Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 8200 ggr
Valkyrie
1

kinesisk nakenhund

hej. tänkte om det fanns några här på iFokus som har nakenhund? ni kan väl i så fall skriva lite om hunden och kanske berätta varför ni skaffade en nakenhund.

hur klär ni den på vintern/sommaren?

solar ni den och rakar eller?

lägg gärna in bild :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Cornish-rex
0

Det vill jag gärna också höra om…

Valkyrie
0

ja det är intressant att höra ifrån andra. jag brukar ta hand om en nakenhund och ägaren varken rakar eller solar :)

på vintern har den vinteroverall iaf och mysiga dressar :)

Rest in peace Valkyrie!

[Nötis]
1

våran nakenhund tycker iiinte om att vara ute nu när det är kallt, vi klär på honom med overall och täcke nu på vintern, i höstas/slutet av sommaren hade han på sig tröjor (som ser ut som en strumpa som går över hela kroppen) och dom varmadagarna hade han inte på sig nånting när vi va ute med honom :)

Valkyrie
2

okej :) rakar du eller solar den i solarium?`

måste man raka & sola om man ska ställa ut? tycker det är taskigt att sola den i solarium men raka är väl okej, det beror varför man gör det.

Rest in peace Valkyrie!

Cornish-rex
0

#4 Man kan väl inte sola dom i solarium!!? Förvånad Måste dom sola alls? Jag trodde att dom gillade att ligga i solen under sommaren, men inte mer än det. Taskigt om man bestämmer att hunden måste sola!

Usch för solarium…

Valkyrie
0

ja många solar de i solarium för att de ska få fin färg :(

Rest in peace Valkyrie!

Karizma
0

4, Solarium nee det tor jag inte är bra skadligt vill jag någ säga att det är vart har du fått den iden ifrån? har aldrig hört det då har jag kontakt med 3 olika uppfödare Förvånad 

Man smörjer in med solfaktor på sommaren så de inte ska bli solbrända och få ont. En nakenhund fryser väldigt lätt och de ska ha täcke på vintern, finns även innekläder för små kalla nakenfisar med. Jag har haft en hane här hemma ett tag (systerns gammla ccd) Himmla trevlig ras som faktis jag fick ögonen för :)

Valkyrie
0

ja det är många som solar de :(

Rest in peace Valkyrie!

[Nötis]
0

jag har aldrig ens hört talas om att man solar dom i solarium >< kan tänka mig att det kanske förekommer i typ usa men inte här i sverige? ._.

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aldrig hört talas om att man solar dom? :S

Jag har en nakenhund, dock blandras med shihtzu men han är den enda nakna av sina kullsyskon. Qenta vill vara ute och springa men inte i djup snö och inte längre än typ 5 minuter haha. Och efter kanske 2 minuters promenad fryser han om tassarna och hoppar på tre ben, hehe.

Han är snart ett år och älskar att busa och leka med allt och alla, leksaker, katten, kaninerna och människor :) Så busigt! Men han kan sova sjukt mycket också, han ligger hela tiden i sängen hos mig eller med min syster och sover under täcket med huvudet på en kudde, haha. Igår sov han typ hela dagen haha och som liten som han ännu mer. Qenta ckäller aldrig heller, väldigt tyst grabb, och vi har inte uppfostrat honom till det, möjigen hans tidigare ägare, vi köpte honom när han var tre månader…
Han får ha på sig ett täcke när det är kallt, och på sommaren har han på sig en svalare tröja så han inte blir bränd eller biten av alla mygg och knott när vi är på landet hos mamma.

Valkyrie
0

nej det förekommer mycket i sverige. de solar de i solarium.

Rest in peace Valkyrie!

Emaljoh4
0

Låter mycket märkligt att sola hunden i ett solarium…

Men blir jag förvånad? Njaaaaaaa…

När man ser folk som har "dockkläder" på sina hundar, och bär de som handväskor överallt, trots att de har fungerade ben, så kan jag inte bli förvånad över att det finns de som solar sina hundar i Solarium.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Karizma
0

11, Jag har idag pratat med 2 uppfödare och de har då inte hörtalas om detta. Då rör de sig blad givetvis andra uppfödare. Men som jag sa till ena att skulle du bli förvånad om så var fallet hon svara JA på detta del ger det canser o sen ger inte huden något extrapåäng när man ställer ut hon fatta INTE vinken för 5öre att sola sin hund i solarium. Men jag sa: Jag skulle inte iaf bli förvånad folk gör så j***la mycket onödigt med sina hundar.

SaraC
0

Färger blir blekta av mycket sol så förstår inte hur det ska kunna ge fin färg. Dessutom lär ju de nakna hundarnas hud bli förstörd eftersom man vanligtvis smörjer in dem med solskydd när det är starkare sol, så jag förstår inte hur hundarna kan bli "finare". Tycker hela grejen med att sola en hund i solairum låter helgalen och hoppas verkligen att det inte är något folk ägnar sig åt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taci
0

#14, antar att det är det att det annars rosa skinnet blir brun. Som på människor alltså. Men det låter ju vansinnigt, o jag hoppas inte det är särskilt vanligt!

SaraC
0

#15 Helt vansinnigt!

Karizma
0

14, ja det lär inte se bättre ut efter för mycket sol, man smörjer in sin nakenfis vid sommartider. Sen så sa hon oxå solar och struntar man i smörja in så kan de få fulare skinn allså det blir hårdare o torrare allså minus på det vid utställning. Så hela detta med solarium tor jag inte många gör.

SaraC
0

#17 Ja, precis. För att inte tala om faran i att utsätta hunden för sådan värme.. Nej, hoppas verkligen inte det är många som sysslar med sådant.

Karizma
0

11, Skulle gärna att du hittar lite uppfödare som solar sina hundar så här sa ska jag höra med dom om vad de får av att sola hundarna mm

Valkyrie
0

de solar sina nakenfisar för att få bort den rosa färgen.

påsommaren får de ju finare och mörkare färg.

Rest in peace Valkyrie!

Emma-K
0

#20 Har du några exempel på hundar som solats i solarium?
eller vart har du hittat den här informationen?

låter väldigt mycket som en myt..

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

[Wera]
0

När vi fick vår vovve i sommras blev han väldigt torr och fick hårt skinn på bakbenen och vid frambenen mot bröstet av solen så det lär väl ändå inte hjälpa något?

Nu använder vi dock babyolja åt Qenta så han är inte torr längre :)

Denna kommentar har tagits bort.
Banankaka320
0

Jag har en nakenhund och jag skaffde den eftersom mamma trodde att den skulle vara mindre allergisk och fällde inga hår, men förmodligen hade min allergi vuxit bort för ibland känner jag allergi när hon är smutsig.

Jag klär henne på vintren med fleece både ute och inne, men inte på natten för då sover hon med mig.

Hon är en 1:a i nakenhund, dvs väldigt naken så jag rakar henne bara i ansiktet :)

På sommaren blir hon lätt bränd och då måste hon få solkräm och kräm mot torrhud.

Det enda negativa med rasen är att dem har lite ostabilt psyke men min hund har blivit 10gånger bättre än när hon var yngre med träning :)

Valkyrie
0

det är ingen myt, många solar de. i så fall kanske ni inte är så inne i den rasen. alla behöver inte bli emot mig för att ni inte vet. det är ingen myt.

Rest in peace Valkyrie!

Emma-K
0

"#20 Har du några exempel på hundar som solats i solarium?
eller vart har du hittat den här informationen?"

Banankaka320
0

#25 Det är inte så konstigt att folk solar sina hundar, de är förmodligen utställningshundar och dem får förmodligen "Fel" om dem är bleka. Jag säger inte att jag tycker det är rätt, tycker det är onödigt eftersom de får strålning i ögonen och sånt.

Jag bruka basta (låg värme) med min Nakenhund, (Nu kommer alla attackera mig xD) Men hon väljer det själv och tycker det är jätteskönt för sin rygg med. Hon har nämligen diskbrock och på vintren är hon ofta kall och spänner sig och får jätteont i ryggen. Efter hon bastan är hon jätteglad och har inte ont, dörren är öppen ut från bastun så hon har chans att gå ut när hon vill :)

Karizma
0

25, de gillar sol det vet jag med jag har fortfarande inte fått svar ang om du vet om någon uppfödare som solar sina hundar i solarium, det vill jag veta för kolla varför de gör det.

26, jag googlade hitta inte något om detta. Lite bör det alls stått om de råder detta till folk eller gör det. Flört

Valkyrie
0

jo det är ju för utställningen de gör det. vet inte om man får högre poäng eller inte :P

jag har inte hört från uppfödare, jag har hört från min moster tex och massa andra. tro mig, min moster kan mycket om hundar.

sen vet jag också att det inte är ovanligt.

Rest in peace Valkyrie!

Banankaka320
0

#28 Bara för det inte finns på nätet behöver det inte vara lögn xD

Valkyrie
0

jag tycker att om hunden bastar första gången och sen följer med dig nästa gång så vill den väl basta :) jag tror inte nakenfisen skulle gått in i bastun igen om han inte gillar det :P

Rest in peace Valkyrie!

Banankaka320
0

#31 Precis :) Men folk kan ju misstolka ofta att jag skulle tvinga in hunden in i bastun och den skulle få värmeslag och jag är korkad och inte ser att den ligger där halvdöd xD

Emma-K
0

28, jag håller med dig något borde dykt upp om det är så vanligt ^^

Karizma
0

29, vad heter denna uppfödare? du kan skriva pm till mig om dom inte har hemsida (som  alla nästan har) men telenr bör dom väl ändå ha, namn på kenneln :) Som sakt jag skulle inte bli chockad om det är så att de solar hundar, men som jag vet har de kännlig hud och solaruim i sig är inte nyttigt.

30, har jag sagt att det måste stå på nätet? neee men jag har ringt o frågat ett par uppfödare varpå ena är rätt stor av denna ras o de har aldrig hörtalas om detta. Därmed fick jag info fårn bra källa.

Banankaka320
0

#34 Nej det har du inte med det lät som du menade "Står det inte på nätet är det inte sant"

Emma-K
0

#30 det är ganska troligt dock att de skulle funnits något om detta på nätet om det var så vanligt..

säg något som man inte kan hitta på nätet typ ;P

Banankaka320
0

#36 Ja det klart, men de kan vara någon som är "hemligt" och pratas bara bland folk

Emma-K
0

om det är så många som gör det så tycker jag att de borde finnas information någonstans.
sen trycker dom in hundarna i solariet och tvingar dom att ligga kvar där?

SaraC
0

Jag tittade på Kinestoppen hos rasklubben och de jag såg var då väldigt rosa Skrattande Så det låter konstigt att rosa skulle vara något som domarna inte gillar och att man vill undvika det.

Karizma
0

39, jag har mailat även dit o ska se vad de säger om detta, de om någon har väl hört talas om dettat.

Valkyrie
0

jag vet ingen uppfödare men hör att det finns sånna människor.

Rest in peace Valkyrie!

Karizma
0

ok upplevde det att du viste om uppfödare enligt inlägg du gjort innan som 29, kan jag få din info på den uppfödaren som sagt detta till dig? Kan jag kolla av deras info samt medela CCD cluben om detta de vill säkert ha reda på detta. Kan vara så att det klassas som fusk, om det nu är så villsäga,

Valkyrie
0

jag vet ju ingen just uppfödare men vet att det finns sånna människor.

Rest in peace Valkyrie!

[Wera]
0

Vår nakenhund är väldigt mörk/grå. Nästan bara grått på han, lite små rosa fläckar på magen bara Glad

Qenta brukar vilja ligga på badrumsmattan medan jag eller syrran duschar för då är det varmt och skönt i badrummet, hehe.

Nu handlar ju den här tråden mer om att vi med nakenhundar skulle berätta om den men hela tråden består av att det finns dom som solar nakenhundar? Det tillhör väl inte riktigt tråden elr? Känns rörigt.

powderpuff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 3 kineser. Av de är det 2 pälsade och en naken. Det är en pigg, alert och kan vara en soffpotatis också.

Jag brukar säga att jag har minst 3 djur i en förpackning och det är en fågel, apa och katt och även en pajas i stora mått. Fågel, för mina sitter gärna på axlen när jag kollar tv:n, Apa för det kan vara överallt och ingenstans och Katt den är otroligt vig och snabb. Kinesen är så nära kattsläktet man kan komma i en hundförpackning så att säga.

Har man skaffat en så blir det väldigt lätt att man skaffar fler.

Just det här med att låta hundarna sola i solarie tror jag oftast det är de som ställer ut hundarna just för de ska få en vackrare färg. Inget jag skulle göra med min lilla nakenfis. En "rosa" hund får inte så mycket färg på sommaren heller, skyddar man inte den blir den bränd. Den är oftast mycket känsligare i huden än en med pigment, typ som en häst med vit mule alt en häst med mörk mule.

Man skulle nog kunna skriva hur mycket som helst om kineserna men avslutar här. Finns ett mycket bra forum, hoppas länken funkar :

Kines forum

Bilden är på min minsting, nakenfisen som är lite drygt 7 månader.

PS, just nu ligger hon i mitt knä och spänner ut klorna runt min tumme precis som hon vill hålla handenSkrattande DS

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Banankaka320
0

#38 Det finns såna solarium som man har hemma, då kan man vända upp dem och lysa upp hela rummet. :)

LinaK
0

Aldrig hört talas om att man skulle sola en nakenhund i solarium Obestämd Mina föräldrar bor granne med en uppfödare och hon har då aldrig solat sina nakenfisar i solarium. Helt sjukt! Och jag undrar också vem som gör detta med sina hundar?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Trollhassel
0

Jag har inte haft någon nakenfis men en puff har jag haft. Krasse hette han och var en fantastiskt go och trevlig kille. Härliga hundar!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

SparklingTindra
0

http://www.miors.com/china.htm där står det om solning av kineser.. Har dock hittils inte hittat annan info om det. Ska kolla vidare. =)

SparklingTindra
0

Här är en tjej som skriver att hon har solat sin kines http://minis.zoomin.se/blogg/permalink-20090523-207271.html

Karizma
0

49, bra info :) tack du googlade bra. Hoppas de skuddar ögonen samt hunden mot canser samt deras ögon. Kul att du hittade :D

SparklingTindra
0

Här finns det även en hel diskussion om fixning av kineser.

SaraC
0

Tycker fortfarande det låter lika tossigt att utsätta sina djur för detta.

SparklingTindra
0

#53 Håller med dig

Rafflan
0

Jag har aldrig själv haft nakenhund men dem jag känner som har det har skyddande tunna kläder mot solen på sommaren i den värsta hettan + solskydds kräm.

På vintern är det overoll som gäller och i vissa fall lättare kläder inomhus ;)

Raka, ja det beror på varför du ska raka, är det inför en utställning anser jag personligen att det är fusk då den igentligen är "överbehårad" och ska dömas där efter ;)

Valkyrie
0

kul att du hittade :) men jag gillar inte heller när man fixar de för mycket, rakar solar och sånt. det beror varför man gör det.

Rest in peace Valkyrie!

SaraC
0

#56 Av vilken anledning ska man sola hunden i solarium för att det ska vara ok enligt dig då?

Rafflan
0

#57 en tanke där, att huden blir ju väldigt ljus under vintern då hunden har tjocka kläder på sig och då ökar väl risken att dem bränner sig?
Kanske sola i solarium skulle kunna göra en mjukare övergång till vår solen och sommaren?

Hoppas ni fattar vad jag menar :P

Banankaka320
0

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att sola min hund om hon tyckte om det, men då skulle jag täcka för ögonen eftersom strålarna kan inte vara bra för ögonen om dem inte är bra för oss.

Hennes hud är inte så torr på sommaren som på vintren och det kan hjälpa att få sol.

[Wera]
0

Fast även om hunden skulle tycka om det skulle den inte fatta hur farligt det kan vara i längden? jag tycker det är härligt att sola för det är ju varmt och skönt men inte vill jag sola för det, jag vet ju att det kan ge ökad risk för cancer, men det gör inte hunden.

Banankaka320
0

#60 Jag skulle absolut inte göra det regelbundet

Valkyrie
0

#57 jag menade att raka hunden, inte sola.

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

där ser ni visst att det finns folk som gör det så tycker inte ni borde vara emot mig och säga att du har fel "har aldrig hört det så du måste ha fel".

Rest in peace Valkyrie!

Karizma
0

63, sa jag inte heller utan, att jag ville höra vem som gör detta du viste om en uppfödare som sola sina hundar sen ändra du det, då jag anser att det är skadligt att sola solarium vi själva får ofta hudcanser därmes skulle jag inte utsätta en hund bara för få fin färg. Det anser jag som ren idioti att sola en hund i solarium pga skadligt.

Valkyrie
0

aa jag vet men du var nog inte en av de jag syftade på :P jag tycker inte heller är bra med solningen menjag tycker att man får raka de måttligt om man har en anledning, inte anledning till solariumet eftersom det inte finns någon vettig. :)

Rest in peace Valkyrie!

SaraC
0

#58 Solarium ger inget skydd eller någon grund för vanligt solljus.

SaraC
0

#59 Det är inte bara ögonen det är skadligt för. Det finns massor med ofarliga medel att ta till om hunden är torr…

kaka1234567
0

Meu gud vadotrevlig stämning de blev här massa på hopp

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Jonna75
0

Jag har inte själv kineser, men min förra granne hade två st och jag umgicks väldigt mkt tills hon flyttade. På sommaren då det var varmt och soligt så var dom mkt ute, dom älskade verkligen värmen, men gick i skuggan för att kyla ner sig. Hon använde solkräm i början av sommaren. Ena var den lite hårigare varianten av nakenhund verkar blir vanligare vad jag uppfattat, hon rakade den ganska ofta för att hunden skulle bli bättre. Den andra var naturligt naken och den smorde hon bara så skinnet skulle vara lent.

När det rengnade så hade dom givetvis regnkläder på sig. Sen då det blev lite kallare så var det flece overaller som gällde, Under vintern och kallare dagar gick dom typ bara ut för att göra sina behov sen snabbt in igen.

Ang sola i solarium så kan det kanske vara vanligare utomlands, brukar vara en del som gör sånna saker då det gäller utställningar å så. Man se roftast på många andra raser att dom preparerar med sånt som ej är tillåtet i Sverige. Utställningsfolk har oftast mkt konstigt för sig (Bara min egen åsikt och ej något påhopp).