa skriver fel, ellehur?
#9 Men du har ju inte sagt något förrän nu. Du får ju räkna med att folk reagerar när folk skriver så att inte allt förstår ibland.. Men nu vet vi, men du har fortfarande inte sagt hur du menar..

I den lilla by jag bor i är det tveklöst jack russel som är mest poppis, 3 hus i rad har såna!

#9 Det är klart man skriver fel. Det gör ingenting. Jag undrade bara vad du menade så jag visste hur jag och andra skulle svara.
Sen ser jag inte riktigt var alla hackar på dig.
Tyvärr svarade du ju inte på frågan om hur du menade nu. Så frågar igen bara, hur menar du? 
Ha en bra dag!
#3 Inte så insatt men vad menas med "räka"?
Mina personliga favoriter:
1. Mops _(fettsöta, dock synd om de flesta med trånga tårkanaler och svårt med andningen p.g.a hur folk avlat med dom)
_2. Chinese Crested (då jag har en blandis av det själv)
3. Shih-tzu
4. Dvärgpudel
5. Irländsk röd setter (så himla fina, vill så gärna ha en!)6. Cavalier king charles spaniel
- Yorkshire terrier
På topplistan som visar de populäraste raserna är det…
1. Schäfer
2. Labrador retriever
3. Golden retriever
4. Jämthund
5. Rottweiler
6. Cocker spaniel
7. Chihuahua, korthårig
8. Cavalier king charles spaniel
9. Chihuahua, långhårig
10. Chinese crested dog
11. Shetland sheepdog
12. Jack russel terrier
13. Tax, strävhårig normalstor
14. Flatcoated retriever
15. Border collie
16. Engelsk springer spaniel
17. Staffordshire bullterrier
18. Drever
19. Dansk-svensk gårdshund
20. Pudel, dvärg
#13 "Räka" kallas de sönderavlade utställningstyperna av extrem sort. Dock ganska vanlig. (Schäfer)
#14 Jaha då typ ryggen "lutar neråt" mkt? Typ bakbenen är "korta", ja något knasigt med bakbenen iaf. Tycker det är grymt fult och onödigt.
#15 Precis 
#9 Men vad menar du då? Vi måste ju fråga när vi inte förstår vad du menar?
Jag förstår fortfarande inte vad frågan handlar om.
Är det vilken ras vi gillar mest eller vilken vi anser är mest populär i samhället?

1. Podenco ibicenco
2. Austrailian Kelpie
3. Austrailian cattledog
4, Appenzeller sennenhund
5. Segugio italiano
6. Kai
7. Belgisk vallhund, Malinois
8. Akita (japansk)
9. Beagle
10. Cavalier king charles spaniel
Raser jag ser mest när jag är ute och går:
1. Golden retriver
2. Rhodesian ridgaback
3. Amstaff
4. Jack russel
5. Engelsk springer spaniel eller Tax
Personliga favoriter:
1. Welsh springer spaniel
2. Chinese crested
3. Golden retriever
4. Jack russel
5. Border Collie
6. Schäfer
7. Rottweiler
Hakar väl på de andra..
Personliga favoriter
- Dogo Argentino
- Dobermann
- Rottweiler
- Welsh Corgi Cardigan
- Västgötaspets
- Rhodesian Ridgeback
- Finsk Lapphund
- American Pitbull
- Engelsk Staffordshire Bullterrier
- Flatcoated Retrivier
Populäraste raserna här i byn
- Golden Retrivier (Utan tvekan)
- Schäfer
- Labrador
- Blandraser
- Chihuahua
- Div. dvärghundstyper. Typ pekinese, shi tzu.. o.s.v.
Populärast här är tveklöst Rottweiler. Bor i en fjuttby, men det känns som att varannan granne har minst 1
Annars är det väldigt blandat.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#22 Vi har haft många rottisar här med.. Dock inga trevliga och man är ganska glad att de flesta trillat av pinn på senare tid, så det finns bara ett fåtal kvar.. En ung tik, jättemysig och en galen hane med en lika galen husse..
#23 De här verkar trevliga. Har bara hälsat på två tikar. Den ena är grannen brevids valpis
Rottisvalpar är verkligen ursöta.
#24 Ooh ja! Så tråkigt att morsan inte föder upp längre.. Rottisvalpar är något av de sötaste valparna enligt mig
Här är det ju också många blandraser, som jag skrev i listan..
Men men man bor ju på landet så det kanske är vanligare här än i stan..
#25 Jag håller med, även om det annars inte är några av mina direkta favoritraser.
Här på landet är det faktiskt många fler renraser (Så vitt jag kan se, kollar ju inte direkt stam
)
#26 Haha, här ser man tydliga korsningar.. Behövs ingen stam för att se att hunden knappast är renrasig 
#27 Nej, ibland är det lätt och ibland väldigt svårt. Flyttar till din nya tråd om "landet" nu!
#28 Yes, så det inte blir OT 
Jag kanske inte är inne 24 7 här så därför kanske jag ionte hinner svara så snabbt. Jag menar: vilen populärast och vilken tycker du är bäst
#30 Okej, då var vi inte helt fel ute sen ändå
Tror ingen här sitter 24/7 heller 
#31 Nej, kanske inte det men dt verkar ju som att man måste vara det, för att svarar man inte på 5 sek så blir ju aiia helt.,.
Jag ser inte var folk "blivit helt…".
Vi frågar ju bara eftersom vi inte förstod… Hur tycker du vi annars skulle ha gjort?
Populärast hos mig:
Omöjligt för mig att verkligen placera ett par raser i någon ordning, men jag föredrar hundar av arbetande raser och väljer ras efter vilka behov jag klarar av attt fylla. Sen kan man ju gå på utseende också, eller raser jag gillar men inte skulle ha själv…
Populärast här i krokarna:
Går inte heller att säga, då vi har sjukt mycket uppfödare här ute och skulle man gå på antal så vinner ju den som har flest individer hemma för tillfället… inte helt rättvist ;) Ska man istället utgå från antal raser, och att varje person bara har 1 ras trots antal individer så har vi nog flest… näe, det är nog ganska jämt.
Flest renraser iaf, sett till antal då. Beror nog mycket på uppfödarna som sagt men jag tror de har övertag annars också :)
#32 Ingen som "blivit helt"
Om du kollar i börjar har det gått timmar mellan inläggen..
Mina favoriter:
1, Finsk spets (dock skulle jag själv inte vilja äga en, men de är så grymt vackra!)
2, Lhasa apso
3, Shih tzu
4, Pudel
5, Spansk vattenhund
Vanligast här:
Golden och Schäfer, helt klart. ;)
Men snälla kan ni släppa det bara?
#35 ja och vad är det med det? Jag har ett liv, inte bara sitta vid datorn..
Tycker alla har svarat trevligt, däremot tycker jag det är du som är väldigt otrevlig och tolkar våra kommentarer helt fel.
Jag skulle oxå bli lite irriterad om alla upprepade samma sak. Lite besserwissers över det hela.. Räcker väl med att en person frågar vad TS menade. Eller har jag fel? Sen får man väl ta för givet att TS menade vad h*n skrev. Det vill säga populäraste hundrasen? Då menar h*n väl inte vad man personligen tycker?
#39 Men att tycka vilken den mest populäraste hundrasen blir ju lite konstigt iom att det är statistik och inte tycke som spelar någon roll.
Tror det var därför folk vart förvirrade..
Ex. Jag kan inte tycka att labrador är den populäraste rasen när det helt klart är schäfer, eller just lokalt, golden..
#37 Du behöver inte bli otrevlig.
Folk här inne har också ett liv, som du uttryckte det..
Jobbar o.s.v.
#41 Ja, det var ju därför många frågade hur hon menade, för det stämde inte riktigt.
#43 Alla frågade heller inte. 4 pers är knappast alla.
Nåja, tråden handlar inte om det.
Dags att återgå till ämnet.
Aja, jag ska försöka återgå till ämnet, om jag fattade det rätt.
*Inte någon sarkasm mot TS*
Statistik är ju statistik, men här i stan verkar Australisk terrier vara överallt - förstår inte varför den är så väldigt populär, men men.
I Umeå verkar det vara vanligt med bl.a. Whippet och Italiensk vinthund. Och jag har hört någon gång om en som skaffade en Afghanhund och snart blev det "afghanfeber" i hela hennes stad, men ytterst få hade kvar sina hundar ett år senare…
Varför är det så? Varför skaffar man en hund bara för att man mött individer man tycker är fina eller trevliga? För mig har det alltid varit en självklarhet att ta den ras som är bäst för mig (och som jag är bäst för), hur ovanlig den än är, inte den som grannen har exempelvis.
Populärast hos mig är för övrigt… (Ordningen är lite luddig och ändras ibland, och raser byts ut till och från, men såhär ser det ut nu
)
* King Charles Spaniel
* Perro Dogo Mallorquin/Ca de Bou
* American Akita
* Malteser
* Japanese Chin
* Fila Brasileiro
* Grosser Schweizer Sennenhund
* Thai Ridgeback Dog
* Dogo Canario
* Shar Pei
* Tamaskan
* Mastino Napoletano
* Tosa ken
* Amerikansk Bulldogg
* Staffordshire Bullterrier
* English Toy Terrier
* Bracco Italiano
* Segugio Italiano
* Chongqing Dog
* Shikoku ken
* Löwchen
* Bostonterrier
* Bolognese
* Sussex Spaniel
* Bullmastiff
* Silky Terrier
* Sredneasiatskaja ovtjarka
* Basenji
* Tibetansk Mastiff
* Korea Jindo Dog
Ja, jag har konstig smak. 
#45 Många gånger vill grannar visa sig bättre än andra, troligen var dem avundsjuka(den kända svenska avundsjukan) och ville flasha lite… vi har en sådan här iaf, vi köpte ny bil - han köpte en likadan fast en årsmodell yngre. vV köpte husvagn, han köpte en för dubbla priset. Vi köpte en valp - han köpte TVÅ! Inte samma ras lycklligtvis, men åt skogen gick det i vilket fall ;)
Då har nakenhunden fått komma in i bilden =)
Schäfer ligger ju på första plats i Sverige (vilket den har gjort i över 40 år nu, har ingen annan hundras gjort).
Men min personliga lista ser ut så här:
1. Sankt bernhard
2. Mops & Fransk bulldog (delad plats)
3. Siberian Husky
4. Schäfer
5. Leonberger
6. Boxer
7. New Foundland & lanseer (delad plats)
8. Chihuahua
9. Papillon
10. Border collie
(ändras hela tiden hehe)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dom populäraste raserna här är definitivt schäfer och golden retriever.
Mina favoriter, utan inbördes ordning
- Leonberger (inte så konstigt när jag äger en själv)
- Släthårig foxterrier (föder upp tillsammans med min mor)
- Chihuahua, långhårig (min nästa ras)
- Saluki, långhårig
- Siberian husky
- Vit herdehund, långhårig
- Pinscher (f.d. mellanpincher alltså)
- Finsk lapphund
- Isländsk fårhund
- Golden retriever (med färg!)
- Weimaraner, långhårig
En salig blandning.
#43, det är så jag känner
Tack för at du förstår…
#33 Tyck vad du vill…
#44 Det var knappast 4 personer, då har du nog inte läst igenom tråden…
#50 Jo, det var precis det jag gjorde.. De andra som frågade, frågade igen efter du svarat i tråden, men inte svarat på frågorna.
I övrigt var det 4 huvudpersoner, innan du svarade i tråden.
#52 asså, jag har ju sakt detta 1000 ggr…jag är inte inne här helatiden, jag har lixom djur att ta handom, hästar hundar katter kaniner….mm
Mina favoriter (men jag tycker iallafall att nästan alla är gulliga):
- Engelsk cocker spaniel
- Pudel, mellan
- Labrador retriver
- Golden retriver
- Shetland sheepdog
- Chihuahua, både lång och korthårig
- Saluki
- Mops
- Sarplaninac
- Siberian husky
- West highland white terrier
Fast min lista ändras ofta.
_#53 Ingen som påstått nå annat. Vi har också djur att ta hand om många av oss, och jobb, barn, hem och familj..
Så.. Nåja, nu slutar vi snacka om det..
Får inte fram något vettigt ur det i alla fall._

Tycker att vi lägger ner diskussionen om folk som klagar och så nu.
Precis som Hilo säger kommer det inget vettigt fram ur det, bara sura miner. Vilket vi inte vill ha.
Ha en bra dag!
#55 Nej jag har inte sakt att ni inte har det, men jag hinner i allafall inte med datorn så mycket som ni verkar göra…Nu kan vi sluta snacka om det…
Som sagt är ju Schäfer den populäraste. Här i byn är det Jämthundar, samt andra jakthundar. Och mina favoriter är:
- Schäfer
- Rottweiler & Vit herdehund
- Dobermann & Malinois
- Groenendael
Andra fina raser är: Australian Shepherd, Border collie, Chinese crested. Grand danois, Borzoier, Kuvasz och Greyhound, Faraohund, Podenco Ibicenco, Finsk spets, Karelsk björnhund är också ståtliga och underbart vackra hundar. Sen finns det ju tuuusen mer också, men det var dom jag kom på. Pudlar, dvärg, och storpudel i färgerna Aprikos och Mörkbrun(vet inte vad färgen kallas om dom är det) är också fina, svart skulle jag också kunna ha men det skulle bli mitt 3:e val av just färgerna på Pudel 
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Runt omkring mig bor det många olika hundar.. Men det är nog JRT det finns mest av.. Men även rottweiler och australian sheperds.
Mina personliga favoriter är: Schäfer, Rottweiler, Amstaff, Engelsk springer spaniel (jaktavlade är det som gäller då, utställningshundarna verkar så tråkiga..)
Sen så har jag andra favoriter men dessa skulle jag kunna tänka mig ha igen 

För något år sedan såg man nästan ingen annan ras än Staff.
Lyckligtvis har de minskat iantal, dock finns det fortfarande ett gäng, men förutom staffar verkar Chihuahua och chines crested dog vara väldigt popis i denna stad.
Hundar jag gillar (tycker om utseeendet, men kommer mest troligt aldrig att skaffa)
* Dobermann
* Am.staff
* Irländsk/Engelsk/Gordon setter
* Dogo argentino
* Galgo espanol
* Saluki
* Afghan
* Collie
* Rottweiler
* Weimaraner
* Boxer
* Grand danois
med flera
Absoluta favoriten är:
* Marta - en gatuhund från Spanien, mest troligt en podengo portugues pequeno-korsning alt. terrier-mix.
Raser jag gillar (och kan tänkas komma skaffa)
* Italiensk vinthund
* Whippet
* Russiky toy
* Bullterrier
* Griffon bruxellois
med flera
Jag bor i en liten by med inte så värst många invånare. Dock finns här ganska många hundar. Skriver en liten lista på hundar som finns runt omkring här:
* Border Collies, 3-4st på en bondgård.
* Golden Retriever, 1
* Labrador Retriever, 3 gula & 1 svart
* Staffordshire terrier, 1
* Rottweiler, 1
* Jack Russel Terrier, 1
* Border Terrier
* Finsk Lapphund
* Shetland Sheepdog, 2 (snart 3). Mina egna..
Om man räknar efter antalet hundar är Labrador, shetland sheepdog samt border collie populärast här.
* Shetland Sheepdog
* Schäfer (Rakryggad, absolut ej räka)
* Irländsk varghund
* Kooikerhondje
* Nova Scotia Duck Tolling Retriever
* Weimaner
* Papillon
* Saarlos Wolfhond
Mina favórit raser är no
1.Schäfer (då jag växt upp med dom)
2. yorkshireterier (då jag har en själv)
3.bordercollie
4.pittbull
5.masstiff
sen en massa till XD